واکسن زگیل تناسلی و گارداسیل برای مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا می توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟ در سال 2006، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) استفاده از گارداسیل (واکسن زگیل تناسلی) نخستین واکسنی که به منظور پیش­گیری از عفونت و با هدف اختصاصی گونه­ های HPV ساخته شده بود، تأیید کرد. گارداسیل یک واکسن چهارظرفیتی همانندسازی شده است که با تشدید تشکیل پادتن­ های خنثی­ کننده­ ی اختصاصی این آنتی­ ژن­ها، در برابر عفونت با HPV نوع 6، 11، 16 و 18 از بدن محافظت می نماید. در مجموع، واکسن گارداسیل در برابر آن گونه هایی از ویروس که مسئول ایجاد 70% سرطان­های دهانه ­ی رحم، 80% سرطان های مقعد، 40% سرطان­ های ناحیه خارجی تناسلی زنان و 90% زگیل­ های تناسلی هستند، تولید ایمنی می­ نماید.

هم­چنین، نشان داده شده است که واکسن گارداسیل از رشد ضایعات دیسپلاستیک پیش بدخیمی دهانه ­ی رحم، مانند CIN درجه III/II/I، همانند زگیل­های تحریک ­کننده­ ی سرطان در مقعد، ناحیه خارجی تناسلی زنان، مهبل و آلت پیش­گیری می­کند. واکسن گارداسیل (GARDASIL) برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم (سرویکس – cervical)، واژن، دهانه ورودی واژن (vulvar) و در زنان و دختران 9 تا 45 سال و پیشگیری از سرطان مقعدی ناشی از HPV تیپ های 16 و 18، پیشگیری از ضایعات پیش بدخیمی و دیسپلاستیک ناشی از HPV تیپ های 6، 11، 16 و 18 و پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی ناشی از HPV تیپ های 6 و 11 در افراد 9 تا 45 سال توصیه می شود.

واکسن گارداسیل 9 (GARDASIL 9)

واکسن گارداسیل 9، نسل جدیدتر آمپول گارداسیل میباشد و علاوه بر 4 تیپ ویروس موجود در واکسن قبلی 5 تیپ پرخطر دیگر را پوشش داده و محافظت می کند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم (سرویکس – cervical)، واژن، دهانه ورودی واژن (vulvar) در زنان و دختران 9 تا 45  سال وسرطان مقعد ناشی از HPV تیپ های 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58، پیشگیری از ضایعات پیش بدخیمی و دیسپلاستیک ناشی از HPV تیپ های 6، 11، 16 و 18، 31، 33، 45، 52 و 58 و پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی ناشی از HPV تیپ های 6 و 11 در افراد 9 تا 45 سال توصیه می شود.

  • این واکسن دختران و زنان را از انجام تست غربالگری سرطان دهانه رحم (پاپ اسمیر) در ادامه زندگی معاف نمی کند. در ضمن گیرنده های این واکسن در صورت صلاحدید پزشک نبایستی تست دوره ای غربالگری سرطان مقعد را قطع کنند.
  • گارداسیل نقشی در پیشگیری از ابتلا به بیماری در افرادی که قبلا بدلیل فعالیت جنسی در معرض ویروس های موجود در واکسن قرار گرفته اند ندارد.
  • واکسن تاثیری در درمان زگیل تناسلی زنان و سرطان های دهانه رحم، واژن و دهانه خروجی واژن و نیز درمان ضایعات پیش بدخیمی شامل موارد زیر ندارد:
  • cervical intraepithelial neoplasia (CIN), vulvar intraepithelial neoplasia (VIN), vaginal intraepithelial neoplasia (VaIN), or anal intraepithelial neoplasia (AIN)
  • -لازم است بدانید که همه سرطان های مقعد، واژن و دهانه واژن توسط ویروس HPV ایجاد نمیشه و واکسن گارداسیل و گارداسیل 9 فقط از ابتلای به سرطان مقعد، واژن و دهانه واژن ناشی از ویروس های HPV موجود در واکسن پیشگیری می کند.

واکسن گارداسیل

زمان های تزریق آمپول گارداسیل

گارداسیل به طور استاندارد در 3 دوز جداگانه پایه، و ماه های 2 و 6 ماه تزریق می­شود. واکسیناسیون بیش­ترین تأثیر را بر افرادی که قبلاً در معرض HPV نبوده ­اند دارد و بنابراین، در ابتدا برای زنان جوان 9 تا 25 ساله که هنوز در معرض HPV قرار نگرفته­ اند، پیشنهاد شد. گمان بر این است که این واکسن تا 99% در پیش­گیری از تشکیل زگیل­ های تناسلی در این گروه مؤثر است. هم­چنین، مدارک موجود نشان می­دهد که گارداسیل برای زنان تا سن 45 سالگی نیز می­ تواند سودمند باشد، به شرط آن که تا آن سن دچار دست­ کم به یکی از گونه­ های HPV مورد هدف واکسن (یعنی تیپ های 6، 11، 16 و 18 ویروس HPV) مبتلا نشده باشند.

به نظر می­رسد که این به دلیل توانایی گارداسیل در کاهش میزان عود مجدد عفونت های راجعه HPV یا ماندگار باشد، که با افزایش خطر پیش­رفت بدخیمی همراه است. بنابراین ثابت شده است که گارداسیل در ایجاد دفاع در برابر ضایعات درجه ­ی پایین و بالای مربوط به HPV گونه­ های 6، 11، 16 و 18، همانند تسریع در کاهش شدید عوارض مرتبط با HPV و ابعاد بیماری، بسیار مؤثر است. آثار محافظتی گارداسیل تا 5 سال پس از واکسیناسیون باقی می ماند و طی این مدت سطح ایمنی بدن نسب به بیماری کاهش نمی یابد.

دوز واکسن گارداسیل

برای سنین 9 تا 14 سال واکسن را می توان در 2 یا 3 دوز تزریق کرد. برای برنامه 2 دوزه، دوز دوم 6 تا 12 ماه بعد از دوز اول تزریق می شود.اگر دوز دوم کمتر از 5 ماه از دوز اول تزریق شود، دوز سوم بایستی حداقل 4 ماه بعد از دوز دوم تزریق شود. برای برنامه 3 دوزه، واکسن بایستی در ماه های صفر، 2 و 6 تزریق شود. برای سنین 15 تا 45 سال، گارداسیل در 3 دوز در فواصل ماه های 0، 2 و 6 تزریق می شود.

واکسن گارداسیل از کجا بخریم؟

برای خرید واکسن گارداسیل می توان به هلال احمر و یا برخی داروخانه ها مراجعه کرد.

عوارض جانبی واکسن گارداسیل

عوارض جانبی تجویز HPV4 خفیف و شامل بی­حالی، تورم در موضع تزریق، سردرد، تهوع و تب است.

اخیراً FDA استفاده ­ی درمانی از HPV4 را گسترش داده و شامل افراد 9 تا 25 ساله نموده است. نشان داده شده که واکسن گارداسیل در مردان و زنان دارای اثر یکسان در پیش­گیری از ابتلا به زگیل تناسلی و ایجاد واکنش درازمدت ایمنی است. هم­چنین، مشخص شده که واکسن در کاهش پیدایش زگیل­ های محرک سرطان­های مقعد که مانند CIN با عفونت HPV همراه هستند، مؤثر است. افزودن مردان به استفاده­ کنندگان از واکسن گارداسیل دارای این فایده­ ی جانبی نیز هست که پیدایش عفونت در زنان را با پیش­گیری از انتقال ویروس و هدف­ گیری مستقیم منبع آن، کاهش می­دهد. کاهش بار HPV از طریق حذف بالقوه ­ی مخزن لازم برای رشد و تکثیر ویروس، گام مهمی در حذف نهایی آن است.

به علاوه، گزارش ­های جمعیت­ محور مهمی از کاهش زگیل تناسلی در جوامع واقعی، به خاطر پوشش فراگیر واکسیناسیون HPV، از استرالیا رسیده است که نه تنها کاهش در تناوب زگیل تناسلی در زنان با سن مناسب برای واکسیناسیون را نشان می­دهد، بلکه ایجاد آثار محافظتی به وسیله ­ی ایمنی گروهی را در افراد دگرجنس ­گرا تأیید می­کند. با گذشت 4 سال از آغاز برنامه­ ی واکسیناسیون، اخیراً ناپدید شدن زگیل­ های تناسلی در افراد زیر 21 سال این جمعیت گزارش شده است.

عوارض جانبی واکسن گارداسیل 9

  • در افرادی که به مخمر یا دوز قبلی واکسن، واکنش آلرژیک شدید نشان داده باشند نبایستی از این واکسن استفاده کنند.
  • از آنجایی که واکسن می تواند باعث غش بشود لذا افراد بایستی 15 دقیقه بعد از تزریق تحت نظر باشند. گاه سنکوپ می تواند با علائمی شبیه تشنج همراه باشد که گذرا بوده و با برقراری مجدد گردش خون مغز برطرف می شود.
  • بی خطر بودن واکسن در زنان باردار ثابت نشده است.
  • شایعترین (بیش از 10 درصد) واکنش موضعی یا سیستمیک واکسن شامل درد محل تزریق، تورم، قرمزی، و سردرد هست.
  • مدت ایمنی که گارداسیل ایجاد می کند مشخص نشده است.

واکسن زگیل تناسلی

سرواریکس (HPV2)

در پاییز 2009، FDA استفاده از واکسن همانندساز HPV دیگری (HPV2) را در زنان 10 تا 25 ساله تأیید کرد.

مشخص شده که زنان واکسینه شده پس از درمان زگیل تناسلی، بسیار کم­تر دچار بیماری­ های متعاقب و مرتبط با HPV شده­ اند. با وجودی که سرواریکس یک واکسن دوظرفیتی است که فقط روی گونه ­های پرخطر 16 و 18 HPV هدف­ گیری شده، از لحاظ دوزاژ و برنامه ­ی تجویز شبیه HPV4 است. این دو گونه­ ی سرطان­زا غالباً با سرطان دهانه­ ی رحم، CIN درجه III/II/I و آدنوکارسینوما in situ همراهند. سرواریکس بر ضد گونه­ هایی که معمولاً با زگیل­های تناسلی همراهند، ایجاد ایمنی نمی­کند.

علت ایجاد زگیل­ تناسلی عفونت زمینه­ ای HPV است که جزو شایع­ترین بیماری­های هست که از طریق جنسی منتقل می­گردد. فقط در آمریکا سالانه 3 تا 6 میلیون نفر به عفونت­ های دارای علائم دچار می­شوند که تقریباً برابر با 1% جمعیت فعال جنسی است. با وجودی که تقریباً 120 گونه ­ی متفاوت HPV وجود دارد، تقریباً 90% آسیب­ های زگیلی توسط عفونت با ویروس­های نوع 6 و 11 ایجاد می­شوند. این­ها به دلیل پتانسیل بدخیمی محدود و پیش­رفت نادرشان به سمت بدخیمی، در گروه گونه­ های کم­ خطر در نظر گرفته می­شوند. در مقابل، زگیل­ های مرتبط با گونه­ های پرخطر 16 و 18 ممکن است به اشکال سرطان­زا تغییر شکل دهند. به علاوه، عفونت با این گونه­ ها با پیش­رفت انواعی از آسیب­ های سرطانی و پیش ­سرطانی پیوند دارد.

روش­های متفاوت درمانی وجود دارند، از درمان­های موضعی گرفته تا جراحی و مداخله و تغییر وضعیت ایمنی، و این­ ها می­توانند با توجه به هزینه و مدت درمان متفاوت باشند. تا امروز با توجه به اثرگذاری کلی و قدرت درمان زگیل تناسلی در کوتاه ­مدت و درازمدت، روش درمانی منحصر به فردی که برتر از روش­های دیگر باشد شناخته نشده است. انتخاب روش درمانی اغلب وابسته به نظر و تمایلات بیمار و همچنین ابعاد و گستردگی بیماری است. زگیل تناسلی و عفونت­های HPV، با شیوع بالا و فقدان درمان مناسب، هم­چنان یکی از نگرانی­ های مهم بهداشت عمومی هستند. این حقایق بر اهمیت واکسیناسیون روتین HPV با HPV4 یا HPV2 تأکید دارد، که با پیش­گیری از عفونت ویروسی و انتقال آن می­تواند نقش مهمی در کاهش بار بیماری داشته باشد.

واکسن گارداسیل برای مردان

مردان نمی توانند به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند، اما واکسن HPV ممکن است از زگیل تناسلی، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و گسترش HPV به شرکای جنسی جلوگیری کند. گارداسیل 9 برای مردان 9 تا 26 سال تایید شده است.


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و متخصص زگیل تناسلی در تهران

منبع:

Current Update on the Treatment of Genital Warts

Valerie R Yanofsky, Rita V Linkner, David Pompei, Gary Goldenberg Disclosures

Expert Rev Dermatol. 2013;8(3):321-332.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
2.8/5 - (62 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسعود سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 381 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر .من زگیل آلت تناسلی دارم دوماه پیش با فریز کردن برداشتمشون. متاسفانه دوباره درامده و حتی در مقعد وهر روز داره بیشتر میشه .شما رو یکی از دوستانم معرفی کرد .میخواستم برای درمان بیام خدمتتون ولی متاسفانه نتونستم اینترنتی وقت بگیرم .لطفا اگه امکانش هست یه وقت بهم بدید بیام خدمتتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      اگر اشتباه نکنم دیشب تشریف آوردید و لیزر شدید. امیدوارم نتیجه ی خوبی داشته باشه

  • تصویر کاربر یاسی شنبه ۱۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر. تقریبا بیست روزی میشه که متوجه شدم یه دونه زگیل مقعدی دارم. خواستم با سرکه سیب و دارچین درمان شه که دچار سوختگی اطراف مقعد شدم که زخم ها بعدا زرد شدن و با پماد تتراسایکلین که خودتون گفتین بزنم(همون موقع که اینجوری شدم ازتون سوال کردم چیکار کنم)سوخگیها دارن خوب میشن. اما زگیل همچنان هست اما کوچیکتر از قبل. عکس واستون فرستادم. شما راهنمایی میکنید بدونم واااقعا زگیل هست یا نه؟؟ اگه نیست چیه پس؟؟ و اینکه لطف میکنید برای درمان راهنماییم کنید؟ سپاس فراااوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      در عکس که خیلی به زگیل نمی خورد و اگر سکس مقعدی نداشتید میشه گفت زگیل نیست . در مان های موضعی با توجه به محل آن که ممکن است باعث زخم نواحی مجاور شود توصیه نمی کنم و شاید بهترین درمان لیزر باشد

  • تصویر کاربر سايه شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر دوماه پيش واكسن گارداسيل رو تزريق كردم دو دفعه بعد اون پريود منظم شدم اما با خونريزي بيشتر و الان دچار يك پريود خيلي زودتر از موعد كه فقط لكه بيني هستش شدم و خيلي نگرانم با اينكه همه دكترا ميگن ارتباطي به واكسن نداره اما من هميشه پريودهاي خوب و دقيقي بودم الان براي تزريق دوم منصرف شدم آقاي دكتر اگر مراحل بعديرو نزنم آيا اين عوارضي كه شايد فقط براي من بوجود اومده برطرف ميشه؟و اگر مراحل بعديرو نزنم چه اتفاقي ميفته؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      ربطی به واکسن ندارد و اگر نزیند اتفاقی نمی افتد

  • تصویر کاربر سحر شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشیدببخشیدمن رفتم دکترآزمایش دادم فهمیدم زیگیل تیپ6دارم دکترم چون ضایع هاروبرداشته بودهیچ ضایع ندارم ولی آمپول گارداسیل نوشت میخواستم ببینم این آمپولونزنم مشکلی پیش میاد بعدمن میخوام باردارشم برابچه اتفاقی میفته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      خسته نباشیدببخشیدمن رفتم دکترآزمایش دادم فهمیدم زیگیل تیپ6دارم دکترم چون ضایع هاروبرداشته بودهیچ ضایع ندارم ولی آمپول گارداسیل نوشت میخواستم ببینم این آمپولونزنم مشکلی پیش میاد ؟............................خیر
      بعدمن میخوام باردارشم برابچه اتفاقی میفته؟..........................مشکلی رخ نمیده فقط توصیه میشه سزارین کنید

  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 269 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید.
    اگر یک دوز از واکسن گارداسیل تزریق شود،امکان رابطه جنسی هست؟
    یا باید تمام دورها مصرف شود و رابطه بعد از شش ماه صورت بگیرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      تمام دوزها باید تزریق شود

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر