آلت پنهان یا آلت نهفته چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

آلت تناسلی پنهان (Buried Penis)، که به آن آلت تناسلی نهفته/ مدفون نیز گویند، یک وضعیت پزشکی است که در آن پوست و چربی، فَلِس (Phallus) یا در واقع همان نر اندامه (اندام تناسلی مردانه) را می پوشانند و باعث می شوند که آلت تناسلی مردانه کوچکتر به نظر برسد یا اصلا دیده نشود. این وضعیت ممکن است در بدو تولد دیده شود، اما همیشه اینطور نیست و ممکن است حتی در اواخر عمر نیز رخ دهد. این مساله می تواند منجر به عوارض جسمی و حتی روانی نیز شود، اما معمولا با جراحی قابل درمان است.

علاوه بر نام های عنوان شده، مردم گاهی از این وضعیت با نام های، آلت تناسلی پنهان، پرده دار، محصور و ناپیدا نیز یاد می کنند. الت پنهان یا آلت نهفته، ممکن است باعث مشکل در ادرار کردن و همچنین اختلال در عملکرد جنسی فرد شود و علاوه بر این ها ممکن است منجر به مشکلات روحی و کاهش اعتماد به نفس شود.

در این مقاله قصد داریم به دلایل به وجود آمدن آلت پنهان یا آلت نهفته، عوارض احتمالی ناشی از این وضعیت و روش های درمان آن بپردازیم.

آلت تناسلی پنهان

آلت پنهان یا آلت نهفته چیست؟

آلت تناسلی پنهان (نهفته)، زمانی اتفاق می افتد که پوست و چربی ناشی از کیسه بیضه، شکم و یا ران، آلت تناسلی را بپوشانند و علیرغم اینکه اندازه آلت تناسلی استاندارد است (اندازه غیرعادی و کوچکی ندارد)، این مساله باعث می شود که کمتر (کوچکتر) دیده شود. این حالت بخصوص باعث می شود که بخش استوانه ای شکل آلت تناسلی (Shaft) و همینطور حشفه یا بخش کلاهک مانند آلت تناسلی (Glans)، قابل مشاهده نباشند.

اگر چه این مشکل، اغلب در بدو تولد وجود دارد، اما ممکن است در هر سنی از جمله در دوران بزرگسالی نیز رخ دهد. با این حال، به احتمال زیاد این مشکل در سنین پایین تر تشخیص داده می شود. آلت تناسلی پنهان با میکروپنیس (Micropenis)، که در آن آلت تناسلی به طور غیرطبیعی کوچک است، فرق می کند.

میزان فراوانی و شیوع این بیماری چه میزان است؟

در حال حاضر، تحقیقات کمی درباره فراوانی بیماری آلت پنهان و آمار مبتلایان به آن در دسترس نیست، اما به طور کلی، بیماری شایعی نیست. به نظر می رسد که بیشتر موارد مربوط به این بیماری در دوران کودکی ظاهر می شوند، و یک مطالعه انجام شده در این زمینه نشان می دهد که آلت پنهان در کمتر از ۴ درصد از نوزادان پسر متولد شده در ژاپن، رخ می دهد.

در مورد فراوانی این بیماری در میان بزرگسالان، تحقیقات کمتری انجام شده است. اگر چه محققان خاطر نشان می کنند که یکی از دلایل اصلی آلت تناسلی پنهان در دوران بزرگسالی، افزایش نرخ چاقی است. این مساله به این معنی است که ممکن است بسیاری از بزرگسالانی که در بدو تولد به این بیماری مبتلا نبوده اند، به علت افزایش وزن، در بزرگسالی به آن مبتلا شوند. با این حال، بزرگسالانی که آلت تناسلی پنهان دارند، در صورتی که این وضعیت بر روی کیفیت زندگی آن ها تاثیر قابل توجهی نداشته باشد، ممکن است به دنبال روش های درمانی و مراقبت های پزشکی نباشند.

دلایل ایجاد آلت تناسلی پنهان

آلت تناسلی پنهان، ممکن است به دلیل عوامل مادرزادی و یا اکتسابی رخ دهد. علل مادرزادی این بیماری، شامل رشد غیرطبیعی ساقه آلت تناسلی (Shaft یا در واقع همان بخش استوانه ای شکل آلت تناسلی)، در دوران جنینی است که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در پوست و همینطور لایه های چربی اطراف آلت تناسلی شود.

مشکلات احتمالی این عارضه عبارتند از:

  • رباط های آلت تناسلی (Ligament) بیش از حد شل شوند.
  • چسبندگی بیش از حد پوست کیسه بیضه به نوک آلت تناسلی.
  • ایجاد یک لایه چربی بزرگ که ناحیه شرمگاهی را می پوشاند و باعث پنهان شدن آلت تناسلی می شود.

در اغلب موارد، آلت تناسلی پنهان اکتسابی، به دلیل مواردی همچون تجمع چربی، التهاب، عفونت های مداوم و یا آسیب های وارده به آلت تناسلی رخ می دهد. با این حال، علل احتمالی دیگری همچون چاقی، هیدرادنیت چرکی (Hidradenitis suppurativa) یا به اختصار HS، لیکن اسکلروزوس (Lichen sclerosus)، لنف ادم در ناحیه penoscrotal (penoscrotal Lymphedema)، عفونت ها، تروماها (اتفاقات آسیب زا) و ختنه نادرست، برای ظهور این بیماری در بزرگسالی وجود دارد.

آیا قرص ویزارسین تاخیری است؟

عوارض آلت تناسلی پنهان

آلت تناسلی پنهان (الت مخفی)، در هر سنی که رخ دهد، می تواند منجر به بروز مشکلاتی در ادرار کردن و بهداشت فردی شود. در نتیجه ممکن است فرد دچار سوزش ادرار و یا احساس سوزش پوست در این ناحیه شود و این مشکلات فرد را بیشتر در معرض عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های آلت تناسلی مانند بالانیت (Balanitis)، قرار می دهد.

همچنین آلت تناسلی پنهان در بزرگسالان، ممکن است باعث اختلال در عملکرد جنسی شود که خود را به شکل اختلال در نعوظ، مقاربت دردناک و یا مشکل در دخول، نشان می دهد. علاوه بر موارد گفته شده، آلت تناسلی پنهان، ممکن است باعث بروز مشکلات روانشناختی همچون اعتماد به نفس پایین، اضطراب و افسردگی در فرد مبتلا شود.

روش های تشخیص آلت پنهان یا آلت نهفته

پزشک، معمولا از طریق معاینه بالینی و همینطور معاینه فیزیکی، می تواند آلت تناسلی پنهان را تشخیص دهد. همچنین، باید بتواند این بیماری را از سایر بیماری های مرتبط با آلت تناسلی همچون میکروپینس، تشخیص دهد. اگر شما مشکوک هستید به اینکه خودتان یا فرزندتان مبتلا به آلت تناسلی پنهان هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

روش های درمانی آلت تناسلی پنهان

انتخاب روش های درمانی برای آلت تناسلی پنهان، ممکن است بسته به عوامل مختلفی همچون علت بیماری و سلامت کلی آلت تناسلی و همینطور فرد، متفاوت باشد. به عنوان مثال، در کودکان بسیار کوچک، موارد خفیف این بیماری ممکن است بدون هیچ روش درمان و مداخله پزشکی، به طور کامل برطرف شود. با بزرگتر شدن نوزاد، لایه چربی ممکن است ناپدید شود و آلت تناسلی برجسته تر شود. در بزرگسالان و افراد مسن تر، ممکن است استفاده از روش های غیر تهاجمی مانند کاهش وزن، بتواند کمک کننده باشد.

با این حال، عمل جراحی، برای دستیابی به بهترین نتیجه، ضروری است. با توجه به این که جراحی ممکن است در سنین بالاتر، عوارض بیشتری داشته باشد، معمولا ترجیح داده می شود که در سنین پایین تر انجام شود. اکثر گزینه های جراحی، بر بازسازی آلت تناسلی و برداشتن لایه های چربی تمرکز دارند. این روش درمانی، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • جدا کردن و اصلاح کردن رباط های که پایه آلت تناسلی را به استخوان شرمگاهی متصل می کنند.
  • نمایان کردن و بیرون آوردن آلت تناسلی پنهان.
  • ترمیم هر گونه آسیب پوستی، که این مساله ممکن است شامل جداسازی کامل پوست و برداشتن بخش های از پوست که آسیب دیده اند و سپس انجام عمل پیوند پوست به ساقه آلت تناسلی باشد.
  • انجام عمل جراحی پانیکولکتومی (Panniculectomy)، که پانوس ها، یا در واقع همان بافت اضافی و پوست آویزان بر روی اندام تناسلی و ران ها، را از بین می برد.
  • انجام عمل جراحی اسکوتيونکتومی (Escutheonectomy)، که لایه چربی بالای ناحیه شرمگاهی را بر می دارد.
  • با استفاده از عمل جراحی ابدومینوپلاستی (Abdominoplasty) و یا تامی تاک (Tummy Tuck)، چربی ها و پوست های اضافی از ناحیه معده و اطراف آن را بر می دارد.
  • انجام عمل جراحی لیپکتومی (Lipectomy)، برای برداشتن چربی های زیر پوست در ناحیه اطراف آلت تناسلی.

علاوه بر جراحی، فرد ممکن است نیاز به درمان های دیگری برای بیماری های مرتبط با آلت تناسلی پنهان نیز داشته باشد. این درمان ها، ممکن است شامل درمان های دارویی برای هر گونه عفونت ناشی از آلت تناسلی پنهان و یا برای درمان اختلال در عملکرد جنسی فرد و یا مشکلات مربوط به سلامت روان که در اثر آلت تناسلی پنهان به وجود می آیند، باشند.


دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3/5 - (14 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر