بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهزیار دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 4682 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من حدود یک ماه پیش بود تو یک روز 54 دفه رفتم دستشویی هر 10 الی 15 دقیقه یکبار شدید دستشویی داشتم به دکتر هم مراجعه کردم سونوگرافی گرفتم مثانه و کلیه و پرستاتم سالم بودن حتی قند خونمم 90 بود ولی نمیدونم چی شد اینطوری شدم دکتر بهم قرص وزیکر داد 5 میل ولی همون شب من قرص نخوردم فرداش خوردم با وجودیک هر 2 ساعت دستشوییم میگرفت و تا الان که یک ماه گذشته و قرص رو میخورم همچنان همون 2 ساعت هستش تا 5 ساعت هم تحمل کردم مشکلی نبوده ولی حقیقتا خیلی دیگه سخته هر 2 ساعته دستشویی برم قبل از اینکه این اتفاق بیفته قرص جینکورا مصرف میکردم برای وزوز گوشم یک شب سمت راست سورتم از دندونام تا چشمام و گیج گاه و پشت سرم شدید درد میکرد بدش دچار همچین مشکلی شدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام تکرر ادرار (زیاد بودن دفعات دستشویی رفتن برای دفع ادرار/شاش)از نظر پزشکی تعریف دارد که به بیش از 8 بار ادرار کردن در شبانه روز گفته می شود. تکرر ادرار 2 علت عمده دارد که شامل کم حجم بودن مثانه و دیگری تحریک پذیری مثانه یا بعبارتی انقباضات نابجای مثانه می باشد. مواردی که می تواند باعث تکرر ادرار شود شامل استرس، چاقی و یبوست،عدم تخلیه کامل مثانه بدلیل بزرگی خوش خیم پروستات در مردان یا تنگی مجرای ادراری، دیابت، اختلالات عصبی مثانه بدنبال آسیب نخاعی و دیگر بیماری های عصبی، پرنوشی، افتادگی مثانه در زنان و .... بلند شدن در شب برای ادرار کردن تا یک بار میتونه طبیعی باشد ولی بیشتر از آن طبیعی نیست. برای پیگیری علت باید بررسی جامعی صورت پذیرد شامل: آزمایش ادرار، آزمایش خون، سونوگرافی کلیه و مثانه پر و خالی، voiding diary (تقویم ادراری یعنی اینکه چند بار در طی یک 24 ساعت می نوشید و ادرار می کند و هر بار به چه میزانی)و در نهایت Urodynamic Study (نوار مثانه) و سیستوسکوپی که البته دو مورد آخر کمی پر دردسر هست. الایحال به نظرم بهتره 4 مورد زیر را در مرحله اول انجام دهید: 1) آزمایش ادرار (کشت ادرار و کامل ادرار) 2) آزمایش خون (بررسی قند خون، سدیم و پتاسیم و کلسیم، اوره و کراتی نین خون) 3) سونوگرافی کلیه و مثانه پر و خالی و (پروستات در مردان) 4) voiding diary به اینصورت که جدولی شامل 3 ستون ساعت، حجم ادرار و حجم مایعات مصرفی تنظیم کنید و یک لیوان شفاف یکبار مصرف را با کمک ماژیک و سرنگ 20 میلی مدرج می کنید(بفاصله هر 20 میلی). و لیوانی که معمولا در آن مایعات می خورید را نیز بصورت حدودی اندازه گیری کنید. یعنی مثلا یک سوم لیوان، نصف لیوان، دو سوم لیوان و در نهایت لیوان پر که چه حجمی دارد. سپس یک شبانه روز کاملی که منزل هستید مثلا از 8 صبح امروز تا 8 صبح فردا جدول را پر نمائید. در این جدول سعی داریم دفعات ادرار کردن، حداقل و حداکثر حجمی که که ادرار می کنید، میزان مایعات مصرفی را ارزیابی کنیم. اما اقدامات درمانی که می توانید انجام دهید می تواند دارویی یا غیر دارویی و بعضا جراحی باشد. موارد غیر دارویی شامل موارد زیر هست: 1) کاهش وزن 2) درمان یبوست 2) Time Voiding یعنی اینکه در مقابلحس ادرار کردن خود مقاومت کرده و سعی کنید هر 3 ساعت ادرار کنید و اگر نمی توانید هر 2 ساعت ولی بتدریج این زمان را به هر سه ساعت برسانید. 3) مشاورات روانشناسی برای کنترل استرس (اگر فکر می کنید فرد استرسی هستید) 4) تقویت عضلات کف لگن (kegel Exercise) در گوگل سرچ کنید 5) Relaxation عضلات کف لگن از طریق ورزش هایی مثل یوگا، مدیتیشن، بیوفیدبک عضلات کف لگن و اما داروهایی که در این زمینه کمک می کند بیشتر داروهایی است که باعث Relaxation عضله مثانه می شوند و البته می توانند عوارضی مثل خشکی دهان و یبوست را بدنبال داشته باشند. از جمله ی این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1) قرص اکسی بوتینین 5 میلی (با پیدایش داروهای جدیدتر امروزه کمتر استفاده می شود) 2) قرص تولترودین 1 یا 2 میلی که می توان از 1 میلی روزانه تا حداکثر 2 میلی هر 12 ساعت (بسته به شدت علائم و مزان پاسخگویی) تجویز کرد. 3) قرص Solifenacin با دوز 5 یا 10 میلی یکبار در روز (نام های تجاری ای دارو یوریناسین یا Vesicare یا Vsol ویسول هست) 4) تزریق بوتاکس بداخل عضله مثانه درمان های جراحی بسته به علت می تواند متفاوت باشد مثل جراحی پروستات یا تنگی مجرا، جراحی افتادگی مثانه در خانم ها، افزایش حجم مثانه با پیونده روده به مثانه و .....

      در مورد شما اگر شب ها بیدار نمی شوید به نظر میرسه استرس عامل اصلی این قضیه باشد و داروهای کنترل استرس کمک کننده باشد

  • تصویر کاربر محمدسلیمی دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 158 مشاهده پرسش
    سلام 21سالمه التم در حالت عادی 2تا4سانته در حالت راست 9تا10سانته کوتاه نیست فردی تپل هستم اب اسپرمم هم زود میاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۷ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام برای آشنایی با نحوه ی اندازه گیری سایز آلت و روش جراحی افزایش سایز آلت و همچنین عوارض و میزان اثربخشی آن به لینک زیر مراجعه کنید https://www.drjabbari.com/1954

  • تصویر کاربر حميدرضا چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام اقاى دكتر
    من در ابتداى مجراى ادراريم التهابى مانند تاول وجود داره
    خواستم بدونم زگيل هستش يا خير
    و چكار كنم
    خواهش ميكنم جواب منو بديد من دارم ميميرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۹ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      زگیل نیست

      لازم نیست کاریش کنید

  • تصویر کاربر A.S جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام.خسته نباشید.
    من چند سال پیش زمانی که حدوداً سه،چهار سالم بود،به علت تنگی مجاری ادرار جراحی کردم.الآن روی قسمت کلاهک آلت تناسلی یه چیز غیر عادی میبینم،یه قسمت از سر نره ،یه قسمت خیلی کوچیک نیست و رنگش هم با بقیه اون قسمت فرق داره،مثل زمانی که دست بخیه میخوره و بعد از مدتی شکلش با بقیه اون قسمت پوست فرق میکنه.میخواستم ببینم که این جراحی روی سیستم عصبی و گیرنه های عصبی هم تاثیر گذاشته یا خیر.
    ۱۶ساله.
    خیلی‌ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر تاثیری نداشته

  • تصویر کاربر Mohammadjbakhtiari چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 177 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من حدود 2 سال پیش زمان خدمت شب تا صبح یه سری زخم های خیلی بزرگ روی ناحیه تناسلی و پام‌ ایجاد شد و بخاطر شرایط و جایی که بودیم فقط تونستم با کرم حلش کنم اما از اون روز تا الان یسری لکه های سفید ایجاد شد ک جدیدا داره پیشرفت می‌کنه.و اینه روی ظاهر و نعوذم هم تاثیر زیادی گذاشته میخواستم ببینم چکار باید بکنم لک های سفید ناحیه تناسلی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۱ دی ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیص یا درمانی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر