واکسن hpv ( گارداسیل) برای چه سنی است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

برای اینکه  واکسن زگیل تناسلی اثربخش باشد، بایستی قبل از آنکه شخص در معرض HPV قرار گیرد، تزریق شود. دلیلی وجود ندارد تا صبر کنیم و زمانی که فرد می خواهد فعالیت جنسی را شروع کند واکسن را تزریق کنیم. واکسن hpv برای چه سنی است؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

HPV چیست؟

HPV، اسم گروه بسیار شایعی از ویروس ها می باشد و انواع مختلفی دارد. برخی از ویروس های HPV پر خطر هستند، زیرا منجر به سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان اندام های تناسلی و سرطان های سر و گردن می شوند. دیگر انواع زگیل می توانند موجب بروز شرایطی، مانند زگیل یا وروکا شوند. انواع پر خطر HPV، در بیشتر از 99% سرطان های دهانه رحم یافت می شوند.

همچنین، بین ویروس  HPV و برخی از سرطان های تناسلی، مقعدی و سرطان های سر و گردن، رابطه ی قابل توجهی وجود دارد. عفونت های  HPV معمولاً هیچ علائمی ایجاد نمی کنند و اکثر افراد نمی دانند که مبتلا شده اند.

بیماری HPV چیست؟

انواع مختلف HPV

بیش از 100 نوع  HPV مختلف وجود دارد و حدود 40 مورد از آنها ناحیه تناسلی را درگیر می کنند.  HPV بسیار شایع است و از طریق هر گونه تماس جنسی با فرد مبتلا منتقل می شود. اکثر افراد تا حدودی در زندگی خود عفونت  HPV را تجربه می کنند و به طور طبیعی بدون درمان از شر آن خلاص می شوند. اما افرادی که به نوع پرخطر  HPV مبتلا می شوند، قادر به از بین بردن آن نیستند. به مرور زمان، این شرایط منجر به رشد بافت غیرطبیعی و نیز تغییرات دیگر می شود که در صورت درمان نشدن می تواند تبدیل به سرطان شود.

انواع پرخطر  HPV می توانند منجر به سرطان های مختلف از جمله موارد زیر شوند:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان فرج
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی
  • برخی از سرطان های سر و گردن

عفونت با انواع دیگر  HPV ممکن است موجب موارد زیر شود:

  • زگیل های تناسلی– توده های کوچک یا تغییرات پوستی در اطراف یا روی اندام تناسلی و مقعد؛ زگیل ها شایع ترین نوع عفونت مقاربتی ویروسی در بریتانیا هستند.
  • زگیل های پوستی و وروکا – به جز روی اندام تناسلی
  • زگیل های روی حنجره یا تارهای صوتی (پاپیلومای حنجره)

 

واکسن hpv برای چه سنی است؟

معمولا سوالی که پرسیده می شود این است که واکسن گارداسیل تا چه سنی تاثیر دارد؟ باید گفت که همه بچه های 11 یا 12 سال بایستی 3 نوبت واکسن گارداسیل را دریافت کنند. دختران و پسران جوان نیز که در این سن واکسن نزده اند نیز بایستی واکسن بزنند. در رابطه با اینکه واکسن گارداسیل تا چه سنی تاثیر دارد، باید گفت که زنان تا سن 26 سالگی و مردان تا سن 21 سالگی می توانند واکسن بزنند. در مردان هم جنس باز و مردانی که نقص سیستم دفاعی دارند (مثل مبتلایان به HIV) نیز تا سن 26 سالگی می توانند واکسن بزنند.

چرا واکسن زگیل تناسلی در سنین جوانی توصیه می شود؟

جواب: برای اینکه  واکسن زگیل تناسلی اثربخش باشد بایستی قبل از آنکه شخص در معرض HPV قرار گیرد تزریق شود. دلیلی وجود ندارد تا صبر کنیم و زمانی که فرد می خواهد فعالیت جنسی را شروع کند واکسن را تزریق کنیم. در آمریکا در همان سنین نوجوانی هر سه نوبت واکسن زده می شود یعنی قبل از اینکه هر گونه فعالیت جنسی شروع شود و فرد در معرض HPV قرار گیرد. همچنین  واکسن زگیل تناسلی پاسخ ایمنی بیشتری در ابتدای سنین نوجوانی نسبت سنین بالاتر نوجوانی و دوران جوانی ایجاد می کند

آیا واکسن در کسی که تجربه فعالیت جنسی داشته است نیز موثر است؟

جواب: حتی اگر کسی فعالیت جنسی داشته است هنوز می تواند واکسن بزند. اگرچه عفونت HPV معمولا می تواند بعد از اولین تماس جنسی نیز رخ دهد، ولی ممکن است همه یا هیچکدام از انواع HPV که در واکسن موجود است به شخص منتقل نشده باشد. لذا احتمال دارد همه زنان و مردان در گروه سنی ذکر شده در بالا تا حدودی توسط واکسن محافظت شوند.

بیشتر بخوانید: برای دیدن عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان  کلیک کنید.

آیا پسرها هم بایستی واکسن بزنند؟

جواب: بله. این واکسن پسران را ازابتلای به انواع HPV که می تواند باعث سرطان گلو، آلت تناسلی و مقعد شود محافظت می کند. واکسن همچنین از ابتلای پسران به زگیل تناسلی پیشگیری می کند. وقتی پسران واکسن می زنند، احتمال کمتری دارد تا HPV را به شریک جنسی فعلی یا آتی خود منتقل کنند.

چگونه واکسن HPV بخوبی کار می کند؟

جواب:  واکسن زگیل تناسلی بسیار عالی عمل می کند. مطالعات بالینی نشان داده اند که واکسن نزدیک به 100% بر علیه ضایعات پیش بدخیمی، و در مورد گارداسیل 4 و 9، بر علیه زگیل تناسلی محافظت ایجاد می کند. از سال 2006 که واکسن HPV توصیه شد، عفونت با HPV در دختران نوجوان در آمریکا 56% کاهش یافت. تحقیقات همچنین نشان داده که حتی دختران نوجوان کمتری به زگیل تناسلی مبتلا شده اند. در دیگر کشورها مثل استرالیا که جمعیت بیشتری را تحت پوشش واکسن قرار داده است، واکسن HPV تعداد موارد ضایعات پیش بدخیمی در زنان جوان آن کشور را کاهش داده است. همچنین، از زمانی که زدن واکسن در استرالیا معرفی شده است زگیل تناسلی بطور قابل توجهی در زنان و مردان جوان کاهش یافته است.

چه مدت زمانی واکسن HPV محافظت ایجاد می کند؟

جواب: محافظت ایجاد شده توسط واکسن زگیل تناسلی طولانی مدت است. اطلاعات بدست آمده از مطالعات بالینی و تحقیقات در حال انجام نشان می دهند که نقش محافظتی واکسن HPV حداقل برای 10 سال در بدن می ماند بدون آنکه از اثربخشی آن کاسته شود. هیچ مدرکی دال بر این که توانایی محافظتی واکسن HPV با گذشت زمان از بین خواهد رفت وجود ندارد.

عوارض جانبی واکسن HPV چیست؟

شایعترین اثرات جانبی واکسن HPV ایجاد زخم در بازو (محل تزریق) است . در موارد بسیار نادر فرد دچار سر درد ، بیحالی، تهوع ، غش و یا درد بازو می شود ولی این علائم خفیف بوده ،معمولا ً به سرعت از بین می روند (توصیه می شود بعد از زدن واکسن تا 15 دقیقه محل را ترک نکنید، در جایی بنشینید یا دراز بکشید ).

در کل این واکسن ها بسیاربی خطرند و چون صرفا حاوی مقدار کمی از پروتئین های پوشش خارجی ویروسها هستند، موجب ایجاد عفونت نخواهند شد.

گارداسیل چیست؟

گارداسیل، یک واکسن تزریقی است که حاوی پروتئین های خالص چهار ویروس پاپیلومای انسانی نوع 6، 11، 16 و 18 می باشد. این واکسن به صورت ویال (شیشه) یا سرنگ های از قبل پر شده موجود می باشد.

واکسن گارداسیل برای مبتلایان

باید توجه داشت که واکسن، عفونت های HPV فعلی را درمان نکرده و توانایی تغییر نتایج غیر طبیعی آزمایش پاپ اسمیر را ندارد. با این که دریافت واکسن، حتی پس از ابتلا به HPV نیز ایمن است، اما بیشترین ایمنی سهم کسانی است که قبل از فعال شدن ویروس، واکسن را دریافت کرده اند.

تحقیقات علمی چه مزایایی از گارداسیل را نشان می دهند؟

در 4 پژوهش انجام شده روی 21،000 زن، در میان 8000 زن واکسینه شده با گارداسیل که قبلاً هیچگاه به HPV نوع 6، 11، 16 یا 18 مبتلا نشده بودند، یک نفر به ضایعه ی پیش سرطانی در رحم مبتلا شده بود که احتمالاً عامل آن ویروس  HPV نوع 16 یا 18 می باشد. در مقابل، 85 مورد از 8000 زنی که پلاسیبو (یا دارونما) دریافت کرده بودند، براثر این دو نوع ویروس  HPV  دچار ضایعات پیش سرطانی شدند. زمانی که ضایعات دهانه ی رحم بر اثر HPV نوع 6 و 11 بررسی شد، تأثیر مشابهی از گارداسیل مشاهده شد.

بهترین درمان زگیل تناسلی زنان چیست؟

در سه پژوهش انجام شده روی زگیل های تناسلی، از میان حدود 8000 نفری که واکسن گارداسیل دریافت کرده بودند، 2 زن دچار زگیل های تناسلی شدند و هیچ موردی از ضایعات پیش سرطانی فرج یا واژن مشاهده نشد. در مقابل، از میان 8000 زنی که در گروه پلاسیبو (دارونما) قرار داشتند، 189 مورد ضایعه تناسلی خارجی گزارش شد. تحقیقات همچنین نشان می دهند که گارداسیل، در مقابل ضایعات دهانه رحم مرتبط با دیگر ویروس های  HPV سرطان زا از جمله نوع 31، محافظت ایجاد می کند. علاوه بر این، این تحقیقات توانایی گارداسیل برای محافظت در برابر ضایعات و عفونت  HPVدر زنان 24 تا 45 سال را تأیید کردند.

تحقیقات همچنین نشان می دهند که واکسن در دختران و پسران بین سنین 9 تا 15 سال، موجب تحریک تولید آنتی بادی کافی در مقابل HPV می شود. مطالعه آزمایش گارداسیل روی دختران 9 تا 13 سال که دو دوز واکسن گارداسیل دریافت کرده بودند نشان داد که دریافت دو دوز واکسن در فاصله ی 6 ماه، نسبت به سه دوز واکسیناسیون تأثیر کمتری ندارد؛ تمام افراد شرکت کننده، 1 ماه پس از تزریق آخرین دوز خود، آنتی بادی کافی در برابر ویروس  HPV تولید کرده بودند.

در بررسی انجام شده روی پسران و مردان، در میان 1400 نفری که واکسن گارداسیل دریافت کرده بودند، 3 مورد و از بین 1400 نفری که دارونما دریافت کرده بودند، 32 مورد دچار ضایعات تناسلی شدند. در گروه واکسینه شده (متشکل از 200 بیمار)، 5 مورد و در گروه دارونما (حدوداً 200 بیمار) 24 مورد ضایعات پیش سرطانی مقعدی گزارش شد. در این بررسی، هیچ مورد سرطان مقعدی وجود نداشت، اما انتظار می رود که محافظت در برابر ضایعات مقعدی پیش سرطانی در برابر سرطان مقاومت ایجاد کند.

منبع: وب سایت CDC

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و متخصص زگیل تناسلی در تهران

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (21 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر جواد شنبه ۲۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    آقای دکتر این برآمدگی ها که عکسشو واستون فرستادم ر‌‌وی قسمت بین سر آلت و بدنه آلت و روی بیضه ها هم هست آیا hpv هستش؟؟؟ و من فکر کنم از دوران کودکی اینها بودن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر Amirayhan پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام دکتر چند روزی هست خارش در ناحیه تناسلی دارم و این جوش ها در اومده آیا زگیل هست؟
    و در ناحیه بیضه یک چیز مثل جوش ولی خیلی سفت هستش ک اصلا نمیشه جداش کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۱ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      قطعا زگیل تناسلی نیست ولی احتمال دارد مولوسکوم باشد که برای تشخیص دقیق نیاز به معاینه حضوری با ذره بین می باشد. جوش سفت هم احتمالا جوش چرکی باشد یک هفته ای پماد موپیروسین بزنید صبح و شب

  • تصویر کاربر حميد دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام ايا اين زگيل است نه درد ن خارش دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۰ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      بله زگیل تناسلی هستند. توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر من ديروز اومدم پيشتون ليزر انجام دادم اما عكس كه گرفتم احساس ميكنم يه دونه از زيگيل ها جا مونده ميخوايتم عكسشو بفرستم ببينيد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۵ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      فردا بیا لیزرش کنم

  • تصویر کاربر rezarv دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من این عکس رو فرستادم شما تشخیص دادید که زگیل تناسلی است
    حالا سوالم اینه که
    1- آیا احتیاج به مراجع حضوری و درمان هست
    2- من مجرد هستم اگر دو سال باکسی رابطه نداشته باشم امکانش هست این ویروس برا همیشه از بدنم خارج بشه و بعدش ازدواج کنم که همسرم مبتلا نشه
    3- بعدش اگه جوابتون مثبته که خارج میشه از بدنم آیا بعدش واکسن تاثیری داره اون موقع بزنم که دوباره مبتلا نشم
    اسمم رضا سنم 32 هست وزنم 82 قدم 180 گفتم این مشخصاتو شاید برای جواب لازم داشته باشید
    ممنون میشم اگه به 3 سوال بالام پاسخ بدید منو از نگرانی در بیارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام جناب دکتر من این عکس رو فرستادم شما تشخیص دادید که زگیل تناسلی است
      حالا سوالم اینه که
      1- آیا احتیاج به مراجع حضوری و درمان هست....................الزامی نیست با کرم آلدرا 5 درصد می توانید درمان کنید
      2- من مجرد هستم اگر دو سال باکسی رابطه نداشته باشم امکانش هست این ویروس برا همیشه از بدنم خارج بشه و بعدش ازدواج کنم که همسرم مبتلا نشه......................بله امکانش هست.
      3- بعدش اگه جوابتون مثبته که خارج میشه از بدنم آیا بعدش واکسن تاثیری داره اون موقع بزنم که دوباره مبتلا نشم.......................بله

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر