منظور از عمل کلیتوریس یا هودکتومی چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

امروزه روش های جوانسازی واژن محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و بسیاری از زنان به دلایل مختلفی (بازیابی اعتماد به نفس و بهینه سازی سلامت جنسی خود) عمل های زیبایی زنانه مانند عمل کلیتوریس یا هودکتومی را انتخاب می کنند. هودکتومی عملی است که برای از بین بردن دغدغه و مشکلات برخی زنان با برداشتن بافت روی کلیتوریس، انجام می شود و به آن عمل کاهش هود یا کلاه کلیتورال نیز می گویند. این امر با افزایش تحریک و برانگیختگی جنسی، به بهبود عملکرد کلیتوریس کمک می کند.

منظور از هود کلیتورال چیست؟

هود یا کلاه کلیتورال ناحیه ی خاصی از پوست و بافت نرمی است که در بالاترین قسمت ناحیه ی فرج قرار دارد. در واقع این هود در قسمت بالای لابیای مینور نهاده شده و پوشش محافظی برای کلیتوریس ایجاد می کند. کلیتوریس نیز از چند لایه از بافت اطراف خود مانند شفت و نوک تشکیل می شود. بیش از 15 هزار پایانه ی عصبی در کلیتوریس یافت می شود.

از همین رو، هود کلیتورال از تحریک بیش از اندازه در طول انجام فعالیت های روزمره و از مالش مداوم ناحیه که ممکن است منجر به تحریک و سوزش پوست شود، جلوگیری می کند. در زمان برانگیختگی جنسی، کلیتوریس متورم شده و پوشش روی آن (هود) کنار می رود تا بخش قابل ملاحظه ای از کلیتوریس را در طول فعالیت جنسی در معرض دید قرار دهد. هود کلیتورال نیز مانند لابیا، اندازه و شکل های مختلفی دارد و به همین دلیل طیف وسیعی از انواع هودها شکلی طبیعی دارند. این تلقی افراد از بدن خود است که احتمال دارد به نظرشان بخش مورد نظر، غیرطبیعی به نظر برسد.

منظور از هود کلیتورال چیست؟

عمل کلیتوریس یا هودکتومی برای چه افرادی مناسب است؟

هودکتومی چیست؟ هودکتومی یا کم کردن هود کلیتورال، برای تغییر ظاهر کلاهک کلیتورال از طریق جراحی طراحی شده است. هود کلیتورال برای پوشاندن کلیتوریس در حالت غیر برانگیخته (از لحاظ جنسی) در نظر گرفته شده است، با این حال در صورتی که یک هود کلیتورال بیش از حد بزرگ باشد، ممکن است به اندازه ی کافی جمع نشده و منجر به کاهش تحریک جنسی و کاهش توانایی رسیدن به ارگاسم شود.

با این جراحی می توان ظاهر هود کلیتورال را در زنانی که از ظاهر یا عملکرد آن ناراضی هستند، بهبود بخشید. جراحی هود کلیتورال معمولاً با لابیاپلاستی ترکیب می شود. لابیاپلاستی که به عنوان جراحی کاهش لابیا نیز شناخته می شود، برای تغییر اندازه و شکل لابیای مینور یا لابیای بزرگ طراحی شده است. لابیایی که بیش از حد بزرگ باشد (که به آن هیپرتروفی لابیایی نیز می گویند)، می تواند از لحاظ زیبایی شناختی برای بسیاری از زنان آزاردهنده باشد و حتی ممکن است در رابطه ی جنسی تداخل ایجاد کند که در این صورت منجر به درد و ناراحتی قابل توجهی هنگام دخول نیز خواهد شد.

هود کلیتورال قسمتی از بخش فوقانی لابیای مینور است و ظاهر کلی هر دو ساختار را می توان با عمل ترکیبی لابیاپلاستی و هودکتومی بهبود بخشید. جراحی کاهش هود کلیتورال می تواند برای زنان در هر سنی – از آن هایی که در اوایل دهه ی بیست زندگی خود هستند گرفته تا افرادی که به یائسگی و بعد از آن نزدیک می شوند – مفید باشد.

قبل از جراحی هود کلیتورال چه اقداماتی انجام می گیرد؟

جراحی کاهش هود کلیتورال می بایست توسط جراحی متخصص و آشنا با آناتومی و عملکرد دستگاه تناسلی زنانه انجام شود. آگاهی از انتظارات مربوط به این عمل، می تواند با داشتن درک جامعی از آنچه که قبل، حین و بعد از این جراحی اتفاق می افتد، ساده تر شود.

اولین قدم این است که مشاوره ای دقیق و کامل با متخصص زیبایی زنان داشته باشید. هودکتومی یک عمل جراحی بسیار ظریف است که به بیشترین مهارت و دقت در جراحی نیاز دارد. برنامه ریزی برای کم کردن هود کلیتورال بر اساس درک دقیق نیازها و ترجیحات خود فرد انجام می گیرد و این امر در طول مشاوره با پزشک متخصص مشخص خواهد شد. در واقع این مشاوره فرصتی ایده آل برای بحث در مورد مسائل مهمی است که می خواهید در مورد آن ها بیشتر بدانید.

بعد از این مرحله، جراح لابیا و ناحیه ی کلاهک کلیتورال را مورد بررسی و معاینه قرار می دهد و سپس یک برنامه ی درمانی مشخص برای شما طراحی می کند. حتی ممکن است برای رسیدن به اهداف شما، درمان های مفید دیگری به عنوان جایگزین از طرف پزشک پیشنهاد شود. بعد از این که تصمیم به انجام جراحی هودکتومی گرفتید، پزشک شما را کاملاً در جریان تمام اطلاعات مربوط به آن قرار خواهد داد.

قبل از جراحی هود کلیتورال چه اقداماتی انجام می گیرد؟

جراحی هودکتومی به چه صورت است؟

جراحی کاهش هود کلیتورال یک عمل جراحی ساده است که به صورت سرپایی انجام می‌شود، یعنی بیمار می‌تواند بلافاصله بعد از عمل، دوران بهبودی خود را در خانه بگذراند و در بیمارستان بستری نشود. در اکثر عمل های هودکتومی فقط از بی ‌حسی موضعی استفاده می شود. با این حال شخص می تواند در صورت تمایل، بیهوشی عمومی را نیز انتخاب کند. انجام این جراحی حداکثر تا 60 دقیقه طول می‌کشد و در صورت جراحی ترکیبی با لابیاپلاستی، ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد.

بی حسی موضعی برای بیشتر زنان مناسب است و هیچ خطر احتمالی مرتبط با بیهوشی عمومی را ندارد. بعد از این که جراح بی ‌حس کننده موضعی را به داخل و اطراف هود کلیتورال تزریق کرد، به منظور کاهش اندازه و بیرون زدگی کلاهک کلیتورال، برش‌ هایی افقی رو آن ایجاد می کند. این که دقیقاً چه تکنیکی در جراحی برای فرد استفاده می شود، به اهداف او از این عمل بستگی خواهد داشت. در مرحله ی آخر و بعد از آن که مقدار مورد نظر بافت اضافی برداشته شد، محل جراحی را بخیه (قابل حل در بدن) زده و به صورت استریل پانسمان می کنند.

دوران نقاهت عمل کلیتوریس یا هودکتومی به چه صورت است؟

بهبودی پس از جراحی کاهش کلاه کلیتورال، معمولاً ۴۸ تا ۷۲ ساعت طول می کشد. می بایست از هر گونه حرکت یا فعالیتی که باعث ایجاد فشار یا تحریک بالقوه ی ناحیه ی جراحی می شود، در این دوران اجتناب کرد. به طور کلی بهتر است در طول هفته ی اول پس از جراحی، به خود آسان تر گرفت و از انجام کارهای سنگین مانند رفتن به باشگاه ورزشی خودداری نمود؛ رعایت این نکات به خوب گذشتن دوران بهبودی و کاهش خطر عوارض جانبی کمک خواهد کرد.

بعد از عمل عموماً پرستار یا پزشک تمام دستورالعمل های نگهداری و مراقبت از خود را به بیمار آموزش می دهند. همچنین جراح برای او داروی مسکن تجویز خواهد کرد. هر گونه درد و ناراحتی به سادگی با مصرف داروهای معمول در 3 تا 5 روز اول کنترل می شود. بهبودی کامل پس از عمل کاهش هود کلیتورال، شش هفته به طول می انجامد. می بایست از هرگونه تماس فیزیکی قابل توجهی حداقل به مدت چهار هفته یعنی پایان دوره ی بهبودی، اجتناب نمود. در نهایت، اثر جراحی حدود چهار هفته بعد از انجام آن مشخص می شود.


دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.7/5 - (4 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر