آیا درمان بزرگی پروستات با طب سنتی امکانپذیر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

روش های مختلفی برای درمان بزرگی پروستات یا همان بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد که از جمله می توان به دارو درمانی و جراحی اشاره کرد. اما پس از هر درمان علمی و یا به منظور پیشگیری و یا حاد شدن وضعیت بیماری، می توان از تغییر سبک زندگی و یا عبارت رایج در میان مردم یعنی درمان بزرگی پروستات با طب سنتی بهره برد. برای کمک به کنترل علائم بزرگی خوش خیم پروستات، سعی کنید فعالیت هایی که در ادامه مطلب بیان خواهیم کرد را انجام دهید.

کمک به کنترل علائم بزرگی خوش خیم پروستات

محدود کردن نوشیدنی ها قبل از خواب

یک یا دو ساعت قبل از خواب هیچ نوشیدنی مصرف نکنید، تا مجبور نشوید نیمه شب برای رفتن به توالت از خواب بلند شوید.

محدود کردن مصرف کافئین و الکل

 این مواد می توانند تولید ادرار را افزایش دهند، مثانه را تحریک کرده و باعث بدتر شدن علائم ادراری شود.

محدودیت مصرف ضد احتقان ها یا آنتی هیستامین ها

 این داروها عضلات اطراف مجرای خروجی مثانه را که جریان ادرار را کنترل می کنند، سفت کرده و بدین وسیله ادرار کردن را سخت تر می کنند.

تکرر ادرار

تخلیه به موقع ادرار

هر زمان که احساس نیاز به ادرار کردن داشتید، برای تخلیه آن اقدام کنید. نگهداشتن طولانی مدت ادرار ممکن است باعث کشیده شدن عضلات مثانه و در نهایت آسیب آن شود.

تهیه جدول زمانبندی

برای ادرار کردن و رفتن به دستشویی جدول زمانبندی داشته باشید. سعی کنید به طور منظم ادرار کنید، مثلا هر چهار تا شش ساعت در طول روز، تا بدین طریق مثانه را عادت دهید. این کار به خصوص برای افرادی که تکرر ادرار یا احساس فوریت در ادرار دارند می تواند مفید باشد.

داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالمی داشته باشید. چاقی می تواند با بزرگی پروستات همراه باشد.

داشتن فعالیت بدنی

فعالیت داشته باشید. عدم فعالیت بدنی به احتباس ادرار کمک می کند. حتی مقدار کم ورزش می تواند به کاهش مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات کمک کند.

داشتن ادرار مجدد

وقتی ادرار می کنید، بعد از چند لحظه دوباره ادرار کنید. این عمل به عنوان دوبار ادرار یا  double voiding شناخته می شود.

گرم نگه داشتم بدن

خودتان را گرم نگهدارید. سرما می تواند باعث احتباس ادرار و افزایش احساس فوریت در ادرار کردن شود.

درمان گیاهی زودانزالی

آیا درمان بزرگی پروستات با طب سنتی امکانپذیر است؟

در رابطه با داروی گیاهی برای پروستات و به بیان دیگر، درمان پروستات در طب سنتی باید گفت که سازمان غذا و دارو آمریکا هیچگونه داروی گیاهی را برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات تایید نکرده است. مطالعات بر روی داروهای گیاهی برای درمان بزرگی پروستات با طب سنتی نتایج مختلفی داشته اند. یک مطالعه نشان داد که عصاره نخل باد بزنی اره ای saw palmetto extract به عنوان دارویی در تسکین علائم BPH به اندازه فیناستراید موثر بوده است، اگر چه حجم پروستات کاهش نیافته است. اما در یک مطالعه دارونما-کنترلی هیچ مدرکی دال بر اثر بخشی بهتر عصاره نخل اره ای saw palmetto extract نسبت به دارونما یافت نشد.

داروهای گیاهی دیگر از جمله عصاره بتا sitosterol ،pygeum و چمن چاودار به عنوان داروهای مفید برای کاهش علائم بزرگی خوش خیم پروستات پیشنهاد شده اند. اما ایمنی و اثر بخشی این داروها به اثبات نرسیده است. اگر شما درمان بزرگی پروستات را با طب سنتی یا گیاهی دریافت کرده اید، به دکتر متخصص ارولوژی اطلاع دهید؛ چرا که بعضی محصولات گیاهی خاص ممکن است خطر ابتلا به خونریزی را افزایش داده و یا با دیگر داروهایی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشد.

 

شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (152 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عباسی چهارشنبه ۲۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    باسلام؛
    آقایی 27ساله و متاهل هستم که باتوجه به علائم و آزمایشات و سونوگرافی که داشتم, دو سه متخصص "پروستاتیت مزمن باکتریال" تشخیص داده اند که سابق بر این با تجویز سیپروفلوکساسین و بدون تجویز سفالکسین, آزیترومایسین و داکسی سایکلین مصرف کرده ام اما "اکنون پزشک برایم 15روزه افلوکساسین، تتراسایکلین، پرازوسین و سلکوکسیب تجویز کرده است".
    لازم به ذکر است بنده داروی افسردگی و اختلال خواب میخورم؛ از زمان مصرف داروهای جدیدم یبوست شده ام و صبح ها زیاد خمیازه میکشم؛ فقط در آزمایش کشت ترشحات مجرا که اخیرا انجام داده ام استافیلوکوک رشد کرده است.
    حال میخواستم بپرسم نظرتان درخصوص درمان "بویژه آخرین درمانی" که پزشک برایم داده چیست و "آیا درمان بهتری دارد یا نه و آن چیست"؟
    باتشکر قبلی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      من فقط می توانم بگویم شایدکه علائم ادراری تان مربوط به افسردگی و نیز عوارض داروهایی باشد که می خورید و ارتباطی با پروستات نداشته باشد
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و احترام محضر استاد گرانقدر جناب دکتر جباری
    به استحضار می رساند پدربزرگ بنده 79 ساله دچار بزرگی پروستات بوده و مدتی است شب هنگام دچار تکرر ادرارشده که به صورت قطره قطره دفع می شود اما هیچگونه سوزشی ندارد با این اوصاف به دکتر متخصص مراجعه اما متاسفانه نتیجه ای نداشته است لذا خواهشمند است در صورت امکان داروی مورد نیاز را تجویز بفرمایید
    با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      تجویز دارو برای فرد 79 ساله بدون معاینه و اطلاع دقیق از وضعیت ایشان و ارزیابی آزمایش و سونوگرافی کار معقول و صحیحی نمی باشد
  • تصویر کاربر امید جمعه ۱۸ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر- جوانی 32 ساله هستم که سوزش و قطر ه قطره شدن و تاخیر در دفع ادرار و کند و تند شدن ادرار رو دارم. بعضی وقتا بعد از دستشویی و در حالت عادی احساس می کنم قطره ادرار از مجرای ادرارم خارج میشه و شورتم رو مرطوب میکنه. ضمنا بعضی وقتا حتی در حالت عادی و با وجود عدم مراجعه به دستشویی (بخصوص شب) احساس سوزش در مجرای ادرارم می کنم. مشکل من مربوط به کدام نوع اختلال می باشد و ایا درمانی داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      می تواند به پروستات مرتبط باشد و نیاز به مراجعه ی حضوری به ارولوژیست و بررسی بیشتر است
  • تصویر کاربر فریدون جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 548 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    اسکن نمونه برداری همراه این پرسش برایتان فرستادم ، با این مشخصات که در آزمایشها نشان داده شده امکان عمل جراحی بدون عارضه بی اختیاری ادراری وجود دارد؟چند درصد احتمال بی اختیاری ادراری وجود دارد؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      حدود 20% احتمال بی اختیاری وجود دارد
  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام بنده به علت عفونت پلک سه ماه از کپسول تتراسایکلین استفاده کردم که هم موجب کاهش میل جنسی و هم درد در ناحیه پروستات شد. اکنون دو هفته از قطع قرص میگذرد. درد ناحیه پروستات باقی است. بایستی چه اقدامی کنم. ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      منظورتان از ناحیه پروستات دقیقا کجاست؟ و چرا فکر می کنید بدلیل مصرف تتراسکلین هست؟
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر