تفاوت علائم وستیبولار پاپیلوماتوز واژن زنان با زگیل

در این مقاله مطالعه می کنید:

در مورد علت وستیبولار پاپیلوماتوز و اهمیت بالینی آن هنوز اختلاف نظر وجود دارد. در گذشته آن را ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی می دانستند، اما در خیلی از مطالعات فقط رابطه خیلی ضعیفی بین ویروس HPV و وستیبولار پاپیلوماتوز یافته اند.

امروزه وستیبولار پاپیلوماتوز را یک گونه طبیعی از بافت پوششی ناحیه تناسلی خارجی زنان می دانند و در مورد شیوع آن در زنان آمار متعددی از 1 تا 33 درصد در مطالعات مختلف ذکر شده است.

تفاوت پاپول مرواریدی و زگیل

پاپول های آلت تناسلی، مرواریدی کوچک، براق و نسبتاً یکنواخت اند و همچنین سفید یا گوشتی و شبیه دانه های سر سفید هستند. اما زگیل تناسلی به رنگ گوشت است و شکل نامنظمی دارد و اغلب به صورت خوشه ای رشد می کند. آنها می توانند بافت نرمی داشته باشند یا خشن و سخت باشند.

عکس وستیبولار

 

عکس وستيبولار پاپيلوماتوز

درمان وستیبولار پاپیلوماتوز در زنان

پاپیلاها خوش خیم هستند و آناتومی طبیعی بدن محسوب می شوند، بنابراین نیازی به درمان ندارند. وقتی شما دچار پاپیلوماتوز هستید، مشکل اصلی که وجود دارد این است که ممکن است این بیماری به درستی تشخیص داده نشود. اگر پزشک شما، به اشتباه آن را زگیل تناسلی تشخیص دهد، ممکن است تحت آزمایش ها و درمان های غیر ضروری قرار بگیرید. این مساله می تواند باعث ایجاد نگرانی در شما و همچنین منجر به هزینه های زیاد غیر ضروری شود.

اگر این برجستگی ها شما را آزار می دهند یا در رابطه جنسی شما اختلال ایجاد می کنند، پزشک می تواند با استفاده از یک روش ساده، آن ها را برطرف کند، اما گاهی اوقات نیز، دوباره برمیگردند. مهم ترین چیزهایی که در صورت تشخیص درست پاپیلوماتوز  باید به خاطر بسپارید این است که پاپیلوماتوز، خوش خیم است….

آیا وستیبولار پاپیلوماتوز همان زگیل است؟

از آنجایی که وستیبولار پاپیلوماتوز ظاهری شبیه به زگیل دارد لذا با زگیل تناسلی اشتباه می شود و منجر به درمان های غیر ضروری و ایجاد نگرانی و استرس زیاد در زنان و همسران شان می شود. لذا آشنایی پزشک با این ضایعه طبیعی بافت پوششی ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زنان ضروری است. وستیبولار پاپیلوماتوز را می توان مشابه با پاپول های مرواریدی  در مردان دانست.

بیشتر بخوانید: برای دیدن عکس های زگیل تناسلی بر روی شکل ظاهری زگیل تناسلی اقایان کلیک کنید.

وستیبولار پاپیلوماتوز معمولا 1 تا 2 میلی متر بوده و صورتی رنگ و هم رنگ مخاط بافت مجاور می باشد. این ضایعات انگشتی مانند، نرم و قرینه بوده یا بصورت خطی هستند و علامتی ایجاد نمی کنند و با گذشت زمان ثابت می مانند. آن ها ممکن است لب های کوچک و دهانه ورودی واژن را در وسعت های متغیری بپوشانند.

تقویت سیستم ایمنی بدن برای درمان زگیل تناسلی

این ضایعات ممکن است شبیه زگیل تناسلی باشند ولی در وستیبولار پاپیلوماتوز، معمولا پایه و قاعده هر پاپول از پاپول های اطراف جدا می باشد بر خلاف زگیل تناسلی که برجستگی های رشته مانند در ناحیه قاعده به هم متصل می شوند و ضایعات محدود نیستند. با استفاده از اسید استیک 5% باعث سفید شدن زگیل تناسلی می شود در صورتیکه رنگ ضایعات در وستیبولار پاپیلوماتوز بدون تغییر باقی می مانند. در صورت باقی ماندن هر گونه شک بالینی در تشخیص، با نمونه برداری می توان تشخیص را قطعی کرد.

منبع:

Dermatology Online Journal, 19(10) Publication Date: 2013

CMAJ • OCTOBER 7, 2008 • 179(8)

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (34 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ساحل چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ماه پیش رفتم دکتر زنان به دلیل خارش گفتن زگیل تناسلی زدی بعد عید بیا نمونه برداری دو روز بعد رفتم دکتر دیگه ای که معروف هم هستن گفت نه چیز خاصی نیست خارش هم به خاطر قارچ هست اما من ضایعاتی دارم که نگرانم کرده حالا بعد از درمان قارچ باز هم بعضی اوقات دقیقا همون ناحیه که ضایعات هست کمی خارش دارم ولی اونقدر میخوام بدونم این ها واقعا زگیل نیستن چون واقعا نگرانم
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      این ضایعات وستیبولار پاپیلوماتوز هستند و‌جای نکرانی ندارد

    2. تصویر کاربر ساحل سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      خیلی ممنونم دکتر فقط یه سوال جلوی دهانه واژنم ضایعات بزرگ تر هست و باعث ناراحتی میشه میتونم از بین ببرمشون یا نباید دست زد؟
    3. تصویر کاربر ساحل سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      شرمنده پاپیلوماتوز اصلا خارش ندارد یعنی خارش گهگاهی من به خاطر قارچ میتونه باشه؟؟
      راه درمانش چیه چون از کلیتوریس تا پایین دهانه واژن من پر از این ضایعات شده مخصوصا جلو ورودی دهانه واژن که بزرگ تر و مدل انگشتی هستش
      و این که من مصرف دستمال کاغذی داشتم الان اگر قطعش کنم از بین میروند؟؟
      بازم خیلی ممنونم از لطفتون و وقتی که میذارید
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      خارش به دلیلت التهاب یا قارچ هست

      با لیزر میشه از بین برد

    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر negin دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 243 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من این دونه هارو یک سالی هست که دارم،درد و ترشح هم ندارن چهار بار دکترم رفتم گفتن چیزی نیس
    من سه سال پیش رابطه از مقعد داشتم
    میشه بگین اینا چی هستن؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۸ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام این زائده ها وستیبولار پاپیلوماتوز هستند و بی خطر بوده و بخشی از بافت طبیعی بدن هستند. ارتباطی به زگیل نداشته و در خانم های جوان بیشتر دیده می شود. نیازی به درمان ندارد ولی اگر کسی به منظور زیبایی بخواهد می شود با لیزر CO2 آن ها را برطرف کرد.

  • تصویر کاربر نورا سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر،
    اقای دکتر من ۷ساله متاهل هستم بچه ۴ساله دارم و هم من و هم همسرم هیچگونه رابطه ناسالم قبل ازدواج نداشتیم، به صورت تصادفی دو روز پیش متوجه شدم در قسمت دهانه ناحیه تناسلی دانه های ریز و قابل لمس ونرم و بدون هیچ عارضه خارش و سوزش وجود داره، الان برام نگرانی بوجود اومده چه نوع عارضه ای هست قابل سرایت هست و نیاز به دارو داره و ایا برطرف میشه، ممنون میشم پاسخ بدید باتوجه به وجود کرونا برام مقدور نیست حضورا به دکتر مراجعه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام این زائده ها وستیبولار پاپیلوماتوز هستند و بی خطر بوده و بخشی از بافت طبیعی بدن هستند. ارتباطی به زگیل نداشته و در خانم های جوان بیشتر دیده می شود. نیازی به درمان ندارد ولی اگر کسی به منظور زیبایی بخواهد می شود با لیزر CO2 آن ها را برطرف کرد.

    2. تصویر کاربر نورا سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      خیلی ممنونم از راهنمایتون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۲ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلامت باشید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر hani شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    اينها زگيل تناسلي ست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۹ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      خیر زگیل نیستند

  • تصویر کاربر mona پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 504 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .من دختری 29 ساله هستم یه مدتیه که کشاله رانم لکه های قهوه ای ظاهر شده و داره تعدادش بیشتر میشه و روی دستگاه تناسلیم ظاهر میشه . لکه ها مسطح و بدون خارش و درد است . البته من لیزر بیکینی هم انجام میدم . دکتر پوست هم رفتم گفته خال هست . ولی من نگرانم که زگیل باشه . ممنون میشم راهنماییم کنید که مشکلم چیه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است

    2. تصویر کاربر mona پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      چشم . دوباره عکس فرستادم . ممنون
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام
      زگیل نیستند.

    4. تصویر کاربر mona پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      ممنونم خیلی لطف کردین . فقط آیا راه درمانی داره چون لکه ها داره تعدادش زیاد میشه
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      باید از نزدیک دید شاید با لیزر بشه از بین برد

    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر