بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حبیب جمعه ۱۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 1527 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید من 56سال سن دارم حدود 3ماه قبل متوجه شدم آلت تناسلیم بسمت چپ کج ودر انتهای سمت چپ از زیر پوست دو برجستگی بصورت ساجمه احساس میشود به ارولوژیست زاهدان مراجعه وگفت دارو نداره ودارویی مینویسم از خارج تهیه کنید GABAکپسولی است ظهر وشب 100عدد بخور ودرصورتی که ناتوان شدی باید عمل بشی من را در مورد داروودرمان راهنمایی کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بیماری پیرونی خیلی خوب به درمان های داروی پاسخ نمیدهد در مان ها متفاوت است مثل POTABA یا PABA, ویتامین E , تاموکسیفن , ال کارنیتین , کلشی سین , و ....... و بعضا داروهای تزریقی. جراحی هم گاهی کمک می کند البته با تعبیه پروتز
    2. تصویر کاربر حبیب پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام دکتر جان داروی GABA آیا تآثیری ندارد داروهای گیاهی وجود داردبرای این بیماری یاخیر در خارج از ایران این بیماری معالجه میشود بخصوص کشور همسایه نزدیک ما پاکستان دربیمارستان آقا خان کراچی با تشکر از شما که بنده حقیر راراهنمایی مینمایید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      گابا تا حدی می تواند موثر باشد نه در پاکستان هم کاریش نمی توان کرد
    4. تصویر کاربر حبیب جمعه ۱۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      باسلام متشکر از راهنمایی حضرتعالی خداوند پشت وپناه شما وخانواده محترمتان
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۵ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      موفق باشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر دستور یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 145 مشاهده پرسش
    اينجانب مرد 36 ساله اي هستم كه مدت يك ماهي است كه در ناحيه بين مقعد وآلت تناسلي احساس درد دارم و الان دوهفته اي ميشود علاوه براينكه زمان ادرار كردن طولاني است وآخراي ادرار قطره قطره وادرارم دوشاخه ميشودواحساس عدم تخليه مثانه دارم وبعداز ادار كردن چنددقيقه اي مينشينم تادوباره باقيمانده ادرار تخليه گردد ونيز بعدازاينكه از توالت پيرون مي آيم يكي دوقطره ادرار در مجرا ميماندونيزاز سه سال پيش در آزمايش ادرارم \\خون وجود داشت كه ازپارسال به دكتر متخصص اورولوژي مراجعه كردم و4ماه پيش سيستوسكوپي وسونوگرافي انجام دادم ودكترمربوطه بعداز سيستوسكوپي گفتند مقداري بزرگي پروستات داريد كه حجم آن 24.5 سي سي بودوگفتند مشكل ديگري نداريدوداروهايي (ترازوسين/پرازوسين/افلوكساسين200/روانتيكس راكه تجويز كرده بودند استفاده كردم البته به نطرم تاثير ي مشاهده نكردم.واخيرا"متخصص ديگري مراجعه كردم وعلت درد بين پاها ونيز وجود خون درادرار را بهشون گفتم ايشان گفتندبا توجه به سن شما مشكل پروستات نميتواند باشدويك عكس يورتروگرافي ازمجراي ادرار با ماده حاجب گرفتم گفتند شما تنگي مجراي ادرار داريدكه عكس به پيوست ميباشد لطفا" راهنمايي بفرماييدچه اقدامي بايستي انجام بدهم واگر تنگي مجري دارم آيا درماني داردوآيابزرگي پروستات ندارم.ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ اسفند ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      در عکس مجرا تنگی واضحی دیده نمی شود ضمن اینکه اگر تنگی داشتید حتما در سیستوسکوپی پزشک اول تشخیص داده می شد. بزرگی پروستات بیماری سن شما نیست ولی احتمال ورم و التهاب پروستات هست که گاه نیاز به درمان طولانی دارد
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    روش درمان بیماری من با دارو چگونه است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۲ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      ابتدا بایستی علت هیدرونفروز مشخص شود
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۴ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 263 مشاهده پرسش
    سلام و صبح بخیر جناب دکتر
    ضمن آرزوی روزی خوش برای شما،همانگونه که قبلا هم عنوان کرده بودم بنده در پی تنگی در انتهای بولبار حدود 6 ماه پیش یورتروتومی انجام دادم و طبق دستور پزشک و راهنمایی هایی که از جنابعالی گرفتم سوند زنی را در این شش ما بطور منظم انجام دادم تا اینکه حدود 20 روز پیش خود آگاه بودم که سوند را بیش از حد چرخانده و در محل اسفنگتر خارجی حرکت دادم(قطعا داخل مثانه نبود) و همین باعث خونریزی شد که مجبور شدم با دو سه روز فاصله تا برطرف شدن زخم مجددا سوند بزنم.و در حال حاضر 2 روز یکبار این کار صورت میگیرد. از آن قضیه به بعد خودم احساس میکنم بدلیل ترس مجدد از زخم خیلی ماهیچه های مجرایم را سفت و منقبض نگاه میدارم و درحین سوند زدن کامل احساس میکنم که سوند ابتدا ماهیچه اسفنگتر را رد میکند و سپس از میان پروستات نیز همینطور اما در محل ورودی مثانه سوند عبور نمی کند.(هرچند ادرار طبق معمول از سوند بالا می آید)از طرفی از دو سه ماه قبل از این قضیه برایم مشهود است که هنگامی که ادرار شدید دارم ابتدا ادرار با سرعت خارج و بعد از یکی دو ثانیه سرعتش کندتر و ثابت میماند و هم اکنون نیز همینگونه است و در زمان ادرار معمولی اینطور نیست.اکنون جسارتاً باتوجه به مطالب بالا با جواب به سوالات زیر راهنماییم نمایید.
    1- آیا تنگی دیگری در آن منطقه رخ داده است با وجود اینکه خود میدانم زخم در این محل نبود و آیا 20 روز برای تشکیل تنگی به این میزان ممکن است؟
    2- آیا استرس وارده به بنده عامل بسته شدن ماهیچه صاف دهانه مثانه است؟
    3- این کاهش سرعت در هنگام ادرار شدید علتش چه میتواند باشد؟
    4- باتوجه به اینکه بنده با مثانه پر اقدام به سوند زنی میکردم و در این مدت کوتاه بدلیل خروج ادرار از کنار سوند سعی میکردم مثانه خالی باشد آیا دلیلی برای عدم عبور هست؟
    5- چه میزان رزیدوی ادراری در مثانه طبیعی است؟
    6- جنابعالی چه پیشنهادی برای رفع این نگرانی دارید؟
    از خدای متعال برایتان بغل بغل نگاه مهربانانه ی خودش را برایتان خواستارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۴ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      به نظر من عکس رنگی از مجرای ادراری بگیرید تا پاسخ به همه سوالات شما داده شود. زیر 50 سی سی باقیمانده ادرار قابل قبول است
  • تصویر کاربر امير چهارشنبه ۱ بهمن ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    سلام من پسری ۲۰ساله میباشم.یکی از بیضه هایم از بدو تولد نزول نکرده بود که در سن ۱یا ۲سالگی جراحی کرده ام و حال بیضه ام درون کیسه ی بیضه است.اما موضوعی که مرا نگران کرده این است که بیضه ای که نزول نکرده بود و جراحی کردم *کوچکتر*از بیضه ی سالمم است و همچنین بیضه ی جراحی کرده ام *بالاتر* از بیضه ی سالم است علاوه بر این بیضه ی جراحی کرده ام هیچ حسی ندارد یعنی که با زدن ضربه به بیضه ام هیچ احساسی ندارم.
    میخاستم ببینم کوچکی و بالا بودن و بدون حس بودن بیضه ی جراحی کرده ام قابل درمان میباشد و باید چکار بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۳۰ دی ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      کوچکی و بالا بودن و بدون حس بودن بیضه ی جراحی کرده موضوعی قابل انتظار است و نیازی نیست شما کار بکنید. در واقع کاریش هم نمی توان کرد با یک بیضه سالم هم می توان فعالیت جنسی داشت و هم باروری داشت
    2. تصویر کاربر امير چهارشنبه ۱ بهمن ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام .آیا منظور شما این است که همه ی بیضه های جراحی کرده از بین میروند و دیگر کارآیی ندارند و دیگر قابل درمان نیستند؟
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر