تفاوت علائم وستیبولار پاپیلوماتوز واژن زنان با زگیل

در این مقاله مطالعه می کنید:

در مورد علت وستیبولار پاپیلوماتوز و اهمیت بالینی آن هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در گذشته آن را ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی می دانستند، اما در خیلی از مطالعات فقط رابطه خیلی ضعیفی بین ویروس HPV و وستیبولار پاپیلوماتوز یافته اند.

امروزه وستیبولار پاپیلوماتوز را یک گونه طبیعی از بافت پوششی ناحیه تناسلی خارجی زنان می دانند و در مورد شیوع آن در زنان آمار متعددی از 1 تا 33 درصد در مطالعات مختلف ذکر شده است.

تفاوت پاپول مرواریدی و زگیل

پاپول های آلت تناسلی، مرواریدی کوچک، براق و نسبتاً یکنواخت اند و همچنین سفید یا گوشتی و شبیه دانه های سر سفید هستند. اما زگیل تناسلی به رنگ گوشت است و شکل نامنظمی دارد و اغلب به صورت خوشه ای رشد می کند. آنها می توانند بافت نرمی داشته باشند یا خشن و سخت باشند.

عکس وستیبولار

 

عکس وستيبولار پاپيلوماتوز

درمان وستیبولار پاپیلوماتوز در زنان

پاپیلاها خوش خیم هستند و آناتومی طبیعی بدن محسوب می شوند، بنابراین نیازی به درمان ندارند. وقتی شما دچار پاپیلوماتوز هستید، مشکل اصلی که وجود دارد این است که ممکن است این بیماری به درستی تشخیص داده نشود. اگر پزشک شما، به اشتباه آن را زگیل تناسلی تشخیص دهد، ممکن است تحت آزمایش ها و درمان های غیر ضروری قرار بگیرید. این مساله می تواند باعث ایجاد نگرانی در شما و همچنین منجر به هزینه های زیاد غیر ضروری شود.

اگر این برجستگی ها شما را آزار می دهند یا در رابطه جنسی شما اختلال ایجاد می کنند، پزشک می تواند با استفاده از یک روش ساده، آن ها را برطرف کند، اما گاهی اوقات نیز، دوباره برمیگردند. مهم ترین چیزهایی که در صورت تشخیص درست پاپیلوماتوز  باید به خاطر بسپارید این است که پاپیلوماتوز، خوش خیم است….

آیا وستیبولار پاپیلوماتوز همان زگیل است؟

از آنجایی که وستیبولار پاپیلوماتوز ظاهری شبیه به زگیل دارد لذا با زگیل تناسلی اشتباه می شود و منجر به درمان های غیر ضروری و ایجاد نگرانی و استرس زیاد در زنان و همسران شان می شود. لذا آشنایی پزشک با این ضایعه طبیعی بافت پوششی ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زنان ضروری است. وستیبولار پاپیلوماتوز را می توان مشابه با پاپول های مرواریدی  در مردان دانست.

بیشتر بخوانید: برای دیدن عکس های زگیل تناسلی بر روی شکل ظاهری زگیل تناسلی اقایان کلیک کنید.

وستیبولار پاپیلوماتوز معمولا 1 تا 2 میلی متر بوده و صورتی رنگ و هم رنگ مخاط بافت مجاور می باشد. این ضایعات انگشتی مانند، نرم و قرینه بوده یا بصورت خطی هستند و علامتی ایجاد نمی کنند و با گذشت زمان ثابت می مانند. آن ها ممکن است لب های کوچک و دهانه ورودی واژن را در وسعت های متغیری بپوشانند.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

این ضایعات ممکن است شبیه زگیل تناسلی باشند ولی در وستیبولار پاپیلوماتوز، معمولا پایه و قاعده هر پاپول از پاپول های اطراف جدا می باشد بر خلاف زگیل تناسلی که برجستگی های رشته مانند در ناحیه قاعده به هم متصل می شوند و ضایعات محدود نیستند. با استفاده از اسید استیک 5% باعث سفید شدن زگیل تناسلی می شود در صورتیکه رنگ ضایعات در وستیبولار پاپیلوماتوز بدون تغییر باقی می مانند. در صورت باقی ماندن هر گونه شک بالینی در تشخیص، با نمونه برداری می توان تشخیص را قطعی کرد.

منبع:

Dermatology Online Journal, 19(10) Publication Date: 2013

CMAJ • OCTOBER 7, 2008 • 179(8)

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (34 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر س.م یکشنبه ۱۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر.خانمی 35 ساله ام و دارایی یک فرزند 10 ماهه. مدت زمان یک ماهی هست که زایده های گوشتی انگشت مانند در قسمت ورودی واژنم ظاهر شده. به دکتر زنان مراجعه کردم و ایشون گفت زگیل هست.اما به نظر خودم پاپیلومای وستیبولار است .چون کار خطرناکی نکرده ام و از شوهرم هم مطمئن هشتم.عکس آنها را گرفتم و ارسال کردم. لطفا بفرمایید زگیل هستند یا پاپیلومای وستیبولار؟ ضمنا هفته پیش نزد دکتر پوست کرایو کرده ام. و عکس ارسال شده بعد از انجام کرایو می باشد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      متاسفانه عکسی ارسال نشده است
  • تصویر کاربر مونا یکشنبه ۶ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اقای دکتر.....اقای دکتر بنده چند ماه پیش در قسمت ناحیه تناسلیم یه جوش خیلی ریز همرنگ پوستم زده بود که وقتی متوجه شدم با دست کندمش مدتی بعد بالای ناحیه تناسلیم و خط نزدیک مقعدم همون دانه ها به صورت عمودی پشت هم در اومد...که هیچ مشکلی ایجاد نکرده فقط وقتی دست میکشم زبریش اذیت میکنه....چند ماهی گذشته هیچ تغییری نکرده فقط خودم نگرانم و استرس دارم که زگیل تناسلی نباشه خواهشا راهنماییم کنید واگه کرمی هست که بهبود بده بهم معرفی کنید....ممنون از لطف شما....بنده 27سالمه نامزد دارم رابطه داخل نداشتیم ایا واکسنی هست بزنم که پیشگیری کنه ...و اینکه شکل ظاهریش خیلی شبیه پاپول تناسلیه.....تورو خدا راهنماییم کنید...خیلی نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۶ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۶ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      البته بهتر است ابتدا توسط پزشک مطمئن شوید که زگیل هست یا خیر
      سپس اگر زگیل بود از کرم الدرا می توانید استفاده کنید
      واکسن گارداسیل نیز می توانید برای پیشگیری بزنید
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر س سه شنبه ۱ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.آقای دکتر من در قسمت دهانه ی واژنم دچار زگیل های قطره مانند وآبکی شدم میخواستم بدونم از قیافه زگیل نوع اون مشخص میشه.در ضمن دکتر فقط به من محلول داده قرص نداده لازمه خودم تهیه ومصرف کنم؟؟میخواستم درباره عمل هایی که در اینترنت گفتند 1جلسه ای حتما باید خوب بشن هم توضیحی بدین.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      میخواستم بدونم از قیافه زگیل نوع اون مشخص میشه.........................خیر
      در ضمن دکتر فقط به من محلول داده قرص نداده لازمه خودم تهیه ومصرف کنم؟؟.............قرص زینک پلاس را پیشنهاد می کنم
      میخواستم درباره عمل هایی که در اینترنت گفتند 1جلسه ای حتما باید خوب بشن هم توضیحی .........................لیزر در یک جلسه و با بی حسی موضعی ضایعات را از بین می رود البته احتمال عود در محل های جدید هست
  • تصویر کاربر فلانی یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 136 مشاهده پرسش
    (مهم)
    سلام، ببخشید اقا دکتر،
    1. زگیل تناسلی که دارم از حوله من یا تیغ استفاده شده من کسی میگیره؟؟
    2. بعد از شورت کثیف که مثلا چند رو اب منی توش باشه امکان داره زگیل تناسلی بوجود بیاد؟( کلا کثیفی)،
    3، امکان داره کسی زگیل تناسلی داشته باشه ولی تو هر ازمایشی که بده نشون نده زگیل داره؟؟ دقیق ترین ازمایش چیه؟
    4، لای انگشت دست من زگیل داره امکان داره با برخورد الت به دستم زگیل تناسلی بگیرم؟؟
    5. با چی بزنم موهای الت رو که پخش نشه؟؟ کرم (واژبین) یا تیغ
    6، من وضعیت مالی زیاد خوبی ندارم برای لیزر نمیشه تخفیف بدین یا تو چند مرحله انجام بدم؟؟ یا 50_60% رو بدم بقیش رو بعدا بدم؟
    ببخشید این همه سوال کردم از زگیل تناسلی وحشت دارم گفتم کل سوالات که تو ذهنمه اذیت میکنه بپرسم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      1. زگیل تناسلی که دارم از حوله من یا تیغ استفاده شده من کسی میگیره؟؟ ...................بله
      2. بعد از شورت کثیف که مثلا چند رو اب منی توش باشه امکان داره زگیل تناسلی بوجود بیاد؟( کلا کثیفی)،......................خیر
      3، امکان داره کسی زگیل تناسلی داشته باشه ولی تو هر ازمایشی که بده نشون نده زگیل داره؟؟ دقیق ترین ازمایش چیه؟.....................تشخیص با معاینه هست و آزمایشات در موارد خاصی کمک می کند
      4، لای انگشت دست من زگیل داره امکان داره با برخورد الت به دستم زگیل تناسلی بگیرم؟؟...........................خیر
      5. با چی بزنم موهای الت رو که پخش نشه؟؟ کرم (واژبین) یا تیغ..........................من خودم ماشین اصلاح سر با شماره ی نه چندا پائین را توصیه می کنم
      6، من وضعیت مالی زیاد خوبی ندارم برای لیزر نمیشه تخفیف بدین یا تو چند مرحله انجام بدم؟؟ یا 50_60% رو بدم بقیش رو بعدا بدم؟ .......................تا معاینه نکنم نمی توانم هزینه را تخمین بزنم
  • تصویر کاربر ح یکشنبه ۱ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    با سلام وخسته نباشی خدمت اقای دکتر یه سوال داشتم خواستم بدونم برا از بین بردن زگیل دور الت مردان شما چه کرمی رو پیشنهاد میکنید و نحوه استفاده رو ان رو ذکر کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      کرم آلدرا 5% یک شب در میان فقط روی ضایعات بمدت 6 ساعت ( 3 شب در هفته) بین 1 تا 4 ماه
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر