در مورد آزمایش اسپرم چه می دانید؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

نتیجه آزمایش اسپرم فقط در یک حالت قطعی است و آن زمانی است که که هیچ اسپرمی در آزمایش دیده نشود، و فقط در اینحالت است که بطور قاطع می توان گفت که مرد عقیم هست.

تولید مثل یک فرآیند احتمالات است، به عبارتی هرچه تعداد اسپرم زنده بیشتری در دستگاه تناسلی زن حرکت کند، شانس بیشتری برای لقاح اسپرم با تخمک و در نهایت بارداری وجود دارد. از آنجایی که نتیجه آزمایش اسپرم می تواند خیلی متغیر باشد لذا توصیه می شود که حداقل دو بار آزمایش اسپرم بفاصله ی ۲ تا ۳ هفته انجام شود.

برای انجام آزمایش اسپرم چند روز باید از آخرین نزدیکی گذشته باشد؟

هرچه زمان اخرین انزال تا زمان آزمایش طولانی تر شود ممکن است روی کیفیت اسپرم تاثیر منفی بگذارد لذا غالبا مدت زمان ۲ تا ۵ روز را توصیه می کنند گرچه اخیرا یک روز فاصله را مطلوب می دانند.

منی طبیعی چه رنگی است؟

منی طبیعی به رنگ سفید یا خاکستری روشن می باشد. رنگ زرد یا سبز ممکن است بیانگر عفونت، زردی (یرقان)، یا مصرف داروها و ویتامین ها باشد. رنگ قهوه ای غالبا در افراد با ضایعه نخاعی دیده می شود، و رنگ قرمز بیانگر وجود خون در منی است.

منی

حجم طبیعی منی به چقدر است؟

حجم مایع منی اهمیت بالینی زیادی دارد و حداقل حجم منی قابل قبول یک و نیم میلی لیتر هست. حجم بالاتر از ۵ میلی لیتر هم غیر طبیعی بوده و باعث رقیق شدن اسپرم ها می شود. در این موارد توصیه می شود با انجام فرآیندی بر روی منی حجم آنرا کم کرده و سپس از روش IUI برای باروری استفاده شود.

در هر یک میلی لیتر منی چه تعداد اسپرم طبیعی است؟

در هر یک میلی لیتر اسپرم حداقل بایستی ۱۵ میلیون اسپرم باشد. تعداد کل اسپرم در مایع منی از حاصل ضرب حجم منی در تعداد اسپرم در یک میلی لیتر منی به دست می آید که این میزان حداقل بایستی ۳۹ میلیون باشد.

تعداد اسپرم طبیعی

بطور طبیعی چند درصد اسپرم ها بایستی حرکت داشته باشند؟

حرکت اسپرم در ۳۰ دقیقه اول میعانی شدن منی اندازه گیری می شود و بصورت درصد بیان می گردد. در صورت پائین بودن حرکت اسپرم ها به آن آستنواسپرمی گفته می شود. در دسته بندی جدید، حرکت اسپرم ها به ۳ گروه حرکت پیشرونده (حرکتی که باعث پیشرفت اسپرم رو به جلو می شود)، حرکت غیر پیشرونده ( حرکتی که درجا بوده و اسپرم رو به جلو نمی رود)، و اسپرم های بدون حرکت که یا مرده اند یا اینکه بدلیل نقص ساختاری قادر به حرکت نیستند. در حالت طبیعی ۳۲% اسپرم ها بایستی حرکت پیشرونده داشته باشند.

چند درصد اسپرم ها بایستی شکل نرمال داشته باشند؟

به غیر طبیعی بودن بخش اعظم شکل اسپرم ها تراتواسپرمی می گویند. میزان شکل طبیعی اسپرم در منی نیز بصورت درصد بیان می شود. در گذشته شکل اسپرم ها با اغماض بررسی می شد و بدین ترتیب درصد قابل توجهی از اسپرم با شکل طبیعی گزارش می شدند اما بتدریج سخت گیری بیشتری در معیارهای لازم برای تعیین اسپرم با شکل نرمال بعمل آمد. و در حال حاضر تعداد ۴% اسپرم با شکل طبیعی البته با معیارهای سخت گیرانه قابل قبول می باشد.

در آخر بایستی گفت که حداقل ۵۸% اسپرم ها بایستی زنده باشند.

 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3/5 - (57 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر افشین سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 283 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر 1- حداقل و و حداکثر زمان طبیعی انزال چقدر است 2- راه درمان مشکل زود انزالی چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      جایی زمانی را تعریف نکرده است مهم آنست که طرفین یک رابطه جنسی ارضا بشوند. زود انزالی درمان قطعی ندارد و با دارو می توان آنرا کنترل کرد. برای توضیحات بیشتر به مقاله انزال زودرس در سایت مراجعه کنید
  • تصویر کاربر مهدي یکشنبه ۴ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 490 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشيد من در سال 88 جراحي واريكوسل درجه 3 داشتم ولي متاسفانه عمل موفقيت اميز نبود و هيچ تغييري در ظاهر بيضه و ازمايش اسپرم ايجاد نشد تا اينكه اسفند ماه سال 91 دوباره تحت عمل جراحي قرار گرفتم ولي باز هم هيچ چيز تغيير نكرد طبق تشخيص دكتر بنده باز هم بايد جراحي شوم ايا امكان 3 بار جراحي واريكوسل هست؟ دفعات قبل جراحي از به روش معمولي از راه شكم بود ايندفعه اگر قرار به عمل دوباره باشه حتما ميخوام به صورت ميكروسكپي باشه چنتا سوال ديگه داشتم ممنون ميشم پاسخ بديد 1 ايا پوشيدن شورت نسبتا تنگ موردي داره؟ 2 رگهاي درشت و ريز بسياره اطرف بيضه مشاهده و به راحتي قابل لمس هستند چه موقع اين رگهاي كرم مانند از بين ميروند؟ حدود هزينه (حداكاثر و حداقل) هزينه جراحي رو اگر مقدوره بفرماييد با تشكر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۴ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      1- بهتره لباس تنگ نپوشید
      2- رگ ها هیچگاه بعد از عمل از بین نمی روند
  • تصویر کاربر ali پنجشنبه ۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    سلام.2تا سوال دارم دکتر عزیز 1.روش پنیمور را تا چه حد موثر میدانید؟ 2. قرص ویگرگس پلاس ک دارای تاییدیه از اروپا و آمریکا و حتی وزارت بهداشت خودمون هست را تا چه حد موثر میدانید؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      1- خیلی موثر نیست2
      - تاثیری ندارد
  • تصویر کاربر فراهانی جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.خسته نباشید. یه سوال دارم ازتون اینکه آیا برای استخدام در سپاه یا ارتش به اندازه ی آلت توجهی میشه؟؟؟؟ آقای دکتر خیلی نگرانم.اندازه آلت من درحالت عادی ۵تا۶٫۵ سانته ودر حالت نعوظ بین ۱۲ تا۱۲٫۵ سانته.ازنظره خودم کوچیکه.اعتماد به نفسمو آورده پایین. من قبلا خودارضایی میکردم الان حدوده ۱ ماهه که ترک کردم آیا قبول میشم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      این سایز نرمال هست و در معاینات ارتش مشکلی ایجاد نمی کند و خودارضایی در معاینات مشخص نمی شود
  • تصویر کاربر arianpakar جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 336 مشاهده پرسش
    سلام.1-ایا واریکوسل ربطی به زود انزالی دارد ؟2-عوامل ایجاد زود انرالی چیست دقیقا؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      1- خیر واریکوسل ربطی به زود انزالی ندارد
      2- عامل مشخصی وجود ندارد
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر