بزرگی خوش خیم پروستات – ملاقات با پزشک و تشخیص

بزرگی خوش خیم پروستات با افزایش سن در برخی مردان بروز می کند. پزشک با روش های مختلف می تواند بزرگی خوش خیم پروستات را تشخیص دهد.

شما ممکن است به طور مستقیم به یک پزشک که در مسائل مربوط به ادرار تخصص دارد و اورولوژیست نامیده می شود مراجعه کنید.

چه کارهایی قبل از ملاقات با پزشک می توانید انجام دهید؟

☑️  یک لیست از علائم خود تهیه کنید، از جمله هر گونه علامتی که ممکن است به نظر شما نامربوط باشد.

☑️ جدولی شامل اینکه چند بار در شبانه روز و در چه زمان هایی ادرار می کنید تهیه نمائید، و اینکه آیا احساس می کنید ادرارتان به طور کامل تخلیه می شود، و چه مقدار مایع در شبانه روز می نوشید.

☑️ یک لیست از اطلاعات پزشکی کلیدی خود تهیه کنید، از جمله بیماری های دیگری که ممکن است داشته باشد.

☑️ یک لیست از تمام داروها، ویتامین ها یا مکمل هایی که در حال حاضر مصرف می کنید تهیه کنید.

☑️ سوالاتی که می خواهید از دکتر خود بپرسید را یادداشت کنید.

درمان واریکوسل

سوالاتی که بایستی از دکتر خود بپرسید

☑️  علت بروز علائم من بزرگی خوش خیم پروستات است یا اینکه علت دیگری دارد؟

☑️ برای تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟

☑️ گزینه های درمانی من چیست؟

☑️ آیا محدودیتی در فعالیت جنسی وجود دارد؟

☑️ از طرح سوالات دیگر در طول قرار ملاقات خود با پزشک دریغ نکنید.

از دکتر خود چه انتظاری دارید

دکتر شما به احتمال زیاد تعدادی سوال از شما خواهد پرسید. داشتن آمادگی قبلی برای پاسخ گویی به سوالات ممکن است به حل مشکل شما کمک بیشتری بکند:

☑️ اولین باری که علائم ادراری را تجربه کردید چه زمانی بوده است؟ آیا علائم دائمی است و یا گاه به گاه می باشد؟ آیا علائم به تدریج و در طول زمان بدترشده اند، یا اینکه ناگهانی ایجاد شده اند؟

بخوانید  آنچه جوان تر ها بایستی در مورد ورم و التهاب پروستات بدانند

☑️ چند بار در طول روز ادرار می کنید، و چند بار در طول شب برای ادرار کردن از خواب بلند می شوید؟

☑️ آیا تا به حال بی اختیاری ادرار و نشت ادرار داشته اید؟ آیا شما تکرر ادرار و یا احساس نیاز فوری به ادرار کردن داشته اید؟

☑️ آیا تا به حال در هنگام شروع برای ادارار کردن با مشکل روبرو شده اید؟ آیا در هنگام ادرار کردن ادرارتان قطع و وصل می شود، و یا احساس می کنید برای ادراری کردن مجبور به  زور زدن هستید؟ آیا تا کنون احساس کرده اید که ادرار به طور کامل تخلیه نمی شود؟

☑️ آیا سوزش در هنگام ادرار کردن، درد در ناحیه مثانه و یا خون در ادرار داشته اید؟ آیا تا بحال عفونت دستگاه ادراری داشته اید؟

☑️ آیا سابقه خانوادگی بزرگ شدن پروستات، سرطان پروستات و یا سنگ کلیه دارید؟

☑️ آیا تا به حال مشکلی در ایجاد و حفظ نعوظ (اختلال نعوظ)، و یا دیگر مشکلات جنسی داشته اید؟

☑️ آیا تا به حال عمل جراحی یا اقدام دیگری داشته اید که از طریق نوک آلت تناسلی تان وسیله ای را به مجرای ادرار وارد کرده باشند؟

☑️ آیا شما از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین (کومادین) و یا کلوپیدوگرل (پلاویکس) استفاده می کنید؟

☑️ چقدر کافئین در روز مصرف می کنید؟ میزان مصرف مایعات شما در شبانه روز چه مقدار است؟

دلیل سرطان پروستات

آزمایشات و تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات

دکتر شما با پرسیدن سوالات دقیق در مورد علائم بزرگی خوش خیم پروستات و انجام یک معاینه فیزیکی کار را شروع خواهد کرد. این معاینه اولیه احتمالا شامل موارد زیر می باشد:

# امتحان رکتال بوسیله انگشت

دکتر برای بررسی پروستات و میزان بزرگی خوش خیم پروستات  انگشت خود را وارد مقعد شما می کند.

بخوانید  عوامل خطر ساز و راه های پیشگیری از سرطان پروستات

# آزمایش ادرار

تجزیه و تحلیل نمونه ادرار می تواند به رد کردن عفونت یا بیماری های دیگری که می تواند باعث بروز علائم مشابه شود کمک می کند.

# آزمایش خون

نتایج می تواند مشکلات کلیوی را نشان دهد.

# اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) در آزمایش خون

PSA یک ماده تولید شده توسط پروستات است. هنگامی که پروستات بزرگ می شود سطح PSA خون افزایش می یابد. با این حال، بالا رفتن سطح PSA می تواند علل دیگری نیز داشته باشد مثل دستکاری های اخیر بر روی پروستات، عفونت پروستات، انزال، احتباس ادراری،، جراحی و یا سرطان پروستات.

# معاینه عصبی

این ارزیابی مختصر از عملکرد ذهنی و سیستم عصبی شما می تواند به شناسایی علل دیگر مشکلات ادراری بجز بزرگ شدن پروستات کمک کند.

پس از آن، دکتر شما ممکن است آزمایش های تکمیلی دیگری برای کمک به تایید بزرگ شدن پروستات و همچنین برای رد کردن علل دیگر درخواست کند. این آزمایشات تکمیلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

# آزمایش اندازه گیری جریان ادرار (یوروفلومتری)

در این آزمایش شما در ظرفی متصل به یک دستگاه ادرار می کنید تا قدرت و میزان جریان ادرار شما را اندازه گیری کند. نتایج آزمون به تعیین و ارزیابی بهتر یا بدتر شدن وضعیت ادرار کردن شما در طول زمان کمک می کند.

# آزمایش تعیین حجم باقی مانده ادرار

این آزمایش نشان می دهد که آیا شما می توانید مثانه را بطور کامل تخلیه کنید. این تست می تواند با استفاده از سونوگرافی و یا با قرار دادن یک سوند به داخل مثانه، میزان باقیمانده ادرار را اندازه گیری کند.

# چارت جدول ۲۴ ساعته ادراری

ثبت دفعات و حجم ادرار می تواند مفید باشد به خصوص اگر بیش از یک سوم دفعات ادرار کردن در طول شب رخ می دهد.

اگر وضعیت شما پیچیده تر باشد، دکتر ممکن است همچنین موارد زیر رابه شما توصیه کند:

بخوانید  سيب زمينی سرخ شده و خطر ابتلا به سرطان پروستات

# سونوگرافی از طریق مقعد

در این روش پروب سونوگرافی از طریق مقعد درون راست روده شما قرار داده شده تا حجم پروستات را اندازه گیری و آنرا ارزیابی کنند.

# بیوپسی یا نمونه برداری پروستات

در این روش با استفاده از سونوگرافی از طریق مقعد و به وسیله سوزن از پروستات نمونه برداری می شود. بررسی بافتی می تواند به دکتر شما در تشخیص یا رد سرطان پروستات کمک کند.

# نوار مثانه (تست یورودینامیک) وبررسی جریان و فشار ادرار

در این روش تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات سوند خیلی باریکی از طریق مجرای ادرار به داخل مثانه عبور داده می شود. آب را به آهستگی از طریق سوند به درون مثانه شما وارد می کنند. پس از آن دکتر شما می تواند فشار مثانه را اندازه گیری کرده و چگونگی عملکرد عضلات مثانه را ارزیابی کند.

# سیستوسکوپی

سیستوسکوپ به پزشک اجازه می دهد داخل مجرای ادرار و مثانه شما را ببینید. این روش هم با بی حسی موضعی و هم با بیهوشی خیلی کوتاه مدت و بدون درد قابل انجام است.

# پیلوگرام داخل وریدی و یا سی تی اسکن

در این روش تشخیص بزرگی خوش خیم پروستات یک ماده رنگی به داخل ورید تزریق می شود. سپس از کلیه ها، مثانه و لوله ای که کلیه شما را به مثانه (حالب) متصل می کند عکس گرفته می شود. این آزمایشات می تواند به تشخیص سنگ، تومورها یا انسداد بالاتر از مثانه کمک کند.

لینک مقالات مرتبط

علائم و عوارض بزرگی خوش خیم پروستات

درمان دارویی و جراحی بزرگی خوش خیم پروستات

درمان های خانگی بزرگی خوش خیم پروستات

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

بزرگی خوش خیم پروستات – ملاقات با پزشک و تشخیص
1 (20%) 2 رای

پرسش از دکتر ارولوژیست

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.