درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (46 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    با عرضه سلام و خسته نباشید

    من مبتلا به زیگیل تناسلی‌ هستم،که تعدادشون ۴ بود بیشتر در قسمت انتهای آلت تناسلی‌ با استفاده از داروی(دوفیلم)۱ باقیماند در قسمت انتهای آلت تناسلی‌ به دکتر متخصص مجاری ادرار مراجع کردم به من یه محلول داد استفاده کردم و مثبت بود تقریبا ۲ هفته پیش هفته پیش مراجعه کردم به من گفت درمان شدم احتیاج به این نیست ازدواج کنم همسرم واکسن بزنه آیا از نظر شما درسته؟و اون زیگیلها که از بین رفتن آیا باعث انتقال بیماری خواهند شد بعداز از بین رفتن؟ بعداز استفاده از این دارو که به من داد روی آلت تناسلی‌ پوستش خشک پوست پوست با خارش شدید ایجاد میشه به من دوتا پماد داد که روزی سه بار استفاده کنم ولی‌ قسمت پیشتری از آلت تناسلی‌ قرمز رنگ میشه و گسترش پیدا میکنه اسم پمادها اسیکلویر۵ درصد ایپانتن ۵ درصد خیلی‌ ممنون میشم راهنمایی‌ کنید و نحوه استفاده صحیح از این پماد‌ها یا نباید از این پمادها استفاده کنم ؟ باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۳۰ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      به نظر من هنوز احتمال انتقال هست و بهتره همسرتان واکسن بزنند. از عوارض داروهای موضعی ایجاد حساسیت و خارش و قرمزی است.
  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۷ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان
    1)آیا انتقال ویروس پاپیلوما فقط از طریق تماس پوست به پوست انجام میگیره یا از طریق اسپرم هم انتقال پیدا میکنه؟
    2)پسری که 20 ماه از درمان دوم و 28 ماه از درمان اول {لیزر درمانی-در مجموع درمان اول و دوم سه تا زگیل(روی الت و بیضه نبودند)}میگذره، آیا احتمال انتقال ویروس در 6 ماه آینده وجود خواهد داشت؟ چند درصد؟
    دکتر جان خیلی آقایی خیلی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۷ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      1) اتقال فقط از طریق تماس با پوست آلوده هست و نه اسپرم
      2) احتمالش ضعیف هست
  • تصویر کاربر Mahsa شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.اقاى دكتر تورو خدا كمكم كنید من تهران نیستم بیام خدمتتون.من ١ هفتست زكیل هاى مقعدیم رو سوزوندم دكتر كفتند تعدادى داخل مقعدم داشتم اونارو هم سوزوندند.ولى با انكه ١ هفته كذشته هنوز درد هاى غیر قابل تحمل دارم موقع اجابت هم خونریزى دارم.فكر نیكردم تا این حد دردناك باشه.میخواستم بدونم طبییه؟ و اینكه من شنیدم واكسن كارداسیل براى كسانى كه مبتلا به بیمارى هستن فایده نداره،میشه راهنماییم كنید؟ من ٢٠ سالمه مجردم و دختر هستم،توروخدا بكین این درد ها طبیه؟ یا اینكه عمل من بد بوده؟ اخه تعدادشون خیلى كم و ریز بودن،١ هفته بود كه قابل دیدن بودن.اكه قرار باشه براى هر بار عود كردن اینقدر دردر بكشم حاضرم بمیرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۵ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام

      بستگی دارد به چه روشی سوزانده باشند درکل زخم های اطراف مقعد دردناک هستند ولی با لیزر میزان درد و التهاب به مراتب کمتر است. زدن واکسن برای افراد مبتلا هم تا حدودی می تواندمیزان عود را کم کند لذا تزریق آن توصیه می شود
    2. تصویر کاربر Mahsa جمعه ۵ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      ممنون از پاسخ
      فكر ميكنم با برق بوده،يعنى اين درد ها به خاطر زخم هاى داخل مقعد هستش؟ براى همه اينقدر دردناكه؟ اخه ١ هفته گذشته:( براي بالا بردن سيستم دفاعى بدنم چكار بايد انجام بدم؟ بخاطر عود نكردن ميپرسم چون واقعا ميترسم
    3. تصویر کاربر Mahsa جمعه ۵ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      امروز دقيقا روز ٩ام هستش كه ليزر كردم،هر مقالهايي كه خوندم نوشته بود عمل سپايي هستش و حتى فرداش ميتونيد بريد سر كار! دكتر با اينكه من دختر هستم و اين زگيل ها مقعدى هستن ممكنه دهانه ى رحمم داشته باشه؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۵ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      درد استفاده از کوتر (برق) زیاد هست. لیزر درد خیلی کمتری دارد. قرص سایمتدین که البته قرص معده هست در افزایش توان سیستم ایمنی موثر است 200 میلی صبح و شب برای یک ماه.
      نه دهانه ی رحم مبتلا نمی شود
    5. تصویر کاربر Mahsa جمعه ۵ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      خيلي ممنونم دكتر انشالا بعد از امتحانام ميام تهران خدمتتون براى معاينه و واكسن گارداسيل
      ببخشيد سوال اخر .كوتر احتمال عودش كمتر هستش؟
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      فرقی ندارد بستگی دارد که از ریشه سوزانده شده باشد یا خیر
    7. تصویر کاربر Mahsa شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      يك نمونه به من دادن براى پاتولوژى اون رو ديدم ريشه داشت
      ركتر همين الان يكي مثل همونا رو ديدم روى كشاله ى رانم، واقعا نميدونم چكار كنم ، براى از بين بردن مو هاي زاءد قسمت درمان شده از موم ميتونم استفاده كنم؟ محل درمان نشده مثل اينكه الان ديدم چطور؟
    8. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      هر چیزی که با مالش همراه نباشد و زخم ایجاد نکند مشکلی ندارد. برای ضایعات جدید هم بایستی درمان را ادامه دهید حالا یا کوتر یا لیزر و یا دیگر روش ها
    9. تصویر کاربر Mahsa شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      جايي كه درمان شده ممكنه باز زگيل در بياد؟ يعنى من ك زگيل هاى مقعدم رو ٩ روز پيش درمان كوتر كردم ممكنه از طريق اين زگيل كشاله رانم بازم در بياد؟
    10. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      احتمال داره البته احتمالش زیاد نیست
    11. تصویر کاربر Mahsa شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      خيلى ممنونم ازوقتى كه گذاشتيد❤️❤️
    12. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۶ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      موفق باشید
    13. نمایش سایر 11 پاسخ
  • تصویر کاربر شاهرخ پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام من حدود یک سال و نیم است دارای زگیل تناسلی در ناحیه مقعد هستم به دکتر پوست مراجعه کردم جوابی نگرفتم به فوق تخصص گوارش مراجعه کردم جوابی نگرفتم. لطف کنید من را راهنمایی کنید به چه متخصصی مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      منظورتان از جواب نگرفتن دقیقا چی هست؟
  • تصویر کاربر سامان شنبه ۱۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    با سلام
    من حدود 1 ماه قبل با کد بالا سوالی در مورد زگیل تناسلی ثبت کردم که فرمودین مشکلی نداره و زگیل نیستن
    اما نزد یکی از همکارای دیگر شما رفتم که گفتن زگیله قبل از ان تاریخ من عقد نکرده بودم اما متاسفانه بعد از فرمایش شما من عقد کردم حالا نمیدونم چکار کنم اینا زگیل هست یا نه من خیلی نگرانم
    خیلی بیشتر هم برای همسرم که آلوده بشه
    تا الانم غیر از برخورد تناسلی بقیه ارتباطات را با هم داشتیم
    نمیدونم چه کنم
    دارم دیوونه میشم
    ترا خدا بفرمایید من چه کنم دوباره 2 عکس میفرستم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۰ آبان ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      من در این عکس ضایعه ای به نفع زگیل مشاهده نمی کنم با اینحال می توانید حضوری هم برای معاینه مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر