افزایش گردش خون در اندام تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

به ناتوانی در ایجاد و حفظ حالت نعوظ «اختلال نعوظ» یا ED گفته می شود. آلت تناسلی دارای دو ماهیچه ی اصلی می باشد: در مرکز آلت تناسلی بافت اسفنجی قرار داشته و طرفین آن با جسم غاری (که شامل بافت نعوظ هستند) احاطه می شود. حالت نعوظ در اغلب اوقات با تماس فیزیکی ایجاد می شود؛ اما در برخی موارد شما به کمک احساساتی مثل افکار جنسی یا تحریک کننده نیز می توانید به حالت نعوظ دست پیدا کنید.

به نعوظی که در اثر لمس فیزیکی ایجاد می شود واکنش رفلکس از طریق فعال سازی سیستم عصبی پاراسمپاتیک (PNS) می گویند. نعوظ ناشی از احساسات، یک پاسخ روانی از طریق مسیر های خاصی در مغز -مثل مسیر لیمبیک- است که در پاسخ عاطفی بدن نیز دخیل می باشد.

عملکرد جنسی بدن شما نتیجه ی هماهنگی چندین سیستم است. در صورتی که هر یک از این سیستم ها با اختلال مواجه شود، سلامت جنسی شما تحت تأثیر قرار گرفته و مشکلاتی مثل اختلال نعوظ رخ خواهد داد. ED همچنین منجر به ناتوانی یا حفظ حالت نعوظ در زمان رابطه جنسی می شود، که به نوبه ی خود می تواند سبب ناباروری در مردان گردد.

ناتوانی در ایجاد و حفظ حالت نعوظ

ویتامین ها و مکمل هایی برای افزایش گردش خون در اندام تناسلی

محققین با بررسی تأثیر ویتامین ها و مکمل های مختلف روی سلامت بدن به نتایج متفاوتی دست یافتند. اما در صورتی که قصد افزایش گردش خون در اندام تناسلی خود را دارید، آیا مکمل ها گزینه ی مناسبی هستند؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. قبل از شروع مصرف هر گونه مکمل و ویتامینی، در مورد مصرف دوز مناسب و تداخل دارویی با داروهای حال حاضر خود با پزشک مشورت کنید.

ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین های بدن است که به جذب کلسیم و منیزیم در بدن کمک می کند. این ویتامین در بسیاری از غذاها یافت شده و همچنین می توان آن را به کمک نور خورشید سنتز کرد. ویتامین D همچنین با حفظ سلامت سلول های رگ های خونی، به بهبود جریان خون کمک می کند.

جینسینگ

جینسینگ گیاهی است که در بسیاری از کشورهای آسیایی وجود دارد. این گیاه می تواند به افزایش سطح انرژی و بهبود عملکرد جنسی مردان کمک کند. جینسینگ را می توان به صورت کپسول، خام یا پودر (برای ریختن در چای) مصرف کرد. شما حتی می توانید در حین آشپزی از این گیاه استفاده کنید.

یوهیمبه

یوهیمبه از دیرباز به عنوان دارویی گیاهی برای درمان اختلالات جنسی و ED استفاده شده و از پوست درختی که در آفریقا یافت می شود استخراج می گردد. نسخه ی استاندارد شده این گیاه یعنی مکمل یوهیمبین، نتایج امیدوار کننده ای را در زمینه ی بهبود عملکرد جنسی در ترکیب با سایر درمان ها نشان داده است. با این حال برای دستیابی به نتایج قاطع به تحقیقات بیشتری نیاز می باشد.

ال آرژنین

ال آرژنین نوعی اسید آمینه است که می تواند به افزایش جریان خون و گشاد شدن رگ های خونی کمک کند. ال آرژنین معمولاً به صورت مکمل در دسترس می باشد، اما می توان آن را در برخی از غذاهای سرشار از پروتئین مثل آجیل و گوشت نیز یافت.

علف بز شهوتی

همانطور که از نام آن مشخص است، علف بز شهوتی یک گزینه ی محبوب برای بسیاری از پزشکان طب سنتی است. این گیاه به انسداد آنزیمی که باعث محدود شدن جریان خون به آلت تناسلی می شود کمک می کند. همچنین گیاه هورنی گوت سال هاست که در چین برای درمان طبیعی ED مورد استفاده قرار می گیرد.

ویتامین ها و مکمل هایی برای افزایش گردش خون در اندام تناسلی

چگونه به طور طبیعی جریان خون به آلت تناسلی را بهبود ببخشیم

یکی از راه های بهبود طبیعی جریان خون به آلت تناسلی، تغییر سبک زندگی است. در اغلب اوقات، ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای درمان اختلال نعوظ تغییرات سبک زندگی است. برخی از تغییرات سبک زندگی که می توانید برای افزایش جریان خون به آلت تناسلی انجام دهید عبارتند از:

ورزش

ورزش یکی از سالم ترین تغییرات سبک زندگی برای تمام افراد با هر سنی است. ورزش نه تنها به تقویت عضلات و تناسب اندام شما کمک می کند، بلکه سلامت قلب و گردش خون را بهبود می بخشد. بنابراین، این امر به معنای پمپاژ بیشتر خون در سراسر بدن از جمله آلت تناسلی می باشد. این اثرات پس از ورزش نیز کاملاً مشهود است.

پزشکان برای مدیریت ED ورزش منظم را تجویز می کنند. شواهد همچنین نشان می دهد که فعالیت های بدنی متوسط تا زیاد خطر ابتلا به ED را کاهش می دهد.

مدیریت استرس

تحقیقات نشان داده است که 37% افراد مبتلا به ED از اختلالات اضطراب نیز رنج می برند.

با وجود اینکه گفتن آن بسیار آسان تر از انجام دادن آن است، اما شما با چند ترفند ساده می توانید به مدیریت استرس و بهبود سبک زندگی خود کمک کنید:

  • کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا یک پیاده روی صبحگاهی آرامش بخش داشته باشید.
  • هر شب یک فنجان دمنوش درست کنید.
  • به جای گذراندن وقت در گوشی یا شبکه های اجتماعی، به خواندن کتاب مشغول شوید.
  • یک روز بیرون بروید و کارهای مورد علاقه ی خود را انجام دهید.
  • روزانه 10 دقیقه مدیتیشن کنید.
  • با یکی از عزیزانتان به صورت حضوری یا تلفنی گفت و گو کنید.

ماساژ

اگر چه ممکن است ماساژ یک روش عجیب برای افزایش گردش خون در اندام تناسلی باشد، اما روشی عالی برای افزایش آرامش و کاهش اضطراب و افکار نگران کننده است. اتفاقات زیادی در زندگی روزمره باعث به هم ریختن افکار ما می شوند. افراد مبتلا به اختلال اضطراب، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به ED قرار دارند. بنابراین ماساژ می تواند به آرام شدن ذهن و شل شدن عضلات شما کمک کند.

مصرف مایعات

آب مفیدترین مایع برای بدن ماست. تحقیقات نشان داده است بین کم آبی و ED ارتباط مستقیم وجود دارد. برخی از مطالعات ارتباط کم آبی بدن با اختلالات خلق و خو، اضطراب و عملکرد شناختی در مردان را ثابت کرده اند.

ED و اضطراب با یکدیگر مرتبط هستند، بنابراین سعی کنید در روز آب بیشتری مصرف کنید. یکی از راه های عالی برای هیدراته ماندن این است که یک بطری آب بزرگ در اطراف خود در محل کار، باشگاه، خارج از منزل و … نگه داشته تا دائماً یادآوری شود.

سیگار را ترک کنید

اگر از ED رنج می برید بهتر است مصرف سیگار و مواد مخدر را کنار بگذارید. تنباکو خطر ابتلا به ED را افزایش می دهد. همچنین، سیگار کشیدن به رگ های خونی سراسر بدن شما آسیب می رساند و اختلال نعوظ نیز در نتیجه ی خون رسانی ناکافی به آلت تناسلی ایجاد می شود. مطالعات نشان داده اند که اختلال نعوظ در 25% افرادی که سیگار را ترک کردند، بهبود یافت.

رژیم غذایی

برخی از تحقیقات نشان داده است که تغییرات سبک زندگی و تغذیه مناسب می تواند روی سلامت آلت تناسلی و نعوظ تأثیر مثبت بگذارد. از آنجایی که چاقی یکی از عوامل اصلی ابتلا به ED است، داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند. به طور کلی، رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر اختلال نعوظ در ارتباط می باشد. این رژیم ضد التهابی به کاهش وزن کمک کرده و اختلال نعوظ را بهبود می بخشد.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (82 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر