درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (45 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اسماعیل دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    سلام. من تعدادی دونه روی التم ب وجود اومده ایا زگیل هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ تیر ۱( 1 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر راهوار سه شنبه ۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 374 مشاهده پرسش
    سلام.من همسرم خارجی هستن و من ارتباط دیگری ندارم ولی استخر و سونا زیاد میرفتم .نمیدونم از کجا دچار زگیل تناسلی شدم. من یکبار کرایو کردم و دوباره عود کرد سپس متوجه شدم که لیزر بهتر هست. هزینه لیزر رو میخاستم و این که آیا نمایان شدن زگیل تناسلی به علت ایت تیپ از ویروسه یا نشانه ضعف سیستم ایمنی هستش یا دلایل دیگری همچون استرس و فشار عصبی هم دخالت داره؟ ( من وقتی بنا به هر دلیلی اگه زخمی در بدنم ایجاد بشه به "زودی خوب میشه" واز بین میره ولی از بدو تولد متاسفانه پر استرس و مظطرب هستم) ..از این جهت میپرسم که اگه با لیزر از بین ببریم، با این شرایط که عرض کردم،دوباره عود خواهد کرد؟

    سپاس از حضرتعالی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      هزینه به تعداد و سایز و محل زگیل ها بستگی دارد لذا هزینه لیزر بعد از معاینه و بررسی کامل مشخص می شود.علت عود همه مواردی که ذکر کردید میتونه باشه مثل استرس و‌تیپ ویروس و وضعیت سیستم ایمنی بدن. با لیزر ضایعاتی که لیزر کردید عود نمی کنه ولی همیشه احتمال عود در نقاط جدید هست

  • تصویر کاربر بهار شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 324 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من مبتلا به hpv هستم میخواستم بدونم اگه نامزدم به ناحیه تناسلی من دست بزنه و با همون دست به آلت تناسلی خودش دست بزنه ممکنه از طریق دست آلوده بشه؟ چون فعلا فقط در همین حد ارتباط داریم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      نه از این طریق منتقل نمیشه گرچه بهتره احتیاط کنید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      نه از این طریق منتقل نمیشه گرچه بهتره احتیاط کنید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر M.a یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    حدود یک ماهی هست که یک عدد دونه مانند روی کشاله ی ران من زده که رنگش به بنفشی میزنه و در این مدت نه تغییر سایز داشته و نه به تعدادش اضافه شده میخواستم بدونم اینی که در عکس هستش ایا زگیله؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۳۱ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      اسکین تگ‌ هست زگیل نیست

  • تصویر کاربر بهناز شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 385 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    دختر 28 ساله و مجرد هستم که الان حدود 7 8 ماه هست یه سری زائده روی لبه ناحیه تناسلیم مشاهده کردم و خیلی باعث نگرانیم شده...رابطه جنسی نداشتم ...احساس کردم زگیل باشه درمان خانگیش رو سرچ کردم و انجام دادم اما گاهی از بین میره و بعد از مدتی دوباره ایجاد میشه...قبلا کم بود اما الان انگار بیشتر شده...ممنون میشم راهنماییم کنید.آیا با توجه به اینکه رابطه نداشتم آیا داخل واژن هم درگیر شده؟ و توی این مدت که نمیشه دکتر رفت به خاطر کرونا باید چیکار کنم؟ اصلا اینا زگیل هست؟ خیلی استرس دارم ممنون میشم راهنماییم کنید. (دونه های مشکی رنگ توی عکس)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۹ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      به نظر من این ها زگیل هستند و جای تعچبه که علیرغم نداشتن سکس دچارش شده اید ولی داخل واژن نمیزنه.

      تیغ زدن و موبر زدن باعث انتشارش میشه و ممنوعه

      از ماشین اصلاح سر آقایان با استفاده از شانه های مخصوصش موها رو کوتاه کن

      به نظرم لیزر بهترین روش درمانه

      اگر می خواهید محلول بزنید پودوفیلین 25درصد بزنید 2 شب در هفته

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر