عفونت بعد از لیزر زگیل تناسلی، از شایعه تا واقعیت

در این مقاله مطالعه می کنید:

یکی از نگرانی­ هایی که در مورد درمان زگیل­ های تناسلی با لیزر وجود دارد بروز عفونت بعد از انجام لیزر می­باشد. در این مقاله سعی شده است تا به این نگرانی پاسخ داده شود و مشخص کند که آیا این نگرانی بجاست یا اینکه بی مورد می­باشد. همانطور که در دیگر مقالات هم به آن اشاره کرده­ ام، درمان­ هایی که برای زگیل تناسلی به کار می­ روند متعدد می ­باشند. برخی از این درمان ­ها توسط بیمار و در منزل استفاده می شود و برخی توسط پزشک و در مطب یا بیمارستان قابل به کارگیری است.

درمان ­هایی که بیمار در منزل می­تواند استفاده کند شامل پودوفیلین، پودوفیلوکس، ایمیکیمود یا آلدرا، اسید سالیسیلیک،  Sinecatechins و ورومال می­باشد که برخی از این داروهای موضعی در کشور ما وجود دارد و برخی هم موجود نیست. این داروهای موضعی بصورت­ های مختلف مثل محلول، کرم و یا ژل وجود دارند و برخی ترکیبی و دست ساز و برخی نیز بصورت آماده در داروخانه ­ها موجود هستند. متاسفانه اکثر این داروها مثل ایمیکیمود، Sinecatechins،‌ پودوفیلوکس و ورومال که بصورت آماده به فروش می­ رسند.  

درمان زگیل­ های تناسلی با لیزر

در حال حاضر که این مقاله نوشته می ­شود، در کشور ما وجود ندارند و فقط محلول ­های دست ساز پودوفیلین و اسید سالیسیلیک موجود می­باشند. البته داروهای گیاهی متعددی توسط شرکت ­های داروسازی ساخته و در داروخانه ­ها موجود می­باشد که هرکدام اسم تجاری مختص به خود را برروی آن درج نموده ­اند. درمان هایی که توسط پزشک در مطب یا بعضا بیمارستان برای از بین بردن زگیل­ های تناسلی به کار می­رود شامل لیزر تراپی، کرایو تراپی یا همان فریز کردن یا سرما درمانی، کوتر، آر اف، استفاده از تری­کلرواستیک اسید 80 یا 90 درصد، و در نهایت جراحی است.

هر کدام از این درمان ­ها مزایا و معایبی دارد و هیچکدام را نمی­شود به عنوان بهترین درمان معرفی کرد و اصولا این که کدام روش درمانی را انتخاب کنیم، به عوامل متعددی بستگی دارد. این مسئله به تعداد زگیل ­های تناسلی، اندازه زگیل­ ها، محل زگیل ­ها، هزینه درمان، خواست بیمار (یعنی اینکه بخواهد سریع از بین بروند یا صبوری لازم برای درمان­های زمان ­بر را دارد یا خیر)، در دسترس بودن درمان­ های موضعی و در نهایت تجربه، دانش و امکانات پزشک مربوط می شود. چیزی که مشخص است هر چه تعداد زگیل ­های تناسلی بیشتر باشند و هر چقدر اندازه بزرگتری داشته باشند، میزان پاسخ دهی به درمان ­های موضعی کمتر می شود.

از طرفی خیلی از داورهای موضعی در دسترس ما نیستند. همچنین زگیل ­هایی که در ناحیه سوراخ مجرای ادراری بویژه در مردان هستند و نیز زگیل­های دهانه ورودی واژن، محل مناسبی برای استفاده از درمان ­های موضعی نیستند و بایستی رو به درمان ­هایی آورد که توسط پزشک به کار گرفته می شوند. کرایوتراپی به واسطه اینکه خرید تجهیزات آن ارزان ­تر و استفاده از آن آسان ­تر بوده و زمان خیلی کوتاهی برای انجام آن صرف می­شود، بیشتر توسط پزشکان استفاده و توصیه می­شود ولی بدان معنا نیست که بهترین شیوه درمانی است.

بیشتر بدانید…

درمان خانگی زگیل تناسلی مردان

از معایب این روش می­توان به این موارد اشاره کرد:

  • غالبا نیاز به جلسات متعدد دارد و هر چه تعداد زگیل­ها بیشتر و اندازه آن ­ها بزرگتر باشد نیاز به جلسات بیشتری دارد.
  • احتمال عود بیشتر است چراکه خیلی اوقات ریشه زگیل در لایه­ های زیرین زگیل از بین نمی­ رود و فقط لایه ­های سطحی حذف می­شوند لذا بعد از مدتی، مجددا در همان ناحیه زگیل رشد و عود می­کند.
  • از آنجایی که کرایو تراپی با اسپری انجام می شود و بصورت واگرا است لذا سطح بیشتری را تحت­ الشعاع قرار می دهد و در عمل، ناخواسته سطح بیشتری از پوست سالم را تخریب می­کند. بعبارتی برای یک ضایعه 1 تا 2 میلی متری ممکن است 5 تا 6 میلی متر کرایو و تخریب شود.

از ویژگی­ های خوب لیزر تراپی این است که هر تعداد زگیل حتی با اندازه ­هایی به بزرگی 2 سانتیمتر را، می­تواند در یک جلسه و در همان لحظه از بین ببرد و از آنجایی که حرارت زیادی ایجاد می­کند و تا عمق لایه ­های زیرین پوست نفوذ می­کند، به راحتی ریشه زگیل را هم سوزانده و احتمال عود را به کمترین میزان ممکن می ­رساند بدون آن که آسیبی به آلت تناسلی و بیضه ­ها وارد کند. از طرفی لیزر روش مناسبی برای درمان زگیل ­های سوراخ مجرای ادراری، دهانه واژن و مقعد، بدون آسیب به بافت­ های مجاور می­باشد چرا که بصورت نقطه­ای و متمرکز فقط بر روی زگیل ­ها تابانده می­شود.

زخم حاصل از لیزر زگیل  روزی دو بار به مدت یک هفته توسط پماد های آنتی بیوتیک پوشانده می­شود و لذا عفونتی رخ نمی­دهد و  در تجربه اینجانب حتی یک مورد هم عفونت بعد از لیزر در نقاطی که لیزر شده اند دیده نشده است و لذا نگرانی عفونت بعد از لیزر بی مورد است و بروز نمی­کند.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
5/5 - (1 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر