اسپرماتوسل و راه تشخیص آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسپرماتوسل یک توده کیست مانند است که بر روی اپیدیدیم (اپیدیدیم مجرای انتقال اسپرم است که بصورت یک لوله ی باریک در هم پیچیده در پشت و بالای بیضه قرار دارد و به آن چسبیده است) ایجاد می شود. این توده بدخیم نبوده و عموما بدون درد است و توسط یک مایع شفاف و شیری رنگ که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر شده است.

علت دقیق ایجاد اسپرماتوسل مشخص نیست اما ممکن است ناشی از مسدود شدن یکی از لوله های انتقال اسپرم باشد.

ایا کیست بیضه باعث ناباروری میشود؟

اسپرماتوسل شایع بوده و باعث ناباروری نشده و نیاز به درمان ندارد. اگر اندازه ی اسپرماتوسل خیلی بزرگ شود که ایجاد ناراحتی کند ممکن است برای درمان نیاز به جراحی باشد.

نشانه های اسپرماتوسل

توده بیضه معمولا علائم و نشانه ای نداشته و اندازه ی آن ممکن است ثابت باقی بماند. ولی اگر خیلی بزرگ شود احتمال دارد باعث علائم زیر شود:

  • احساس درد یا ناراحتی در بیضه
  • احساس سنگینی در بیضه
  • احساس وجود توده یا پری پشت و بالای بیضه

مثانه عصبی

علل به وجود آمدن کیست بیضه

علت اسپرماتوسل نامشخص است. توده بیضه ممکن است به دلیل انسداد یکی از لوله های انتقال اسپرم در درون اپیدیدیم باشد. ضربه و التهاب نیز ممکن است در انسداد لوله های انتقال سپرم نقش داشته باشند.

عوامل خطر چندانی برای بروز اسپرماتوسل بجز افزایش سن وجود ندارد. ولیکن اسپرماتوسل ها غالبا در مردان بین سن 20 تا 50 سال یافت می شود.

عکس اسپرماتوسل

 عوارض توده بیضه

بعید است که اسپرماتوسل، باعث عوارض شود.

با اینحال، اگر اسپرماتوسل دردناک شود یا رشد کرده و آنقدر بزرگ شود که باعث ناراحتی شود، ممکن است برای برداشتن توده بیضه نیاز به جراحی شود. برداشتن اسپرماتوسل با جراحی ممکن است باعث آسیب اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم (مجرای واز – مجرایی که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند) شود.آسیب به هر کدام از این مجاری می تواند منجر به ناباروری شود. عارضه ی احتمالی دیگر که می تواند بعد از جراحی رخ دهد عود اسپرماتوسل است، اگر چه این حالت نادر است.

بیماری پیرونی

 تشخیص اسپرماتوسل

از آنجایی که توده بیضه معمولا بدون علامت است، ممکن است فقط در زمان معاینه بیضه توسط خودتان کشف شود، یا اینکه توسط پزشک در یک معاینه معمولی تشخیص داده شود.

توصیه می شود که درصورت لمس هرگونه توده ای در بیضه، برای بررسی بیشتر و رد هرگونه بیماری جدی تری مثل سرطان بیضه به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت درد یا تورم در بیضه حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی بیماری ها می توانند باعث درد بیضه شوند، که برخی از آن ها نیاز به درمان فوری دارند.

برای تشخیص اسپرماتوسل، نیاز به معاینه توسط پزشک می باشد. اگرچه توده بیضه عموما دردناک نیست، ولی امکان دارد بهنگام معاینه توده توسط پزشک کمی احساس ناراحتی کنید.

ممکن است برای تشخیص نیاز به اقدامات زیر باشد:

عبور دادن نور

دراین روش پزشک با چراغ قوه نور را از توده عبور می دهد. در اسپرماتوسل، نور از مایع عبور خواهد کرد ولی اگر توده توپر باشد نور عبور نمی کند.

سونوگرافی بیضه

اگر روش عبور دادن نور نتواند به تشخیص کمک کند، سونوگرافی می تواند کمک کننده باشد. در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویری ایجاد خواهد شد، که می تواند برای رد تشخیص تومور بیضه یا دیگر علل تورم کیسه بیضه کمک کند.

درمان اسپرماتوسل

اگرچه احتمالاً اسپرماتوسل خود به خود از بین نمی رود، اما اکثر اسپرماتوسل ها نیازی به درمان ندارند. آنها معمولاً درد و عوارض ایجاد نمی کنند. اگر درد بیمار زیاد باشد، پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول و …) یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، …) را توصیه کند.

در ادامه می توانید فیلم درمان اسپرماتوسل را مشاهده کنید.

عمل جراحی اسپرماتوسل

روشی به نام اسپرماتوسلکتومی به صورت سرپایی  و با استفاده از بی حسی موضعی یا عمومی انجام می شود. جراح، برشی را در ناحیه اسکروتوم ایجاد می کند و اسپرماتوسل را از اپیدیدیم جدا می کند.

پس از عمل ممکن است شما به وسیله تعداد زیادی گاز استریل پانسمان شوید تا از فشار بر روی آن محافظت کرده و از محل برش محافظت کنید. پزشک ممکن است به شما بگوید:

  • بسته های یخ را به مدت دو یا سه روز بمالید تا تورم کم شود.
  • برای دو یا یک روز داروهای ضد درد خوراکی مصرف کنید.
  • بین یک تا سه هفته پس از عمل برای معاینه مراجعه کنید.
    عوارض احتمالی ناشی از برداشتن جراحی که می تواند روی باروری تأثیر بگذارد شامل آسیب به اپیدیدیم یا لوله ای است که اسپرم را منتقل می کند (vas deferens). همچنین ممکن است اسپرماتوسل حتی پس از عمل دوباره عود کرده و برگردد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (34 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر اشكان پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    سلام دكتر من از ده سالگي روي التم يه چيزي شبيه جوش در اومد چند سال بعد كه سر اون قرمز شد اونو كندم روشو توش عفونت زرد رنگي بود همشو خارج كردم و يه بادكنك مانندي از توش در اومد
    الان دوتام از اون جوشا در اومده اونارم مثل اين يكي كردم
    جوشا كوچيكن در اون حد نيستن
    ولي چون جاشون مونده ازارم ميده و اين چند سال فكرمو مشغول كرده من ١٧ سالمه تو تهران نيستم
    اكه ميشه راهنماييم كنين مرسي
    الان مشكلم فقط برداشتن ايناس
    پيش كي بايد برم تا از شر اينا راحت بشم
    با ليزر ميشه برداشت يا بايد بريده شه؟
    شكل التم خيلي برام مهمه \جواب و اگه ميشه يكم زود بهم بگين
    خيلي ممنون♥️
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۹ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      به احتمال زیاد با لیزر قابل برداشتن هستند
  • تصویر کاربر ابراهیم سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.
    ببخشید ما ۱ ماهی است عقد کردیم. در این‌مدت با همدیگه ملامسه و معاشقه داریم فقط بالا تنه. این کار بدون ارضای‌ نهایی انجام میدیم یعنی منی از من خارج نمیشه یا از اون. بعد از اتمام کار( معمولا تا ۱ساعت طول میکشه) بعضی‌موقع ها زیر شکمم یعنی‌بالای آلتم سمت چپ و راست دچار درد خفیفی می شود. ( البته دفعه ی اول دردش بیشتر بود و دفعات بعد کمتر. این درد حداکثر ۲ ساعته بعدش کم کم میره) اولا می خواستم بدونم این طبیعیه ( به خاطر اینکه منی خارج نمیشه) ؟ و دوما اگر به طور کامل ارضا نشم و ازم منی خارج نشه ا ز نظر پزشکی دچار مشکل میشم؟ برای خانمم چطور؟ اونم تا به حدی میرسه‌که باید به طور کامل ارضا بشه ولی به دلیل این که عقدیم و هیچ کدوم آمادگیشو نداریم این کار رو انجام نمیدیم. (حتی با دست)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اولا می خواستم بدونم این طبیعیه ( به خاطر اینکه منی خارج نمیشه) ؟..........................بله
      و دوما اگر به طور کامل ارضا نشم و ازم منی خارج نشه ا ز نظر پزشکی دچار مشکل میشم؟ ..............................خیر
      برای خانمم چطور؟...............................برای ایشان هم خیر
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام خسته نباشید خدمت شما اینجانب تصویر ازمایش اسپرم رو براتون میزارم لطفا به سوالات بنده پاسخ دهید.بیشتر سوال اینجانب در خصوص leukocyte و round cell هست.1. ایا لکوسیت نشانه عفونت در اسپرمه؟2.و ایا با توجه ازمایش بنده مقدار عفونت موجود میتواند دلیل کیغیت پایین اسپرم باشد؟3.ایا قابل درمانه ظرف چه مدتی؟
    4.ایا ارتباطی بینleukocyteوround cell وجود داره؟چه ارتباطی؟ 4. چرا ph وrbc در ازمایش مشخص نشده ؟ 4.به توجه به ازمایش بنده پیشنهاد کلی حضرتعالی چیست . ببخشید سوالات زیاد شد بی نهایت تشکر می کنم از اینکه به سوالات پاسخ می دهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      1. ایا لکوسیت نشانه عفونت در اسپرمه؟................................نه الزاما ولی در مواردی که بالاست و مشکل نباروری وجود دارد احتیاطا یک دوره آنتی بیوتیک استفاده می شود
      2.و ایا با توجه ازمایش بنده مقدار عفونت موجود میتواند دلیل کیغیت پایین اسپرم باشد؟............................خیر
      3.ایا قابل درمانه ظرف چه مدتی؟............................مصرف یک دوره ۱۵ روزه آنتی بیوتیک
      4.ایا ارتباطی بینleukocyteوround cell وجود داره؟چه ارتباطی؟................................خیر
      4. چرا ph وrbc در ازمایش مشخص نشده ؟......................از ازمایشگاه بپرسید
      4.به توجه به ازمایش بنده پیشنهاد کلی حضرتعالی چیست ..........................استفاده از آنتی اکسیدان ها< آزمیش هورمونی و سونوگرافی از بیضه ها
  • تصویر کاربر لاله شنبه ۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 128 مشاهده پرسش
    آقاي دكتر من و همسرم هشت ساله ازدواج كرديم.مشكلي نداريم،زندگي خوبي داريم.همسرم تمايلي به برقراري جنسي ندارد.از اول هم خيلييي كم بود.راهكار ميخواستم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۷ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      نبود میل جنسی یک ایراد روانی نیست. برخی افراد از ابتدا تمایلات جنسی کمی دارند و کلا سردمزاج هستند و بعید هست بتوان کاریش کرد مگر با جلسات متعدد روانشناسی و مشاوره
  • تصویر کاربر Ali پنجشنبه ۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    آلت كوچك و زودانزالي
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      برای آشنایی با نحوه ی اندازه گیری سایز آلت و روش جراحی افزایش سایز آلت و همچنین عوارض و میزان اثربخشی آن به لینک زیر مراجعه کنید.
      https://www.drjabbari.com/1954
      زودانزالی درمان قطعی ندارد ولی با درواروهایی مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی( بصورت دائمی و روزانه یک عدد یا اینکه 6 ساعت قبل از نزدیکی)، می توان آن را کنترل کرد ولی تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود
      اسپری لیدوکائین 10% یا کرم زایلا-پی یکی از این داروهاست. 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت و زیر آن و یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت بزنید(بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت). حتما بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع روابط جنسی آلت خود را بشورید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر