درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (46 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حانيه پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    با سلام من حدود يك ماه پيش خارش شديدى در ناحيه واژن داشتم و دانه هاى ريزى دو طرف لبه هاى واژنم زده بود كه با مراجعه به دكتر تشخيص دادن زگيل هست و ليزر كردن و ازمايش hpv انجام دادن اما جواب نيومده ... اما من با خواندن مطالب سايت هاى مختلف و ديدن اون دانه هاى پرز مانند كه پايه داشت و به طور مرتب زده شده بود احساس ميكنم وستيبولار هست و دوباره خارش و سوزش شروع شده و اون دانه هاى پرز مانند دوباره زده شده ... ميخواستم راهنمايى كنيد كه چكار ميتونم كنم ... خيلى نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      اين ضايعات به نظر من وستيبولار پاپيلوماتوز هستند و خارش و سوزش شما ارتباطي به اين ضايعات ندارند.
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    دکتر. جان سلام عید مبارک.من سه سال قبل تبخال آلت گرفتم چند وقتیه احساس میکنم تو ناحیه انگشت شستم مواردی مانند تبخال دیده میشه که دو یا سه روز خارش شدید داره بعد زیرش پف کرده وخارش فروکش میکنه، آیا اینطور چیزی هست بفرمائید چه باید کرد، من طی سال اول عود زیادی داشتم ولی سال دوم سه بار سوال سوم فعلا یکبار بسیار کم وضعیف،طی این مدت این ویروس به خانمم منتقل نشده الحمدلله. معمولا سالی یکبار آزمایش های خاص خودشون و داشتن .بفرمائید باید چکار کرد؟ممنون میشم کمکم کنید.البته وقت گرفتم خدمتتون میرسم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      البته براي پاسخ دقيق نياز به ديدن ضايعات دست تان دارد ولي با توضيحاتي كه فرموديد به نظر من تبخال نيستند.
  • تصویر کاربر نیما چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    آقای دکترچند روز هست که جوش های نسبتا بزرگی در زیر ناحیه شکمی بنده ایجاد شده است و با خواندن مطالبی راجع به زیگیل تناسلی به شدت نگران و پر استرس شده ام. به دلیل اینکه محل سکونت بنده به شهر تهران دور می باشد، می خواستم بزرگواری کنید و در مورد عکس ارسالی بفرمایید که این جوش ها زیگیل تناسلی هستند یا خیر. در صورت امکان دارویی را برای بنده پیشنهاد کنید.
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      این ضایعات زگیل نیستند ولی امکان تجویز دارو از این طریق نمی باشد
  • تصویر کاربر عليرضا سه شنبه ۱۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 105 مشاهده پرسش
    سلام لطفاً بفرماييد چه كرم يا پمادي براي درمان من بهتر است و شما تجويز ميكنيد ؟من چند ماه قبل به روش كرايو نزد دستيار دكتر پوست اقدام به برداشتن زگيل تناسلي كردم ولي جاي ان باقي مانده ودر اثر تماس جنسي يا اصلاح سوزش دارد ( جاي زخمي كه در اثر روش كرايو ايجاد شده ) و در حال حاضر بعضي از نقاط پوست كه قبلاً زخم بوده به رنگ سفيد درامده با مراجعه به دكتر براي درمان پماد اليدل ٣٠ گرم تجويز شده ولي اثرات زيادي دارد و در اين مدت با سايت شما اشنا شدم ايا اين پماد براي درمان مشكل من مفيد هست يا خير ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      من خيلي با اليدل موافق نيستم و توصيه به مصرف اين پماد براي شما را ندارم
    2. تصویر کاربر عليرضا سه شنبه ۱۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      تجويز شما چه پماد يا كرم مناسب هست ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      من كرم cicalfate را براي شما پيشنهاد مي كنم.
    4. تصویر کاربر عليرضا سه شنبه ۱۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      محصول شركت اون؟
      روزي چند بار مصرف كنم ؟
      با تشكر از شما
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      روزي دو بار
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۲۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 127 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر،دختری هستم23ساله شش ماهه عقد کردم و تازه فهمیدم دجار ویروس نوع16 هستم میشه لطفا واسم میزان خطرناکی اون رو در اینده و بحث بارداری توضیح بدین و اینکه قصد دارم داروی ahccمصرف کنم ایا شما اون رو منع نمیکنید و ب نظرتون با زدن واکسن و لیزر و قرص و رژیم مناسب از بدنم ویروس دفع میشه در ضمن شوهرم هم گرفته میشه توصیه هایی برای شوهرم نیز داشته باشید مممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      لطفا واسم میزان خطرناکی اون رو در اینده و بحث بارداری توضیح بدین...............................بهتره دوره ای زیر نظر پزشک زنان پاپ اسمیر انجام دهید و منعی برای بارداری ندارید
      و اینکه قصد دارم داروی ahccمصرف کنم ایا شما اون رو منع نمیکنید............................برخی مقالات مصرف این دارو را در حذف ویروس موثر دانسته اند
      و به نظرتون با زدن واکسن و لیزر و قرص و رژیم مناسب از بدنم ویروس دفع میشه....................................احتمالش زیاده
      توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و در بعضا ریشه کنی آن می شود:
      • عدم اصلاح موهای ناحیه تناسلی با تیغ وترجیحا استفاده از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان پائین
      • نخاراندن ناحیه تناسلی
      • عدم خشک کردن ناحیه تناسلی با حوله بصورت مالشی
      • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی
      • کم کردن دفعات نزدیکی در صورت ابتلای همزمان شریک جنسی
      • قطع رابطه جنسی غیر ایمن
      • استفاده از کاندوم
      • چکاپ دوره ای توسط خود فرد و نیز پزشک با درشت نمایی مناسب
      • درمان سریع هر ضایعه جدید ترجیحا با روش های سریع الاثرتر مثل لیزر
      • تقویت سیستم ایمنی از طریق:
      o عدم استفاده از دخانیات و الکل
      o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه
      o استفاده از مکمل ها و آنتی اکسیدان ها
      o ورزش
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر