آیا با یک بار رابطه جنسی هم زگیل تناسلی می گیریم؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

سوالی که خیلی از افراد در مطب می­پرسند این است که آیا با یک بار رابطه جنسی هم ممکن است به ویروس HPV و در نتیجه زگیل تناسلی مبتلا شد؟ شاید پاسخ به این سوال خیلی راحت نباشد چون به عوامل متعددی بستگی دارد که در این مقاله سعی می کنیم به آن­ها بپردازیم.

مدت زمان رابطه جنسی چقدر است؟

هر چه مدت زمان رابطه جنسی بیشتر باشد احتمال انتقال ویروس و ابتلای به زگیل تناسلی بیشتر است. به عبارتی در رابطه ­ای که مثلا نیم ساعت به طول می انجامد، شانس بیشتری برای مبتلا شدن به بیماری زگیل تناسلی وجود دارد تا رابطه ­ای که 10 تا 15 دقیقه زمان می­برد. هر چه شدت رابطه­ ی جنسی بیشتر و خشن­ تر باشد، احتمال انتقال ویروس HPV بیشتر است.

منظور از پوزیشن رابطه جنسی چیست؟

نحوه­ ی رابطه جنسی از اهمیت بالایی برخوردار است. اینکه رابطه جنسی فقط در حد مالش نواحی بیرونی تناسلی باشد، یا دخول و رابطه کامل برقرار شود و یا اینکه هر دو مورد باشد. مالش نواحی خارجی تناسلی به یکدیگر، (برخلاف تصور عموم که فکر می کنند کمتر باعث انتقال ویروس می شود) گرچه منجر به درگیری داخل واژن و دهانه رحم نمی شود ولی چون سایش و اصطکاک بیشتری روی پوست تناسلی هر دو طرف ایجاد می کند، نقش قابل توجهی در ابتلای نواحی خارجی اندام تناسلی دارد و احتمال انتقال به مراتب بیشتر است.

بیشتر بدانید…

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

مشکل نعوظ در جوانی

در اینجا ذکر دو نکته ضروری است:

  • در رابطه جنسی سطحی و بدون دخول، نیازی به چک و انجام تست از دهانه رحم نیست. خیلی از دختر خانم ­ها از اینکه بعد از رابطه سطحی به دلیل پرده بکارت، قادر به انجام تست از دهانه رحم برای HPV PCR نیستند، ابراز نگرانی می کنند در صورتی که در این شرایط اصولا نیازی به این تست نیست چون در روابط سطحی دهانه رحم مبتلا نمی شود.
  • در روابطی که در حد معاشقه و بوسه و دست زدن می­باشد، این ویروس غالبا منتقل نمی شود ولی این موضوع با رابطه جنسی دهانی یا همان سکس اورال متفاوت می باشد. در سکس دهانی نیز احتمال انتقال ویروس وجود دارد گرچه احتمال انتقال در این روش کمتر از سکس معمول و تماس ناحیه جنسی دو طرف به یکدیگر می­باشد.

آیا آلودگی شریک جنسی مهم است؟

عامل تاثیر گذار دیگر در انتقال ویروس HPV میزان ابتلای شریک جنسی است. هر چقدر فردی که با او در تماس جنسی هستید آلوده ­تر باشد، احتمال ابتلای به زگیل تناسلی بیشتر است. اگر چه غالبا نمی شود میزان آلودگی افراد را مشخص کرد ولی اصولا افرادی که سابقه فعالیت جنسی بیشتر و نیز شرکای جنسی متعددی داشته اند، احتمالا آلوده ­تر می باشند. از طرفی در برقراری رابطه جنسی با افرادی که به ظاهر زگیل تناسلی دارند، احتمال بیشتری است که ویروس منتقل شود تا افرادی که به ظاهر زگیل تناسلی بر روی پوست آن ها وجود ندارد و فقط ناقل HPV هستند. و هر چقدر تعداد و اندازه زگیل­ها بیشتر باشد شانس انتقال بیشتر است.

استفاده از کاندوم چه اندازه اهمیت دارد؟

استفاده از کاندوم تا 70 درصد در کاهش انتقال ویروس HPV نقش دارد چرا که از طرفی عضوی از بدن را که بیشترین تماس را در رابطه جنسی دارد می­پوشاند و به همین دلیل باعث کاهش انتقال ویروس می­شود ولی از سوی دیگر، کاندوم همه ناحیه تناسلی یعنی قاعده یا بیخ بدنه آلت، نواحی رویش مو (یا همان ناحیه شرمگاهی یا عانه یا پوبیس)و کشاله ران و پوست کیسه بیضه را نمی­پوشاند.

بهتر است آقایان بدانند که استفاده از کاندوم شانس ابتلای مجرای ادراری به زگیل تناسلی  را به صفر می رساند و خانم­ ها هم بدانند که استفاده از کاندوم احتمال انتقال ویروس HPV به واژن و دهانه رحم را اگرچه به صفر نمی­رساند ولی کمتر می­کند. پنجمین عامل تزریق واکسن گارداسیل می­باشد. تزریق واکسن تا 90 درصد شانس ابتلا به زگیل تناسلی و تا 70 درصد نسبت به ابتلا به سرطان دهانه رحم را کم می­کند.

شاید تنها راه مطمئن برای عدم انتقال ویروس HPV و عدم ابتلا به زگیل تناسلی، استفاده از کاندوم شورت باشد که می شود با کمی ابتکار چیزی شبیه به آن را درست کرد و البته مطمئن ­تر از آن، برقراری رابطه جنسی فقط در چارچوب خانواده از هر دو طرف مرد و زن، چه در دوران مجردی و چه در دوران بعد از ازدواج است. همانطور که با خواندن مطالب بالا متوجه شدید خیلی واضح و دقیق نمی شود مشخص کرد که آیا یک بار رابطه جنسی هم به زگیل تناسلی مبتلا می­شویم یا خیر ولی می شود احتمالاتی را در نظر گرفت.

امیدوارم خواندن این مطالب تا حدی توانسته باشد به سوالاتی که در ذهن دارید پاسخ داده باشد. گرچه هنوز ابهامات زیادی در خصوص این بمیاری وجود دارد که بدون پاسخ باقی مانده اند.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (28 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعیده شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ممنون از وقتی که میذارید
    من حدود سه ماهه پیش آزمایش پاپ اسمیر دادم و ویروس اچ پی وی نداشتم (۶ ماهه پیش دو دوز واکسن گاردسیل ۴ ظرفیتی رو زدم )
    ولی حدود یک ماهه پیش یک رابطه جنسی داشتم که از اون فرد از نطر تعدد در روابط جنسی مطمین نیستم
    الان برای چکاپ و آزمایش پاپ اسمیر چه تایمی بهتره به دکتر مراجعه کنم ؟ اگر الان تست اچ پی وی بدم در صورت آلوده شدن در آزمایش نشون داده مبشه با توجه به اینکه یک ماه از رابطه ام میگذره ؟ یا زوده برای آزمایش دادن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۳ دی ۲( 3 ماه پیش)

      سلام

      لزومی ندارد به ازای هر بار سکس غیرایمنی که دارید آزمایش بدهید همان سالانه انجام دهید کفایت می کند چون در طول این یک سال اتفاق خاصی نمی افتد

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر