آیا درمان بزرگی پروستات با طب سنتی امکانپذیر است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

روش های مختلفی برای درمان بزرگی پروستات یا همان بزرگی خوش خیم پروستات وجود دارد که از جمله می توان به دارو درمانی و جراحی اشاره کرد. اما پس از هر درمان علمی و یا به منظور پیشگیری و یا حاد شدن وضعیت بیماری، می توان از تغییر سبک زندگی و یا عبارت رایج در میان مردم یعنی درمان بزرگی پروستات با طب سنتی بهره برد. برای کمک به کنترل علائم بزرگی خوش خیم پروستات، سعی کنید فعالیت هایی که در ادامه مطلب بیان خواهیم کرد را انجام دهید.

کمک به کنترل علائم بزرگی خوش خیم پروستات

محدود کردن نوشیدنی ها قبل از خواب

یک یا دو ساعت قبل از خواب هیچ نوشیدنی مصرف نکنید، تا مجبور نشوید نیمه شب برای رفتن به توالت از خواب بلند شوید.

محدود کردن مصرف کافئین و الکل

 این مواد می توانند تولید ادرار را افزایش دهند، مثانه را تحریک کرده و باعث بدتر شدن علائم ادراری شود.

محدودیت مصرف ضد احتقان ها یا آنتی هیستامین ها

 این داروها عضلات اطراف مجرای خروجی مثانه را که جریان ادرار را کنترل می کنند، سفت کرده و بدین وسیله ادرار کردن را سخت تر می کنند.

تکرر ادرار

تخلیه به موقع ادرار

هر زمان که احساس نیاز به ادرار کردن داشتید، برای تخلیه آن اقدام کنید. نگهداشتن طولانی مدت ادرار ممکن است باعث کشیده شدن عضلات مثانه و در نهایت آسیب آن شود.

تهیه جدول زمانبندی

برای ادرار کردن و رفتن به دستشویی جدول زمانبندی داشته باشید. سعی کنید به طور منظم ادرار کنید، مثلا هر چهار تا شش ساعت در طول روز، تا بدین طریق مثانه را عادت دهید. این کار به خصوص برای افرادی که تکرر ادرار یا احساس فوریت در ادرار دارند می تواند مفید باشد.

داشتن رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالمی داشته باشید. چاقی می تواند با بزرگی پروستات همراه باشد.

داشتن فعالیت بدنی

فعالیت داشته باشید. عدم فعالیت بدنی به احتباس ادرار کمک می کند. حتی مقدار کم ورزش می تواند به کاهش مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات کمک کند.

داشتن ادرار مجدد

وقتی ادرار می کنید، بعد از چند لحظه دوباره ادرار کنید. این عمل به عنوان دوبار ادرار یا  double voiding شناخته می شود.

گرم نگه داشتم بدن

خودتان را گرم نگهدارید. سرما می تواند باعث احتباس ادرار و افزایش احساس فوریت در ادرار کردن شود.

درمان گیاهی زودانزالی

آیا درمان بزرگی پروستات با طب سنتی امکانپذیر است؟

در رابطه با داروی گیاهی برای پروستات و به بیان دیگر، درمان پروستات در طب سنتی باید گفت که سازمان غذا و دارو آمریکا هیچگونه داروی گیاهی را برای درمان بزرگی خوش خیم پروستات تایید نکرده است. مطالعات بر روی داروهای گیاهی برای درمان بزرگی پروستات با طب سنتی نتایج مختلفی داشته اند. یک مطالعه نشان داد که عصاره نخل باد بزنی اره ای saw palmetto extract به عنوان دارویی در تسکین علائم BPH به اندازه فیناستراید موثر بوده است، اگر چه حجم پروستات کاهش نیافته است. اما در یک مطالعه دارونما-کنترلی هیچ مدرکی دال بر اثر بخشی بهتر عصاره نخل اره ای saw palmetto extract نسبت به دارونما یافت نشد.

داروهای گیاهی دیگر از جمله عصاره بتا sitosterol ،pygeum و چمن چاودار به عنوان داروهای مفید برای کاهش علائم بزرگی خوش خیم پروستات پیشنهاد شده اند. اما ایمنی و اثر بخشی این داروها به اثبات نرسیده است. اگر شما درمان بزرگی پروستات را با طب سنتی یا گیاهی دریافت کرده اید، به دکتر متخصص ارولوژی اطلاع دهید؛ چرا که بعضی محصولات گیاهی خاص ممکن است خطر ابتلا به خونریزی را افزایش داده و یا با دیگر داروهایی که مصرف می کنید، تداخل داشته باشد.

 

شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (153 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مظفر چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 178 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر
    من مظفر جعفری که به خاطر درد شکم در تاریخ 30896 به شما مراجعه و شما با دیدن سونوگرافی که برای شما دوباره فرستادم قرص فلوکساسین را به تعداد 30 عدد تجویز فرمودیدبعد اتمام قرص احساس میکنم یک ذره ان درد زیر شکم برگشته است استاد عزیز چه دستوری میفرمایید.متشکرم متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اگر با مصرف دارو درد کمتر شده می توانید یک دوره یک ماهه مجددا استفاده کنید همرا با کپسول سلکسیب ۱۰۰ روزی دو عدد
  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    با سلام
    من 29 سالمه و مجرد .مدتی قبل به متخصص اورولوژی مراجعه کردم و بعد از سونوگرافی مشخص شد که التهاب پروستات با سایز 31 سی سی دارم درد زیر شکم درد لگن و درد پایین کمر درد بیضه و درد مفاصل دارم و ترشحاتی از مجرا هم دارم که اکثرا شفاف و بعضا شیری رنگ است و دکتر قرص امنیک ،افلوکساسین ، کلومیپیرامین و فنازو پیریدین تجویز کردن که اثر آنچنانی نداشت نظر شما چیست ؟
    ضمنا با توجه به اینکه زود تحریک میشم و زودانزالی دارم احتمال میدم التهاب پروستات به نعوظ صبحگاهی مربوط میشه نظر شما چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اگر مشکل اصلیت درد هست نورتریپتلین ۲۵ میلی هم ممکن است در بهبوددرد موثر باشد.
      ضمنا با توجه به اینکه زود تحریک میشم و زودانزالی دارم احتمال میدم التهاب پروستات به نعوظ صبحگاهی مربوط میشه نظر شما چیه ؟.........................به نظر من ارتباطی ندارد
  • تصویر کاربر سید سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    با سلام.بنده جوانی 32 ساله و متأهل میباشم و صاحب دو فرزند.در حدود ده روز پیش حالاتی در مثانه ام بوجود آمد بدین صورت که احساس پر بودن مثانه و احتیاج به خالی کردن ادرارداشتم اما وقتی به سرویس مراجعه میکردم مقدار ادرار خیلی کمتر ار حد تصور بود یا احساس میکردم باز هم مقداری ادرار بجا مانده و یا در انتها بصورت قطره قطره یا بریده بریده ادرار خارج میشد و وقتی که زور میزدم برای خالی کردن مثانه ام مایعی شبیه به منی ازم خارج گردید.وهمچنین به نظرم سرعت ادرارم و قطر ادرارم کمتر شده.به پزشک که مراجعه کردم برام سونو نوشت و جواب سونوگرافی به این شرح میباشد.ابعاد پروستات 30*25*33 م.م و وزن آن 14 گرم وحدود آن واضح است.سمینال ویزیکل دو طرف بخصوص در سمت راست بزرگ و ابعاد آن 32*17م.م است.از جنابعالی تقاضا دارم با توجه به شرح بیماری و جواب سونوگرافی علت و نوع بیماری و جواب سونوگرافی بنده رو شرح بدین.با تشکر از زحمات شما پزشک عزیز???
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      شایع ترین علت اینحالت دفع سنگریزه هست که وقتی نزدیک مثانه می شود تکرر ادرار و احساس دفع به فرد دست می دهد ولی حجم ادرار کم هست. البته التهاب و عفونت مثانه یا پروستات هم از علل احتمالی می توانند باشند.
      بزرگی کیسه های منی در شما اهمیتی ندارد چون صاحب ۲ فرزند هستید و تا بحال نیز مشکلی نداشته اید
      دفع مایع شبیه به منی حین زور زدن امری طبیعی است
  • تصویر کاربر میر سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام خدمت جناب دکتر
    مردی 46 ساله هستم که نزدیک 2ماه است در اکثر روزهای هفته در منی و انتهای ادرارم خون مشاهده می کنم و هیچ گونه علامتی اعم از درد وسوزش وتکررواحتباس ادراری ندارم
    پزشک معالج دستور تست انالیز ادرار و تست سیتولوژی ادراری در سه مرحله و سونوگرافی کلیه ومجاری ادراری و ازمایش خون دادند .سوال من ازشما این است که ایا جهت بررسی بیشتر انجام
    سیستوسکپی نیز ضروری است یاخیر و اینکه فعلا درمان دارویی کفایت می کند ؟
    جواب ازمایشات به این شرح است:
    با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۹ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      سیستوسکپی بخشی از فرآیند پیگیری و بررسی علت خون در ادرار هست ولی برخی همکاران در برخی از موارد از این کار چشم پوشی می کنند بویژه اگر ریسک فاکتوری وجود نداشته باشد مثل عدم مصرف سیگار .
      به نظر من هم سیستوسکپی در شما با توجه به سن تان خیلی ضرورت ندارد و فعلا دارو استفاده کنید
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 221 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر جباری
    وقتتون به خیر. من 31 سالمه و مجردم و با عرض پوزش و تاسف تا الآن بارها خودارضایی کرده ام. الآن 2-3 سال هست که اگه در طول روز کم آب بخورم کمی کلیه هام درد میگیره که البته خودم میفهمم طبیعی هست چون کلیه ها خشک میفتن. اما از طرفی اگر چند لیوان آب یا چایی بخورم و بخوام اون کم آبی رو جبران کنم چنانچه کمی بیش از حد آب بخورم تعداد دفعات دستشویی رفتنم خیلی زیاد میشه و احساس میکنم که عادی نیست. در ضمن مدتی هست که ادرارم دو شاخه میشه و در چند مرتبه با فشار تخلیه ی کامل صورت میگیره بطوریکه در دفعات آخر قطره قطره میشه. همچنین اگر قبل از خواب کمی آب بخورم نصف شب حتما یک یا دو بار از خواب بیدار میشم. خواستم بدونم آیا امکان بزرگ شدن پروستات هست و چطور درمان میشه؟ میشه راهنمایی بفرمایید.
    متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بزرگی پروستات در سن شما محتمل نیست ضمن اینکه اگر مشکل پروستات باشد خیلی ارتباط مستقیمی با آب خوردن و یا نخوردن ندارد ب اینحال توصیه می کنم سونوگرافی از سیستم ادراری و نیز ازمایش خون ادرار از این جهات انجام دهید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر