تشخیص و درمان سرطان مثانه

در این مقاله مطالعه می کنید:

انتخاب روش درمانی سرطان مثانه به عوامل متعددی بستگی دارد، که شامل نوع و مرحله تومور، وضعیت سلامت جسمانی شما، و همچنین ترجیح شما در انتخاب نوع درمان است. در مقالات قبل در رابطه با علائم و علل سرطان مثانه صحبت شد. در ادامه به راه های تشخیص و درمان توده مثانه، عمل tur مثانه می پردازیم. آزمایشات و روش هایی که برای تشخیص سرطان مثانه استفاده می شوند شامل موراد زیر هست:

روش های تشخیص سرطان مثانه

# سیستوسکوپی

 در حین سیستوسکپی، پزشک یک لوله باریک (سیستوسکوپ) را از طریق مجرای ادراری وارد مثانه می کند. سیستوسکوپ یک لنز و یک فیبر نوری دارد و اجازه می دهد تا پزشک داخل مجرای ادراری و مثانه را رویت و معاینه کند.این کار با بی حسی موضعی یا یک بیهوشی عمومی خیلی سبک برای جلوگیری از ناراحتی بیمار انجام می شود.

# نمونه برداری

 در طول سیستوسکپی، ممکن است پزشک بوسیله یک وسیله خاص که از داخل سیستوسکوپ عبور می کند و وارد مثانه می شود از بافت مثانه نمونه برداری کند. گاهی اوقات به این روش نمونه برداری TURBT یا نمونه برداری تومور مثانه از طریق مجرای ادراری می گویند. TURBT همچنین می تواند برای درمان تومور مثانه نیز استفاده شود. TURBT معمولا با بی حسی نخاعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود.

# سیتولوژی ادرار

 در این آزمایش نمونه ای از ادرار شما در زیر میکروسکوپ از نظر وجود سلول های سرطانی بررسی می شود.

# اقدامات تصویر برداری

 در روش های تصویربرداری، پزشک بخش های مختلف دستگاه ادراری را ارزیابی می کند. گاهی اوقات برای بررسی دقیق تر از ماده رنگی استفاده می شود، که قبل از عکس گرفتن از طریق سیاهرگ به داخل بدن تزریق می شود. در نوعی از تصویربرداری با اشعه X به نام IVP، تزریق ماده رنگی باعث مشخص شدن کلیه ها، حالب ها و مثانه می شود. سی تی اسکن نوعی عکس برداری با اشعه X است که در آن دستگاه ادراری و بافت های اطرافش بهتر و با دقت بیشتری مشاهده می شوند.

مرحله بندی سرطان مثانه

وقتی تشخیص سرطان مثانه برای شما قطعی شد، ممکن است پزشک دستور تست های دیگری را دهند تا میزان گسترش تومور مشخص شود که در پزشکی به آن مرحله بندی تومور یا staging می گویند. تست های مرحله بندی تومور ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سی تی اسکن
  • ام. آر. آی
  • اسکن استخوانی
  • عکس از قفسه سینه

مراحل سرطان مثانه

مراحل مختلف سرطان مثانه شامل موارد زیر است:

  • مرحله 1: سرطان مثانه در لایه داخلی مثانه رخ داده است ولی به عضلات مثانه تهاجم نکرده است.
  • مرحله 2: در این مرحله، سرطان مثانه به دیواره مثانه و عضلات آن تهاجم کرده است ولی هنوز محدود به مثانه است.
  • مرحله 3: سلول های سرطانی از طریق دیواره مثانه به بافت های اطراف مثانه تهاجم یافته است.
  • مرحله 4: در این مرحله، ممکن است سلول های سرطانی به غدد لنفاوی و دیگر احشای بدن انتشار یافته باشند، مثل استخوان، کبد یا ریه

درمان ها و داروها

انتخاب روش درمانی سرطان مثانه به عوامل متعددی بستگی دارد، که شامل نوع و مرحله تومور، وضعیت سلامت جسمانی شما، و همچنین ترجیح شما در انتخاب نوع درمان هست. با پزشک خود در مورد انواع روش های درمانی صحبت کنید تا بهترین درمان را برای خود انتخاب کنید

روش های درمانی در سرطان مثانه ای که در مرحله اول هست:

اگر سرطان شما خیلی کوچک باشد و به دیواره عضلانی مثانه تهاجم نکرده باشد، پزشک ممکن است روش های زیر را توصیه کند:

# جراحی برای برداشتن تومور

 برای درمان سرطان هایی که محدود به سطح داخلی مثانه هستند اغلب از روش  (TURBT) استفاده می شود. turbt مخفف چیست؟ turbt به معنی برداشتن تومورهای مثانه از راه مجرای ادراری است. در طی انجام TURBT  پزشک یک سیم لوپ مانند را از طریق سیستوسکوپ عبور داده و به داخل مثانه می فرستد. این لوپ بوسیله جریان برق سلول های سرطانی را می سوزاند و بر می دارد. در برخی موارد، از لیزر به جای جریان برق استفاده می شود. TURBT ممکن است باعث دردناک شدن یا خونی شدن ادرار در چند روز اول بعد از عمل بشود.

# جراحی برای برداشتن تومور و بخشی از مثانه

دربرداشتن بخشی از مثانه، که به آن partial cystectomy می گویند، جراح فقط بخشی از مثانه را که حاوی سلول های سرطانی است بر می دارد. این نوع جراحی بندرت انجام می شود و فقط در مواردی که سرطان محدود به بخشی از مثانه بوده و به راحتی می توان بخشی از مثانه حاوی تومور را برداشت بدون اینکه عملکرد مثانه تحت تاثیر قرار گیرد انجام می شود.

# درمان بیولوژیک (ایمنی درمانی)

 درمان بیولوژیک، که به آن ایمنی درمانی نیز می گویند، با ارسال سیگنال به سیستم ایمنی، سلول های ایمنی را به جنگ با سلول های سرطانی می فرستد. درمان بیولوژیک برای سرطان مثانه از طریق مجرای ادراری و مستقیما به داخل مثانه انجام می شود. یک داروی بیولوژیک که برای درمان سرطان مثانه استفاده می شود باسیل کالمت گرین یا به عبارتی همان واکسن “ب ث ژ” است که برای پیشگیری از ابتلا به سل استفاده می شود.

داروی بیولوژیک دیگر نوعی اینترفرون صناعی است که یک پروتئین است و سیستم ایمنی را در مبارزه با عفونت کمک می کند. نوع صناعی آن اینترفرون آلفا-2b (اینترون A) است، که گاهی به همراه ب ث ژ استفاده می شود. داروهای درمان بیولوژیک اغلب علائم شبیه سرماخوردگی (flu-like) ایجاد می کند و می تواند باعث تحریک مثانه شود.

# جراحی برای سرطان های مهاجم مثانه

اگر سرطان به لایه های عمقی تر مثانه تهاجم پیدا کرده باشد، یکی از روش های درمانی زیر ممکن است برای شما پیشنهاد شود:

# جراحی و برداشتن کامل مثانه

 برداشت کامل مثانه که به آن رادیکال سیستکتومی می گویند، عملی است که در آن تمام مثانه و غدد لنفاوی اطراف آن برداشته می شود. در مردان. رادیکال سیستکتومی شامل برداشتن پروستات و کیسه های منی نیز می شود. در زنان رادیکال سیستکتومی شامل برداشتن رحم، تخمدان ها و بخشی از واژن نیز می شود. در جراحی رادیکال سیستکتومی خطر عفونت و خونریزی وجود دارد. در مردان، برداشتن پروستات و کیسه های منی ممکن است باعث ناتوانی جنسی شود. اما در برخی بیماران انتخاب شده، جراح ممکن است عروق و اعصاب ضروری برای نعوظ را حفظ کند. در زنان، برداشتن تخمدان ها باعث نازایی و یائسگی زودهنگام می شود.

# جراحی برای ایجاد یک راه جدید برای خروج ادرار از بدن

 بلافاصله بعد از رادیکال سیستکتومی، جراح راه جدیدی برای خروج ادرار ایجاد می کند. روش های مختلفی وجود دارد، بهترین روش برای شما بستگی به وضعیت شما و همچنین ترجیح شما دارد. جراح ممکن است با استفاده از روده، لوله ای درست کند (که اصطلاحا به آن کاندوئیت ادراری می گویند) و حالب ها را به آن متصل نموده تا ادرار از طریق آن به سمت بیرون بدن هدایت شده و در داخل کیسه ای به نام کیسه یوروستومی که به شکم چسبیده است تخلیه می شود.

در روش دیگری، جراح ممکن است با استفاده از روده، یک مخزن کوچک برای تجمع ادرار در داخل بدن بسازد. در این روش، خروج ادرار از بدن بوسیله سوند و از طریق سوراخی که بر روی شکم تعبیه شده است انجام می پذیرد. در موارد انتخاب شده ای، جراح ممکن است با استفاده از روده یک مخزن شبیه مثانه بسازد. این مخزن در داخل بدن قرار می گیرد و به مجرای ادراری وصل می شود و اجازه می دهد تا شما بطور طبیعی ادرار کنید. در این روش ممکن است برای تخلیه کامل ادرار از مثانه جدید نیاز به سوند زدن روزانه در چند نوبت داشته باشید.

# شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروها برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود. در شیمی درمانی برای سرطان مثانه معمولا از ترکیب دو یا چند داروی شیمی درمانی استفاده می شود. داروها می توانند از طریق سیاهرگ دست تجویز شوند، یا اینکه ممکن است مستقیما از طریق سوند به داخل مثانه تزریق شوند. شیمی درمانی ممکن است برای کشتن سلول های سرطانی که احتمال دارد بعد از جراحی به جا مانده باشد بکار رود. در این موارد، شیمی درمانی ممکن است تومور را به اندازه ای کوچک کند تا به جراح اجازه دهد برای برداشتن باقیمانده تومور از روش های کمتر تهاجمی استفاده کند.

# پرتو درمانی (رادیوتراپی)

در پرتو درمانی از اشعه با انرژی بالا که مستقیما سرطان را هدف می گیرد برای تخریب سلول های سرطانی استفاده می شود. پرتو درمانی سرطان مثانه معمولا از طریق یک دستگاه که در اطراف بدن حرکت می کند، انرژی اشعه را به سمت نقاط مختلف تومور رها می کند. پرتو درمانی می تواند بعد از جراحی برای کشتن سلول های سرطانی بجا مانده استفاده شود. در موارد خیلی انتخاب شده، زمانی که نمی توان جراحی کرد از ترکیب پرتو درمانی و شیمی درمانی استفاده می شود، اگر چه این روش عموما به عنوان آخرین روش درمانی انتخاب می شود.

پیشگیری از سرطان مثانه

اگر چه هیچ راه تضمین شده ای برای پیشگیری از سرطان مثانه وجود ندارد، با اینحال شما می توانید قدم هایی بردارید تا به کاهش خطر بروز سرطان کمک کند. برای مثال:

# سیگار نکشید

 سیگار نکشیدن بدین معناست که مواد شیمیایی موجود در سیگار که باعث بروز سرطان می شوند در مثانه شما تجمع نیابند. اگر هم سیگاری نیستید به آن روی نیاورید. اگر سیگاری هستید با پزشک تان درباره برنامه ای که به ترک آن کمک کند صحبت کنید. گروهای حمایتی، داروها و دیگر روش ها ممکن است به شما کمک کند.

# در مورد مواد شیمیایی اطراف خود احتیاط کنید

 اگر با مواد شیمیایی کار می کنید، همه آموزش های ایمنی را برای پرهیز از در معرض قرار گرفتن با مواد شیمیایی را دنبال کنید.

# در طول روز زیاد آب بنوشید

 از نظر تئوری، نوشیدن مایعات، بویژه آب، ممکن است مواد سمی که ممکن است در ادرار شما تغلیظ شود را رقیق کرده و باعث دفع سریع تر آن از مثانه شما می شود. البته همه مطالعات تائید کننده این مطلب نیستند که نوشیدن آب فراوان خطر سرطان را کاهش می دهد.

# مصرف زیاد میوه جات و سبزیجات تازه

 رژیم سرشار از انواع میوه های رنگی و سبزیجات را انتخاب کنید. آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات ممکن است در کاهش ریسک سرطان کمک کننده باشند.

عمل توده مثانه با لیزر

برخی از بیماران مبتلا به سرطان مثانه ممکن است درمانی به نام لیزر درمانی را دریافت کنند. لیزر درمانی برای تخریب سلول های سرطانی و کاهش اندازه تومورها در مثانه قابل استفاده است.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
2.9/5 - (37 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Deli شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام
    حدود شش ماهی هست من در روز ها و شب ها حدودا ۱۲یا۱۳ باری میرم دستشویی ، درد مثانه دارم و وقتی از خواب بلند میشم پهلو هام و کمرم ب شدت درد میکنه ، سونو رفتیم یورتروسل نشان داد، و حالا دکتر گفته باید سیستوسکوپی بشم ، این علائم نشانه چیست اقایه دکتر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      این علائم در خیلی از بیماری ها دیده می شود و احیانا در سونوگرافی یورتروسل را تشخیص داده اند که پزشک تان توصیه به سیستوسکوپی کرده

  • تصویر کاربر مانی چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    پدرشوهرم سرطان مثانه داشته خوب شده بعد یه سال دوباره خون تو ادرارش هست آیا دوباره برگشته؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      همیشه احتمال عود سرطان مثانه هست بویژهکه خون در ادرار داشته اند

  • تصویر کاربر امین پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    با سلام
    من در تاریخ 13980928 عمل فتق انجام داده ام و بعد از عمل دوباره درد پهلو به سراغم آمد و متوجه شدم سنگ کلیه به اندازه 4.7 میلی در سمت چپ کلیه دارم
    بعضی وقت ها بیضه هایم دچار درد میشود علت آن از چی میتونه باشه و آیا نیاز به پزشک را دارم یا نه؟
    و یه سوال دیگه اینکه ممکن سنگ کلیه پودر بشه و مت اصلا متوجه دفع شدن آن نشوم؟
    با سپاس فراوان🙏
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      علت درد بیضه را نمیدونم ولی این سنگ با اب زیاد و دویدن دفع میشه
  • تصویر کاربر زینب جمعه ۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    با سلام
    مادرم ۶۱ سالشون هست.ایشون بعد از دیدن خون و لخته خونه سیستوسکوپی انجام دادن و متوجه وجود توده شدن که اون توده با روش tur برداشته شد و نمونه برای پاتولپژی ارسال شد.بعد از سه ماه مجدد برای چکاب سیستوسکوپی انجام دادن که ظاهره توده کوچیکی به وجود اومده بود ولی به علت اینکه کوچیک بود هنوز ، دکتر فرمودن ۱ ماه دیگه بیان مجدد tur انجام بدن.میخواستم جواب پاتولوژی براتون بفرستم و اینکه امکانش هم با همین پیگیری سه ماه بیماره رو کنترول کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      بله ممکنه
  • تصویر کاربر فرخنده دوشنبه ۲ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    حدود ۳ماهه ک متوجه شدیم پدرم به این بیماری مبتلا شده ازنوع گرید۲
    و کلیه راستشون هم هیدرونفروز شدید شده
    دوبار سیستوسکوپی انجام دادن و الان حدود ۸ جلسه اس ک شیمی درمانی شدن
    میخواستم بدونم ایا جراحی برداشتن کل مثانه برای ایشان حتمی است؟؟
    واینکه چن روزی هس ک بدن اش درد داره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      برداشتن مثانه لااقل برای مدتی شرایط را بهتر می کند ولی بهبودی کامل بعیده
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر