بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر معز سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    پسر من دوسال دارد و سوراخ آلت تناسلی آن با توجه به تصویر به نظر من در موقعیت (coronal)

    قرار دارد وبه چند متخصص اورولوژی نشان داده ام هر کدام نظر خاصی دارن یکی می گوید مشکلی ندارد فقط برای زیبایی نیاز به عمل دارد ویکی می گوید 5 سال بعد عمل کنید ودیگری می گوید الان باید عمل شود وگرنه مشکل جنسی پیدا می کند سر در گم شده ام لطفا مرا راهنمایی کنید ؟ البته به گفته ی دکتر کمی انحراف دارد ؟ اگر عمل نشود مشکل جنسی پیدا می کند ؟ ختنه همنیست ؟ با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      هیپوسپادیاس را به سه دلیل توصیه به عمل می کنند:
      1. باروری و جایکزینی نطفه به انتهای مهبل زن
      2. مردانه ادرار کردن
      3. زیبایی که البته در ایران خیلی مفهومی ندارد
      با توجه به اینکه هیپوسپادیاس فرزندتان کرونال هست لذا خفیف بوده و با توجه به اینکه سه دلیل بالا در مورد فرزند شما جایگاهی ندارد لذا اگر عمل نکنید ایرادی به شما وارد نیست.
      بحث کجی و انحنای آلت مقوله ای جداست که بطور شایع با هیپوسپادیاس دیده می شود و اگر شدید باشد بطوریکه در مقاربت مشکل ایجاد کند نیاز به عمل دارد.
  • تصویر کاربر مانی سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 297 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.
    زاویه آلت در هنگام نعوظ با بدن مرد (قسمت بالا یا شکی) چگونه باید باشد. اگر آلت پس از نعوظ به با ناحیه شکمی زاویه کمی (تند حدود 45 درجه) داشته باشد غیر طبیغی است. در شمن در تصویر سعی شده زاویه ایجاد شذه نشان داده شود.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      مقداری را در جایی ذکر نکرده اند اگر برای مقاربت مشکلی ایجاد نکند نیاز به درمانی ندارد
  • تصویر کاربر سیاوش پنجشنبه ۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 244 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من پسر مجردی هستم 29ساله.چند وقتی است که خروج غیر ارادی ادرار دارم.دقیقا به این صورت است که بیضه من حالت جمع شدگی دارد و آلت تناسلی من هم به شدت جمع و کوچک میشود.همین علت سبب شده تا در روز هر از گاهی یک قطره از من خارج شود و حالت تکرر ادرار پیدا کنم.خواهش میکنم به من بگید این حالت که چند ماهی دارم عادی هست یا باید دکتر برم؟تقریبا در فصل سرما شروع شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      بهتره به پزشک مراجعه و چک آپ شوید
  • تصویر کاربر مهران پنجشنبه ۹ فروردین ۳ تعداد بازدید: 461 مشاهده پرسش
    سلام. فرزند من یک و نیم سال و مبتلا به این عارضه می باشد. آیا این مشکل امکان گسنرش به کلیه ها و درگیر نمودن بخشهای دیگر سیستم تناسلی را دارد. زیرا تصمیم داریم در چهار سالگی جراحی را صورت دهیم. چون فعلا کودک نمیتواند حرف بزند و درد و ناراحتی خویش را بیان نماید. لطفا با پاسخ خود ما را از نگرانی برهانید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۹ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      خیر این بیماری به دیگر بخش ها گسترش نمی یابد و جراحی در 4 سالگی آسیبی به بچه نمی زند
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر