درمان جای زخم زگیل تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

زگیل تناسلی یکی از شایع­ترین عفونت­های مقاربتی یا به اصطلاح STI  است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی HPV  ایجاد می­شود. آن­ها می­توانند روی نواحی تناسلی فرد مانند آلت تناسلی، واژن و مقعد ظاهر شوند. زگیل تناسلی می­تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده منتقل شود. با این حال، این تنها راهی نیست که عفونت از فردی به فرد دیگر سرایت کند، زیرا می تواند علاوه بر طریق تماس مالشی پوست به پوست در ناحیه تناسلی، از طریق تیغ یا حوله آلوده مشترک نیز منتقل شود.

هنوز درمان صد در صد زگیل تناسلی به صورت قطعی و شناخته شده وجود ندارد، اما می­توان آنها را با استفاده از پمادهای موضعی یا روش­های جراحی، لیزر و کرایو درمان کرد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که حذف این زگیل­ها، ویروس HPV را از بدن حذف نمی کند. با درمان مناسب، ویروس ممکن است در بدن انسان نهفته بماند، اما احتمال ظهور مجدد آن در آینده وجود دارد. به این ترتیب، این زگیل ها ممکن است حتی پس از درمان موضعی یا جراحی در نقطه جدید از ناحیه تناسلی بازگردند.

علائم افتادگی مثانه

از بین بردن زگیل­ ها به تنهایی کافی نیست. حتی پس از تکمیل درمان، چندین دستورالعمل برای مراقبت­های بعدی وجود دارد که فرد باید از آن­ها پیروی کند. همه درمان­هایی که برای از بین بردن زگیل تناسلی توصیه می­شود، در نهایت منجر به بروز زخمی بر روی پوست ناحیه تناسلی می­شود. آیا درمان جای زخم زگیل تناسلی لازم است؟

مراقبت از زخم ناشی از درمان زگیل تناسلی مزایای متعددی دارد: باعث می­شود عفونت نکند، آزار و اذیت کمتری داشته باشد، از انتشار ویروس HPV پیشگیری ­کند و در نهایت زودتر بهبود ­یابد. اگر شما نیز از بیمارانی هستید که تحت درمان برای حذف زگیل تناسلی قرار گرفته‌اید،

همیشه زخم­ها را تمیز و خشک نگه دارید.

مهمترین کاری که باید بعد از جراحی انجام دهید تمیز و خشک نگه داشتن زخم است. پس از برداشتن زگیل، همچنان ممکن است خارش و سوزش در نواحی زخم را تجربه کنید. همچنان می­توانید حمام آب گرم بگیرید یا زخم­ها را با آب گرم بشورید تا خارش و سوزش را کاهش دهید. توصیه می­شود این کار را حداقل 3 تا 4 بار در روز انجام دهید.

با این حال، تمیز و خشک نگه داشتن زخم­ها در بین این حمام­ها برای شما ضروری است. توصیه می­شود به جای حوله از سشوار برای خشک کردن مناطق آسیب دیده استفاده کنید، زیرا ممکن است آلوده باشد و منجر به عفونی شدن زخم­ها شود. علاوه بر این، باید از لمس زخم با دست برهنه خودداری کنید زیرا ممکن است بعد از درمان همچنان خونریزی داشته باشند. اگر به طور تصادفی این کار را انجام دادید، بلافاصله دست­های خود را بشورید زیرا HPV می تواند از طریق تماس با بستر زخم آلوده بیمار گسترش یابد.

بهترین درمان زگیل در خانم ها چیست؟

زخم را نخارانید

همانطور که گفته شد، پس از عمل برداشتن زگیل، احساس سوزش و درد معمول است. با این حال، باید از دست زدن و خاراندن زخم­ها خودداری کنید. هنگامی که نواحی آسیب دیده را می­خراشید، ممکن است باعث خونریزی زخم­ها شده و در نتیجه دست های خود را آلوده کنید. این کار می تواند منجر به انتشار ناخودآگاه عفونت به سایر قسمت­های بدن شود. در عوض، استفاده از کیسه یخ روی نواحی آسیب دیده را برای تسکین درد در نظر بگیرید. از طرف دیگر، اگر زخم‌ها همچنان دردناک هستند، می‌توانید از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید.

از رابطه جنسی بعد از درمان خودداری کنید.

متخصصان توصیه می کنند که حداقل دو هفته از رابطه جنسی خودداری کنید تا پوست شما پس از درمان التیام یابد، زیرا اصطکاک ایجاد شده از تماس پوست به پوست، می تواند از بهبود مناسب زخم ها جلوگیری کند. علاوه بر این، بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که ویروس HPV هنوز در بدن شما وجود دارد، بنابراین هنوز هم ممکن است ویروس را به شریک زندگی خود منتقل کنید.

بنابراین، همیشه باید به یاد داشته باشید که در حین رابطه جنسی از کاندوم و درصورت امکان کاندوم شورت استفاده کنید تا دیگران را در معرض این بیماری قرار ندهید. رعایت دستورالعمل‌های درمانی مراقبت از جای زخم زگیل تناسلی بعد از برداشتن آن، برای کاهش احتمال ظهور مجدد زگیل‌های تناسلی ضروری است. انجام این کار از احتمال عفونت بیشتر نیز جلوگیری می­کند. بنابراین، توصیه می­کنم برای اطمینان از موثر بودن درمان زگیل تناسلی، این دستورالعمل­ها را به طور کامل دنبال کنید.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر