مراقبت های بعد از عمل تنگی مجرای ادراری به قلم جراح مجاری ادراری

در این مقاله مطالعه می کنید:

از جمله مراقبت های بعد از درمان تنگی مجرای ادراری این است که بیماران باید حداقل 3 هفته بعد از جراحی یا تا زمانی که سوند برداشته شود، فعالیت خود را محدود کنند. به شما توصیه میشود به مدت 3 هفته، از شورت هایی استفاده کنید که کیسه بیضه را بالا نگه می دارند تا آویزان نباشند و ورم نکنند. ممکن است زمانی که راحت هستید به محل کار خود بازگردید، اما باید بلند کردن اجسام سنگین (بیش از 10 کیلوگرم) راه رفتن یا دویدن طولانی مدت را محدود کنید.

چگونه از برش اورتروپلاستی مراقبت می کنید؟

بخیه ها غالبا قابل جذب هستند و همه بخیه ها با گذشت زمان، جذب و برطرف می شوند. محل زخم و برش جراحی معمولاً با گاز استریل و چسب پوشانده میشود. در افرادی که حساسیت پوستی دارند، می توان از چسب های ضد حساسیت استفاده کرد. تقریباً سه روز پس از جراحی نیز می توانید دوش بگیرید اما از شستشوی محل جراحی خودداری کنید. تا زمانی که سوند دارید از غوطه ور شدن در زیر آب مثل رفتن در وان حمام یا استخر پرهیز کنید.

عمل تنگی مجرای ادراری

دوره نقاهت برای اورتروپلاستی چقدر است؟

چه زمانی می توانم بعد از جراحی مجرای ادرار به سر کار برگردم؟ برنامه ریزی کنید که در طول مدتی که سوند در داخل مجرای ادراری دارید، از رفتن به محل کار یا مدرسه امتناع کنید. این زمان ممکن است دو هفته برای جراحی های ساده تر و سه هفته برای جراحی های پیچیده تر باشد.

چگونه بعد از جراحی مجرای ادراری، ادرار کنید؟

در مدت زمانی که سوند دارید، ادرار از طریق سوندها خارج می شود و احساس داشتن ادرار در این زمان ناشی از بالون سوندی است که در مثانه شما وجود دارد و باعث تحریک و انقباضات نابجای مثانه و ایجاد حس کاذب ادرار و پری مثانه می شود. با برداشتن سوند مجرای ادرار از طریق آلت تناسلی خود، شروع به ادرار می کنید که معمولاً حدود 3-4 هفته پس از جراحی است.

در خیلی از موارد یک سوند هم از طریق شکم در حین جراحی برای بیمار تعبیه شده است. برخی جراحان این سوند را همزمان با سوند مجرای ادراری و برخی یک هفته بعد از خارج کردن سوند مجرای ادراری خارج می کنند. در این موارد  بعد از خارج کردن سوند مجرای ادراری، سوند شکمی را می بندند تا بیمار بتواند از مجرای آلت تناسلی ادرار کند و بعد از اطمینان از موفقیت آمیز بودن عمل، سوند شکمی نیز خارج می شود.

بعد از جراحی مجرای ادرار چه انتظاری باید داشت؟

پس از جراحی، ممکن است برای چند روز احساس ضعف و خستگی کنید. در برخی موارد ممکن است استخوان شرمگاهی یا کیسه بیضه شما کبود شده باشد و ممکن است کمی درد یا گرفتگی در قسمت پایین شکم، بیضه ها یا زیر بیضه ها و لای پای خود داشته باشید. این علائم معمولا بتدریج و در مدت 1 تا 4 هفته بهبود می یابد.

سوالات متداول

آیا بعد از جراحی مجرای ادرار میتوانم بنشینم؟

نشستن بعد از عمل جراحی منعی ندارد ولی از نشستن بر روی دوچرخه، موتور و اسب بایستی پرهیز کنید چرا که بر روی مجرای ادراری و محل عمل فشار میآورد و ممکن است باعث آسیب مجرای ادراری بشود.

آیا می توانم بعد از جراحی مجرای ادرار راه بروم؟

پیاده روی پس از جراحی و تا زمانی که سوند دارید، بایستی محدود به داخل منزل باشد ولی بعد از برداشتن سوند توصیه به پیاده روی می شود. معمولاً در چند هفته اول پس از عمل، از انجام ورزش‌های شدید مانند دویدن و وزنه ‌برداری اجتناب می‌شود و تا زمانی که جراح شما اجازه نداده است، نباید انجام شود. دوچرخه سواری و اسب سواری دو ورزشی هستند که همیشه بایستی از انجام آن اجتناب شود.

چه زمانی بعد از جراحی مجرای ادرار سوند خارج کرد؟

در اکثر مواقع، سه هفته پس از جراحی مجرای ادراری، ماده رنگی از کنار سوند تزریق، و عکس رنگی مجرای ادراری گرفته میشود که به این شیوه عکس رادیولوژی Peri Catheter RUG می گویند. اگر محل عمل بخوبی ترمیم و پیوند شده باشد سوند خارج میگردد.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (18 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر