راه های درمان اسپرماتوسل

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسپرماتوسل نیاز به درمان ندارد مگر اینکه باعث ایجاد درد یا عارضه ای شود. برای درد می توان از مسکن های معمولی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد.

در قسمت قبل در رابطه با نشانه ها ، علل و تشخیص اسپرماتوسل صحبت شد. در ادامه به درمان اسپرماتوسل پرداخته می شود. درمان جراحی اسپرماتوسل بصورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی از کمر بوده و بیمار عصر روز عمل مرخص می شود. جراحی بصورت برش کوچکی بر روی کیسه بیضه و سپس جدا کردن اسپرماتوسل از اپیدیدیم می باشد. توصیه هایی که بعد از جراحی می شود شامل:

  • استفاده از کمپرس یخ به مدت 2 تا 3 روز اول بعد از جراحی برای جلوگیری از تورم
  • استفاده از مسکن های خوراکی برای 2 تا 3 روز بعد از عمل
  • مراجعه به مطب 2 هفته بعد از عمل برای پیگیری

عوارض احتمالی ناشی از برداشتن اسپرماتوسل به روش جراحی عبارتست از: ناباروری ناشی از آسیب احتمالی به اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم (لوله واز). همچنین احتمال عود اسپرماتوسل نیز وجود دارد حتی بعد از جراحی.

توده در بیضه

 

 تخلیه اسپرماتوسل با سوزن (با یا بدون اسکلروتراپی)

روش دیگر درمانی که بندرت بکار می رود تخلیه اسپرماتوسل ( توده بیضه )  توسط سرنگ و از طریق پوست می باشد که گاهی با اسکلروتراپی همراه هست. در این روش سوزن متصل به سرنگ را از طریق پوست کیسه بیضه به داخل اسپرماتوسل وارد کرده و مایع داخل آن کشیده می شود. در صورت عود اسپرماتوسل، ممکن است نیاز به تخلیه مجدد مایع توسط سرنگ و سپس تزریق یک ماده شیمیایی التهاب دهنده به داخل کیسه اسپرماتوسل باشد که به آن اسکلروتراپی می گویند. این ماده ملتهب کننده باعث می شود تا دیواره کیسه اسپرماتوسل ملتهب شده و به یکدیگر بچسبد و احتمال عود را کم کند.

از عوارض احتمالی اسکلروتراپی آسیب اپیدیدیم هست. همچنین احتمال عود اسپرماتوسل نیز وجود دارد. اسکلروتراپی فقط در مردانی که از سن باروری شان گذشته و قصد بارروری در آینده را ندارند توصیه می شود.

 پیشگیری از اسپرماوسل

اگرچه راهی برای پیشگیری از بروز اسپرماوسل وجود ندارد ولی مهم هست بدانید که با معاینه ماهیانه کیسه ی بیضه توسط خودتان به تشخیص زودهنگام هرگونه تغییری در کیسه بیضه مانند توده ها کمک خواهید کرد. هرگونه توده ی جدیدی در بیضه نیاز به ارزیابی سریع توسط پزشک دارد.

پزشک می تواند به شما آموزش دهد تا چطور بیضه های خود را معاینه و تشخیص زودهنگام هر توده ای در بیضه را بهبود ببخشید.

 معاینه بیضه

زمان مناسب برای معاینه بیضه های تان در هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن با آب گرم یا بلافاصله بعد از آن هست. گرمای ناشی از آب باعث شل شدن کیسه ی بیضه شده و تشخیص هرگونه یافته ی غیر معمول را آسان تر می سازد. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

☑ در مقابل آینه بایستید. به هر گونه برآمدگی و تورمی بر روی پوست کیسه بیضه دقت کنید

☑ هر کدام از بیضه ها را با هر دو دست خود معاینه کنید. انگشت سبابه و میانی را زیر بیضه و انگشت شست را بر روی بیضه قرار دهید.

☑ بصورت نرم و بدون هر گونه فشاری بیضه را بین شست ها و انگشتان بچرخانید. به یاد داشته باشید بیضه ها معمولا صاف، بیضوی شکل و تا حدودی سفت هستند. کمی بزرگ تر بودن اندازه یکی از بیضه ها از بیضه دیگر و نیز کمی هم سطح نبودن آن ها طبیعی محسوب می شود. همچنین، طناب بیضه از پشت بیضه (سمت اپیدیدیم) به سمت بالا حرکت می کند و بخشی طبیعی از محتویات کیسه بیضه به حساب می آید.

معاینه بیضه

 

معاینه منظم بیضه ها توسط خودتان یک عادت مهم بهداشتی است. اما این کار جایگزین معاینه توسط پزشک نمی شود. پزشک بصورت معمول بیضه های شما را در هر زمانی که شما معاینه بالینی شوید چک خواهد کرد.

 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (19 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لقمان جمعه ۲۴ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1261 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب
    بنده کارمند شهرستان سقز و دارای 33 سال سن و بیماری واریکوسل و فتق خفیف می باشم
    آیا امکان عمل هرو با هم امکان دارد؟فتق و واریکوسل سمت چپ
    آیا عمل عوارض زیادی دارد؟
    میخوام به روش میکروسرجری واریکوسلو عمل کنم آیا امکانش هست و هزینه اش چقدره؟
    از شهرستان بیام تهران بعد عمل بلافاصله برگردم شهرستان مشکلی نداره چون جایی برای استراحت ندارم
    هرچند بیمه تکمیلی هم دارم
    لطفا راهنمایی فرمایید
    آیا من 28 م این ماه بیام میتونید همان روز عمل بشم و برگردم شهرستان؟ چون راهم دوره با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۴ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام
      آیا امکان عمل هرو با هم امکان دارد؟فتق و واریکوسل سمت چپ آیا عمل عوارض زیادی دارد؟.........امكانش هست
      میخوام به روش میکروسرجری واریکوسلو عمل کنم آیا امکانش هست و هزینه اش چقدره؟ ..........امكانش هست حدود هزينه ٢ و نيم هست
      از شهرستان بیام تهران بعد عمل بلافاصله برگردم شهرستان مشکلی نداره چون جایی برای استراحت ندارم........مشكلي نداره ولي بايستي همراه داشته باشيد و وسيله نقليه شخصي
      هرچند بیمه تکمیلی هم دارم
      لطفا راهنمایی فرمایید
      آیا من 28 م این ماه بیام میتونید همان روز عمل بشم و برگردم شهرستان؟ چون راهم دوره...........بايستي يك روز قبلش بياييد براي معاينه و ديدن جواب ازمايش اسپرم با هماهنگي قبلي1
  • تصویر کاربر بهزاد شنبه ۲۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 31 سالمه حدود یه ماهی درد خیف در ناحیه بیضه چپ دارم رفتم سوگرافی تو جوابش وایکوسل حداکثر قطر عروق در سمت چپ حدود2.3mmبوده که در حین مانور والسالوا به 2.6mmافزایش یافته خواستم بدانم باید زود عمل کنم اخه بعضی از دکترایی که من رفتم گفتن نیاز نیست مرسی.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      به نظر من هم نیازی به عمل نیست
  • تصویر کاربر مسعود دوشنبه ۲۰ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام. من دو ماه پیش درد بیضه داشتم رفتم دکتر دکتر تشخیص واریکوسل نداد اما برام سونوگرافی نوشت تو سونوگرافی هم چیزی نشون نداد اما بازم درد دارم به خصوص بالای الت (زیر شکم) اما بیضه هام دردش کم شده . علتش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیصی را مطرح کنم.
  • تصویر کاربر حسنا یکشنبه ۱۹ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من مولوسکوم دارم امروز رفتم ارایشگاه نمیدونستم که بین ابروهام زدم و برایم بند انداختند بعد دیدم ماتهب شده احساس کردم یکم پاره شده از داروخانه الکل گرفتم زدم ترسیدم بعد اومدم خونه بازم الکل ۷۰% زدم بعد یهو دیدم پاره شد ولی یه عالمه او ن محل و اطراف ابروهام رو الکل زدم میترسم باز هم اطراف چشمم بزنم اقای دکتر با الکل هم ویروسش باز منتقل میشود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      مولوسکوم بیماری خطرناک و نگران کننده ای نیست
  • تصویر کاربر ali شنبه ۲۵ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام. من دو ماه پیش درد بیضه داشتم رفتم دکتر دکتر تشخیص واریکوسل نداد اما برام سونوگرافی نوشت تو سونوگرافی هم چیزی نشون نداد اما بازم درد دارم به خصوص بالای الت (زیر شکم) اما بیضه هام دردش کم شده . علتش چی میتونه باشه
    1. تصویر کاربر ali دوشنبه ۲۰ دی ۹۵( 7 سال پیش)
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۵ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      هر دردی منشاش از بیضه نیست مثلا دردهای کمری هم می تواند رد بیضه حس شود در هر صورت توصیه می کنم معاینهی کاملی شوید و شرح حال کامل تری بدهید گرچه گاه علت درد مشخص نمی شود
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر