عمل سیستوسکوپی تنگی مجرای ادراری

در این مقاله مطالعه می کنید:

سیستوسکوپی نوعی رویکرد پزشکی است که به پزشک اجازه می دهد جزئیات درون مثانه و مجرای ادراری را به دقت مشاهده و بررسی کند. این رویکرد همچنین به تشخیص مشکلات ادراری یا مثانه، از عفونت­های مکرر مجرای ادراری گرفته تا سرطان مثانه کمک می کند.

چرا پزشک شما ممکن است سیستوسکوپی را توصیه کند؟

عمل سیستوسکوپی تنگی مجرای ادراری می تواند به پزشک در پیدا کردن علت علائم ادراری کمک کند. همچنین از این رویکرد می­توان برای درمان مشکلات خاصی مانند انسداد مجرای ادراری استفاده کرد. پزشک ممکن است سیستوسکوپی را برای تشخیص علت عفونت های مجرای ادراری توصیه کند.

سیستوسکوپی همچنین ممکن است بتواند علت علائم ادراری زیر را شناسایی کند:

سوزش ادرار

چک کردن نواحی غیر طبیعی در مثانه یا مجرای ادراری که ممکن است نشانه ی سرطان باشند.

 پزشک در طول سیستوسکوپی می­تواند هر گونه نقطه ی غیر طبیعی که ممکن است نشانه­ی سرطان باشد را بررسی کند. اگر پزشک چیز مشکوکی مانند توده یا تومور را مشاهده کند، می­تواند نمونه ی کوچکی از بافت را بردارد و آن را به آزمایشگاه بفرستد تا از نظر احتمال سرطان بررسی شود. این عمل، بیوپسی یا نمونه برداری نامیده می­شود.

درمان مثانه یا خارج کردن بافت غیرطبیعی

پزشک در طول سیستوسکوپی ممکن است بتواند مشکلات مجرای ادراری یا مثانه از جمله موارد زیر را درمان کند:

تنگی مجرای ادراری: اگر در حین سیستوسکوپی پزشک متوجه مجرای ادراری شود، می­تواند با تیغ­های مخصوص یا میله های گشاد کننده یا لیزر، تنگی را برطرف کند. در این موارد بعد از درمان تنگی، ممکن است یک تا دو هفته سوند داشته باشید.


 

نشت ادرار: تزریق ژل­های حجم دهنده به مجرای ادراری یا دیواره­ی مثانه در طول سیستوسکوپی، می­تواند به درمان نشت ادرار (یا بی اختیاری ادرار) کمک کند.


 

سنگ های کلیه یا مثانه: اگر در مثانه سنگ کلیه یا مثانه وجود داشته باشد، پزشک می­تواند آنها را در حین سیستوسکوپی بردارد.


 

تومورها و پولیپ ها: در سیستوسکوپی ممکن است بافت های غیرطبیعی، پولیپ­ها و گاهی تومورها برداشته شوند.

آماده سازی جهت آزمایش

درمان تنگی مجرای ادرار

در طول آزمایش

سیستوسکوپی ممکن است در مراکز درمانی مختلف از جمله مطب پزشک، کلینیک درمان های ­سرپایی یا بیمارستان انجام شود. خود سیستوسکوپی حدود 5 تا 20 دقیقه زمان می­برد و در صورتی که نیاز باشد، پزشک نمونه­ای از بافت را بردارد و یا چیزی را از داخل مثانه خارج کند، ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. زمانی که رو به کمر دراز می کشید، پزشک بیهوشی، شما را تحت بیهوشی عمومی یا بی­حسی از کمر قرار می­دهد. ممکن است برای کمک به آرامش بیماران، به آنها داروی آرام بخش داده شود.

بعد از بی­حسی کامل، پزشک به آرامی سیستوسکوپ را وارد مجرای ادراری می کند و با حرکت دادن ابزار در مثانه، پوشش مجرای ادراری را بررسی می­کند. در یک انتهای سیستوسکوپ، یک چشمی برای نگاه کردن و در انتهای دیگر آن یک چراغ ریز و دوربین وجود دارد. برخی از سیستوسکوپ ها انعطاف­پذیر هستند و برخی دیگر سخت هستند. نوع سیستوسکوپ مورد استفاده، بستگی به علتی دارد که این رویکرد انجام می­شود. سپس آب استریل درون سیستوسکوپ جریان پیدا می کند تا مثانه را پر و منبسط کند. این کار به پزشک اجازه می دهد تمام دیواره­ی مثانه را مشاهده کند. این شرایط ممکن است باعث شود احساسی شبیه نیاز به ادرار کردن پیدا کنید.

پزشک شما در طول سیستوسکوپی ممکن است در جستجوی موارد زیر باشد:

  • سنگ ها (اجسام جامدی که در کلیه یا مثانه تشکیل می شوند)
  • انسدادها
  • بافت غیرطبیعی، پولیپ­ها، تومورها یا نشانه­های سرطان

یک مثانه سالم باید اندازه، شکل و موقعیتی طبیعی در بدن داشته باشد. همچنین دیواره مثانه باید صاف به نظر برسد. اگر نیاز باشد چیزی در مثانه برداشته، آزمایش و یا درمان شود، پزشک می­تواند ابزاری نازک و بلند را از طریق سیستوسکوپ وارد بدن کند. برای مثال، پزشک ممکن است از ابزاری شبیه به موچین برای برداشتن سنگ مثانه یا جمع آوری بافت غیرطبیعی استفاده کند که برای بررسی وجود سرطان نیاز به آزمایش شدن دارد. 

بعد از آزمایش

معمولاً، بیماران مدت کوتاهی بعد از سیستوسکوپی می توانند به خانه بروند. اگر شما در طول آزمایش بیهوش شوید، ممکن است لازم باشد چند ساعت صبر کنید و در زمان ترخیص، فردی همراهتان باشد تا شما را به خانه برساند. برای تسکین ناراحتی، ممکن است به شما توصیه شود دوش آب گرم بگیرید یا یک پارچه ی گرم و مرطوب را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید، همچنین مقدار زیادی آب بنوشید و در صورت لزوم داروی مسکن بدون نسخه مصرف کنید. در روز بعد از سیستوسکوپی، شما ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

مراقب علائم خود باشید و در صورتی که این علائم و یا علائم دیگری مخصوصاً خونریزی شدید یا درد را تجربه کردید و بیشتر از 24 ساعت ادامه پیدا کردند، با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض احتمالی عمل سیستوسکوپی تنگی مجرای ادراری

سیستوسکوپی معمولاً یک عمل ایمن می­باشد گرچه، خطرات زیر را ممکن است به همراه داشته باشد:

  • خونریزی بیش از حد در صورت انجام نمونه برداری
  • عفونت مثانه
  • پارگی دیواره مثانه در موارد درمانسنگ یا تومور مثانه

درد شدید، تب و لرز ممکن است از علائم عفونت باشد و نیاز به مراقبت های پزشکی فوری داشته باشد.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (5 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر