در رابطه با آنژیوکراتوم چه می دانید؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

آنژیوکراتوم به صورت برجستگی های ضخیم روی پوست شما ظاهر می شود. این مشکل زمانی رخ می دهد که رگ های خونی کوچکی به نام مویرگ ها در نزدیکی سطح پوست شما گشاد شده و باعث ایجاد لکه های ضخیم قرمز، آبی، بنفش یا سیاه در زیر پوست می گردند. آنژیوکراتوم نوعی تومور غیر سرطانی (خوش خیم) می باشد.

انواع آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم لایه میانی پوست (درم) و لایه بالایی (اپیدرم) را تحت تأثیر قرار می دهد. انواع مختلفی از آنژیوکراتوم وجود دارد:

آنژیوکراتوم فوردایس:

 بیشتر روی کیسه بیضه یا آلت تناسلی ایجاد می شود. در موارد نادر فرج (دهانه واژن) نیز ممکن است تحت تأثیر این مشکل قرار گیرد که به این نوع آنژیوکراتوم، آنژیوکراتوم کیسه بیضه یا آنژیوکراتوم فرج نیز گفته می شود. آنژیوکراتوم ممکن است در هر فردی اتفاق بیفتد. با این وجود، آنژیوکراتوم فوردایس اغلب افراد بالای 50 سال را درگیر می کند. ضایعات مشابه آنژیوکراتوم که با نام آنژیوم شناخته می شوند، در زنان باردار یا زنانی که داروهای ضد بارداری مصرف می کنند، رایج می باشد.

انواع آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم میبلی:

 بیشتر نوجوانان دختر را مبتلا می کند. این ضایعات پوستی معمولاً بین انگشتان دست و پا ظاهر می شوند؛ اما ممکن است در نواحی مثل زانو، آرنج و سینه نیز رخ دهند. در اغلب موارد ضایعات پوستی ناشی از آنژیوکراتوم میبلی به راحتی خونریزی می کنند.

آنژیوکراتوم سیرکومسکریپتوم:

 اغلب خود را با ضایعات مسطح و تغییر رنگ داده شده نشان می دهد. این بیماری معمولاً به طور مادرزادی در بدو تولد نوزاد وجود دارد؛ اما به مرور زمان ظاهرشان تغییر کرده و به تکه های پوسته پوسته قرمز رنگ و برجسته تبدیل می شوند. سایز پلاک ها می تواند بسیار کوچک و به اندازه نیم اینچ باشد، اما در موارد نادر ممکن است یک چهارم بدن شما را در بر بگیرد.

ضایعات معمولاً در یک طرف باسن یا ران شما ظاهر می شوند. برخی از کودکان در نواحی گردن، بالاتنه، کیسه بیضه یا زبان خود دچار ضایعات پوستی می شوند. آنژیوکراتوم سیرکومسکریپتوم بسیار نادر بوده و معمولاً نوزادان مؤنث را تحت تأثیر قرار می دهد.

آنژیوکراتوم کورپوریس دیفیوزوم:

 در افراد مبتلا به بیماری های ذخیره لیزوزومی (مانند بیماری فابری) اتفاق می افتد. این اختلالات متابولیک ارثی توانایی بدن در تجزیه برخی از مواد زائد را تحت تأثیر قرار می دهد. ضایعات پوستی معمولاً ناحیه تناسلی، شکم و پشت ران را درگیر کرده و ممکن است در هر سنی شکل بگیرد.

علت آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم زمانی اتفاق می افتد که بافت هایی که دیواره های مویرگی را پشتیبانی می کنند، خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند. ژنتیک، ناهنجاری های عروقی، فشار روی رگ های خونی یا تحریک همیشگی رگ ها، می توانند مویرگ های شما را تحت تأثیر قرار دهند. مویرگ های سفت شده با گذشت زمان متورم و گشاد می شوند. رگ های عنکبوتی نیز ممکن است همین مشکل را برای شما ایجاد کنند.

در آنژیوکراتوم، مویرگ های گشاد شده به پوست شما فشار آورده و یک برجستگی و تغییر رنگ به نام پاپول در آن ناحیه شکل می گیرد. وریدهای متورم کیسه بیضه (واریکوسل) یا فتق اینگوینال نیز از سایر عواملی هستند که می توانند بر مویرگ ها فشار وارد کنند. این امر منجر به آنژیوکراتوم کیسه بیضه می گردد. علاوه بر این، فشار وارده بر مویرگ ها در دوران بارداری نیز می تواند باعث آنژیوکراتوم فرج شود. در برخی موارد، آنژیوکراتوم ممکن است سال ها پس از ضربه در ناحیه ای از بدن رخ دهد.

علائم آنژیوکراتوم

آنژیوکراتوم ها شبیه به زگیل هستند و می توانند در هر ناحیه ای از بدن ایجاد شوند. برجستگی های ناشی از آنژیوکراتوم معمولاً در ابتدا قرمز می باشند و با گذشت زمان به رنگ سیاه یا بنفش در می آیند. این ضایعات در نواحی تیره کمتر قابل رؤیت هستند.

افزایش گردش خون در اندام تناسلی

زمانی که ضایعات آنژیوکراتوم را فشار می دهید، پوست شما سفید نمی شود. شما ممکن است یک آنژیوکراتوم تکی یا 100 آنژیوکراتوم داشته باشید. علائم آنژیوکراتوم به طور کلی شامل موارد زیر می شود:

  • ضایعات سفت و ضخیم
  • قرمز، آبی، بنفش یا سیاه
  • کوچک تر از یک چهارم اینچ (5 میلی متر)
  • دارای سطح ناصاف، با بافت و ظاهری زگیل مانند

عوامل خطر آنژیوکراتوم

هر کسی ممکن است به آنژیوکراتوم مبتلا شود. برخی از انواع آنژیوکراتوم در سنین و جنسیت های خاص رایج تر می باشد. به عنوان مثال، مردان سفید پوست و افرادی که در بدو تولد مذکر هستند، بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به آنژیوگرام کیسه بیضه (فوردایس) قرار دارند. افراد مبتلا به اختلالات ذخیره سازی لیزوزومی نیز مستعد ابتلا به آنژیوکراتوم کورپوریس دیفیوزوم می باشند.

عوارض آنژیوکراتوم

برخی از انواع آنژیوکراتوم مستعد خونریزی هستند. برآمدگی ها و ظاهر آنژیوکراتوم نیز برای برخی از افراد ناخوشایند می باشد. مشکلات دیگر شامل سوزش و خارش می شود. آنژیوکراتوم ها می توانند باعث ایجاد لخته های خونی شوند.

این لخته های خونی با آنهایی که جریان خون شما را مسدود می کنند متفاوت بوده و خطر خاصی ندارند. به عبارت دیگر، لخته های خونی ناشی از آنژیوکراتوم باعث حمله قلبی یا سکته مغزی شما نمی شوند، اما می توانند با درد همراه باشند.

آنژیوکراتوم چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص آنژیوکراتوم باید به متخصص مراجعه کنید. با وجود اینکه آنژیوکراتوم ها سرطان نیستند، اما برخی از سرطان ها می توانند علائم مشابهی داشته باشند. پزشک ممکن است برای مشاهده ی واضح تر ضایعات پوستی از میکروسکوپ مخصوص استفاده کند. همچنین برای رد احتمال سرطان معمولاً بیوپسی تجویز می شود.

آیا درمانی برای آنژیوکراتوم وجود دارد؟

آنژیوکراتوم خود به خود از بین نمی رود. در برخی موارد حتی بزرگ تر و تعداد آنها زیادتر می شود. اکثر آنژیوکراتوم ها نیاز به درمان ندارند. با این حال اغلب افراد به دلیل ظاهر ناخوشایند این ضایعات به دنبال درمان آن هستند. اگر ضایعات پوستی شما با خونریزی، خارش یا مشکلات دیگر همراه است، به درمان نیاز خواهید داشت.

روش های درمانی آنژیوکراتوم در مطب پزشک و تحت بی حسی موضعی انجام می شود. باید توجه داشته باشید برخی از درمان های آنژیوکراتوم می تواند باعث ایجاد زخم یا اسکار در ناحیه تحت درمان گردد.

پزشک ممکن است یکی از روش های زیر را انجام دهد:

  • کرایوتراپی با استفاده از انجماد برای از بین بردن ضایعات پوستی
  • جراحی الکتریکی یا فولگوراسیون برای سوزاندن و از بین بردن ضایعات پوستی
  • جراحی لیزری (ابلیشن) با استفاده از اشعه های نور با شدت بالا برای خلاص شدن از شر ضایعات
  • برش پوست برای از بین بردن مویرگ آسیب دیده

سوالات متداول

آیا آنژیوکراتوم نوعی عفونت مقاربتی است؟

خیر، آنژیوکراتوم یک بیماری یا عفونت مقاربتی و همچنین مسری نیست. ضایعات ناشی از آنژیوکراتوم کیسه بیضه یا فرج در برخی موارد ممکن است با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شود؛ اما پزشک به کمک نمونه برداری پوست می تواند آنژیوکراتوم را تشخیص دهد.

آیا آنژیوکراتوم درمان شده عود می کند؟

احتمال اینکه آنژیوکراتوم های درمان شده مجدداً ظاهر شوند، بسیار اندک می باشد. با این حال ممکن است ضایعات پوستی جدیدی در سایر نقاط بدن شما ایجاد شوند.

آیا آنژیوکراتوم نوعی سرطان پوست است؟

خیر. آنژیوکراتوم سرطان پوست نیست و ابتلا به آنژیوکراتوم خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش نمی دهد.


دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (7 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مریم سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر

    ممنونم بابت وقتی که بابت جواب سوالم گذاشتید 🙏

    ازتون دو سوال داشتم
    اول اینکه من مبتلا به hpv 16 هستم و cin یک تشخیص داده شد، حدود یک ماه متوجه این ضایعه بالای لابیا واژنم شدم، با توجه به اینکه شهرستان هستم میخواستم بدونم این ها زیگیل و دوباره برگردم تهران ویزیت بشم؟؟؟؟ 👇(عکس براتون ارسال کردم)

    جناب آقای دکتر سوال دومم اینه که من رابطه معقدی نداشتم، با توجه به اینکه نوع 16 ضایعه نداره و تماس پوستی در قسمت معقد داشتم اما دخول انجام نشده و هیچ نشانه ای مثل زیگل لک یا خارش ندارم آیا لازم که تست پاپ معقدی بدم و در صورت تایید جنابعالی می‌بایست به چه دکتری مراجعه کنم؟؟؟؟

    ممنونم که راهنماییم میکنید
    با تشکر از لطف و محبت شما🙏
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۰ فروردین ۰( 3 سال پیش)

      سلام جناب دکتر

      ممنونم بابت وقتی که بابت جواب سوالم گذاشتید 🙏

      ازتون دو سوال داشتم
      اول اینکه من مبتلا به hpv 16 هستم و cin یک تشخیص داده شد، حدود یک ماه متوجه این ضایعه بالای لابیا واژنم شدم، با توجه به اینکه شهرستان هستم میخواستم بدونم این ها زیگیل و دوباره برگردم تهران ویزیت بشم؟؟؟؟ 👇(عکس براتون ارسال کردم)......................زگیل نیستند

      جناب آقای دکتر سوال دومم اینه که من رابطه معقدی نداشتم، با توجه به اینکه نوع 16 ضایعه نداره و تماس پوستی در قسمت معقد داشتم اما دخول انجام نشده و هیچ نشانه ای مثل زیگل لک یا خارش ندارم آیا لازم که تست پاپ معقدی بدم و در صورت تایید جنابعالی می‌بایست به چه دکتری مراجعه کنم؟؟؟؟.......................بله تست دهید . به آزمایشگاه مراجعه کنید خود آزمایشگاه ها امکان نمونه برداری و تست پام اسمیر از مقعد معمولا دارند.

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    آقای دکتر جسارتا از رو نگرانی میپرسم.اون چنتا ریز کنار هم که ظاهرش شکل زگیله از ختنه گاه فاصله داره نرسیده به کلاهکه اونم گوشت اضافست?تو عکسای که فرستادم هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      بله گوشت اضافه هست
  • تصویر کاربر سیاوش یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    درود آقای دکتر
    امید که تو این شرایط کرونا حالتون خوب باشه
    آقای دکتر عزیز
    1ماهه ازدواج کردم
    قبل ازدواج حدود شاید 1سالی باشه که زآئده روی قسمت ختنه گاهم دیدم.اما نمیدونستم حقیقتا اصلا زگیل تناسلی چیه ک خانومم گف ی همچین چیزی هس.ک بعد از مطالعه فهمیدم چیه و نگران شدم الان.
    حالا که رابطه جنسی دارم الان همون یدونه تبدیل شده به سه تا با فاصله از هم رو همون ختنه گاه.
    شایدم اون دو تا رو قبلا ندیدم.ولی نبود.الان که رابطه جنسی دارم فک کنم ظاهر شده.و الا همون یدونه بود.که ساقه داره و بالاش با ذره بین ک دیدمش فک کنم عین سر قارچ باشه.یعنی در کل همون اولی ک یساله هس، قارچی شکله

    لطفا آقای دکتر راهنمایی کنید
    دوتا عکس با زوم گرفتم.ممنون از راهنماییتون
    عیدتون مبارق8
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام
      زگیل تناسلی نیستند

  • تصویر کاربر A دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دوتا سوال داشتم من پسری ۱۶ ساله هستم
    سوال ۱: من یک هفته در میان جنب میشوم میخواستم بدونم طبیعی است یا خیر
    سوال ۲: من بر زیر الت تناسلیم مو و برامدگی های ریزی وجود دارد میخواستم بدونم موردی دارد یا خیر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام آقای دکتر من دوتا سوال داشتم من پسری ۱۶ ساله هستم 
      سوال ۱: من یک هفته در میان جنب میشوم میخواستم بدونم طبیعی است یا خیر.......................طبیعیه
      سوال ۲: من بر زیر الت تناسلیم مو و برامدگی های ریزی وجود دارد میخواستم بدونم موردی دارد یا خیر.....................موردی نیست و طبیعیه

  • تصویر کاربر X جمعه ۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    دکتر من برای این کوش ها به دکتر مراجعه کردم گفت نمیشه کاریش کارد
    میشه شما لطفا با توجه به عکس تشخیص بدیت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      این ها غدد فوردایس هستند و طبیعی می باشند
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر