بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر احمدی جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 245 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام
    وقت شما بخیر
    حدودا یک هفته پیش بابت بهبود التهاب مجرا برای من سوند گذاشتید حالا تاریخ کشیدن سوند نزدیک شده که چندتا سوال دارم:
    1- جهت کشیدن سوند آیا مجدد عکس rug نیاز هست؟
    2- جهت کشیدن سوند حتما نیاز هست بیمارستان مراجعه کنم یا اینکه مطب هم امکانش هست؟
    3- در صورت مراجعه به بیمارستان سه شنبه هفته آینده (5 مراداد) ساعت 1 زمان مناسبی هست و شما حضور دارید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱ مرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      1- جهت کشیدن سوند آیا مجدد عکس rug نیاز هست؟...........................خیر
      ۲- جهت کشیدن سوند حتما نیاز هست بیمارستان مراجعه کنم یا اینکه مطب هم امکانش هست؟........................بیمارستان انجام شود بهتر است
      ۳- در صورت مراجعه به بیمارستان سه شنبه هفته آینده (۵ مراداد) ساعت ۱ زمان مناسبی هست و شما حضور دارید؟.........................2 تا 3 هستم

  • تصویر کاربر احسان یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام، وقت بخیر
    دکتر من چندین ساله که عادت خود ارضایی دارم. ادرارم هم با درد خفیفی شروع میشه ولی سوزش و تغییر رنگ و بو و... ندارم. تخلیه هم همیشه بصورت کامل انجام نمیشه و همیشه باید یک بار دیگه زور بزنم. برای این مورد خیلی سال پیش که دکتر رفتم گفت که مشکل خاصی نیست و فکر میکنم (دقیق یادم نیست) این مساله بخاطر اسپاسم عضلانی هست.
    اما مشکل اصلی من که حالا نمیدونم باعثش این موارد هست یا نه اینه که تو این سال ها بصورت کم و بیش احساس خستگی، بی حالی و ضعف عمومی در بدنم دارم.
    چند بار پیگیر درمان شدم ولی متاسفانه به مساله خودارضاییم یا ادرارم اشاره ای نکردم و در نتیجه دکترها حدس میزدن که مشکلات تیروئیدی یا مفصلی و... داشته باشم که اینطور نبود.
    بنظرتون احساس ضعف و خستگی من از چی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      اگر همه آزمایشات که در این زمینه داده اید طبیعی بوده باشد ریشه روانی دارد و خودارضایی نیز می تواند در این زمینه اثرگذار باشد ولی مشکل ادراری تان ارتباط مستقیمی با این قضیه ندارد

  • تصویر کاربر پدرام دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 305 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر پسر سه ساله ای دارم که هر موقع ادرار کردنش را دیدم با جریان که و رو به پایین است البته قطر ادرارش کم نیست و به نظر معمولی است . ختنه هم نشده است. نگرانی دارم که نکند تنگی مجرا یا مشکل مهمی داشته باشد. البته هنوز پوشک میشود و مقدار زیادی ادرار در پشک است و تاحالا عفونت ادراری نداشته است. ولی احساس میکنم ادرار کردنش با زور زدن همراه است. ممنون میشم داهنماای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      توصیه می کنم ختنه کنید شاید مشکل از عدم ختنه باشد بعد از ختنه کردن اگر مشکل همچنان پا برجا بود نیاز به بررسی های بیشتری هست.

    2. تصویر کاربر پدرام یکشنبه ۲۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنون از شما. شما عمل ختنه را انجام میدهید؟ پسرم 3.5 داره تقریبا . بهتر نیست صبر کینم تا مثلا 4 سالگی؟ و اینکه آیا بیهوشی برای عمل ختنه ضرر نداره براش؟ ممنون میشم پاسخ بدید دکتر گرامی
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۷ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      شما عمل ختنه را انجام میدهید؟..........................در بیمارستان انجام می دهم
      پسرم 3.5 داره تقریبا . بهتر نیست صبر کینم تا مثلا 4 سالگی؟.......................ایرادی ندارد
      و اینکه آیا بیهوشی برای عمل ختنه ضرر نداره براش؟................................خیر

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    جناب دکتر بر روی کلاهک آلت تناسلیم لکه های ریز سیاه زده شده میخواستم بپرسم دلیلش چیه آیا این لکه ها چیز طبیعی هستش اگه نه لطفا برای درمان کمک کنید؟
    دکتر بهترین روش برای اصلاح موهای ناحیه آلت تناسلی چیه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      این لکه ها طبیعی هست. من خود بیشتر استفاده از ماشین اصلاح سر مثل موزر و اون هم نه از ته ته را توصیه می کنم

  • تصویر کاربر احمدی دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    سلام دقیقا رو حلقه ی دور التم 2 3 تا دونه ی زگیل مانند هست که نمیدونم قبلا هم بوده یا نه. جدیدا یه مطببی درباره زگیل تناسلی خوندم یهو این دونه ها توجهمو حلب کرد ولی نمیدونم جدیده یا از اول بوده. به نظرتون زگیل تناسلیه یا ضایعه ی پوستیه؟ چیکار باید بکنم؟ استرس گرفتم. هیچ درد و سوزش و اینا هیچی نداره وقتیم به نعوذ میرسه خیلی کمتر مشخص میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      مربوط به ختنه هستند و خطری نداشته و بیماری محسوب نمی شوند

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر