راه های درمان اسپرماتوسل

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسپرماتوسل نیاز به درمان ندارد مگر اینکه باعث ایجاد درد یا عارضه ای شود. برای درد می توان از مسکن های معمولی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد.

در قسمت قبل در رابطه با نشانه ها ، علل و تشخیص اسپرماتوسل صحبت شد. در ادامه به درمان اسپرماتوسل پرداخته می شود. درمان جراحی اسپرماتوسل بصورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی از کمر بوده و بیمار عصر روز عمل مرخص می شود. جراحی بصورت برش کوچکی بر روی کیسه بیضه و سپس جدا کردن اسپرماتوسل از اپیدیدیم می باشد. توصیه هایی که بعد از جراحی می شود شامل:

  • استفاده از کمپرس یخ به مدت 2 تا 3 روز اول بعد از جراحی برای جلوگیری از تورم
  • استفاده از مسکن های خوراکی برای 2 تا 3 روز بعد از عمل
  • مراجعه به مطب 2 هفته بعد از عمل برای پیگیری

عوارض احتمالی ناشی از برداشتن اسپرماتوسل به روش جراحی عبارتست از: ناباروری ناشی از آسیب احتمالی به اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم (لوله واز). همچنین احتمال عود اسپرماتوسل نیز وجود دارد حتی بعد از جراحی.

توده در بیضه

 

 تخلیه اسپرماتوسل با سوزن (با یا بدون اسکلروتراپی)

روش دیگر درمانی که بندرت بکار می رود تخلیه اسپرماتوسل ( توده بیضه )  توسط سرنگ و از طریق پوست می باشد که گاهی با اسکلروتراپی همراه هست. در این روش سوزن متصل به سرنگ را از طریق پوست کیسه بیضه به داخل اسپرماتوسل وارد کرده و مایع داخل آن کشیده می شود. در صورت عود اسپرماتوسل، ممکن است نیاز به تخلیه مجدد مایع توسط سرنگ و سپس تزریق یک ماده شیمیایی التهاب دهنده به داخل کیسه اسپرماتوسل باشد که به آن اسکلروتراپی می گویند. این ماده ملتهب کننده باعث می شود تا دیواره کیسه اسپرماتوسل ملتهب شده و به یکدیگر بچسبد و احتمال عود را کم کند.

از عوارض احتمالی اسکلروتراپی آسیب اپیدیدیم هست. همچنین احتمال عود اسپرماتوسل نیز وجود دارد. اسکلروتراپی فقط در مردانی که از سن باروری شان گذشته و قصد بارروری در آینده را ندارند توصیه می شود.

 پیشگیری از اسپرماوسل

اگرچه راهی برای پیشگیری از بروز اسپرماوسل وجود ندارد ولی مهم هست بدانید که با معاینه ماهیانه کیسه ی بیضه توسط خودتان به تشخیص زودهنگام هرگونه تغییری در کیسه بیضه مانند توده ها کمک خواهید کرد. هرگونه توده ی جدیدی در بیضه نیاز به ارزیابی سریع توسط پزشک دارد.

پزشک می تواند به شما آموزش دهد تا چطور بیضه های خود را معاینه و تشخیص زودهنگام هر توده ای در بیضه را بهبود ببخشید.

 معاینه بیضه

زمان مناسب برای معاینه بیضه های تان در هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن با آب گرم یا بلافاصله بعد از آن هست. گرمای ناشی از آب باعث شل شدن کیسه ی بیضه شده و تشخیص هرگونه یافته ی غیر معمول را آسان تر می سازد. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

☑ در مقابل آینه بایستید. به هر گونه برآمدگی و تورمی بر روی پوست کیسه بیضه دقت کنید

☑ هر کدام از بیضه ها را با هر دو دست خود معاینه کنید. انگشت سبابه و میانی را زیر بیضه و انگشت شست را بر روی بیضه قرار دهید.

☑ بصورت نرم و بدون هر گونه فشاری بیضه را بین شست ها و انگشتان بچرخانید. به یاد داشته باشید بیضه ها معمولا صاف، بیضوی شکل و تا حدودی سفت هستند. کمی بزرگ تر بودن اندازه یکی از بیضه ها از بیضه دیگر و نیز کمی هم سطح نبودن آن ها طبیعی محسوب می شود. همچنین، طناب بیضه از پشت بیضه (سمت اپیدیدیم) به سمت بالا حرکت می کند و بخشی طبیعی از محتویات کیسه بیضه به حساب می آید.

معاینه بیضه

 

معاینه منظم بیضه ها توسط خودتان یک عادت مهم بهداشتی است. اما این کار جایگزین معاینه توسط پزشک نمی شود. پزشک بصورت معمول بیضه های شما را در هر زمانی که شما معاینه بالینی شوید چک خواهد کرد.

 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (19 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر MOHAMMAD سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشی خدمت دکتر جباری
    آقای دکتر یک چیزی مانند غده در بیضه دانم هست . در سمت چپم هست و دقیقا بالای بیضه سمت چپم در بیضه دانم هست .. لطفا بگید این چی هس ؟! فقط میخوام بدونم خطرناک هس برام یا ن ؟! اصن چی هست این ؟!
    ممنون میشم آقای دکتر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توان تشخیص و نظری را مطرح کرد بهتره حضوری به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر فرحان یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من واریکوسل دارم ایا فوتبال بازی کردن ممکنه باعث ایجاد دل درد شه؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      فونتبال بله واب واریکوسل خیر
  • تصویر کاربر خسرو یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 190 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من چند سال است که تورم بیضه سمت راست دارم
    4 سال قبل به دکتر متخصص مراجعه کردم و پس از معاینه و سونوگرافی گفتند اگر درد ندارد بزرگی بیضه به خودی خود مشکلی نیست
    ولی امسال و بخصوص در این دو ماه اخیر هم کمی بزرگتر شده ( به اندازه یک تخم مرغ ) و هم کمی درد دارم
    باید عمل جراحی شوم ؟
    ممنونم از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      اگر درد یا سنگینی ناشی از بزرگی آزار دهنده هست جراحی کنید در غیر اینصورت الزامی به جراحی نیست
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام با عرض خسته نباشید من واریکوسل گرید 2 دارم وحدود ده سال پیش عمل کرده بودم ولی بعد از یک ماه از عمل نگذشته بود که عود کرده بود واز ان زمان با ان بیماری عجین شده ام واز زود انزالی رنج می برم در ضمن دارای یک فرزند هستم لطفا مرا راهنمایی کنید تا زود انزالیم را برطرف کنم با تشکر حسن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      لطفا مقاله انزال زود رس در سایت را مطالعه فرمائید
  • تصویر کاربر مجتبی جمعه ۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    باسلام 30 سال پیش نزد دکتر دادگستر در اصفهان عمل واریکوسل انجام دادم پس از اینکه به هوش آمدم متوجه شدم که بیضه ای که عمل کردم(سمت چپ) پنج برابر بیضه سمت راست است مرتب نزد ایشان رفتم و ایشان با چراغ قوه معاینه میکردند و میگفتند آب ندارد یکروز عصبانی شدند و با یک سرنگ داخل خود بیضه زدند(داخل خود بیضه نه کیسه آن) و گفتند آب ندارد نهایتا 28 سال از این کار گذشت و من این وضعیت را تحمل کردم تا اینکه چند روز پیش تصمیم به عمل گرفتم سونوگرافی رفتم وجود هیدروسل شدید و واریکوسل خفیف تایید شد .بالاخره عمل کردم 3 روز است عمل کرده ام ولی بیضه الان 2/5 برابر سمت راست است نمیدانم این وضعیت طبیعی است یا نه برای برگشت به اندازه طبیعی باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      بعد از عمل هیدروسل مدتی ورم دارد و بعد بتدریج کم می شود البته کاملا سایز آن نرمال نخواهد شد
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر