بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهسا جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    من به طور مادرزاد بی اختیاری دارم چند بار عمل انجام شده در کودکی و در 15 سالگی اما آنقدر تاثیر نداشت و من همچنان از این اختلال رنج میبرم آیا راه درمانی هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بی اختیاری انواع و علل گوناگون دارد لذا بهتر است اطلاعاتی در مورد شما ندارم که بتوانم پاسخ مناسبی بدهم
    2. تصویر کاربر مهسا دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      ممنون از اینکه جواب سوالم را دادین من از وقتی به دنیا اومدم زیر نظر دکتر منوچهر امیرفیض قرار گرفتم و ایشون برای من چون مثانه کامل تشکیل نشده بود مثانه ساختن به گفته خودشون ولی هیچ وقت کنترل نداشتم روی ادرارم و همیشه ازم میرفت 15سالگی تحت یک عمل دیگه قرار گرفتم اما میفهمم که نیاز به خالی کردن ادرار دارم اما زیاد نمیتونم نگه دارم و سریعا دفع میشه و موقع خواب هم هیچ کنترلی ندارم و مرتب شب ادراری دارم اگر نیاز هست برای معاینه بیشتر توسط شما من مراجعه کنم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۱ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      مدارکت را از همین طریق عکس بگیر و بفرست اگر بتونم کمکی کنم بهت خواهم گفت
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر زهرا یکشنبه ۶ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر چند روز پیش سوالی در مورد عمله پسرم پرسیدم که شما در جواب گفته بودید به پزشکه معالجش معراجعه کنیم پزشکه خودش جوابه سر بالا داد و گفت شاید به عمله مجدد احتیاج باشه اما میخواستم با شما مشورت کنم بعد از عمل متوجه شدیم هم از سوراخ جدید و هم از سوراخ زیر ادار میاد آیا احتیاج به زمان داره تا سوراخه پایین جوش بخوره آیا به عمله مجدد داره عملش به چه شکل خواهد بود سوند وصل میکنن یا یه بخیه براش کافیه بستری هم داره خواهش میکنم جواب بدید فکرم مشغوله با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۶ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      آیا احتیاج به زمان داره تا سوراخه پایین جوش بخوره ..............................اگر سوراخ ریز باشه احتمال جوش خوردنش هست ولی اگر سوراخ بزرگ باشد احتمال جوش خوردنش ضعیف هست البته این مشکل در عمل هیپوسپادیاس خیلی دور از انتظار نیست
      آیا به عمله مجدد داره .............................احتمالش هست
      عملش به چه شکل خواهد بود سوند وصل میکنن یا یه بخیه براش کافیه بستری هم داره .................سوند وصل میشه و نیاز به بستری شده هست
  • تصویر کاربر فرجی یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و وقت بخیر
    خانومی هستم ۲۲ساله، ۳روز پیش موقع شستن فشار آب زیاد شد و احساس درد در واژن و مثانه کردم،که رفع شد اما صبح هنگام ادرار متوجه شدم مقداری ادرام خون بود همراه با درد و احساس کامل تخلیه نشدن،امروز خون نبود و رنگش زرد بود اما بشدت درد داشتم و نیلز دوباره به دستشویی رفتن،این درد برطرف میشه یا به دکتر مراجعه کنم؟؟؟؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      شاید عفونت کرده باشید بهتر به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر منصور یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 426 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب اقای دکتر و تشکر از راهنماییهای مفید جنابعالی مردی 50 ساله هستم اندازه پروستات بنده طبیعی است ولی تخلیه ادرارم با فشار نیست در ضمن فشار ادرارم بعد از تخلیه جنسی بهتر میشود تقاضای راهنمایی دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۹ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      معمولا این علاوم در سن شما به دلیل پروستات هست هرچند سایز آن نرمال باشد. توصیه می کن مدت یک ماه کپسول تامسولوسین مصرف کنید اگر بهتر شدید به دلیل پروستات می باشد
  • تصویر کاربر رحمتی جمعه ۲۰ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 125 مشاهده پرسش
    با سلام و خسنته نباشید خدمت دکتر جباری عزیز
    پدر من تا کنون دو بار عمل یورتروتومی انجام داده به دلیل تنگی مجرا. دکتر متخصص ایشان گفته است شاید دیگر این عمل جواب ندهد و باید نوعی فنر را داخل مجرا قرار داد، یا اینکه سوراخی بین مقعد و بیضه باز شود تا ادرار از آنجا خارج شود.
    سوال من این است که آیا واقعا راه حل دیگری برای تنگی مجرا وجود ندارد. مثلا آیا با عمل لیزر نمی توان مجرا را گشاد کرد.
    و ثانیا اگر راه دیگری ندارد کدام راه بهتر است: فنر یا باز کردن سوراخ جدید. آیا این سوراخ جدید عوارض و مشکلاتی مثل عفونت یا عدم کنترل ادرار به همراه ندارد.
    لطف بفرمایید و به ایمیل فوق جواب اراسال فرمایید. در ضمن اگر تلفن مطب را نیز ارسال فرمایید متشکر می شوم. با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۰ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      برای اینکه بتوانم دقیق تر جواب دهم اولا بایستی علت تنگی را بدانم و مدت زمانی که به تنگی مبتلا شده اند دوم آنکه عکس رنگی مجرای ادراری (شامل RUG و VCUG ) را نیز ببینم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۰ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      تفن مطب در پائین صفحه اول سایت هست
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر