جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپیک

در این مقاله مطالعه می کنید:

عمل واریکوسل چیست؟

عمل واریکوسل یا جراحی واریکوسل شایع ترین عملی است که برای درمان ناباروری مردان انجام می شود. در روش جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است.

واریکوسل در ۱۵ درصد مردان بطور عام، ۳۵ درصد مردان با ناباروری اولیه (مردانی که در طی زندگی نتوانسته اند بچه دار شوند) و ۷۵ تا ۸۱ درصد مردانی که ناباروری ثانویه  دارند( مردانی که نمی توانند برای بار دوم به بعد بچه دار شوند) دیده می شود.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان داد ه اند که در افرادی که واریکوسل دارند عملکرد بیضه با گذشت زمان بدتر می شود.

دکتر محمد جباری

جراحی و ترمیم واریکوسل از آسیب بیشتر به عملکرد بیضه در آینده جلوگیری می کند و در درصد قابل توجهی از مردان باعث بهبود تولید اسپرم در بیضه و همچنین افزایش کارکرد سلول های تولید کننده ی هورمون مردانه یعنی تستوسترون می شود.

نقش متخصصین ارولوژی برای پیشگیری از ناباروری و یا کمبود هورمون های مردانه در آینده آنجا اهمیت پیدا می کند که بتوانند با استفاده از بهترین روش جراحی عوارض و احتمال عود را به حداقل برساند.

در جدول زیر معایب و مزایای روش های مختلف جراحی واریکوسل با هم مقایسه شده اند.

عمل واریکوسل

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود در روش جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است در صورتی که در مثلا روش لاپاروسکوژیک ۳ تا ۱۵ درصد می باشد. همچنین دیگر عوارض عمل مثل بروز هیدروسل در روش میکروسکوپیک رخ نمی دهد. به عبارتی می توان گفت که جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپیک بهترین نتایج و کمترین عوارض را بدنبال خواهد داشت.

جراحی میکروسکوپیک

جراحی میکروسکوپیک

واریکوسل گرید ۱ و ناباروری

سوال: واریکوسل گرید 1 با توضیحات زیر نیاز به جراحی دارد؟

با سلام خدمت جناب دکتر جباری. با توجه به سقطی که من 1 ماه پبش داشتم امروز همسرم سونوگرافی انجام دادند که در جواب نوشته قطر عروق وریدی در سمت چپ با مانور والسالوا 2/5 تا 3 میلیمتر است که کمی برجسته است دلالت بر واریکوسل خفیف گرید 1 در سمت چپ دارد. در ضمن آزمایش اسپرم نرمال و خوب بود و در معاینه هم هیچ چیز مشاهده نشد و همه چیز خوب بود با توجه به آزمایش و معاینه خوب , گرید 1 واریکوسل احتیاج به عمل دارد؟

ما میتوانیم با داشتن واریکوسل گرید 1 بدون عمل اقدام به بارداری کنیم؟مشکلی پیش نمی آید؟؟
بسیار بسیار سپاسگذارم از وقتی که میگذارین

برای مشاهده پاسخ این سوال اینجا کلیک کنید.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (48 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مشکلم عدم نعوظ کامل و کاهش شدید میل جنسی هست سطح تستسترون تا 2.54 ngml و تعداد اسپرم تا 6.5 miml با 80 درصد شکل غیر نرمال پایین اومده ،دوتا عمل داشتم یکی قطع لیگمان در 913 و یکی vy پلاستی در 956 ک بعد از عمل دوم کیسه بیضه کوچک و بیضه ها تحت فشار هستن و مشکلاتم تقریبا بعد از عمل دوم ایجاد شده ک بنظرم بخاطر کوچک شدن کیسه بیضه هست میخواستم بدونم امکان بزرگ کردن کیسه بیضه هست؟ با پیوند پوست یا هر روش دیگه
    همچنین نتایج ازمایش قبل از عمل دوم خیلی بهتر از الان هستن
    ممنون از صبوری و لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      کم توانی جنسی علل متعددی دارد که بخشی جسمی و بخشی از آن عوامل فکری و روانی است. از علل جسمی می توان به اختلالات هورمونی و اختلالات عروق و اعصاب مربوط به آلت تناسلی اشاره کرد. بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا، بالا بودن چربی خون و اختلالات عصبی در ناحیه کمر و داروها بویژه برخی از داروهای فشار خون و داروهای اعصاب و روان، رژیم های ناسالم مخصوصا رژیم پرچربی، سیگار، مواد مخدر و روانگردان، عدم تحرک و ورزش منظم، استرس و فشارهای روانی و عدم رضایت مندی از زندگی و شرایط موجود، بالا بودن ساعات کار و کم بودن زمان لازم برای استراحت و در کنار خانواده بودن همه بخشی از علل کم میلی و کم توانی جنسی است. لذا در ابتدا نیاز به معاینه و انجام تست های لازم توسط ارولوژیست هست. در صورت طبیعیی بودن ارزیابی های لازم توسط متخصص ارولوژی توصیه می شود برای مشاوره به روانشناسی که در زمینه روابط جنسی فعالیت می کند مراجعه کنید. یادتان باشد در خیلی از موارد کلید درمان در دستان خودتان هست و با تغییر سبک و شیوه ی زندگی می توانید فعالیت جنسی مطلوب و رضایت بخشی را داشته باشید. در آخر اگر بیماری قلبی یا فشار خون کنترل نشده ندارید گاهی هم می توانید از قرص های کمکی مثل سیلدنافیل ۵۰ میلی گرمی یکساعت قبل از رابطه استفاده کنید. از شایع ترین عوارض احتمالی این قرص سردرد، گرفتگی بینی و تاری دید می باشد و مصرف همزمان آن با برخی از داروهای قلبی ممنوع می باشد.
      به نظر من شما مشکل هورمونی ندارید ولی آزمایش اسپرم تان غیر طبیعی است که در زمان باروری بایستی به ان پرداخته شود. اصولا دلیل ندارد که کیسه ی بیضه ها کوچک شود و پیوند پوست شکل نامناسبی به کیسه خواهد داد لذا فقط در مواردی استفاده می شود که پوست بیضه در اثر حادثه ای مثل سوختگی یا عفونت از بین رفته باشد.
  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید!من همیشه شرت مایو میپوشیدم و چن روز پیش شرت هفتی خریدم ک خیلی هم تنگ نبود،چون هواسردبود مجبور شدم برای بیرون رفتن از زیر شلوارم شلوار گرم کن بپوشم!حین راه رفتن حس کروم بیضه هام درد میکنن خیلی درد شدید بود! بعد از اونروز هرازگاهی درد بیضه سمت راست رو دارم و جالبه ک اندازه ش ی مقداری بزرگتر از حالت قبل شده! درد از قسمت زیر بیضه سمت راست هستش! الان دیگه درد شدید اصلا ندارم ولی خب ی درد خفیفی گاهی میاد سراغم درضمن بیضه ای ک درو میکنه هم ی مقداری بزرگتر شده!میخاستم ببینم مشکلی پیش اومده برام؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید شاید التهاب اپیدیدیم داشته باشید.
    2. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون از جوابتون! اگه التهاب اپیدیدیم داشته باشم درمانش چیه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      داروهای ضد التهاب مثل کپسول سلکسیب
    4. تصویر کاربر رضا شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      دکترجان ممنون از اینکه سریع جواب میدید اصلا انتظارشو نداشتم! میشه بگید دارویی برای زودانزالی هست یا ن؟ و اینکه اطبا طب سنتی ک میگن حنا بمالی رو الت تناسلی باعث ضخیم ترشدن پوست الت شده و انزال رو ب تاخیر میندازه چقد از نظرعلمی درسته؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      میشه بگید دارویی برای زودانزالی هست یا ن؟ .............................زودانزالی درمان قطعی ندارد ولی با درواروهایی مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی( بصورت دائمی و روزانه یک عدد یا اینکه 6 ساعت قبل از نزدیکی)، می توان آن را کنترل کرد ولی تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود
      اسپری لیدوکائین 10% یا کرم زایلا-پی یکی از این داروهاست. 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت و زیر آن و یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت بزنید(بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت). حتما بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع روابط جنسی آلت خود را بشورید.
      اینکه اطبا طب سنتی ک میگن حنا بمالی رو الت تناسلی باعث ضخیم ترشدن پوست الت شده و انزال رو ب تاخیر میندازه چقد از نظرعلمی درسته؟.......................در علوم جدید این حرف پذیرفته نیست
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر عا یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    A A:
    A A:
    آلت من در حالت نعوظ کامل از بیخ منظورم از قسمت زیر ناف 15 سانتیمتره
    اما درحالت خوابیده خیلی کوچک و بصورت جمع شده به حالت فنری با اندازه خیلی کوچک و قطر خیلی خیلی کم و یه حالت مرده به خودش میگیره پوست بیضه هم در این حالت جمع میشه و بیضه هامم کوچیک میشه ضمنا یکی از بیضه هام (سمت راستی) به سمت بالا میره تو.
    نه میتونم استخر برم چون مسخره ام میکنن. کلا بابت این موضوع خیلی رنج میبرم
    علت چیه آقای دکتر؟
    راه درمان چیه؟
    1. تصویر کاربر عا شنبه ۱۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      خواهشا اسم و اسم خانوادگی من
      نشان داده نشود.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      جمع شدن آلت و کیسه ی بیضه گاهی به دلیل سردی هوا و گاهی بدلیل استرس هست و در افراد وسواسی بیشتر دیده می شود و طبیعی است. هر چه هوا گرم تر باشد و فرد ریلکس تر و کم استرس تر باشد شرایط بهتری خواهد داشت.
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    سلام.مدت بیست روز از خوردن ضربه توپ به بدنم که بسیار درد داشتم و ورم در سمت چپ داشتم به پزشک مراجعه کردم و تشخیص دادند وارکوسل درجه 3 ...اما یه دکتر دیگه نوع خفیفش رو اعلام کرد...الان دردش خیلی کمتر شده و ورم هم خوابیده اما ورم قسمت چپ باقی مانده و احساس میکنم یک غده کوچک روی اون رگ ها هستش ...لطفا راهنمایی کنید ایا بین ضربه و این مشکل رابطه ای است ....من در خدمت سربازی میباشم و دکتر اصرار به عمل کردن دارد و میگوید مادر زادی است اما من میترسم عمل کنم..‌در ضمن مجرد هم میباشم واریکوسل مادر زادی است یا برحسب ضربه هم بوجود می اید.....؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۵ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      ضربه باعث واریکوسل نمی شود. پیشنهاد می کنم ازمایش اسپرم بدهید و اگر طبیعی بود نیازی به عمل نیست
  • تصویر کاربر زینب یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 114 مشاهده پرسش
    ...:
    سلام من چن وقت پیش متوجه شدم که زیر لبه های الت تناسلیم یه دونه وجود داره ککه فکر کردم خال گوشتیه ولی وقتی فشارش دادم یه چیز سفید زد بیرون و بعدش یکم خون اومدو خوب شد یعنی اون دونه ی سر سفید رفت ولی برامدگیش مون اما امروز خیلی تصادفی متوجه شدم که الا حدود 4-5تا دونه همون شکل هست که فشارشون میدم یه چیز سفید میزنه بیرون اما چرک نیست چون یه مقدار سفته و خیلی میترسم زگیل باشه ...:
    نمیدونم چیکار کنم امکان داره بازم بیشتر بشه چون بعد فشار دادن یه مقدار خون هم ازش میزنه بیرون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۴ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      با توصیفاتی که شما فرمودید به نظر من بعیده که زگیل باشه ولی برای اطمینانبیشتر بهتره که معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر