همه چیز درباره سرطان پروستات

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله تمام مسائلی که در رابطه با سرطان پروستات وجود دارد، بیان خواهد شد.

سرطان پروستات چیست؟

سرطان پروستات سرطانی است که در پروستات مردان روی می دهد. این غده گردویی شکل و کوچک می باشد و مایع منی را که در تغذیه و انتقال اسپرم ها نقش دارد، تولید میکند. سرطان پروستات یکی از شایع ترین انواع سرطان ها در مردان می باشد.این سرطان به آرامی رشد می کند و در ابتدا محدود به درون خود غده ی پروستات است، محلی که امکان ایجاد خطرات جدی برای فرد ندارد.

البته برخی از انواع سرطان های پروستات به آرامی رشد می کنند و ممکن است به اندک درمان پاسخ دهد یا حتی نیاز به درمان نداشته باشند، این در حالی است که انواع دیگر، مهاجم هستند و می توانند به سرعت گسترش یابند. سرطان پروستات اگر زودتر تشخیص داده شود یعنی وقتی که محدود به غده پروستات است، شانس درمان موفقیت آمیز آن بیشتر است.

علت خون مردگی در بیضه ها

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه رشد خود ممکن است علایم و نشانه ای از خود بروز ندهد. اما اگر بیماری پیشرفت زیادی داشته باشد ممکن است باعث بروز نشانه هایی شود به عنوان مثال:

  • ادرار دردناک
  • کاهش فشار در جریان خروجی ادرار
  • وجود خون در منی
  • درد در ناحیه کلیه
  • درد استخوان
  • اختلال در نعوظ

درجه بندی سرطان پروستات

سرطان پروستات گرید 1

این درجه دلالت بر سرطان در مراحل رشد اولیه اش می کند به طوری که هنوز محدود به ناحیه ی کوچکی در خود پروستات است. در این وضعیت سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ بدون تهاجم مشاهده می شود.

سرطان پروستات گرید 2

سرطان در این درجه شاید هنوز کوچک باشد اما ممکن است سلول های سرطانی در هنگام مشاهده در زیر میکروسکوپ تهاجم داشته باشند. یا اینکه سرطانی که در این وضع وخامت قرار دارد ممکن است نسبت به نوع درجه یک بزرگتر باشد ویا شاید رشد کرده وهر دوسمت غده ی پروستات را درگیر سازد.

سرطان پروستات گرید 3

سرطان به خارج از غده ی پروستات و به کیسه های منی و یا بافت های اطراف پخش گردیده است.

سرطان پروستات گرید 4

سرطان به قدری رشد کرده که به اندام های اطراف همچون مثانه یا غدد لنفاوی و یا به بافت های دوردست مثل استخوان ها، ریه یا دیگر اندام ها سرایت کرده است.

مراجعه به پزشک

اگر در شما علایم و نشانه های بیماری مشاهده شد به طوری که شما را نگران کرده است به یک پزشک مراجعه کنید. بحثی پیرامون مزایا و معایب غربالگری برای سرطان پروستات وجود دارد که سازمان های پزشکی نظرات متفاوتی نسبت به این موضوع دارند. شما می بایست با پزشک خود در راستای این موضوع مشورت کنید تا بهترین تصمیم را برای خود اخذ نمائید.

سرطان پروستات

علت بروز سرطان پروستات

علل سرطان پروستات به طور واضح مشخص نیست. پزشکان معتقدند که سرطان پروستات زمانی ایجاد می شود که بعضی از سلول های پروستات فرد غیرطبیعی شوند. جهش در DNA سلول های غیر طبیعی باعث می شود تا سلول ها بسیار سریعتر از سلول های عادی رشد و تقسیم شوند. در حالی که سلول های سالم می میرند سلول های سرطانی ادامه حیات می دهند. تجمع سلول های غیر طبیعی، شکل تومور به خود می گیرند و می توانند با رشد خود بافت اطراف را مورد تهاجم قرار دهند. بعضی از سلول های غیر طبیعی می توانند به سمت دیگر اعضای بدن رها شده و گسترش یابند (متاستاز).

عوامل خطر آفرین سرطان پروستات

عواملی که می توانند خطر ابتلای شما به سرطان پروستات را افزایش دهند شامل:

سن بالا

با افزایش سن، خطر ابتلای شما به سرطان پروستات نیز افزایش می یابد.

سیاه پوست بودن

مردان سیاه پوست نسبت به سایر افراد از نژاد های دیگردر خطر ابتلای بیشتری هستند. در مردان سیاه پوست احتمال اینکه سرطان پروستات مهاجم و پیشرونده باشد بیشتر است که البته علت این امر مشخص نیست .

سابقه ی خانوادگی سرطان های پروستات و سینه

اگر مردی از خانواده شما دچار سرطان پروستات باشد خطر ابتلای شما نیز افزایش می یابد. اگر شما سابقه ی خانوادگی از ژن هایی که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهند (BRCA1 یا BRCA2 ) داشته باشید یا سابقه ی خانوادگی قوی از سرطان سینه را دارید ،خطر ابتلا به سرطان پروستات بالا می رود.

چاقی

مردان چاق که سرطان پروستات دارند به احتمال قوی از بیماری پیشرفته تری برخوردار هستند که درمان آن نیز مشکل تر می باشد.

عوارض سرطان پروستات

عوارض سرطان پروستات و راه های درمان آن شامل:

سرطان گسترش یافته (متاستاز)

 سرطان پروستات می تواند به اندام های مجاور گسترش یابد ، مثلا به مثانه ، یا اینکه از طریق سیستم گردش خون یا لنف به سمت استخوان ها یا دیگر اندام ها انتشار یابد. سرطان پروستاتی که به استخوان ها گسترش یافته می تواند موجب درد یا شکستگی استخوان گردد. برای بار اول که سرطان به مناطق دیگر بدن پیش رفته است ، ممکن است هنوز توسط پاسخی که بدن می دهد درمان یا کنترل گردد ، اما احتمال اینکه درمان قطعی صورت گیرد پایین است.

بی اختیاری

هم سرطان و هم درمان پروستات می تواند سبب بی اختیاری ادرار گردد. درمانی که برای بی اختیاری انجام می شود بسته به نوع و شدت آن متفاوت است و احتمال دارد به مرور زمان بهبود پیدا کند. انتخاب شیوه ی درمان ممکن است شامل دارو ، کاشت اسفنکتر کمنوعی و یا جراحی باشد.

اختلال در نعوظ

این اختلال می تواند در اثر خود سرطان یا درمان آن باشد ، که شامل جراحی ، پرتودرمانی و هورمون درمانی است. داروها ، دستگاه وکیوم که در بازیابی به نعوظ کمک می کنند و جراحی در درمان اختلال نعوظ دردسترس می باشد.

 تعیین میزان گسترش سرطان

برای بار اول که تشخیص سرطان داده شد ، پزشک شما در جهت تعیین اندازه و میزان گسترش (مرحله) سرطان وارد عمل می شود. اگر پزشک شک کند که سرطان شما از محدوده ی بافتی پروستات گذشته است ، آزمایشات تصویر برداری همچون موارد زیر برای شما درخواست می شود:

  • اسکن استخوان
  • سونوگرافی
  • سی تی اسکن (CT)
  • ام . آر . آی
  • اسکن توموگرافی تابش پوزیترون(PET)

فرد بیمار لازم نیست همه ی این تست ها را انجام دهد. پزشک تعیین خواهد کرد که کدام تست ها با توجه به وضعیت فعلی تان برای شما مناسب است. در اولین تستی که به طور کامل انجام می شود ،پزشک درجه سرطان را تعیین خواهد کرد. این اقدامات تشخیصی در انتخاب روش درمانی به شما کمک می کند.


📜👨‍⚕️ شاید دوست داشته باشید بخوانید: درمان بزرگی پروستات بدون نیاز به جراحی  ✂✂✂✂

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

با تشکر از آرمین عزیزی کیا در همکاری و ترجمه این متن

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (28 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 427 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت بخیر من ۵۵ساله هستم حدود دوماه پیش به علت سرطان خوش خیم پروستات.عمل عمل برداشت پروستات انجام دادم کامل درآوردم.. ۱..تا چه وقت باید صبر کنم برای نزدیکی.
    ۲..چه دارویی مصرف کنم برای نغوض الت.
    یا راه دیگری داره غیر از دارو.
    ۳..ضرر نداره قرصها.ممنون سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      ممنون می شوم عکسی از شرح عمل یا پاتولوژی یا خلاصه پرونده تان برای من ارسال کنید

  • تصویر کاربر امین سه شنبه ۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 457 مشاهده پرسش
    سلام
    من 30 سالمه حدودا 4سال ازدواج کردیم یک سال بعد از ازدواج میل جنسی ام کم شد دکتر رفتم گفت التهاب پروستات داری و آنتی بیوتیک و داروی دیگر از جمله یک آمپول تسترون دادند و تادالافیل من استفاده کردم برای 6 ماه منتها بهبودی نیافتم بعد یکسال دکتر دیگر رفتم آزمایش پروستات دادم مشکل در ازمایش نبود ولی سونوگرافی پروستات من رو با حجم 50 نشون میداد من هنوز سوزش ادرار کمی دارم ولی مشکل تکرر ادرار یا شب اداری ندارم و میل جنسی ام ضعیف شده برخلاف سابق و دچار خستگی جنسی ام و برای اطمینان از رابطه جنسی همچنان تادالافیل مصرف می کنم و کمی هم زود انزالی دارم و هنوز بچه ندارم و بابت این قضیه هم نگرانم لطفاً کمکم کنید در ضمن مشکل معده دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      بی میلی جنسی در سن شما بیشتر جنبه روانی دارد لذا توصیه می کنم ابتدا آزمایش هورمونی دهید و اگر‌نرمال بود به دکتر علی شیخ الاسلامی مراجعه کنید

  • تصویر کاربر هادی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 417 مشاهده پرسش
    سلام من مجرد و29 ساله چن ماهی هست ک با تحریک شدن زیر شکمم درد میگیره از زیر ناف تا بالای آلت تناسلی به دکتر کلیه ومجاری ادار مراجع کردم و سونو و آزمایش دادم ک هیچ مشکلی نبود دکتر بهم گفت ک التهاب پروستات داری و واسه من آنتی بیوتیک و ژلوفن تجویز کرد ی چن هفته استفاده کردم خیلی تاثیری نداشت الانم بعد از هر بار ارضا شدن درد در همان ناحیه دارم ک تا چن روز ادامه داره بعد بهتر میشه و بعد چن روز درد نداره ک با تحریک شدن بازم همین مشکل پیش میاد الان حدود پنج ماهی هست ک این مشکلو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
      هیوسین دو ساعت قبل از رابطه استفاده کنیدد
  • تصویر کاربر Kamat سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 433 مشاهده پرسش
    فرد80ساله باسرطان پروستات بدخيم متاستازداده به استخوان وتحت درمان باهورمون تراپى چقدرعمرمى كند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      از عزرائیل باید بپرسید

  • تصویر کاربر عرفان شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 727 مشاهده پرسش
    خسته نباشید بنده 2 ماه پیش بعد از مصرف مترونیدازول برای عفونت‌ دندان به تکرر ادرار و بعد از چند هفته به درد آلت مبتلا شدم. به متخصص ارولوژی مراجعه کردم، ابتدا برایم سونوگرافی کلیه و مثانه پر، سپس دو آزمایش خون و همچنین آزمایش ادرار نوشتند. چیزی غیر عادی وجود نداشت. بعد از اتمام قرص‌های فنازومکس درد تسکین پیدا کرده‌است ولی مقدار جزئی‌ای تکرر ادرار باقی مانده‌است. همچنین متوجه شدم رنگ اسپرمم زرد شده‌است که البته برای مدت طولانی میباشد. بنده قبلا هر دو روز یک بار خودارضایی میکردم ولی بعد از شروع بیماری کمتر شده است. در هنگام انزال درد خاصی ندارم. میخواستم بدانم مشکل جدی‌است یا خیر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ مهر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      با توجه به توضیحاتی که دادید مشکل جدی ندارید

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر