در مورد آزمایش اسپرم چه می دانید؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

نتیجه آزمایش اسپرم فقط در یک حالت قطعی است و آن زمانی است که که هیچ اسپرمی در آزمایش دیده نشود، و فقط در اینحالت است که بطور قاطع می توان گفت که مرد عقیم هست.

تولید مثل یک فرآیند احتمالات است، به عبارتی هرچه تعداد اسپرم زنده بیشتری در دستگاه تناسلی زن حرکت کند، شانس بیشتری برای لقاح اسپرم با تخمک و در نهایت بارداری وجود دارد. از آنجایی که نتیجه آزمایش اسپرم می تواند خیلی متغیر باشد لذا توصیه می شود که حداقل دو بار آزمایش اسپرم بفاصله ی ۲ تا ۳ هفته انجام شود.

برای انجام آزمایش اسپرم چند روز باید از آخرین نزدیکی گذشته باشد؟

هرچه زمان اخرین انزال تا زمان آزمایش طولانی تر شود ممکن است روی کیفیت اسپرم تاثیر منفی بگذارد لذا غالبا مدت زمان ۲ تا ۵ روز را توصیه می کنند گرچه اخیرا یک روز فاصله را مطلوب می دانند.

منی طبیعی چه رنگی است؟

منی طبیعی به رنگ سفید یا خاکستری روشن می باشد. رنگ زرد یا سبز ممکن است بیانگر عفونت، زردی (یرقان)، یا مصرف داروها و ویتامین ها باشد. رنگ قهوه ای غالبا در افراد با ضایعه نخاعی دیده می شود، و رنگ قرمز بیانگر وجود خون در منی است.

منی

حجم طبیعی منی به چقدر است؟

حجم مایع منی اهمیت بالینی زیادی دارد و حداقل حجم منی قابل قبول یک و نیم میلی لیتر هست. حجم بالاتر از ۵ میلی لیتر هم غیر طبیعی بوده و باعث رقیق شدن اسپرم ها می شود. در این موارد توصیه می شود با انجام فرآیندی بر روی منی حجم آنرا کم کرده و سپس از روش IUI برای باروری استفاده شود.

در هر یک میلی لیتر منی چه تعداد اسپرم طبیعی است؟

در هر یک میلی لیتر اسپرم حداقل بایستی ۱۵ میلیون اسپرم باشد. تعداد کل اسپرم در مایع منی از حاصل ضرب حجم منی در تعداد اسپرم در یک میلی لیتر منی به دست می آید که این میزان حداقل بایستی ۳۹ میلیون باشد.

تعداد اسپرم طبیعی

بطور طبیعی چند درصد اسپرم ها بایستی حرکت داشته باشند؟

حرکت اسپرم در ۳۰ دقیقه اول میعانی شدن منی اندازه گیری می شود و بصورت درصد بیان می گردد. در صورت پائین بودن حرکت اسپرم ها به آن آستنواسپرمی گفته می شود. در دسته بندی جدید، حرکت اسپرم ها به ۳ گروه حرکت پیشرونده (حرکتی که باعث پیشرفت اسپرم رو به جلو می شود)، حرکت غیر پیشرونده ( حرکتی که درجا بوده و اسپرم رو به جلو نمی رود)، و اسپرم های بدون حرکت که یا مرده اند یا اینکه بدلیل نقص ساختاری قادر به حرکت نیستند. در حالت طبیعی ۳۲% اسپرم ها بایستی حرکت پیشرونده داشته باشند.

چند درصد اسپرم ها بایستی شکل نرمال داشته باشند؟

به غیر طبیعی بودن بخش اعظم شکل اسپرم ها تراتواسپرمی می گویند. میزان شکل طبیعی اسپرم در منی نیز بصورت درصد بیان می شود. در گذشته شکل اسپرم ها با اغماض بررسی می شد و بدین ترتیب درصد قابل توجهی از اسپرم با شکل طبیعی گزارش می شدند اما بتدریج سخت گیری بیشتری در معیارهای لازم برای تعیین اسپرم با شکل نرمال بعمل آمد. و در حال حاضر تعداد ۴% اسپرم با شکل طبیعی البته با معیارهای سخت گیرانه قابل قبول می باشد.

در آخر بایستی گفت که حداقل ۵۸% اسپرم ها بایستی زنده باشند.

 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3/5 - (57 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر karimi جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام.ایا در صورت درمان زیگیلها برای بچه دارشدن مشکلی ایجاد نمیشود؟
    برای ازمایش ایدز و هپاتیت ناشتا بودن لازمه؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      احتمال ایتلای نوزاد حین زایمان خیلی کم هست بویژه اگر سزارین انجام شود. انجام آزمایش ایدز و هپاتیت نیازی به ناشتا بودن ندارد
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 287 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 22 سالمه و واریکوسل هم دارم ولی التم به سمت پایین کمی انحنا داره نمیدونم برخی از شکستگی صحبت میکنند ولی خیلی سر در گم هستم که میتونم نزدیکی داشته باشم یا نه و در ضمن زود ارضا میشم باید واسه ازدواج چیکار کرد ممنون با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      انحنای خفیف به سمت پائین منعی برای ازدواج نیست و مانع نزدیکی نمی شود. برای زود انزالی هم بعد از ازدواج اگر تداوم داشت با دارو می توان آن را کنترل کرد
  • تصویر کاربر آرمان سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 280 مشاهده پرسش
    با سلام. آقای دکتر من 37 ساله هستم و یکبار به علت سوزش ادرار و درد خفیف در ناحیه بیضه سونوگرافی از مجاری ادرار انجام دادم که در آن سونوگرافی اندازه پروستات 23 سی سی اعلام شد. اما 7 ماه بعد دوباره همان سونوگرافی را تکرار کردم که این بار اندازه پروستات 17 سی سی اعلام شد در صورتی که من در این بازه زمانی هیچ دارویی مصرف نکرده بودم. فقط از باب اطلاع خدمتتان عرض کنم که در زمان سونوگرافی اول به علت ضعیف بودن اسپرم‌ها قرص تاموکسیفن و پنتوکسی فیلین مصرف می‌کردم اما حدود سه ماه قبل از سونوگرافی دوم مصرف این قرص‌ها را قطع کردم. حالا خواستم دلیل این اختلاف اندازه را از نظر شما بدانم. با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      دلیل این اختلاف سایز خطای سونوگرافی است یعنی اینکه سونوگرافی وسیله خیلی دقیقی برای اندازه گیری پروستات نیست و اندازه پروستات در سن شما هم ملاک هیچ چیزی نیست
  • تصویر کاربر اسماعیل سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 758 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید نتیجه آزمایش اسپرموگرام بنده به صورت زیر است: Viscosity: Normal Agglutination: Normal Volume (ml): 3.4 WBC/HPF Endtz: 1 Abstinence time (day): 4 Total Motility (%): 60 Progressive (%) : 40 Non Progressive (%): 20 Immotile (%): 40 Concentration (million/ml): 90 Total Count (million/ejaculate): 306 Morphology Report: Total Abnormality: 98 Head: 98 Neck: 14 Tail: 10 Immature: 10 Comment: Most of sperm have small acrosome ظاهرا فقط مورفولوژیش مشکل داره درسته؟ مشکل حادیه؟ این طور که تحقیق کردم احتمال ابتلا به واریکوسل یا گرم شدن بیضه ها در اثر لپ تاپ و ... وجود داره. درسته؟ درمانش به چه صورته و آیا نیاز به استفاده از روشهایی مانند IVF خواهیم داشت؟ البته هنوز اقدام به بارداری نکردیم پیشاپیش ممنونم از کمکتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      قضاوت بر اساس یک بار آزمایش صحیح نیست لذا نیاز به تکرار آزمایش هست. ولی اگر نتایج همین باشد احتمال باروری به روش طبیعی ضعیف هست اما غیر ممکن نیست. ماساژ بیضه ها با آب سرد 4 بار در روز کمک کننده است
  • تصویر کاربر امیر سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 367 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر،من یک پسر 17 ساله هستم،متاسفانه چندین سال است که خود ارضایی میکنم،هر کاری کردم تا این عادت رو ترک کنم ولی تا به امروز موفق نبودم و از این بدتر که احساس میکنم دو یا سه سالی میشه که سایز التم از 7سانت بیشتر نشده باید چیکار کنم جاب دکتر...؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      برای ترک زود انزالی اول نیاز به اراده قوی است و بعد می توانید مدتی از دارو استفاده کنید لذا بهتره با متخصص روانپزشک مشورت کنید. برای سایز آلت هم بایستی معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر