بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 148 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و سلامتی واسه شما
    میخواستم ببینم کارهای زیبای واسه آلت تناسلی انجام میدهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۹ مهر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر افلاك پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    درود بر شما
    اقاي دكتر ٢سه سالي ميشه هنگام ادرار كردن سوزش دارم وهنگامي كه ادرارميكنم كمي زمان ميبرد تا ادرام بيايد به دكتر ارولوژ هم مراجعه كردم هم ازمايشات ادرارو كليه وپروستارت را انجام دادم وسالم بودن يك سال پيش هم يك عمل كوچك مربوط انجام داد وگفت چيزي نبود اما باز هم اين سوزش دير ادار امدن ادامه داره ميخواستم نظر شما را بگيرم دارو هم مصرف كردم اما خوب نشدم
    سري قبل از شما در مورد مشكلات پوستي روي الت تناسلي سوال كردم خيلي راهنمايي شما عالي بود حالا گفتم نظر شما را دراين مورد بپرسم شايد شما درمان كنيد
    سپاس فراوان از لطف ومحبتتان🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      تست یورودینامیک انجام دهید
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 306 مشاهده پرسش
    مجاری ادرار با سلام و عرض ادب مجدد. و ضمن تشکر فراوان از پاسخ گویی شما. استاد گرامی بنده سوالی تحت عنوان امکان پذیر بودن عمل بهبود تنگی مجرا برای پدرم ارسال کرده بودم که ظاهرا عکس رتروگرید پیوست به دست شما نرسیده. مجدد ارسال میکنم خدمتتون. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      سابقه جراحی پروستات داشته اند؟ اگر پاسخ خیر هست علت تنگی چه بوده است؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سن و وضعیت جسمانی و سابقه ی دیگر بیماری ها و سابقه ی دارویی را هم بفرمایید
    3. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      با سپاس فراوان از استاد محترم. سابقه جراحی پروستات ندارند.علت تنگی مشخص نیست. سن: 52 سال. وضعیت جسمانی مشکلی ندارند فقط در دفع ادرار از حدود یک سال پیش مشکل دارند که سیر پسشرونده داشته است.
      pmh: سنگ کلیه 3mm. /
      سابقه ی UTI نداشتند.‌
      Drug history: ندارند
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
    5. تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۴ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      آقای دکتر زبانم قاصره برای سپاسگزاری از پاسخ گویی سریع و کامل شما. فقط یک سوال داشتم. جراحی باز که فرمودین ممکنه نیاز باشه باید به روش نوینی که از بوکال پیوند میزنید باشه یا فقط قسمت تنگی بریده شده و آناستوموز داده میشه؟
      استاد بزرگوار بنده دانشجوی پزشکی دانشگاه گرگان هستم. مطالب پیج شما رو مرتب دنبال میکنم.و بسیار استفاده میکنم .امیدوارم در اینده بتوانم پزشک مردمدار و با درایتی همچون شما باشم.
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر پویا چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 18341 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید،حدود چندماهه پوست اطراف مقعدم خارش داشت که گاهی خیلی شدید میشد و بخاطر خاراندن زیاد پوست خراش برمیداشت و سوزش داشت بعد گذشت چند وقت دیدم پوست اطرافش لکه های سفید حدود یکی دو سانتی زده ( یه عکس مشابه از نت پیدا کردم براتون فرستادن ) چیکار باید بکنم خجالت میکشم برم دکتر نشون بدم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      با متخصص پوست مشورت کنید. عکسی که فرستادید بیماری ویتیلیگو یا برص می باشد که در ان بدلیل نامعلومی رنگدانه های پوست از بین می رود و پوست سفید می شود 

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    مرسی از وقتی که گذاشتید واقعا دکتر مثل شما کمتر جایی دیدم همیشه پایدار باشید همین که خیالم راحت شد التهاب مثانه نیست راحت شدم خدا نگهدار
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۸ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلامت باشید و پایدار

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر