آیا واکسن گارداسیل باعث نازایی میشود؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

در حال حاضر در آمریکا، 3 دوز واکسن HPV در یک دوره زمانی 6 ماهه تجویز می شود، و دوز یادآور دیگری توصیه نمی شود. مانند همه واکسن ها، واکسن HPV بطور دائم پایش می شود تا از اثربخشی و بی خطر بودن آن اطمینان حاصل شود.

واکسن زگیل تناسلی

اگر بین نوبت های تزریق فاصله زیادی بیفتد آیا بایستی که زدن واکسن را مجددا از ابتدا شروع کرد؟

در رابطه با فاصله تزریق واکسن گارداسیل توصیه می شود که هر 3 دوز واکسن زگیل تناسلی در یک دوره ی 6 ماهه تزریق گردد، دوز دوم واکسن گارداسیل بایستی یک تا دو ماه بعد از دوز اول، و دوز سوم را شش ماه بعد از دوز اول تزریق کرد. با اینحال، اگر فاصله بین نوبت های تزریق بیش از این طول کشید، نیازی به شروع مجدد واکسیناسیون از ابتدا نیست. حتی اگر ماه ها یا سال ها از نوبت قبلی گذشته باشد، دوره واکسیناسیون بایستی تکمیل شود.

چطور بدانیم که واکسن زگیل تناسلی بی خطر و ایمن هست؟

 همه واکسن های مورد استفاده در آمریکا قبل از آنکه توسط اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) مجوز خود را دریافت کنند بایستی سال ها مورد آزمایشات وسیع ایمنی قرار گیرند. در زمان استفاده نیز بصورت دائم از نظر بی خطری و اثربخشی پایش می شوند. هر دو نوع واکسن HPV، گارداسیل و سرواریکس، در حال حاضر از نظر هرگونه واقعه ی ناخواسته پایش می شوند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) از سه سامانه برای پایش و ارزیابی ایمنی واکسن بعد از دریافت مجوز استفاده می کند.

مطالعات متعددی برای تعیین ایمنی و بی خطر بودن واکسن HPV انجام شده است. با اینحال، هیچ نگرانی ایمنی جدی در این مطالعات به اثبات نرسیده است. یافته های مطالعات ایمنی واکسن HPV با مطالعات ایمنی دیگر واکسن ها، از جمله واکسن dap و واکسن مننگوکوک مشابه است. در سال هایی که مطالعات ایمنی واکسن HPV و پایش آن انجام شده است یعنی از زمانی که واکسن در سال 2006 مجوز گرفته است، هیچ نگرانی ایمنی جدی به دلیل استفاده از واکسن HPV مشاهده نشده است.

اگر به زگیل تناسلی مبتلا شدیم چه کنیم؟

درمان های مختلفی برای زگیل تناسلی ارائه می شوند. با این حال از دید دانشگاه علوم پزشکی، سریعترین درمان، لیزر زگیل تناسلی است.

عوارض واکسن زگیل تناسلی چیست؟

جواب: چندین عارضه ی خفیف تا متوسط در اثر تزریق با این واکسن شناخته شده است. این مشکلات طولانی مدت نبوده و خودبخود برطرف می شوند. این عوارض شامل موارد زیر است:

واکنش های ناحیه تزریق در دست شامل:

  • درد ( حدود 8 نفر از هر 10 نفر)
  • قرمزی و تورم (حدود 1 نفر از هر 4 نفر)

تب

  • تب خفیف (37.7 درجه سانتیگراد) (حدود 1 نفر از هر 10 نفر)
  • تب متوسط (38.8 درجه سانتیگراد) (حدود 1 نفر از هر 65 نفر)

دیگر عوارض

  • سردرد (حدود 1 نفر از هر 3 نفر)

بروز حالت غش و علائم مختصر و کوتاه مرتبط با آن (مثل حرکات لرزشی بدن) ممکن است بعد از هر اقدام و روش پزشکی از جمله واکسیناسیون رخ بدهد. اطلاعات جدید مطرح می کند که غش کردن بعد از واکسیناسیون در نوجوانان شایع تر است. نشستن یا درازکشیدن بعد از واکسیناسیون به مدت 15 دقیقه می تواند به پیشگیری از غش کردن و بروز صدمات ناشی از افتادن کمک کند. واکنش های آلرژیک تهدید کننده ی زندگی ناشی از واکسن خیلی نادر هستند. درصورت بروز، معمولا در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از تزریق واکسن رخ می دهد.

چرا به زگیل تناسلی مبتلا می شویم؟

آیا واکسن باعث سرطان می شود؟

 واکسن زگیل تناسلی از یک پروتئین از ویروس ساخته شده است و نمی تواند باعث عفونت HPV یا سرطان شود.

آیا واکسن باعث ناباروری می شود؟

 اطلاعاتی وجود ندارد تا مطرح کند که واکسن زگیل تناسلی بر روی باروری در آینده تاثیر دارد. در حقیقت، دریافت واکسن و محافظت در برابر سرطان گردن رحم، می تواند زن را برای توان بارداری و داشتن فرزندان سالم محافظت کند. درمان سرطان گردن رحم احتمال دارد منجر به ناتوانی زن در بروز بارداری شود. همچنین احتمال دارد درمان ضایعات پیش بدخیمی باعث شود تا خطر مشکلات گردن رحم در زن افزایش یابد، که خود می تواند باعث زایمان زودرس یا مشکلات دیگری شود.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (26 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Rehane دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من واکسن گارداسیل رو زدم دوز اول دوم رو از نوع خارجی ولی به موقع زدم ولی دوز سوم ۲ماه طول کشید ولی گارداسیل ایرانی زدم ولی بازم زدم
    سواله من اینه بازم نتیجه میده ؟
    یا باید از اول شروع کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      نتیجه میده نیازی نیست از ابتدا شروع کنید

  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 254 مشاهده پرسش
    سلام جناب دكتر خسته نباشيم من دو هفته است كه متوجه چند تا زائده صرتي رنگ تقريبا شفاف در قسمت بيروني لابي كوچك واژنم شدم يه ذره شبيه پرز زبان هست خيلي نگرانم زگيل تناسلي باشه ممنونم اگه كمكم كنين
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      خیر زگیل تناسلی نیستند بافت طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد

  • تصویر کاربر کامران دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر جباری
    دکتر من ی چند سالی هست که ی چنتا جوش صورتی شبیه زگیل دور سر آلتم زده الان نمیدونم زگیل تناسلیه یا پاپول مرواریدی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر سامی جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 285 مشاهده پرسش
    سلام
    من حدود یکسال است که پوست آلتم تغیر پیدا کرده که قبلا زخم داشت ولی الان کلا زخمش تمام شده و هنوز نشانه های خشکی و تغیر شکل پوست روی الت است که اصلا برچسته نیست و روی سر الت هم یه نقطه هایی مثل جوش که اونم اصلا برچسته نیست پیدا شده
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۶ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 259 مشاهده پرسش
    سلام اقایی دکتر خسته نباشید من تازگیا جوش هایی سفیدی در اطراف الت تناسلیم میبنم یه هفته میشه میخام ببینم ایا زگیل هست یا خیر
    من چهار سال هست هیچ رابطی نداشتم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      خیر زگیل تناسلی نیستند بافت طبیعی هستند

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر