پروستات چیست و علائم خطرناک پروستات در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

بزرگی خوش خیم پروستات که از این به بعد به اختصار بزرگی پروستات می گوییم، یک بیماری شایع است که وقتی مردان پا به سن می گذارند، به آن مبتلا می شوند. این بیماری هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز نامیده می شود. بزرگی پروستات می تواند علایم ادراری آزاردهنده ای داشته باشد. عدم درمان بزرگی خوش خیم پروستات می تواند خروج جریان ادرار از مثانه را مسدود و باعث مشکلات مثانه، مجرای ادراری یا کلیوی شود. روش های موثر متعددی برای درمان بزرگی پروستات وجود دارد که شامل دارو ها، درمان های کم تهاجمی و در نهایت درمان قطعی بزرگی پروستات با جراحی می باشد. برای انتخاب بهترین درمان بزرگی پروستات ،قطعا متخصص ارولوژی می بایست میزان و شدت علائم ادراری، اندازه پروستات، وضعیت سلامتی و دیگر بیماری های بیمار را در نظر بگیرد.

پروستات چیست؟

پروستات غده ای به اندازه ی گردو است که بین مثانه و آلت تناسلی قرار گرفته است. مجرای ادرار از وسط پروستات عبور کرده و اجازه می دهد تا ادرار از بدن خارج شود. پروستات مایعاتی را ترشح می کند که از اسپرم ها محافظت می کند. در حین انزال، این ترشحات به مایع منی اضافه می شود و تقریبا یک سوم مایع منی را تشکیل می دهد.

اندازه پروستات در سن 50 سالگی باید چقدر باشد؟

اندازه ی پروستات به دو عامل سن و وراثت بستگی دارد و هر چه سن بالاتر رود سایز آن بتدریج بزرگ و بزرگ تر می شود بطوریکه در سن بین ۲۵ تا ۳۰ سالگی به اندازه ی یک گردو یعنی حدود ۲۵ سی سی بوده و در حدود سن ۵۰ سالگی به حدود۳۰ تا ۳۵ سی سی و در سن ۷۰ سالگی حدود ۴۰ تا ۴۵ سی سی خواهد بود البته همانگونه که در ابتدا گفته شد اندازه ی پروستات تحت تاثیر عوامل وراثتی ممکن است بزرگ تر از مقادیری که گفته شد باشد.

دلیل سرطان پروستات

علائم پروستات خوش خیم

شدت علائم در افرادی که مبتلا به بزرگی پروستات هستند، متفاوت است، اما علائم به تدریج و در طول زمان بدتر می شوند. علائم و نشانه های معمول بزرگی خوش خیم پرستات عبارتند از:

  • تکرر ادرار و یا احساس نیاز فوری به ادرار کردن
  • افزایش دفعات ادرار کردن در طول شب که به آن شب ادراری می گویند
  • مشکل در هنگام شروع ادرار کردن
  • ضعیف شدن جریان ادرار و یا قطع و وصل شدن جریان ادرار
  • قطره قطره آمدن ادرار در بخش پایانی ادرار
  •  زور زدن در هنگام ادرار کردن
  • ناتوانی در تخلیه کامل مثانه

علائم نادر سرطان پروستات خوش خیم

•    عفونت دستگاه ادراری

•    ناتوانی در ادرار کردن و در نتیجه احتباس ادراری (شاش بند شدن)

•    وجود خون در ادرار

اندازه پروستات شما لزوما به این معنی نیست که نشانه های شما بدتر خواهد بود. برخی از مردان با پروستات کمی بزرگ می توانند نشانه های ادراری قابل توجهی داشته باشند، در حالی که مردان دیگر با پروستات بسیار بزرگ ممکن است تنها، علایم ادراری جزئی داشته باشند. در برخی از مردان، علائم ادراری در نهایت ثابت مانده و حتی ممکن است در طول زمان بهبود بخشد.

عوامل و شرایط دیگری که می توانند منجر به بروز علائمی شبیه به نشانه های بزرگی خوش خیم غده پروستات بشوند عبارتند از:

•    عفونت دستگاه ادراری

•    التهاب پروستات (پروستاتیت)

•    تنگی مجرای ادراری پیشآبراه

•    زخم در گردن مثانه به دلیل عمل جراحی قبلی

•    سنگ مثانه و کلیه

•    بروز اشکال در اعصابی که مثانه را کنترل می کنند

•    سرطان پروستات یا مثانه

درمان واریکوسل

علائم خطرناک پروستات

علائم و نشانه های سرطان پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکرر ادرار
  • جریان ادرار ضعیف، قطره قطره آمدن ادرار و یا نیاز به فشار برای تخلیه
  • تکرر ادرار مخصوصا در شب ها
  • خون در ادرار
  • خون در مایع منی
  • اختلال نعوظ

درد یا سوزش در ادار معمولا کمتر دیده می شود. بزرگ شدن خوش خیم پروستات علائم بسیار مشابهی ایجاد می کند. اگر سرطان به خارج از غده پروستات گسترش یافته باشد، ممکن است شما علائم زیر را نیز تجربه کنید:

  • درد در پشت، باسن، ران، شانه ها یا دیگر استخوان های بدن
  • تورم یا تجمع مایعات در پاها
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی
  • تغییر در شرایط عملکرد روده ها

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

غده پروستات در زیر مثانه شما قرار دارد. لوله ای که ادرار را از مثانه و از طریق پیشابراه خارج می کند، از مرکز پروستات عبور می کند. وقتی که پروستات بزرگ می شود بتدریج جریان ادرار مسدود می گردد. اکثر مردان در طی زندگی با رشد تدریجی پروستات مواجه هستند. در خیلی از مردان، این رشد ندریجی باعث بزرگی پروستات شده تا حدی که سبب بروز علائم ادراری یا انسداد قابل توجه جریان ادرار می شود. علت بزرگی پروستات بخوبی مشخص نیست؛ ولیکن تصور می شود به دلیل تغییراتی باشد که در تعادل هورمون های جنسی در مردان مسن تر رخ می دهد.

عوامل خطر بزرگی پروستات چیست؟

عوامل خطرساز بزرگی خوش خیم پروستات عبارتند از:

1- سالخوردگی

بزرگی خوش خیم پروستات بندرت باعث بروز علائم و نشانه های ادراری در مردان جوان تر از 40 سال می شود. حدود یک سوم مردان در سن 60 سالگی شاهد علائم ادراری متوسط تا شدید هستند، و حدود نیمی از مردان تا سن 80 سالگی این علائم را تجربه می کنند.

2- سابقه خانوادگی

 داشتن خویشاوندان خونی مانند پدر یا برادر با مشکلات پروستات بدان معناست که احتمال بروز مشکلات پروستات در شما بیشتر است.

3- زمینه های نژادی

 شیوع بزرگی پروستات در مردان آسیایی کمتر از مردان سفید پوست و سیاه پوست آمریکایی می باشد. مردان سیاه پوست ممکن است علائم ادراری را در سنین پائین تری نسبت به سفید پوستان تجربه کنند.

4- شیوه زندگی

 چاقی، خطر بزرگی خوش خیم پروستات را افزایش می دهد، در حالی که ورزش ریسک آنرا پائین تر می آورد.

پروستاتیت

عوارض بزرگی پروستات چیست؟

عوارض بزرگی پروستات می تواند شامل موارد زیر باشد:

# عدم توانایی ناگهانی در ادرار کردن (احتباس ادراری یا شاش بند شدن)

در این مواقع ممکن است نیاز به سوندگذاری به منظور تخلیه ادرار از مثانه باشد. در نهایت بعضی از مردان با بزرگی پروستات نیاز به جراحی برای رهایی از احتباس ادراری پیدا می کنند.

# عفونت دستگاه ادراری

ناتوانی در تخلیه کامل مثانه می تواند خطر عفونت در دستگاه ادراری شما را افزایش دهد. در صورتی که مکررا دچار عفونت ادراری شوید، ممکن است به جراحی برای برداشتن بخشی از پروستات نیاز پیدا کنید.

# سنگ مثانه

 سنگ مثانه معمولا به دلیل ناتوانی در تخلیه کامل مثانه ایجاد می شود. سنگ مثانه می تواند باعث عفونت، تحریک مثانه، بروز خون در ادرار و انسداد جریان ادرار شود.

# آسیب مثانه

مثانه ای که به طور کامل تخلیه نمی شود، می تواند موجب بروز کشش و ایجاد ضعف در عضلات دیواره مثانه شود. در نتیجه به مرور زمان، دیواره عضلانی مثانه به خوبی منقبض نشده و منجر به سفت شدن جدار آن برای تخلیه کامل مثانه می گردد.

# آسیب کلیوی

 افزایش فشار در درون مثانه به دلیل احتباس ادرار می تواند منجر به صدمه به کلیه ها شده و یا اجازه دهد تا عفونت مثانه به کلیه ها انتشار یابد. در اکثر مردان با بزرگی پروستات خوش خیم این عوارض بروز نمی یابد. با این حال، احتباس حاد ادراری و آسیب کلیوی می تواند تهدیدی جدی برای سلامت مردان باشد.

بزرگ شدن پروستات شما را در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار نمی دهد.

آیا بزرگی پروستات خطرناک است؟

درمان قطعی بزرگی پروستات چیست؟

درمان قطعی بزرگی پروستات، جراحی و برداشتن بخشی از پروستات که مجرای ادراری را مسدود کرده است می باشد. جراحی زمانی پیشنهاد می شود که درمان های دارویی اثربخش نبوده یا فرد دچار عوارض ناشی از بزرگی پروستات شده است. به طور کلی جراحی به دو روش باز و بسته انجام می شود. تصمیم گیری در مورد روش جراحی به عوامل متعددی بستگی دارد که مهم ترین عامل، اندازه ی پروستات می باشد. هر چه سایز پروستات بزرگ تر باشد احتمال این که پزشک روش باز را انتخاب کند بیشتر است.

درمان قطعی بزرگی پروستات

درمان طبی پروستات خوش خیم

درمان‌ های متداول جهانی شامل جراحی  و درمان طبی می‌باشد. هدف از درمان طبی که با داروهای گوناگونی صورت می‌گیرد، کاهش انسداد در مسیر خروج ادرار از مثانه به خارج می‌باشد. این دارو ها با فلج کردن عضلات صاف پروستات انسداد را در ۴۰ درصد موارد کاهش می‌ دهند و به همین میزان علائم ادراری بیمار بهبود می‌یابد. درمان طبی معمولا در افرادی که دارای علائم خفیف یا متوسط هستند، مناسب می‌ باشد. تا زمانی که با دارو بتوان علایم را کاهش داد و فرد مشکل ادراری جدی نداشته باشد، به هیچ وجه توصیه به جراحی نمی شود.

از عوارض داروهای شکل کننده پروستات که به میزان زیادی گزارش شده، ناتوانی جنسی و افت فشار خون، کاهش حجم و قطع انزال می‌باشد. معمولا بیمار تا زمانی که از داروی خوراکی استفاده می‌کند، تا ۴۰ درصد موارد علائم کاهش می‌یابد و با قطع دارو، علائم مجددا برمی‌گردد.

قرص پرازوسین 5 برای درمان هایپروتروفی پروستات

پرازوسین با شل کردن عضله، سرعت جریان ادرار را بهبود می بخشد. عمل شل کردن با بلاکرهای آدرنرژیک های آلفا-1 در گردن مثانه و پروستات ایجاد می شود. مزیت پرازوسین نسبت به بلاکرهای غیر انتخابی آلفا-آدرنرژیک، عوارض جانبی کمتر آن است.

  • درمان بزرگی پروستات در واقع عمل جراحی رزکسیون پروستات (TUR-P) است که در آن با ورود دستگاه در پیشابراه و با استفاده از جریان الکتریسته، غده پروستات قطعه قطعه را  خارج می کنند. این عمل جراحی ۹۵ درصد در دنیا انجام می‌گیرد و در حقیقت یک عمل استاندارد در سطح جهانی است. عمل باید به نحوی انجام گیرد که پروستات کاملا خارج گردد؛ در غیر این صورت مجددا چند ماه بعد عود می‌کند. این تکینک جراحی باید در دست جراحان با تجربه و حاذق صورت گیرد.
  • عمل بزرگی پروستات اغلب با بی‌حسی نخاعی قابل انجام است و زمان بستری بیمار ۱ تا ۲ روز می‌باشد.
  • پروستات‌ هایی با وزن ۱۰۰گرم نیز با این تکنیک قابل انجام می‌باشند. روش جراحی با لیزر به علت عوارض بیش از حد در دنیا مطلوب و طرفدار ندارد.
  • گذاشتن استنت در مجرا که نوعی دیگر از عمل جراحی است، در افرادی انجام می‌شود که به دلایل مشکلات قلبی- ریوی، برای آنها جراحی رزکسیون پروستات امکان پذیر نمی‌باشد.
  • عمل جراحی باز، اگر چه عمل محبوب و پرطرفداری نمی‌باشد، ولی مواقعی که در مثانه سنگ یا دیورتیکول وجود داشته باشد، الزاما باید انجام گیرد.

در هر حال اگر دچار بزرگی پروستات هستید حتما در تغذیه و شیوه زندگی خود نکات مهم ذکر شده در لینک زیر را انجام دهید:

درمان های خانگی بزرگی خوش خیم پروستات

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (320 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    با سلام من برخی موارد دچار دو خطه بودن ادرار و قطره قطره شدن ان بودم اما مدتی است بیضه سمت چپ درد ناگهانیایجاد کرده بعد از مدتی خوب میشود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر بهزادیوسفی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر ما در بیمارستان محب مهر درتهران حدود۴۵روز پیش از پدرم نمونه برداری کردیم که سالم بود وپروستات ایشان ۱۱۰وپی اس ای ایشان ۲۲بود ودکتر به او به مدت دوماه دارو داد وما بهد از یکماه در شهرستان خود یک ازمایش پی اط ای از ایشان برای اطمینان خود انجام دادیم که یک رقم بالا رفته بود ما پیش دکتر انکولوژی رفتیم و دکتر پروستات هردو برای ایشا ن به مدت دوماه دارو تجویز کردن ؟ایا در این مدت اگر پی اس ای بالا برود ایاخطر دچار شدن به سرطان پروستات وجود دارد البته دکتر پروستات گفته چون حجم پروستاتت بزرگ است باید جراحی کنی ولذا ایا پی اس ای با داروپایین مایید وچه داروی برای پایین اوردن پی اس ای خوب است پدر من امنیک وفینا ستراید مصرف میکند با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بالا رفتن پی اس آ بیماری نیست که بخواهی درمانش کنی پی اس آ یک نشانه هست و بایستی بدنبال علت آن بود لذا بهتر است کار رابه متخصص بسپارید
  • تصویر کاربر بهروز دوشنبه ۲۲ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    بنده 5 سال پیش عمل تنگی مجرا کردم تا 2 سال بعد مشکلی نداشتم الان مدت سه سال است دارم دارو انتی بیوتیک مثل قرص نیترو فورانتویین مصرف میکنم و قرص ترازوسین 2 و همچنین قرص تامسولوسین می خورم . هنوز مشکل سوزش ادرار دارم و طبق آزمایشات کشت ادرار وجود باکتری در ادرار دارم.زیر نظر دکتر زرگر هستم آخرین نظر ایشون برش پروستات است . به نظر شما چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۲ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اطلاعات شما برای اظهار نظر ناچیز است به نظر بهتره به پزشک معالج تان اعتماد داشته باشید
  • تصویر کاربر Mehrab پنجشنبه ۱۸ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر جوانی هستم۲۳ساله یک ماهیه تکرر ادرار گرفتم طوری ک روزی حدود ۱۵بار ب دستشویی مراجعه میکنم طی سونوگرافی انجام داده شده سایز پروستاتم۲۶ گزارش شد ب متخصص اورولوژی مراجعه کردم ک گفتن چیز خاصی نیس فقط افلوکساسین و سیپروفلوکساسین مصرف کن ک اصلا خوب نشدم تورو خدا راهنمایی کنین چیکار کنم اوضاع روحیم بدجور خراب شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۸ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      نوار مثانه بگيريد
  • تصویر کاربر اکرم سه شنبه ۲ آذر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام دکتورخسته نباشی من قبلان گوفتم که یکی از بیض هایم بزورگ شده و به دکتور رفتم گفت هیچی نیست وهیچ داروی برام تجویز نکرد شما فرمودی سونگرافی بگیرید سنوگرافی گرفتم پوستادم به حجم ١٩/۵ سی سی هست یک ناحیه اکوژن ٨/۵ میلمتری بهنفع کاسیفیکاسون درپارانشیم پرستاد دیده می شود بیضه راست تقریبی ۴١/١٩ میلیمترو بیضه چپ ابعادتقریبی ٢٩/١٩ میلمتر دارد در سونکرافی اکو پارانیشم هردو بیضه طبیعی است توده واریکوسل هیدروسل دیده نشد اپید یدیم هر دو سمت نرمال است سنم ۴٩ سال ایا نظر شما چی هست ایا نیاز به دارو یا به جراحی دارم ازراهنمایت خیلی متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      به نظر من نیاز به درمان و جراحی ندارید
    2. تصویر کاربر اکرم دوشنبه ۱ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام دکتور خسته نباشی خیلی ممنون برای راهنمایت انشلا تا شش ماه دیگر خدمت می رسم متشکرم اکرم پویا از مریوان
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲ آذر ۹۵( 7 سال پیش)
      موفق باشید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر