در مورد آزمایش اسپرم چه می دانید؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

نتیجه آزمایش اسپرم فقط در یک حالت قطعی است و آن زمانی است که که هیچ اسپرمی در آزمایش دیده نشود، و فقط در اینحالت است که بطور قاطع می توان گفت که مرد عقیم هست.

تولید مثل یک فرآیند احتمالات است، به عبارتی هرچه تعداد اسپرم زنده بیشتری در دستگاه تناسلی زن حرکت کند، شانس بیشتری برای لقاح اسپرم با تخمک و در نهایت بارداری وجود دارد. از آنجایی که نتیجه آزمایش اسپرم می تواند خیلی متغیر باشد لذا توصیه می شود که حداقل دو بار آزمایش اسپرم بفاصله ی ۲ تا ۳ هفته انجام شود.

برای انجام آزمایش اسپرم چند روز باید از آخرین نزدیکی گذشته باشد؟

هرچه زمان اخرین انزال تا زمان آزمایش طولانی تر شود ممکن است روی کیفیت اسپرم تاثیر منفی بگذارد لذا غالبا مدت زمان ۲ تا ۵ روز را توصیه می کنند گرچه اخیرا یک روز فاصله را مطلوب می دانند.

منی طبیعی چه رنگی است؟

منی طبیعی به رنگ سفید یا خاکستری روشن می باشد. رنگ زرد یا سبز ممکن است بیانگر عفونت، زردی (یرقان)، یا مصرف داروها و ویتامین ها باشد. رنگ قهوه ای غالبا در افراد با ضایعه نخاعی دیده می شود، و رنگ قرمز بیانگر وجود خون در منی است.

منی

حجم طبیعی منی به چقدر است؟

حجم مایع منی اهمیت بالینی زیادی دارد و حداقل حجم منی قابل قبول یک و نیم میلی لیتر هست. حجم بالاتر از ۵ میلی لیتر هم غیر طبیعی بوده و باعث رقیق شدن اسپرم ها می شود. در این موارد توصیه می شود با انجام فرآیندی بر روی منی حجم آنرا کم کرده و سپس از روش IUI برای باروری استفاده شود.

در هر یک میلی لیتر منی چه تعداد اسپرم طبیعی است؟

در هر یک میلی لیتر اسپرم حداقل بایستی ۱۵ میلیون اسپرم باشد. تعداد کل اسپرم در مایع منی از حاصل ضرب حجم منی در تعداد اسپرم در یک میلی لیتر منی به دست می آید که این میزان حداقل بایستی ۳۹ میلیون باشد.

تعداد اسپرم طبیعی

بطور طبیعی چند درصد اسپرم ها بایستی حرکت داشته باشند؟

حرکت اسپرم در ۳۰ دقیقه اول میعانی شدن منی اندازه گیری می شود و بصورت درصد بیان می گردد. در صورت پائین بودن حرکت اسپرم ها به آن آستنواسپرمی گفته می شود. در دسته بندی جدید، حرکت اسپرم ها به ۳ گروه حرکت پیشرونده (حرکتی که باعث پیشرفت اسپرم رو به جلو می شود)، حرکت غیر پیشرونده ( حرکتی که درجا بوده و اسپرم رو به جلو نمی رود)، و اسپرم های بدون حرکت که یا مرده اند یا اینکه بدلیل نقص ساختاری قادر به حرکت نیستند. در حالت طبیعی ۳۲% اسپرم ها بایستی حرکت پیشرونده داشته باشند.

چند درصد اسپرم ها بایستی شکل نرمال داشته باشند؟

به غیر طبیعی بودن بخش اعظم شکل اسپرم ها تراتواسپرمی می گویند. میزان شکل طبیعی اسپرم در منی نیز بصورت درصد بیان می شود. در گذشته شکل اسپرم ها با اغماض بررسی می شد و بدین ترتیب درصد قابل توجهی از اسپرم با شکل طبیعی گزارش می شدند اما بتدریج سخت گیری بیشتری در معیارهای لازم برای تعیین اسپرم با شکل نرمال بعمل آمد. و در حال حاضر تعداد ۴% اسپرم با شکل طبیعی البته با معیارهای سخت گیرانه قابل قبول می باشد.

در آخر بایستی گفت که حداقل ۵۸% اسپرم ها بایستی زنده باشند.

 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (59 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۸ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    من مهدی 39 ساله دارای یک فرزند دختر میباشم در سن 18سالگی واریکوسل من جراحی شده است سوال من این است که اگر برای فرزند دوم بخواهیم اقدامی صورت دهم باز به واسطه مشکل واریکوسلی که قبلا جراحی کرده ام غرزند دوم من هم دختر خواهد بود چون واریکوسل به اسپرم ضعیف منتهی میگردد.با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      خیر ارتباطی این دو موضوع به هم ندارند
  • تصویر کاربر s پنجشنبه ۸ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 208 مشاهده پرسش
    arze salamo adab
    hamsare bande be bimariye khod erzaie dochar hastan v ba in k az sex ma rezayat daran amma bazan in karo anjam midan.zamani k man dar kenare ieshun nistam.mikhastam bedunam aya ieshun mitunan be bimariye varicocele mobta beshan?
    ba sepas
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      خودارضایی بابت واریکوسل نمی شود
  • تصویر کاربر الف پنجشنبه ۸ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 434 مشاهده پرسش
    ســلام آقــای دکتــر؛
    بـا عــرض پــوزش، بایــد بگــم کــه دیگــه خســته شــدم ازبـس تــوی همــه مقـاله هــا خــوندم کــه همــین ســایزی کـه الــتت داره مناســبه و بقیــه ش تــوهم و تصــوره وخلاصــه اینکــه تـوی فکــرش نــریدو بیخــیالش بشــید!!! در یــک مقـاله 4صفــحه ای، سـه صفحــه ش و دارن در مــورد مســائل روانــی و انـدازه اســتاندارد الــت میــگن؛ دیگــه خســته شــدم از بــس 2مــاهه دارم مقــاله تکــراری میخــونم!!! خلاصــه کــلام اقــای دکتــر، تـوی قــرن بیســت ویکــم، راهــی بـرای رشــد الــت، وجــود داره یــا بایــد بــریم دنبــال کــارمون!؟
    الــت مــن درحــالت نعــوظ 9ســانت هســت؛مجــرد هســتم امــایــک دوســت وشــریک جنســی دارم کــه همیشــه در ســکس،بـه ارضــا شــدنش تــوجه ویــژه دارم کــه بالاخــره پــس از مــدت هــا،بــا کمــی خجــالت، حــرف دلــش رو بهــم زد و ســایز الــتم را گوشــزد کــرد و خیــلی صــریح گفــت اگــر الــتم بزرگ تــر بــود بهتــر بــود وبیشــتر لــذت مـی بـــرد!!!
    ایــن حــرفش، بــدون اینکــه بــذارم متوجــه بشــه، فکــر و روح و روان منــو ریخــته بهــم.چــون دوســتش دارم.
    اقــای دکتــر،تــورو خــدا نگیــد 9 ســانت خــوبه کــه دیــوانه میشــم !!! مــن نمــیخوام دوســتم و از دســت بــدم اگــر راهــی هســت خــواهش میکــنم کمــکم کنیــد.

    تــــوفیق
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      شاید یکی از علل این همه حرفایی که شما در مقالات خوانده اید اینه که راه مناسب و موثری برای افزایش سایز در قرن 21 وجود ندارد. البته با برش رباط سوسپنسوری می توان حدود 2 سانت به سایز آلت افزود ولی حتی این میزان هم رضایت بخش نیست. وکیوم هم کمی موثر است
  • تصویر کاربر احمد پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    با سلام
    من سنوگرافی از بیضه گرفتم(چکاپ)
    هیچ دردی هم نداشتم
    "کلسیفیکاسیونهای متعدد با قطر حداکثر3mm در سر راست اپیدیدیم راست در زمینه عارضه التهابی قدیمی دیده شد
    هیدروسل خفیف در هر دو نیمه اسکرتوم دیده شد و وریدها دارای قطر حداکثر نرمال 2mm است"
    25 سال سن دارم و 10 ماه است که ازدواج کردم.
    آقای دکتر، چون میخواستم چکاپ کامل باشد، درخواست آزمایش اسپرم نیز دادم
    من هر روز سه بار نزدیکی دارم
    اولین بار که برای آزمایش اسپرم رفتم تاریخ 9 اردیبهشت بود ک روز قبلش نزدیکی داشتم
    نتایج خیلی بد بود
    بازهم روند دوبار نزدیکی را هر روز داشتم تا اینکه 3 روز نزدیکی نکردم و
    در تاریخ 27 اردیبهشت دوباره رفتم آزمایش دادم نتایج نسبت به دفعه قبل خیلی خوب شده بود
    آزمایش ها را نیز پیوست کردم
    آیا تعداد زیاد رابطه می تواند مشکل زا باشد؟
    آیا هیدروسل منجر به سرطان بیضه میشود؟
    از پاسخ های سریع و به موقع شما تشکر می‌کنم
    آقای دکتر نظرتون در مورد آزمایش های اسپرم که پیوست شده بود، چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      آیا تعداد زیاد رابطه می تواند مشکل زا باشد؟............... منظور از زیاد چیست؟ 3 بار در هفته زیاد به حساب نمی آید
      آیا هیدروسل منجر به سرطان بیضه میشود؟ ............خیر البته سرطان می تواند باعث هیدروسل شود البته نه این که هر کی هیدروسل دارد سرطان بیضه دارد
      آقای دکتر نظرتون در مورد آزمایش های اسپرم که پیوست شده بود، چیست؟........نتایج همانطور بود که خودتان گفتید
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۵ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام
    من پسری 20 ساله هستم وقتی در حال اسحمام بیضه ام را معاینه میکردم متوجه یه توده پیچیده تو هم تقریبا سفت ولی نه زیاد سفت در پشت کیسه بیضه چپ شدم . تا بحال هم بیضه درد نداشتم البته چند هفته ای یکبار بیضه هام درد میگیرن ولی فقط در حد چند ثانیه و زود درد از بین میره.
    ممنون میشم بدونم مشکل چیه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۵ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانمنظری بدهم
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر