6 روش درمان سرطان پروستات

در این مقاله مطالعه می کنید:

انتخاب روش درمان سرطان پروستات به چندین عامل بستگی دارد مثل؛ میزان سرعت رشد سرطان، میزان گسترش آن و وضعیت کلی سلامتی شما، و با درنظر گرفتن فواید و اثرات جانبی بالقوه ی هر کدام از روش های درمانی، بهترین گزینه درمانی برای شما انتخاب می شود. برای مردانی که سرطان پروستات در مرحله اول تشخیص داده شده است، ممکن است نیاز به درمان فوری نداشته باشند. بعضی از افراد شاید اصلا به درمان سرطان پروستات نیاز نداشته باشند ولی در عوض پزشکان در بعضی مواقع مراقبت های فعالی را برایشان توصیه می کنند.

در مراقبت فعال، تست های های خونی منظم، معاینه پروستات از طریق مقعد و احتمالا بیوپسی (نمونه برداری) انجام می شود تا بر پیشرفت سرطان نظارت گردد. اگر آزمایشات نشان دهند که سرطان رو به پیشرفت است، ممکن است یکی از روش های درمان سرطان پروستات مثل جراحی یا پرتودرمانی انتخاب شود. برای سرطانی که فاقد علایم است و انتظار می رود سرطان به کندی رشد کند و به یک ناحیه ی کوچک در پروستات محدود باشد، مراقبت فعال ممکن است راه انتخابی باشد. همچنین ممکن است مراقبت فعال برای مردانی در نظر گرفته شود که از نظرسطح سلامتی جسمانی در وضیعت مناسبی به سر نمی برند یا سن بالای آن ها درمان سرطان پروستات را برایشان بسیار مشکل می سازد. باید به این نکته نیز توجه کرد که مراقبت فعال یک خطر نیز به همراه خود دارد و آن امکان رشد و گسترش سرطان در طی مراقبت فعال است که احتمال بهبود ناشی از آن را کم می کند. در ادامه مطلب انواع سرطان پروستات و درمان سرطان پروستات بدخیم و خوش خیم را توضیح خواهیم داد.

انواع سرطان پروستات

سرطان پروستات می تواند خوش خیم یا بدخیم باشد.

سرطان خوش خیم پروستات(BPH)

  • مانند هایپرپلازی خوش خیم پروستات
  • بندرت کشنده هستند.
  • به بافتهای اطراف آسیب نمی رسد.
  • به قسمت های دیگر بدن سرایت نکنید.
  • قابل برداشتن است و می تواند خیلی آهسته رشد کند (اما معمولاً رشد نمی کنند)

سرطان پروستات بدخیم

– ممکن است گاهی اوقات کشنده باشد.

– می تواند به اندامها و بافتهای اطراف (مانند مثانه یا راست روده) گسترش یابد.

– متاستاز سرطان پروستات در قسمتهای دیگر بدن (مانند غدد لنفاوی یا استخوان)

– غالباً قابل برداشتن هستند اما گاهی اوقات رشد می کنند.

احتمال مرگ در سرطان پروستات

بسیاری از مردانی مبتلا به سرطان پروستات می شوند، به دلیل این بیماری جان خود را از دست نمی دهند. تشخیص زودهنگام سرطان پروستات کمک زیادی به درمان آن خواهد کرد. با توجه به گزینه های بهتر غربالگری و درمانی، طول عمر مردان مبتلا به سرطان پروستات در طول سال ها افزایش یافته است. امروز 99٪ از مردان مبتلا به سرطان پروستات حداقل 5 سال پس از تشخیص، زندگی خواهند کرد. بسیاری از افرادی که اقدام به معالجه می کنند درمان می شوند. اغلب سرطان پروستات رشد آهسته ای دارد و سالها طول می کشد تا پیشرفت کند. حتی اگر این سرطان در سایر قسمتهای بدن نیز گسترش یابد، از هر سه مرد یک نفر بعد از پنج سال زنده می مانند.

پرتو درمانی پروستات

پرتو درمانی از انرژی سطح بالا برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. روش پرتو درمانی در درمان سرطان پروستات می تواند به منظور دست یابی به هدف مورد نظر، به دو روش انجام شود:

☑ تابشی که از بیرون به بدن تابیده می شود.

دراین روش درمان سرطان پروستات شما بر روی یک میز دراز می کشید و درحالی که یک دستگاه در اطراف بدنتان حرکت می کند، پرتو های پرانرژی همچون پرتو X یا پروتون را به سمت پروستات سرطانی می تاباند. درمان با این روش معمولا 5 بار در هفته و به مدت چند هفته بطول خواهد انجامید.

☑ منبع تابش در داخل بدنتان جای گذاری می گردد یا براکی تراپی پروستات

براکی تراپی شامل جای گذاری تعداد زیادی دانه ی پرتوزای برنجی شکل در داخل بافت پروستات است. دانه های رادیواکتیو دوز پایینی از پرتو ها را در طول یک مدت زمان طولانی رها می کنند. پزشک شما با استفاده از سوزن های ویژه هدایت شده به وسیله تصاویر سونوگرافی، دانه های رادیو اکتیو را در پروستات تان قرار می دهد. بعد از مدتی تابش این دانه های تعبیه شده در نهایت قطع می شود و نیاز به در آوردن آن ها نیست.

پرتو درمانی پروستات

عوارض پرتو درمانی پروستات

عوارض رادیوتراپی پروستات می تواند شامل ادرار دردناک، تکرر ادرار و احساس فوریت در ادرار و یا علایم گوارشی همچون: مدفوع شل یا درد در هنگام دفع مدفوع باشد. اختلال در نعوظ نیز ممکن است رخ دهد.

هورمون درمانی در سرطان پروستات

اساس این درمان سرطان پروستات جلوگیری از تولید هورمون مردانه ی تستوسترون توسط بدن است. هورمون تستوسترون باعث رشد سلول های سرطانی پروستات در بدن می شود. قطع تاثیر این هورمون باعث مرگ سلول های سرطانی یا کاهش سرعت رشد آن می گردد.

روش های هورمون درمانی شامل:

داروهای سرطان پروستات

هورمون هایی که با عنوان هورمون آزاد کننده جسم زرد شناخته می شوند آنتاگونیست هایی هستند که از رسیدن پیام هورمون های مغزی به بیضه به منظور ساخت تستوسترون ممانعت به عمل می آورند. داروهای که به طور معمول در این نوع از هورمون درمانی استفاده می شوند شامل: لیوپرولید(لوپرون،الیگارد) ، گوسرلین(زولادکس) ، تریپتورلین(ترلستار) و هیسترلین(ونتاز) هستند. البته بعضی داروها همچون کتوکونازول و ابی راتراون(زای تیگا) ممکن است استفاده گردند.

در دسته ی دیگر، داروهایی که با عنوان ضد آندروژن شناخته می شوند از دسترسی پیدا کردن سلول های سرطانی به تستوسترون جلوگیری می کنند. که شامل بایکالوتامید(کاسودکس) ، فلوتامید و نیلوتامید(نیلاندرون) است.داروی اینزالوتامید(اکس تاندی) می تواند به عنوان دارویی که سایر هورمون درمانی ها برای بلند مدت جواب ندهند استفاده گردد.

داروی جدید سرطان پروستات

FDA نوعی داروی ضد آندروژن جدید را تأیید کرده است. این داروها با پایین آمدن سطح تستوسترون، رشد تومورهای سرطان پروستات را متوقف می کنند. بنابراین سلول های سرطانی پروستات، تقویت نمی شوند.

داروهای جدید شامل موارد زیر است:

  • Abiraterone استات (Zytiga)
  • آپالوتامید (ارلادا)
  • آنزالوتامید (Xtandi)

آپالوتامید و آنزالوتامید مهار کننده های گیرنده آندروژن (AR) هستند که به خارج از سلول می روند. Abiraterone استات یک مهار کننده CYP17 است که تولید آندروژن های داخل سلول را کند می کند. تحقیقات نشان داده است که در بسیاری از موارد سالها این داروها می توانند رشد سرطان را به تاخیر بیاندازند. اما مصرف این داروها در ایران نیاز به تحقیقات بیشتر و نظر پزشک دارد.

برداشتن بیضه در سرطان پروستات

برداشتن بیضه های فرد باعث کاهش میزان تستوسترون در بدن میشود. اثرات جانبی هورمون درمانی ممکن است شامل: اختلال در نعوظ، گرگرفتگی، از دست دادن تراکم استخوانی، کاهش میل جنسی و افزایش وزن باشد.

جراحی برداشتن بیضه

 

عمل جراحی سرطان پروستات

جراحی سرطان پروستات شامل برداشتن غده ی پروستات است که به آن رادیکال پروستاتکتومی نیز می گویند. در این پروسه بخشی از بافت اطراف و تعدادی غدد لنفاوی برداشته می شود.

روش های مختلف این شیوه درمان سرطان پروستات شامل:

– استفاده از یک ربات دستیار جراحی

در این روش درمان سرطان پروستات ،ابزار مورد نیاز بر روی ربات نصب می گردند و از طریق ایجاد چندین برش جراحی آن را به داخل شکم فرد می فرستند. جراح در این روش بر روی یک کنسول می نشیند و با استفاده از دست هایش، ابزار سوار شده بر روی ربات را کنترل و حرکت می دهد.پروستاتکتومی به شیوه ی استفاده از ربات ممکن است جراح را در انجام حرکات بسیار ظریف با استفاده از ابزار جراحی یاری دهد هرچند که جراحی به شیوه سنتی حداقل آسیب بافتی ناشی از عمل را دارا می باشد .

– ایجاد برش بر روی ناحیه تحتانی شکم

 در این شیوه جراحی برای درمان سرطان پروستات ، غده پروستات با استفاده از ایجاد برش در ناحیه ی تحتانی شکم درآورده می شود. در مقایسه با دیگر روش های جراحی پروستات، جراحی به این شیوه خطر آسیب عصبی و عروقی کمتری دارد که این آسیب ها در رابطه با مشکلات مرتبط با کنترل مثانه و نعوظ میباشد.

– ایجاد برش بین مقعد و کیسه بیضه

 جراحی از طریقه پرینه (کف لگن) شامل ایجاد برش بین مقعد و کیسه بیضه می باشد تا به پروستات دسترسی پیدا شود. هرچند دراین روش ممکن است زمان بهبودی فرد کوتاه باشد ولی این روش باعث حذف غدد لنفاوی پیرامون پروستات نگشته و احتمال آسیب ندیدن بافت عصبی ناحیه پایین است.

– پروستاتکتومی لاپاروسکوپی

طی این فرایند جراحی، پزشک عمل را با ایجاد برش های کوچک بر روی شکم با کمک دوربین کوچکی بر روی فرد پیاده می کند (لاپاروسکوپی). این روش نیازمند مهارت فراوان جراح میباشد و خطر بالقوه ی بریده شدن ناگهانی ساختار های اطراف وجود دارد. به همین خاطر این نوع از جراحی به طور معمول در عمل های سرطان پروستات در آمریکا انجام نمی شود.

با پزشک خود راجع به نوع عمل تان با توجه به وضعیت موجود صحبت کنید. رادیکال پروستاتکتومی خطر بی اختیاری ادرار و اختلال در نعوظ را در پی دارد. باتوجه به وضعیتی که در آن به سر می برید (نوع فرایند جراحی انتخابی، سن، وضعیت بدن و وضعیت کلی سلامتی) خطراتی را که ممکن است با آن مواجه شوید را از پزشک تان سوال کنید.

عمل جراحی پروستات

منجمد کردن بافت پروستات (کرایوسرجری)

هدف از کرایوسرجری یا کرایوابلیشن منجمد کردن بافت جهت کشتن سلول های سرطانی است. در طول کرایوسرجری برای سرطان پروستات، سوزن های کوچک را در پروستات فرو می برند که در این فرآیند می توان از عکس های سونوگرافی به عنوان راهنما استفاده کرد. گازی با درجه حرارت بسیار پایین در سوزنی که داخل بافت سرطانی پروستات تعبیه شده است هدایت می شود ، که سبب ایجاد یخ زدگی در اطراف بافت می گردد. سپس گاز دیگری در سوزن دمیده می شود که باعث بازگشت دوباره گرما به بافت میگردد. چرخه ی یخ زدن و گرم شدن مجدد، سلول های سرطانی و بعضی ازبافت های سالم اطراف را از بین می برد.

تلاش های اولیه برای استفاده از کرایوسرجری جهت درمان سرطان پروستات منجر به به بروز عوارض بالا و اثرات جانبی غیر قابل قبول گردید. ولی باید دقت کرد که با تکنیک های جدیدتر میزان عوارض حاصله کاهش داده ، کنترل سرطان را بهبود بخشیده و تحمل فرایند را برای بیمار آسان تر کرده است. کرایوسرجری را می توان برای افرادی که پرتو درمانی، کمکی به بهبود وضعیت شان نکرده است به کار برد.

شیمی درمانی سرطان پروستات

شیمی درمانی روشی است که با استفاده از داروها سلول های به سرعت در حال رشد را می کشند. فرایند شیمی درمانی را می توان هم از طریق سیاهرگ روی بازوی فرد و هم به صورت قرص و یا هر دو روش انجام داد. این روش درمان سرطان پروستات را می توان به عنوان روش درمانی برای افرادی که سرطان پروستات آن ها به نواحی مختلف بدن پخش شده است استفاده کرد. همچنین این روش می تواند جایگزینی برای هورمون درمانی باشد که نتیجه ای از آن حاصل نشده است.

درمان سرطان پروستات به روش بیولوژیکال

درمان بیولوژیکال (ایمنی درمانی یا ایمنو تراپی) ازسلول های سیستم ایمنی فرد برای نبرد با سلول های سرطانی استفاده می کند. یک نوعی از درمان بیولوژیکال ،سلول های T هست که برای درمان سرطان های پیشرفته و عودکننده تخصیص یافته است. در این روش تعدادی از سلول های ایمنی شما برداشته می شود ، مهندسان ژنتیک ژن آن ها را برای مبارزه با سلول های سرطانی پروستات تغییر می دهند ، سپس آن ها را دوباره از طریق سیاهرگ به بدن تزریق می کنند. افرادی که بدنشان به این روش پاسخ داده تا حدودی بهبودی در آن ها مشاهده شده است ، اما این روش درمان سرطان پروستات بسیار گران می باشد و نیازمند درمان های چندگانه می باشد.

تشخیص سرطان پروستات

اینکه آیا مردان سالم بدون علائم سرطان پروستات نیز نیاز به آزمایش دارند یا خیر هنوز جای بحث دارد. برخی از سازمانهای پزشکی توصیه می کنند که مردان بدون علائم سرطان پروستات نیز غربالگری سرطان پروستات را در دهه پنجم زندگی خود در نظر بگیرند. در مورد وضعیت خاص خود و مزایا و خطرات غربالگری با پزشک خود صحبت کنید. و سپس می توانید تصمیم بگیرید که غربالگری سرطان پروستات برای شما مناسب است یا خیر.

آزمایش های غربالگری سرطان پروستات

آزمایشات غربالگری پروستات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تست دیجیتال رکتال (DRE)

در طول DRE ، پزشک شما یک انگشت دستکش و روغن کاری شده را به داخل روده شما وارد می کند تا پروستات شما را که در مجاورت روده است، بررسی کند. اگر پزشک شما ناهنجاری هایی در بافت، شکل یا اندازه غده مشاهده کند، ممکن است شما به آزمایش های بعدی نیاز داشته باشید.

تست آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

یک نمونه خون از ورید در بازوی شما گرفته شده و PSA آن (ماده ای که به طور طبیعی توسط غده پروستات شما تولید می شود) مورد بررسی قرار می گیرد. طبیعی است که مقدار کمی PSA در خون شما باشد. با این حال، اگر PSA بالاتر از حد طبیعی باشد، ممکن است نشان دهنده عفونت پروستات، التهاب، بزرگ شدن یا سرطان باشد. آزمایش PSA همراه با DRE به شناسایی سرطانهای پروستات در اولین مراحل کمک می کند. از این رو ، بحث در مورد غربالگری سرطان پروستات ادامه دارد.

آزمایش خون در افراد

مرحله تشخیص سرطان در پروستات

اگر آزمایش DRE یا PSA ناهنجاری را تشخیص دهد ، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را برای تعیین اینکه مبتلا به سرطان پروستات هستید ، توصیه کند ، مانند:

سونوگرافی

در صورت وجود سایر آزمایشات ، پزشک ممکن است از سونوگرافی ترشحی برای ارزیابی بیشتر پروستات شما استفاده کند. یک کاوشگر کوچک، به اندازه و شکل یک سیگار، در روده شما وارد می شود. این کاوشگر از امواج صوتی استفاده می کند تا تصویری از غده پروستات شما ایجاد شود.

نمونه برداری از بافت پروستات

اگر نتایج آزمایش اولیه حاکی از سرطان پروستات باشد، پزشک شما ممکن است روشی را برای نمونه برداری از سلولهای پروستات شما (بیوپسی پروستات) توصیه کند. بیوپسی پروستات اغلب با استفاده از یک سوزن نازک که در پروستات برای جمع آوری بافت مورد استفاده قرار میگیرد، انجام می شود. نمونه بافت در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می شود تا سلول های سرطانی وجود داشته باشد یا خیر. فیوژن MRI در حالی که هنوز در سراسر جهان توسعه می یابد، MRI برای کمک به بیوپسی و تشخیص پروستات بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مراقبت های لازم در سرطان پروستات

هیچ درمان فرعی یا مکملی نخواهد توانست سرطان پروستات را مداوا کند. هرچند که درمان های فرعی یا جایگزین، ممکن است شما را در غلبه بر اثرات جانبی سرطان و درمان آن یاری دهد. به طور مشابه تقریبا همه ی کسانی که سرطان پروستات در آن ها تشخیص داده شده است اندکی پریشانی را تجربه کرده اند. اگر شما احساس پریشانی می کنید، احتمالاً ناراحتی، عصبانیت یا اضطراب در وجودتان دارید. شاید برایتان مشکل خواب پیش بیاید یا اینکه خودتان را مدام در حال فکر کردن به سرطان تان بیابید.

چندین راه کار پزشکی مکمل وجود دارند که کمک می کنند تا بر این پریشانی فارغ آیید:

  1. هنر درمانی
  2. ورزش
  3. تفکر
  4. موسیقی درمانی
  5. تکنیک های آرامش
  6. معنویت گرایی

درباره ی نگرانی ها و احساس های درونی تان با پزشک صبحت کنید. بعضی مواقع ، ممکن است درمان سرطان پروستات با تجویز دارو صورت گیرد. وقتی برای شما تشخیص سرطان پروستات مطرح شد، ممکن است سلسله مراتبی از احساسات شامل: بی اعتقادی ، ترس ، عصبانیت و افسرده بودن را تجربه نمایید. با مرور زمان هر مردی راه خود را برای غلبه بر سرطان اش پیدا می کند. تا زمانی که راهی برای درمان سرطان پروستات تان پیدا کنید ، سعی کنید:

☑ به اندازه ی کافی درباره ی سرطان پروستات اطلاعات داشته باشید: تا در هنگام تصمیم گیری برای راه درمان سرطان پروستات راحت تر اقدام به این کار کنید. درباره ی سرطان تان و راه های درمان اش به اندازه کافی بدانید تا انتظارتان از درمان سرطان پروستات و زندگی بعد از آن برایتان تفهیم گردد. از پزشک، پرستاران یا دیگر افراد مشغول به حرفه ی سلامت مشورت بخواهید تا منابع قابل اعتماد برای کسب اطلاعات را به شما معرفی کنند.

☑ رابطه تان را با خانواده و دوستان تان صمیمی تر کنید: دوستان و خانواده تان می توانند حمایت شما را در طول درمان و بعد از درمان فراهم کنند. آن ها ممکن است مشتاق باشند تا شما را در انجام کارهای کوچکی که انرژی و حوصله شان را ندارید در طول درمان یاری دهند. همچنین وجود یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده برای حرف زدن با وی می تواند وقتی که شما احساس پریشانی و درهم شکستگی به شما دست می دهد سودبخش باشد.

☑ با افراد مبتلا به سرطان ارتباط برقرار کنید: دوستان و خانواده تان همیشه قادر نیستند بفهمند که مواجه شدن با سرطان شبیه چیست. سایر افرادی که به سرطان مبتلا هستند می توانند یک شبکه ی ارتباطی منحصر به فردی از حمایت را برای تان فراهم کنند. از پزشک یا دیگر اعضای تیم حفظ سلامت درباره ی گروه ها و سازمان های حامی موجود در جامعه تان که بتوانند شما را به دیگر افراد نجات یافته ارتباط دهند سوال کنید. چت روم های آنلاین و صحبت در مجامع عمومی را برای افراد پیگیر پیشنهاد می کنم.

☑ مراقب خودتان باشید: در طول درمان با خوردن غذاهای پرفیبر و سبزیجات سلامتی خود را حفظ کنید. سعی کنید بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید. به مقدار کافی بخوابید تا با استراحت و انرژی کافی بیدار شوید.

☑ ادامه ی رابطه ی جنسی: اگر شما دچار اختلال در نعوظ شده اید به طور طبیعی واکنش تان ممکن است خودداری از ارتباط جنسی باشد. اما می بایست با لمس کردن ، بغل کردن و نوازش کردن همسرتان به عنوان راه هایی برای ادامه ی رابطه ی جنسی تان جامه ی عمل بپوشانید

هیجان در رابطه جنسی

پیشگیری از سرطان پروستات

شما می توانید خطر بروز سرطان پروستات را کاهش دهید اگر شما:

# رژیم غذایی پرفیبر و حاوی سبزیجات

 از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید و در عوض درصدد انتخاب انواع مختلفی از میوه ها ، سبزیجات و همه حبوبات باشید. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها و مواد مغذی هستند که می توانند در حفظ سلامتی شما سهیم گردند.

به طور قاطع اثبات شده است که می توان با رژیم غذایی سالم از سرطان پروستات پیشگیری کرد اما شایان ذکر است که داشتن سبزیجات و غذاهای پرفیبر در رژیم غذایی به طور کلی باعث ارتقا سلامت انسان می شود.

# استفاده از غذاهای سالم به جای مکمل ها

هیچ مطالعه ای حاکی از نقش اساسی مکمل ها در کاهش خطر سرطان پروستات یافت نشده است. در عوض شما با انتخاب غذاهایی که سرشار از ویتامین و مواد معدنی باشند می توانید سطح مطلوب ویتامین ها را در بدنتان حفظ کنید.

# در اکثر روز های هفته به ورزش بپردازید

  با ورزش به طور کلی سطح سلامت تان اوج می گیرد   و باعث میشود وزن تان در حد نرمال و روحیه تان افزایش یابد. شواهدی یافت شده است که نشان می دهد مردانی که ورزش نمی کنند سطح PSA خون شان بالا می باشد این در حالی می باشد که افراد ورزشکار احتمال ابتلایشان به سرطان پروستات کمتر است.

اگر شما تازه کار هستید تمرینات را به آهستگی شروع کنید و رفته رفته تلاش تان را افزون کرده تا بتوانید هر روز ورزش کنید.

# در یک وزن سالم بمانید

 اگر وزن کنونی شما در محدوده ی نرمال است، سعی کنید با ورزش کردن مداوم در طول هفته در این وزن مطلوب و سالم بمانید. اگر نیاز دارید که وزن تان را کم کنید ، بهترین راهکار زیاد ورزش کردن و کاهش مصرف کالری در هر وعده ی غذایی است. از پزشک تقاضا کنید تا با ایجاد برنامه ای شما را در کاهش وزن به حد مطلوب کمک تان کند.

# با پزشکان درباره ی افزایش خطر سرطان پروستات صحبت کنید.

 مردانی که در آن ها خطر سرطان پروستات زیاد است ممکن است از دارو ها یا دیگر درمان ها جهت کاهش این خطر استفاده کنند . بعضی مطالعات نشان می دهد مصرف بازدارنده های ردوکتاز 5-ALPH که شامل ؛ فیناستراید (پروپسیا ، پروسکار) و دوتاستراید(آوودارت) ممکن است به طور کلی میزان خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهند. این دارو ها به عنوان کنترل کننده ی بزرگ شدن پروستات و جلوگیری کننده از ریزش مو استفاده میشوند.

هرچند که بعضی از شواهد گواه بر این اند ، مردانی که از این داروها استفاده می کنند ممکن است خطر ابتلا به نوع پیشرفته تری از سرطان مبتلا شوند (سرطان پروستات با درجه وخامت بالا). اگر شما نیز نسبت به رشد سرطان پروستات خود نگران هستید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.


📜👨‍⚕️ شاید دوست داشته باشید بخوانید: پروستات چیست


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (55 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر جبارى عزيز ، ايا بايوپسي تشخيص سرطان پروستات از راه مجراى ادرار بهتره با از طريق مقعد ؟ وايا ازمايش Free psa به كل psa ميتونه تا حدى جايگزين اين بايوپسي بشه ؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      ايا بايوپسي تشخيص سرطان پروستات از راه مجراى ادرار بهتره با از طريق مقعد ؟..............................مقعد
      وايا ازمايش Free psa به كل psa ميتونه تا حدى جايگزين اين بايوپسي بشه ؟.............................خیر این آیتم به تصمیم گیری برای انجام یا عدم نیاز به انجام بیوپسی کمک می کند
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 166 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب پدرم الان 70 سال سن دارن و ما حدود یکماه پیش بخاطر ورم غدد لنفاوی دور گردن ایشون بردیم دکتر که بعد از نمونه بردای و آزمایش اهرش مشخص شد متاسفانه ایشون سرطان پروستات نوع 4 دارن. توی جواب نمونه بردای اشاره شده که غدد بزرگ لنفاوی ظاهرا کامل درگیری نشدن ولی بعضیاشون الوده شدن مثل قسمت گردن،همچنین عکسبردای از استخوان نشون داده که سه نقطه از لگن ویک نقطه از ارنج هم درگیر شدن که حد درگیری به گفته ی پزشک خیلی خفیف هست و پدرم هم تا الان هیچ درد استخوان نداشته الان برای ایشون تزریق دیفرلین و زومتا هر 28 روز زدن خواستم از شما بپرسم ایا این تنها کاریه که میشه کرد و اینکه باتوجه به اینکه پدرم بنیه فیزیکی قوی دارن و روحیشون هم خوبه درمان این مرحله به کجا ختم میشه وایا امید به زندگی با این شرایط که خدمتون عرض کردم چطور هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بهترین کار همینی است که برایش شروع شده است برخی همزمان پرتودرمانی را هم همزمان توصیه می کنند. هورمون درمانی برای مدتی رشد تومور را متوقف می کند. ولی هرچه psa بالتر باشد گلیسون اسکور نیز بالاتر باشد رشد مجدد تومور زودتز شروع می شود.
  • تصویر کاربر بيتا یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    آيا پروستات با اندازه ي ٣4 در ٣٨ در ٣٩ ميلي متر و با ٢6 سي سي آيا بزرگ شده است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۸ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      سايز پروستات به تنهايي اهيتي نداشته و جاي نگراني ندارد و نياز به اقدامي نيست.
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام در آزمايش خون يكي از اقوام آنزيم psa بالا يعني ٢٣ داشت.چند روز بعد مجدد آزمايش داد و حدود ١٧ بود. سونو پروستات كاملا طبيعي و معاينه انگشتي توسط پزشك نيز طبيعي بود. ممنون مي شوم راهنمايي كنيد چه احتمالي وجود دارد و بايد چي كار كرد خيلي ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۵ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      بالا بودن psa علل متعددي دارد كه يكي از اين علل بدخيمي پروستات هست لذا توصيه مي كنم نمونه برداري از پروستات انجام دهند
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب
    دیدن دوبار خون ابه در منی چیست و اقدامات لازم برای آن چیست ؟ البته این خون ابه در مرحله اخر ضاهر میشود یعنی منی دفع شده بیرنگ است ولی در اخر مقدار کمی خون ابه دفع میشود و درد خفیفی در ناحیه انتهایی الت
    از راهنمایی شما کمال تشکر را دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۷ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خونابه علل متعددي مي تواند داشته باشد مثل عفونت، التهاب، و ....
      لذا اگر مشكل تان ادامه داشت بهتر است ارزيابي شويد
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر