تفاوت علائم وستیبولار پاپیلوماتوز واژن زنان با زگیل

در این مقاله مطالعه می کنید:

در مورد علت وستیبولار پاپیلوماتوز و اهمیت بالینی آن هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در گذشته آن را ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی می دانستند، اما در خیلی از مطالعات فقط رابطه خیلی ضعیفی بین ویروس HPV و وستیبولار پاپیلوماتوز یافته اند.

امروزه وستیبولار پاپیلوماتوز را یک گونه طبیعی از بافت پوششی ناحیه تناسلی خارجی زنان می دانند و در مورد شیوع آن در زنان آمار متعددی از 1 تا 33 درصد در مطالعات مختلف ذکر شده است.

تفاوت پاپول مرواریدی و زگیل

پاپول های آلت تناسلی، مرواریدی کوچک، براق و نسبتاً یکنواخت اند و همچنین سفید یا گوشتی و شبیه دانه های سر سفید هستند. اما زگیل تناسلی به رنگ گوشت است و شکل نامنظمی دارد و اغلب به صورت خوشه ای رشد می کند. آنها می توانند بافت نرمی داشته باشند یا خشن و سخت باشند.

عکس وستیبولار

 

عکس وستيبولار پاپيلوماتوز

درمان وستیبولار پاپیلوماتوز در زنان

پاپیلاها خوش خیم هستند و آناتومی طبیعی بدن محسوب می شوند، بنابراین نیازی به درمان ندارند. وقتی شما دچار پاپیلوماتوز هستید، مشکل اصلی که وجود دارد این است که ممکن است این بیماری به درستی تشخیص داده نشود. اگر پزشک شما، به اشتباه آن را زگیل تناسلی تشخیص دهد، ممکن است تحت آزمایش ها و درمان های غیر ضروری قرار بگیرید. این مساله می تواند باعث ایجاد نگرانی در شما و همچنین منجر به هزینه های زیاد غیر ضروری شود.

اگر این برجستگی ها شما را آزار می دهند یا در رابطه جنسی شما اختلال ایجاد می کنند، پزشک می تواند با استفاده از یک روش ساده، آن ها را برطرف کند، اما گاهی اوقات نیز، دوباره برمیگردند. مهم ترین چیزهایی که در صورت تشخیص درست پاپیلوماتوز  باید به خاطر بسپارید این است که پاپیلوماتوز، خوش خیم است….

آیا وستیبولار پاپیلوماتوز همان زگیل است؟

از آنجایی که وستیبولار پاپیلوماتوز ظاهری شبیه به زگیل دارد لذا با زگیل تناسلی اشتباه می شود و منجر به درمان های غیر ضروری و ایجاد نگرانی و استرس زیاد در زنان و همسران شان می شود. لذا آشنایی پزشک با این ضایعه طبیعی بافت پوششی ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زنان ضروری است. وستیبولار پاپیلوماتوز را می توان مشابه با پاپول های مرواریدی  در مردان دانست.

بیشتر بخوانید: برای دیدن عکس های زگیل تناسلی بر روی شکل ظاهری زگیل تناسلی اقایان کلیک کنید.

وستیبولار پاپیلوماتوز معمولا 1 تا 2 میلی متر بوده و صورتی رنگ و هم رنگ مخاط بافت مجاور می باشد. این ضایعات انگشتی مانند، نرم و قرینه بوده یا بصورت خطی هستند و علامتی ایجاد نمی کنند و با گذشت زمان ثابت می مانند. آن ها ممکن است لب های کوچک و دهانه ورودی واژن را در وسعت های متغیری بپوشانند.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

این ضایعات ممکن است شبیه زگیل تناسلی باشند ولی در وستیبولار پاپیلوماتوز، معمولا پایه و قاعده هر پاپول از پاپول های اطراف جدا می باشد بر خلاف زگیل تناسلی که برجستگی های رشته مانند در ناحیه قاعده به هم متصل می شوند و ضایعات محدود نیستند. با استفاده از اسید استیک 5% باعث سفید شدن زگیل تناسلی می شود در صورتیکه رنگ ضایعات در وستیبولار پاپیلوماتوز بدون تغییر باقی می مانند. در صورت باقی ماندن هر گونه شک بالینی در تشخیص، با نمونه برداری می توان تشخیص را قطعی کرد.

منبع:

Dermatology Online Journal, 19(10) Publication Date: 2013

CMAJ • OCTOBER 7, 2008 • 179(8)

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (34 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حدیث پنجشنبه ۲۱ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام افای دکتر میخواستم بدونم ایا با قرص ahccدرمانش قطعیه و قرصی که در سایت امازون است اصلیه که بخریم ؟ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      پاسخگویی به AHCC حدود 50 درصد است و قطعی نیست و سایت آمازون معمولا جنس اصلی می دهد بعید می دونم تقلبی بدهد.
  • تصویر کاربر فرزانه یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.بنده۲۰سال سن دارم و تقریبا یکماه پیش با همسرم رابطه مقعدی داشتم.بعداز اون خارش زیادی رو بین مقعد و الت تناسلیم احساس میکردم،همچنین سوزش ادرار وهنگام شستشو با صابون سوزش زیادی داشتم.و به تازگی منوجه شدم که ورودی مقعدم بافتش دوخراش برداشه و بین مقعد و ناحیه تناسلی زخم های پوستی دارم که انگار دارن پیشروی میکنن هرروز.میخواستم بدونم اسم بیماریش چی هست؟خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر فرزانه یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      عکس زخم ها
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      در این عکس زخم واضحی یا ضایعه ی واضحی که بیانگر بیماری جدی باشد مشاهده نمی گردد در صورت تمایل عکس با درشت نمایی کمتر ارسال کنید
    3. تصویر کاربر فرزانه یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      تنها از نزدیک این زخم های پوستی مشاهده میشه و علائم سوزش و خارش رو داره.یعنی نیاز به درمان و مراجعه به پزشک نیست؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      بیشتر به نظر میاد ناشی از رابطه جنسی و احتمالا فشار حین سکس مقعدی بوده و موضوع نگران کننده ای نیست ولی با اینحال اگر در حال پیشرفت هست ترجیحا بهتر است که توسط پزشک معاینه ی حضوری شوید.
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر هستی دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با عرض سلام.. اقای دکتر این ضایعات روی بخش ناحیه تناسلی برای من پیش اومده در ابتدا خیلی کمتر بود اما الان بیشتر شده مقدارش همین هست که در عکسه...میخواستم بدونم اینا چی هستن؟؟؟ واقعا از استرس دارم میمیرم...در مورد زگیل تناسلی خوندم فکر میکنم اونه...اگر اون هست راه درمانش چی هست وایا خیلی خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۶ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      چیزی که در عکس مشاهده ی شود به نظر میاد زگیل تناسلی باشد
  • تصویر کاربر پرستو سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    با عرض سلام.بنده حدود 10 ماهه پیش متوجه ضایعاتی در ناحیه تناسلی شدم .و به چند متخصص زنان مراجعه کردم تشخیص زگیل تناسلی رو دادن.ی مرحله در بیمارستان و تحت بیهوشی کوتر کردن بعد اون از ساشه آلدارا (حدود60)تا ایستفاده کردم.آزمایش پاپسمیر مثبت و چند نوع زگیل تشخیص داده شد در آزمایش که از نوع کم خطر بودن.امروز به دکتر مراجعه کردم گفتن اصلا زگیل ندارین بلکه ویروس وستیبولار پاپیلوماتوزیس هستش.خواستم بدونم اگه این ویروس رو دارم(داخل لابیا)ممکنه آزمایش پاپسمیر مثبت شده باشه.بعد همین زائده ها هم اول یکی بود بعد 4 تا شد .این ویروس ممکنه مجدد اضافه بشه.چون اول یکی بود.ببخشید سوالام زیاد شد.آقای دکتر من دو مرحله واکسن گارداسیل زدم دز آخر دو ماه بعد میتونم بعد دز آخر سریع اقدام به بارداری کنم؟(با توجه به اینکه 37 سالمه.10 ساله ازدواج کردم و فرزندی ندارم) دکتر محرابیان به من گفتن این ویروس نیاز به درمان نداره.فقط خواستم بدونم پس چرا زیاد میشه و اگه بیشترم شد چکار باید بکنم.ممنونم از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خواستم بدونم اگه این ویروس رو دارم(داخل لابیا)ممکنه آزمایش پاپسمیر مثبت شده باشه..........................بله ممکن هست
      این ویروس ممکنه مجدد اضافه بشه..........................خیر مگه اینکه خطاری آزمایشگاهی باشه
      آقای دکتر من دو مرحله واکسن گارداسیل زدم دز آخر دو ماه بعد میتونم بعد دز آخر سریع اقدام به بارداری کنم؟(با توجه به اینکه 37 سالمه.10 ساله ازدواج کردم و فرزندی ندارم)..................بهتره بعد از مرجله سوم واکسن اقدام کنید
      دکتر محرابیان به من گفتن این ویروس نیاز به درمان نداره.فقط خواستم بدونم پس چرا زیاد میشه و اگه بیشترم شد چکار باید بکنم..............................به نظرم اصلا جای نگرانی نیست و اگر ضایعات بیشتر شدند فقط از نظر ظاهری پاکسازیش کنید
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام.
    شخصي دچار بيماري زيگيل تناسلي از نوع 6و١١ خوش خيم هستند و دو ضايعه با اندازه عدس و دو ضايعه به اندازه خيلي ريز كه انها را ليزر كرده و ضايعه ها ميتوان گفت ٩5درصد پاك شده است و حالا سوال اينجاست كه بيمار ميخواهد ورزش بدنسازي انجام دهد و در كنار ورزش كردن به صورت حرفه ايي ميخواهد مكملهاي ورزشي هم استفاده كند از جمله آرژنين ،پروتين،گلوتامين ،بي سي ا ،امينو اسيد كراتين ، قرص چربي سوز الكارنتين .ايا اين مكملها را ميتواند استفاده كند ايا مشكلي براي عود و رشد دوباره زيگيلها ايجاد نميكنند??
    سپاس از راهنمايهاي جنابعالي
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۴ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خیر مشکلی نیست
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر