تفاوت علائم وستیبولار پاپیلوماتوز واژن زنان با زگیل

در این مقاله مطالعه می کنید:

در مورد علت وستیبولار پاپیلوماتوز و اهمیت بالینی آن هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در گذشته آن را ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی می دانستند، اما در خیلی از مطالعات فقط رابطه خیلی ضعیفی بین ویروس HPV و وستیبولار پاپیلوماتوز یافته اند.

امروزه وستیبولار پاپیلوماتوز را یک گونه طبیعی از بافت پوششی ناحیه تناسلی خارجی زنان می دانند و در مورد شیوع آن در زنان آمار متعددی از 1 تا 33 درصد در مطالعات مختلف ذکر شده است.

تفاوت پاپول مرواریدی و زگیل

پاپول های آلت تناسلی، مرواریدی کوچک، براق و نسبتاً یکنواخت اند و همچنین سفید یا گوشتی و شبیه دانه های سر سفید هستند. اما زگیل تناسلی به رنگ گوشت است و شکل نامنظمی دارد و اغلب به صورت خوشه ای رشد می کند. آنها می توانند بافت نرمی داشته باشند یا خشن و سخت باشند.

عکس وستیبولار

 

عکس وستيبولار پاپيلوماتوز

درمان وستیبولار پاپیلوماتوز در زنان

پاپیلاها خوش خیم هستند و آناتومی طبیعی بدن محسوب می شوند، بنابراین نیازی به درمان ندارند. وقتی شما دچار پاپیلوماتوز هستید، مشکل اصلی که وجود دارد این است که ممکن است این بیماری به درستی تشخیص داده نشود. اگر پزشک شما، به اشتباه آن را زگیل تناسلی تشخیص دهد، ممکن است تحت آزمایش ها و درمان های غیر ضروری قرار بگیرید. این مساله می تواند باعث ایجاد نگرانی در شما و همچنین منجر به هزینه های زیاد غیر ضروری شود.

اگر این برجستگی ها شما را آزار می دهند یا در رابطه جنسی شما اختلال ایجاد می کنند، پزشک می تواند با استفاده از یک روش ساده، آن ها را برطرف کند، اما گاهی اوقات نیز، دوباره برمیگردند. مهم ترین چیزهایی که در صورت تشخیص درست پاپیلوماتوز  باید به خاطر بسپارید این است که پاپیلوماتوز، خوش خیم است….

آیا وستیبولار پاپیلوماتوز همان زگیل است؟

از آنجایی که وستیبولار پاپیلوماتوز ظاهری شبیه به زگیل دارد لذا با زگیل تناسلی اشتباه می شود و منجر به درمان های غیر ضروری و ایجاد نگرانی و استرس زیاد در زنان و همسران شان می شود. لذا آشنایی پزشک با این ضایعه طبیعی بافت پوششی ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زنان ضروری است. وستیبولار پاپیلوماتوز را می توان مشابه با پاپول های مرواریدی  در مردان دانست.

بیشتر بخوانید: برای دیدن عکس های زگیل تناسلی بر روی شکل ظاهری زگیل تناسلی اقایان کلیک کنید.

وستیبولار پاپیلوماتوز معمولا 1 تا 2 میلی متر بوده و صورتی رنگ و هم رنگ مخاط بافت مجاور می باشد. این ضایعات انگشتی مانند، نرم و قرینه بوده یا بصورت خطی هستند و علامتی ایجاد نمی کنند و با گذشت زمان ثابت می مانند. آن ها ممکن است لب های کوچک و دهانه ورودی واژن را در وسعت های متغیری بپوشانند.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

این ضایعات ممکن است شبیه زگیل تناسلی باشند ولی در وستیبولار پاپیلوماتوز، معمولا پایه و قاعده هر پاپول از پاپول های اطراف جدا می باشد بر خلاف زگیل تناسلی که برجستگی های رشته مانند در ناحیه قاعده به هم متصل می شوند و ضایعات محدود نیستند. با استفاده از اسید استیک 5% باعث سفید شدن زگیل تناسلی می شود در صورتیکه رنگ ضایعات در وستیبولار پاپیلوماتوز بدون تغییر باقی می مانند. در صورت باقی ماندن هر گونه شک بالینی در تشخیص، با نمونه برداری می توان تشخیص را قطعی کرد.

منبع:

Dermatology Online Journal, 19(10) Publication Date: 2013

CMAJ • OCTOBER 7, 2008 • 179(8)

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (33 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الناز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر
    من مدتیه متوجه یه سری زایده ی گوشتی شبیه زگیل تناسلی روی الت نامزدم شدم
    از یه طرف نگرانم که زگیل تناسلی باشه و واسش مشکل ایجاد کنه از طرفی دیگه روم نمیشه بهش بگم به یه دکتر مراجعه کنه یا اینکه ازش بپرسم از کی و چطوری این مشکل واسش ایجاد شده
    حدودا سه تا زایده گوشتیه توی چند تا سایت تصویر زگیل تناسلی دیدم مثل تجمع جوش بودن ولی این اونطور نبود

    چطوری بفهمم زگیل تناسلیه یا نه؟ همش میخوام بیخیالش شم ولی میاد توی ذهنم و ناراحتیمو بیشترش میکنه
    اگه زگیل تناسلی باشه امکان داره واسه من مشکل ایجاد شه؟
    درمان داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۱ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بهتره خجالت را کنار بذارید و باهاش صحبت کنید و اگر قبول کرد از همین طریق عکس واضح بفرستید.
  • تصویر کاربر هیوا شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    اقای دکتر مدتی هست که زایده هایی روی لثه ام می بینم که با توجه به عکسایی که توی نت دیدم شبیه به پاپیلوما و زگیل تناسلی هست البته شاید از قبل روی لثه ام بوده و من دقت نکردم و مدت چهار ساله که هیچ رابطه جنسی ندارم.ممنون میشم پاسخگو باشید عکسو ضمیمه واستون ارسال میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۷ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      در این عکس ضایعه ای به نفع زگیل تناسلی دیده نمی شود.
  • تصویر کاربر ط.م دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 103 مشاهده پرسش
    T T:
    T T:
    T T:
    سلام.وقت بخیر
    آقای دکتر.من حدود 5 ماه هست که زائده های گوشتی دارم در قسمت تناسلی.پیش دکتر که رفتم تشخیص زیگیل تناسلی دادن.آزمایش pcrنوشتن که هنوز جوابشو نگرفتم.فقط این زیگیلها اصلا قسمت بیرونی واژن یا روی لبها نیست.به صورت خطی از قسمت مجرای ادرار تا دهانه واژن هست.و نزدیک دهانه واژن اون زائدها بزرگتر شده یکم.میخوام بدونم از طریق لیزر و فیریز دردناک نمیشه از بین بردنشون.2.واینکه رابطه جنسی باعث زخمی شدن زائده ها میشه وپخش میشن.و بعدشم من و همسرم رابطه خارج از عرف وخانه نداشتیم چطور این بیماری به وجود اومده.و از همه مهمتر من پسر 25ساله دارم آیا خوابیدن اون رو تخت یا روی پاهای ما یا دستشویی یا وسایل شخصی ما باعث میسه به اون هم منتقل بشه.ببخشید سوالم طولانی شداز وقتی متوجه این مشکل شدم همه فکرم و برنامه هام به هم ریخته اصلا امیدی ندارم.و چیزایی که تو اینترنت نوشتن

    T T:
    T T:
    T T:
    سلام.
    ممنون از پاسخی که دادید دکتر.از خوشحالی زیاد،هزار بار اون قسمتی که نوشتید زیگیل نیست خوندم.ولی دکتر خیلی شبیه عکسهای اینترنت هست و یکم بزرگتر شدن.مگه رشد کردن از مشخصات زیگیل تناسلی نیست؟.ببخشید این سوال میپرسم شما رو احتمال چی میگید زیگیل نیست؟و میتونم واکسن بزنیم من و همسرم.من 34 ساله هستم.همسرم دکتر اورولوژی معاینه کردن گفتن علامتی ندارن.واینکه من اگه جواب آزمایشpcrمنفی باشه(پاپ اسمیرم خوب بوده)ولی علامت ظاهری داشته باشم.ممکن آزمایش اشتباه شده باشه
    T T:
    سلام.
    دکتر جواب آزمایش گرفتم.این جواب نشون دهنده این هست که داخل واژن و رحم هم زائده هایی هم هست؟ ممنون از حوصله و پاسخهاتون دکتر من که تیپ 16، 58 ،82،11 دارم.1...میتونم واکسن بزنم یا نه؟صبر کنم تا ببینم پاک میشم بعدش؟2...واینکه برای من دکتر کلپوسکوپی تجویز کردن به نظر شما تو مطب و بیمارستان فرقی داره انجام دادنش؟هر جفتشونم دکتر خودم انجام میده.ولی میخوام ببینم تو دقت بیمارستان بهتر یا مطب.هزینه مطب 1میلیون میشه.بیمارستان مهدیه هستن.3...دکتر میگن جواب آزمایش hpvباید FDA APPROVE اگه اشتباه ننوشته باشم.برای من چیز دیگه عکس براتون میفرستم از آزمایش.4....و همینکه نگفتین این جواب HPV یعنی اینکه تو دهانه رحم و داخل واژن هم زائده وجود داره؟اگه بله چطور از بین میره؟ممنون میشم جواب بدید دکتر با حوصله و مهربان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      دکتر من که تیپ 16، 58 ،82،11 دارم.1...میتونم واکسن بزنم یا نه؟...........................بله
      صبر کنم تا ببینم پاک میشم بعدش؟...............................الزامی برای صبر کردن نیست
      2...واینکه برای من دکتر کلپوسکوپی تجویز کردن به نظر شما تو مطب و بیمارستان فرقی داره انجام دادنش؟...........................این سوال را بهتره از پزشک خودتان بپرسید
      3...دکتر میگن جواب آزمایش hpvباید FDA APPROVE اگه اشتباه ننوشته باشم.برای من چیز دیگه عکس براتون میفرستم از آزمایش.............................بله در آزمایش European approved هست
      4....و همینکه نگفتین این جواب HPV یعنی اینکه تو دهانه رحم و داخل واژن هم زائده وجود داره؟اگه بله چطور از بین میره؟..........................داشتن زائده براساس معاینه و/یا کولپوسکوپی است آزمایش از نظر بافت شناسی و تغییرات سلولی بررسی می کنداین دو با هم متفاوت هست
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    سلام می خواستم‌ببینم‌ اینا که توعکس نشون دادم‌چیه نمیدونم از کی هست دقت نکردم‌ میخوام‌ببینم‌زگیل یا چیزه دیگه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      این ها غدد سباسه هستند در ناحیه زیر کلاهک که در خیلی از مردان وجود دارد و طبیعی است
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 84 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    می خواستم بدونم این ویروس اچ پی وی در چه مکان های پوستی ای هست. چون تو کل مقالات تو اینترنت فقط نوشته ناحیه تناسلی حالا این ناحیه شامل چه بخش هایی میشه. مثلا کلا باسن و .. هم شامل میشه یا فقط در همون ناحیه تناسلی هست.
    ممنون از وقتی که می گذارید!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      از ناف به پایین تا ناحیه تناسای و کشاله ران و کبیسه بیضه ها و اطراف مقعد و باسن
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر