درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (46 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رادوين یکشنبه ۲۰ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    با سلام و درود
    آقاي دكتر من حدود ٢ساله زيگيل ميزنم و با محلولي ازبين ميبرمشون ولي باز بوجود ميان،،،أيا خطرناك است يا به همين صورت درمان ميشود؟
    مطلب ديگه أين بيماريرو به خانومم انتقال دادم كه ايشون درحاله درمانه ولي متاسفانه به نوع ٣١ مبتلا شده و هر ٣ ماه ازمايش ميده
    هردومون ٢٧ سالمونه
    أيا رابطه جنسيمون باعث تشديده أين موضوع مياشه
    نظر كليتون رو بگيد ممنون ميشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۰ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      در کل بله رابطه می تواند در انتشارش نقش داشته باشد اگر عود در همان محل های قبلی است بهتر است روش رمان را تغییر دهید
  • تصویر کاربر مصطفی دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    با سلام میخواستم بپرسم جواب آزمایش تشخیص تیپ زگیل چند روز زمان میبره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بستگی به آزمایشگاه های دارد از ۲ تا ۵ روز
  • تصویر کاربر سارا جمعه ۴ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    باسلام
    من همسزم زگیل تناسلی از نوع 11 دارد وروی دیواره زیرنافش می باشد ایا اگرمن مبتلا شده باشم همان قسمت می زند که با من تماس داشته یا نه جای دیگر؟
    چه مدت زمان طول می کشد که مشخص شود وظاهر گردد؟
    چرا من باید تست پاپسمیر بگیرم ؟
    الان یکماه و نیم گذشته وچیزی ظاهر نشده آیا باید واکسن بزنم چون 37 سالم میباشد؟
    متشکر میشوم از جوابگوییتان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۴ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      ایا اگرمن مبتلا شده باشم همان قسمت می زند که با من تماس داشته یا نه جای دیگر؟...............................همان قسمتی از پوست می زند که پوست آلوده با آن تماس داشته است
      چه مدت زمان طول می کشد که مشخص شود وظاهر گردد؟.............................حداقل 2 ماه
      چرا من باید تست پاپسمیر بگیرم ؟.............................چون امکان دارد همسرتان در نواحی دیگر هم بصورت نهفته آلوده به ویروس باشد لذا انجام پاپ اسمیر برای اطلاع از وضعیت گردن رحم و ابتلای احتمالی آن توصیه می شود.
      الان یکماه و نیم گذشته وچیزی ظاهر نشده آیا باید واکسن بزنم چون 37 سالم میباشد؟.................................اگر چه بهتر است تا قبل از 26 سالگی واکسن زده شود ولی تا 45 سالگی هم بعضی ها توصیه می کنند
  • تصویر کاربر v یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    باعرض سلتام وادب واحترم محضرجناب آقای دکتر
    لطفا راهنمتیی بفرمائی د که ایا با این پماد زگیل های تناسلی کاملا وحتما پاک میشوند
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      نتیجه درمان با پمادها ۱۰۰% نیست
  • تصویر کاربر م سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر. همسر من در قسمت بالای الت تناسلیش یعنی اون قسمت زیر شکم و نرسیده به الت تناسلی چند تا جوش زد که یکم سفت بودن و در مرکز اون یه فرورفتگی کوچک وجود داشت. بعد از 4 ماه این جوش ها در همان منطقه بودن. و از بین نمی رفتن. یکبار هنگام شیو کردن سر جوش ها بریده می شود و در ناحیه تناسلی بغیر از آلت و بیضه شبیه جوش زده میشود که. من به دکتر زنان مراجعه کردم و شک به hpv در من کردند بعد از آزمایش hpv مشخص شد که من این ویروس را ندارم همسرم هم به پزشک مراجعه کرند و گفتند این ها مولوسکوم هستند. در اینترنت مطالعه کردم گفتند که هر کسی مولوسکوم یا زگیل دارد باید از نظر hiv چک شود.
    اقای دکتر زگیل تناسلی فقط روی بیضه یا الت تناسلی دیده میشود؟یا در اطراف آن محل هم میزند
    ایا هر کسی که مولوسکوم تناسلی دارد احتمال اینکه ایدز داشته باشد زیاد است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      اقای دکتر زگیل تناسلی فقط روی بیضه یا الت تناسلی دیده میشود؟یا در اطراف آن محل هم میزند......................در اطراف آنهم می زند
      ایا هر کسی که مولوسکوم تناسلی دارد احتمال اینکه ایدز داشته باشد زیاد است؟..................................خیر اما توصیه می شود که از این نظر نیز چک شود
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر