درمان سرطان بیضه

در این مقاله مطالعه می کنید:

روش های درمان سرطان بیضه، به عوامل متعددی بستگی دارد که شامل نوع تومور، مرحله تومور، وضعیت کلی سلامت جسمانی شما، و ترجیح شما برای انتخاب روش درمان می باشد. در قسمت های قبل علائم و علل سرطان بیضه ، تشخیص سرطان بیضه آمده است. در ادامه با راه های درمان سرطان بیضه آشنا شوید.

جراحی سرطان بیضه

روش های جراحی که برای سرطان بیضه به کار می رود شامل:

  • جراحی برای برداشتن بیضه (رادیکال اینگوئینال ارکیکتومی) درمان اولیه و اصلی همه انواع سرطان بیضه در هر مرحله ای است. برای برداشتن بیضه، جراح یک برش در ناحیه کشاله ران ( که به آن ناحیه اینگوئینال می گویند ) ایجاد کرده و بیضه را از طریق شکاف بوجود آمده خارج می کند و در صورت تمایل شما می تواند یک بیضه مصنوعی جایگزین آن کند.
  • جراحی برای برداشتن غدد لنفاوی ( برداشتن غدد لنفاوی خلف صفاق یا RPLND ) از طریق ایجاد برشی بر روی شکم انجام می شود. در این روش جراحی، جراح مراقب است تا از آسیب به عصب های اطراف غدد لنفاوی پرهیز کند، اما در برخی موارد آسیب به اعصاب اجتناب ناپذیر است. آسیب عصبی می تواند باعث بروز اشکال در انزال شود، اما در ایجاد نعوظ مشکلی رخ نمی دهد.

جراحی پروستات

در مواردی که تومور در مرحله ی ابتدایی است، جراحی ممکن است تنها درمان مورد نیاز با شد. اگر جراحی تنها درمان سرطان بیضه برای شما در نظر گرفته شود، یک برنامه زمان بندی شده برای پیگیری بیماری از طرف پزشک به شما ارائه خواهد شد. این برنامه پیگیری زمانبندی شده، درچند سال اول هر چند ماه انجام می شود و در سال های بعد فواصل آن بیشتر خواهد شد و شامل آزمایش خون، سی تی اسکن و دیگر روش های تشخیصی برای پایش علائم عود احتمالی سرطان می باشد.

پرتو درمانی

در پرتودرمانی از پرتوهای با انرژی بالا مانند اشعه ایکس استفاده می شود تا سلول های سرطانی را بکشد. در طول پرتودرمانی، شما بر روی یک تخت خوابیده و یک ماشین بزرگ اطراف بدن شما حرکت می کند، و اشعه پرانرژی به طور دقیق به سمت بافت مورد نظر هدف گذاری می شود. پرتو درمانی روشی است که در برخی بیماران با سرطان بیضه از نوع سمینوما انتخاب می شود. پرتو درمانی ممکن است بعد از برداشتن بیضه برای شما توصیه شود.

عوارض جانبی پرتو درمانی شامل خستگی، و قرمزی و التهاب پوست در ناحیه شکم یا کشاله ران باشد. پرتو درمانی همچنین ممکن است باعث ناباروری شود. با پزشک خود در مورد روش های ذخیره اسپرم قبل از شروع پرتو درمانی صحبت کنید.

شیمی درمانی

در شیمی درمانی از داروها برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می شود. داروهای شیمی درمانی در تمام بدن منتشر شده تا سلول های سرطانی را که ممکن است از تومور اصلی به دیگر نقاط بدن مهاجرت کرده باشند از بین ببرد. شیمی درمانی ممکن است تنها درمان انتخابی شما باشد یا اینکه ممکن است قبل یا بعد از جراحی برداشتن غدد لنفاوی ناحیه شکمی برای شما توصیه شود.

عوارض شیمی درمانی به نوع و مدت داروهایی که تجویز شده است بستگی دارد. آنچه را از پزشک خود انتظار دارید از او بپرسید. عوارض جانبی شایع شامل خستگی، تهوع، از دست دادن مو و افزایش خطر عفونت می باشد. داروها و درمان هایی برای کاهش عوارض شیمی درمانی دردسترس می باشد. شیمی درمانی نیز احتمالا باعث ناباروری می شود، که می تواند دائمی باشد. با پزشک خود در باره ی ذخیره اسپرم قبل از شروع شیمی درمانی صحبت کنید.

درمان واریکوسل

مقابله با استرس و پشتیبانی

هر انسانی که با سرطان بیضه مواجه می شود به روش خود احساساتی را متعاقب آن تجربه خواهد کرد. بعد از تشخیص سرطان، ممکن است دچار احساس ترس و عدم اطمینان از آینده خود شوید.

در حالی که ممکن است احساس اضطراب هرگز از بین نرود، شما می توانید برای کمک به مدیریت احساسات خود برنامه ریزی کنید. لذا سعی کنید تا :

  • به میزان کافی در مورد سرطان بیضه بیاموزید تا احساس راحتی برای تصمیم گیری درباره مراقبت از خود داشته باشید. سوالات خود را بنویسید تا در جلسه ی بعدی ملاقات با پزشک بپرسید. از پزشک خود یا دیگر اعضای تیم مراقبت های بهداشتی بخواهید تا منابع معتبری برای دست یابی به اطلاعات بیشتر به شما معرفی کند. از منابع خوب انجمن های علمی مرتبط با بیماری مثل انجمن علمی سرطان ایران و انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.
  • از خودتان مراقبت کنید. انتخابات سالمی در زندگی روزمره خود داشته باشید تا برای درمان سرطان آماده باشید. یک رژیم غذایی سالم با انواع میوه ها و سبزیجات بخورید. مقدار کافی استراحت کنید طوری که وقتی هر روز صبح از خواب بیدار می شوید احساس نشاط و تازگی کنید. استرس های غیر ضروری را از بین ببرید به طوری که بتوانید بخوبی تمرکز کنید. سعی کنید تا بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید. اگر سیگار می کشید ، متوقف شود. با دکتر خود در مورد داروها و استراتژی های دیگری که به شما برای متوقف کردن مصرف سیگار کمک می کند صحبت کنید .
  • با دیگر افرادی که سرطان بیضه دارند ارتباط داشته باشید. دیگر افراد مبتلا به سرطان را در جامعه خود بیابید یا بصور آنلاین با آن ها ارتباط برقرار کنید. با انجمن علمی سرطان ایران و انجمن علمی ارولوژی ایران برای ارتباط با گروه های حمایتی در منطقه ی محل سکونت تماس بگیرید.
  • ارتباط با عزیزان خود را ادامه دهید. خانواد و دوستان شما به همان اندازه ی شما برای سلامتی تان نگران هستند. آن ها می خواهند به شما کمک کنند، لذا پیشنهاد آن ها برای کمک به شما در رفت و آمد به قرارهای ملاقات و دیگر ماموریت ها را رد نکنید. دوستان نزدیک و خانواده شنوای صحبت های شما هستند وقتی که نیاز به حرف زدن با کسی را دارید یا زمانی که احساس خوبی ندارید و کسی را می خواهید تا حواس شما را از شرایط کنونی دور نماید.

پیشگیری از سرطان بیضه

راهی برای پیشگیری از بروز سرطان بیضه وجود ندارد. برخی پزشکان معاینه منظم بیضه ها توسط خود فرد را توصیه می کنند تا سرطان بیضه در زودهنگام ترین مرحله اش تشخیص داده شود. زمان مناسب برای معاینه بیضه توسط خود فرد بعد از یک حمام یا دوش آب گرم می باشد. گرمای ناشی از آب باعث شل شدن کیسه بیضه شده و لمس بیضه و یافتن هر چیز غیر عادی در بیضه را آسان تر می کند.

معاینه بیضه

برای معاینه بیضه مراحل زیر را دنبال کنید:

سرطان بیضه

☑️ جلوی آینه بایستید. به دنبال هر گونه تورم بر روی پوست کیسه بیضه خود باشید.

☑️ هر بیضه را با دو دست خود معاینه کنید. انگشت سبابه و میانی خود را زیر بیضه و انگشت شست خود را روی بیضه قرار دهید.

☑️ به آرامی بیضه را بین انگشتان و شست های خود بچرخانید. به یاد داشته باشید که بیضه ها معمولا صاف، بیضوی شکل و تا حدودی سفت هستند. این که یکی از بیضه ها به میزان جزیی از بیضه دیگر بزرگ تر باشد و یا یکی کمی پائین تر از دیگری باشد یافته ای طبیعی است. همچنین، طنابی که از بالای بیضه ( اپیدیدیم ) به سمت بالا می رود بخش نرمالی از محتویات کیسه بیضه است. با انجام منظم این معاینه، با بافت و ساختار طبیعی بیضه بیشتر آشنا خواهید شد و تغییراتی که می تواند موجب نگرانی شود را بهتر متوجه خواهید شد.

اگر متوجه توده یا برجستگی را در معاینه بیضه شدید حتما برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

تعداد جلسات شیمی درمانی سرطان بیضه

سرطان بیضه بسته به مرحله سرطان، ممکن است با 1 تا 4 سیکل شیمی درمانی درمان شود. در طول درمان، بیمار ممکن است 1 دارو را در یک زمان دریافت کند یا ترکیبی از داروهای مختلف را به طور همزمان دریافت کند.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (23 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 387 مشاهده پرسش
    سلام دکتر ۱۹ ساله هستم حدود ۲ ساله برای ریزش مو سر از قرص فیناستراید استفاده میکنم احساس میکنم مثل قبل نعوظ ندارم
    به نظرتون مال قرص فیناستراید هست ?
    این قرص در آینده مشکل ساز نیست ? مثل عقیم شدن ?
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۶ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      در برخی افراد ممکن است مشکل ساز در مسایل جنسی باشد لذا ترجیحا بهتر است دارو را قطع کنید.

  • تصویر کاربر بابک شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من 30سال سن دارم الان دوسال ازدواج کردم نزدیک به 6ماه که اقدام به آوردن بچه کردیم ولی نتیجه نگرفتیم من بیضه هام کوچیکه میخواستم بدونم آیا میتونه باعث ناباروری یام باشه چون بیضه هادم کوچک هست آیامیتون م بچه دارشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۴ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      برای پاسخ به این سوال ابتدا بایستی آزمایش اسپرم و هورمونی و سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید

  • تصویر کاربر M شنبه ۷ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 237 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقت بخیر
    مردی ۳۳ ساله مجرد هستم که کاشت مو انجام داده ام و پزشک فرمودند قرص finasteride جهت کاهش ریزش مو مصرف نمایم به مدت یک ماه است که مصرف می کنم که متوجه شدم این قرص منجر به کم توانی جنسی می شود، آقای دکتر آیا این عارضه تاثیر دائمی دارد یا با قطع قرص این عارضه برطرف خواهد شد؟؟
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۷ دی ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 222 مشاهده پرسش
    باسلام آیا قرص استازولامید 250تاثری و اختلال روی تیرویید داره که باعث کم کاری تیرویید بشه ؟؟؟باتشکر از پاسخ شما سنم16سالهه--!؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر ماهان چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید......اقای دکتر بنده ۲۰ سال سن دارم به علت اتروفی و کوچکی بیضه ازمایش هورمون دادم و نتیجه ان برای شما فرستادم اقای دکتر ایا بنده پرولاکتینوما دارم؟؟چون در دو ازمایش قبلی هم prolactin و LH بالاتر از حد نرمال بوده وFSH مقداری پایین بود اقای دکتر بیضه های بنده از ۱۶سالگی تا الان رشدی نداشته البته بنده در سن ۱۸ سالگی ۴ امپول تستسترون انانتات ۲۵۰ میلی گرم زدم و از اون موقعه بیضه ها کوچکتر شده و prolactin و LH بالاتر رفته و FSH پایین تر امد اقای دکتر لطفا بنده را راهنمایی کنین ..با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر