بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نعیم یکشنبه ۱۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام من میخوام آلتم قطرش زیاد بشه ۲۵ سالمه خیلی باریکه آیا علم پزشکی راهی داره بدون عوارض آلتم کلفت بشه مهمه واسم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۳ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      برای آشنایی با نحوه ی اندازه گیری سایز آلت و روش جراحی افزایش سایز آلت و همچنین عوارض و میزان اثربخشی آن به لینک زیر مراجعه کنید
      https://www.drjabbari.com/1954
  • تصویر کاربر Ali شنبه ۱۲ تیر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر،وقتتون بخیر
    بنده پسری ۲۸ ساله هستم،یه مدته وقتی برای ادرار میرم دستشویی بعد از انجام ادرار وتموم شدن کامل آن ،هنگامی که میام بیرون ، احساس میکنم یه مقدار از ادرار بصورت قطره قطره میریزه تو لباسم و تمام فکرم رو بهم میریزه،سونوگرافی هم انجام دادم،گفتن همه چی نرمال و هیچ مشکلی نداری ،واقعأ نمیدونم باید چیکار کنم، ممنون از محبتتون ...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۲ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      استبراء کنید
  • تصویر کاربر مهدی شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 1447 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید . من چند وقت پیش در بیضه ی چپم احساس درد کردم و به دکتر مراجعه کردم . بعد از سونوگرافی متوجه وجود کیست شدم. دکتر گفتن که چیز خاصی نیست و ما باهاش کاری نداریم . اما من هنوز احساس درد و سنگینی بیضه چپ میکنم ! چیکار باید انجام بدم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۹ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      نتیجه ی سونو؟
    2. تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۰ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      هردو بیضه دارای حد طبیعی و بطوریکه بیضه راست 22*46 میلیمتر و ابعاد بیضه چپ 21*44 میلیمتر میباشد. اکوی پارانشیم هردوبیضه هموژن و یکنواخت بوده و تثویری دال بر توده فضاگیر اعم از cystic &solid در نسج بیضه ها رویت نگردید . تصویری بر هیدروسل در هنی اسکروتم هیچ طرف مشهود نیست .

      اپیدیدیم
      تصویر یک تده کیستیک به دیامتر تقریبی 10*12 میلیمتر در ناحیه TAIL اپیدیدیم چپ قابل رویت است که میتواند بیانگرSPERMATOCELE باشد . اپیدیدم راست دارای ابعاد و اکوژنیسه طبیعی میباشد و ضایعه پاتولوژیک در آن مشهود نیست .
    3. تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۰ تیر ۹۵( 7 سال پیش)
      همچنان منتظر جوابتان هستم آقای دکتر
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳۰ مرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      همانطور که در سونوگرافی مشخص است بجز کیست اپیدیدیم چپ (اسپرماتوسل) نکته مثبت دیگری ندارد که می تواند درد و همچنین سنگینی را توجیه کند. ولی کیستی با این سایز نیاز به جراحی ندارد بویژه در افراد جوان که قصد بچه دار شدن دارند جراحی توصیه نمی شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲۹ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 2422 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر
    آقای دکتر،مردی متاهل و 28ساله ام. مدتی است بعد از مدفوع وخصوصا وقتی بعلت یبوست مجبورم زور بزنم احساس می کنم چون مثلا چند بار باید محل مدفوع را بشویم مثانه ام تحریک می شود و احساس تخلیه نشدن کامل ادرار می کنم و کاذب هم نیست و بعد از چند دقیقه که گاهی تا 5دقیقه طول می کشد می نشینم و بالاخره چند قطره یا تقریبا نصف ادرار کامل از من خارج می شود.البته این حالت تقریبا هیچ وقت بعد از ادرار پیش نمی آید.البته تازگی پس از سونو،معلوم شده واریکوسل دو طرفه دارم.ممنون از راهنماییتان.سلامت باشید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۹ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      تولید ادرار فرآیندی است دائمی و طبیعی است که شما اگر 2 ساعت تو دستوشیی بشینید می توانید کم کم چند قطره ادرار کنید از طرفی شستن ناحیه مقعدی در برخی افراد می تواند حس درار را به فرد منتقل کند لذا از نظر سیستم ادراری مشکلی ندارید
  • تصویر کاربر MOHAMMAD شنبه ۲۹ خرداد ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت اقای دکتر.پسری 19 ساله هستم ک مبتلا به بی اختیاری ادرار فشاری.
    هستم.ببخشید در رابطه با ورزش کیگل میخواستم بدونم وقتی این ورزش رو انجام میدم التم دچار نعوظ میشه و مایع لزجی از اون خارج میشه شبیه منی ولی شفاف.میخواستم بدونم این اشکالی نداره.خود ارضایی نیست؟؟
    با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۹ خرداد ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      خیر اشکای ندارد و خودارضایی نیست
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر