آیا درمان بزرگی پروستات با طب سنتی امکانپذیر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

روش های مختلفی برای درمان بزرگی پروستات یا همان بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد که از جمله می توان به دارو درمانی و جراحی اشاره کرد. اما پس از هر درمان علمی و یا به منظور پیشگیری و یا حاد شدن وضعیت بیماری، می توان از تغییر سبک زندگی و یا عبارت رایج در میان مردم یعنی درمان بزرگی پروستات با طب سنتی بهره برد. برای کمک به کنترل علائم بزرگی خوش خیم پروستات، سعی کنید فعالیت هایی که در ادامه مطلب بیان خواهیم کرد را انجام دهید.

کمک به کنترل علائم بزرگی خوش خیم پروستات

محدود کردن نوشیدنی ها قبل از خواب

یک یا دو ساعت قبل از خواب هیچ نوشیدنی مصرف نکنید، تا مجبور نشوید نیمه شب برای رفتن به توالت از خواب بلند شوید.

محدود کردن مصرف کافئین و الکل

 این مواد می توانند تولید ادرار را افزایش دهند، مثانه را تحریک کرده و باعث بدتر شدن علائم ادراری شود.

محدودیت مصرف ضد احتقان ها یا آنتی هیستامین ها

 این داروها عضلات اطراف مجرای خروجی مثانه را که جریان ادرار را کنترل می کنند، سفت کرده و بدین وسیله ادرار کردن را سخت تر می کنند.

تکرر ادرار

تخلیه به موقع ادرار

هر زمان که احساس نیاز به ادرار کردن داشتید، برای تخلیه آن اقدام کنید. نگهداشتن طولانی مدت ادرار ممکن است باعث کشیده شدن عضلات مثانه و در نهایت آسیب آن شود.

تهیه جدول زمانبندی

برای ادرار کردن و رفتن به دستشویی جدول زمانبندی داشته باشید. سعی کنید به طور منظم ادرار کنید، مثلا هر چهار تا شش ساعت در طول روز، تا بدین طریق مثانه را عادت دهید. این کار به خصوص برای افرادی که تکرر ادرار یا احساس فوریت در ادرار دارند می تواند مفید باشد.

داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالمی داشته باشید. چاقی می تواند با بزرگی پروستات همراه باشد.

داشتن فعالیت بدنی

فعالیت داشته باشید. عدم فعالیت بدنی به احتباس ادرار کمک می کند. حتی مقدار کم ورزش می تواند به کاهش مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات کمک کند.

داشتن ادرار مجدد

وقتی ادرار می کنید، بعد از چند لحظه دوباره ادرار کنید. این عمل به عنوان دوبار ادرار یا  double voiding شناخته می شود.

گرم نگه داشتم بدن

خودتان را گرم نگهدارید. سرما می تواند باعث احتباس ادرار و افزایش احساس فوریت در ادرار کردن شود.

درمان گیاهی زودانزالی

آیا درمان بزرگی پروستات با طب سنتی امکانپذیر است؟

در رابطه با داروی گیاهی برای پروستات و به بیان دیگر، درمان پروستات در طب سنتی باید گفت که سازمان غذا و دارو آمریکا هیچگونه داروی گیاهی را برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات تایید نکرده است. مطالعات بر روی داروهای گیاهی برای درمان بزرگی پروستات با طب سنتی نتایج مختلفی داشته اند. یک مطالعه نشان داد که عصاره نخل باد بزنی اره ای saw palmetto extract به عنوان دارویی در تسکین علائم BPH به اندازه فیناستراید موثر بوده است، اگر چه حجم پروستات کاهش نیافته است. اما در یک مطالعه دارونما-کنترلی هیچ مدرکی دال بر اثر بخشی بهتر عصاره نخل اره ای saw palmetto extract نسبت به دارونما یافت نشد.

داروهای گیاهی دیگر از جمله عصاره بتا sitosterol ،pygeum و چمن چاودار به عنوان داروهای مفید برای کاهش علائم بزرگی خوش خیم پروستات پیشنهاد شده اند. اما ایمنی و اثر بخشی این داروها به اثبات نرسیده است. اگر شما درمان بزرگی پروستات را با طب سنتی یا گیاهی دریافت کرده اید، به دکتر متخصص ارولوژی اطلاع دهید؛ چرا که بعضی محصولات گیاهی خاص ممکن است خطر ابتلا به خونریزی را افزایش داده و یا با دیگر داروهایی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشد.

 

شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (152 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۷ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 2486 مشاهده پرسش
    با سلام پیرو سوال قبل میخواستم بدونم درمان کیست پروستات چگونه هست؟ و برا رفع علایم ادراری و درد الت چه دارویی باید استفاده کرد؟ در ضمن اندازه پروستات پارسال من 34 سی سی بوده که با مصرف داروهای تجویزی به مدت 1 ماه علایم ادراری رفع شد. با شروع علایم ادراری و درد خفیف با انجام سونوگرافی اندازه پروستات 15 سی سی بوده؟ اما درد و سوزش ادرار خفیف هست. ایا واقعا پروستات کوچک شده یا سونوگراف اشتباه کرده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۷ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      کیست پروستات نیاز به درمان ندارد. اندازه ی پروستات خیلی اهمیت بالینی ندارد و مهم علائم ادراری است نه سایز پروستات. سایز در سونوهای مختلف می تواند متفاوت باشد
  • تصویر کاربر کیومرث دوشنبه ۳ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام سنم 58 وتازه بعد از سونوگرافی متوجه شدم اندازه پروستات 37 و psa هفده صدم میباشد مشکل خاصی فغلا ندارم جه کنم با توجه به اینکه میدانم داروهای خاص پروستات نا توانی جنسی میاورد و همسرم از بنده کوچکتره ممنون از راهنماییتان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      نیاز به درمان نیست زندگی تان را بکنید
  • تصویر کاربر دانش سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر جباری خسته نباشید
    پدر بنده 53سال سن داره 4 روز پیش ازمایش PSA انجام داده الان که جواب نگاه کردم عدد 1.39نشون داده خواستم بپرسم این عدد طبیعیه یا بیشتر

    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بله طبیعی است
  • تصویر کاربر حسين شنبه ۴ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 5775 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت جناب اقاي دكتر
    در خصوص پدرم حدود 15 ماه قبل به علت انسداد ادراري به دكتر مراجعه نموده و پس از آزمايش تشخيص بزرگي پروستات و سرطان بدخيم پروستان Stage 4-4 داده شد. ايشان 83 سال دارد و از وضعيت جسماني و سلامتي خوبي برخوردار بود.پس از يك ماه از زمان تشخيص تحت عمل جراحي TURP قرار گرفت و مشكل انسداد ادراري برطرف گرديد.در حال حاضر بيش از يك سال است كه آمپول ديفرلين را به صورت ماهيانه تزريق و قرص فلوتاميد به صورت روزانه استفاده مينمايد.لازم به ذكره كه در يك دوره سه ماهه تزريق ديفرلين به پيشنهاد دكتر متوقف گرديد كه پيامد اون افزايش PSA بود. بعد از اون تزريق 28 روزه ديفرلين تا امروز ادامه يافته و حال عمومي نسبتا مناسبي دارد. اخيرا فشارخون بالاي حدود 20 داشت كه با مصرف قرض فشار تا حدودي كنترل شد و پايين اومد.
    جسارتا 3 تا سوال از خدمت جنابعالي داشتم كه احتمالا سوال خيليهاي ديگه هم هست:
    1- حداكثر زماني كه ميتوان با آمپول ديفرلين درمان سرطان بدخيم پروستات را ادامه داد نهايتا چند سال است؟
    2- با توجه به سن بالاي ايشون(83 سال) و عوارض ديفرلين كه افزايش فشار خون و پوكي استخوان است. پيشنهاد شما براي كاهش عوارض آن بدون افزايش PSA چيست؟ آيا ميتوان ديفرلين را دو ماه يكبار يا سه ماه يك بار تزريق كرد؟
    3-آيا استفاده از آمپول ZOMETA لازم است؟ استفاده از آمپول زومتا نقش پيشگيري از پوكي استخوان هم دارد؟ يا فقط در صورت متاستاز به استخوان بايستي مصرف گردد؟
    چنانچه پيشنهادي در خصوص تكميل روند درمان يا درمان جايگزين و... داريد بفرماييد.
    ********از لطف و توجه شما بينهايت سپاسگزارم.********
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۴ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      1- حداكثر زماني كه ميتوان با آمپول ديفرلين درمان سرطان بدخيم پروستات را ادامه داد نهايتا چند سال است؟..............تا زمانی که مقاومت به دارو پیدا شود
      2- با توجه به سن بالاي ايشون(83 سال) و عوارض ديفرلين كه افزايش فشار خون و پوكي استخوان است. پيشنهاد شما براي كاهش عوارض آن بدون افزايش PSA چيست؟ آيا ميتوان ديفرلين را دو ماه يكبار يا سه ماه يك بار تزريق كرد؟.......................خیر افزایش زمان های تزریق باعث کاهش تاثیر آن می شود
      3-آيا استفاده از آمپول ZOMETA لازم است؟ استفاده از آمپول زومتا نقش پيشگيري از پوكي استخوان هم دارد؟ يا فقط در صورت متاستاز به استخوان بايستي مصرف گردد؟.................این دارو نقش پیشگیری دارد و بهتر است برای پیشگیری از بروز عوارض دیفرلین استفاده شود
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 631 مشاهده پرسش
    آقای دکتر خسته نباشید و سال نوی شما مبارک
    من 24 سال سن دارم و به دلیل التهاب پروستات بمدت یکسال قطره ی پروستاتان مصرف کردم با توجه به عوارض این دارو که آلرژی رو هم شامل میشه بعضی شبها که این دارو رو میخوردم دچار تنگی نفس میشدم و ضربان قلبم کمی بالا میرفت که فکر میکردم عوارض کوتاه مدت این دارو هست حالا یکماهی است که این دارو را ترک کردهام ولی الان علایم تنگی نفسم دایمی و شدیدتر شده باید بگم که قبل از مصرف این دارو اصلن چنین مشکلی رو نداشتم
    شما از عوارض دراز مدت این دارو خبر دارید؟
    آیا حالم خوب خواهد شد به سختی بعضی اوقات نفس میکشم میترسم شبها مشکل حادی در خواب برایم پیش آید
    میشه منو راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      بعید می دونم مربوط به این دارو باشد با اینحال توصیه می کنم حتما با یم متخصص داخلی مشور کنید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر