سوالات شایع در مورد زگیل تناسلی–قسمت ۲

اگر شریک جنسی من به زگیل تناسلی مبتلاست چه آزمایشی در رابطه با سرطان ناشی از HPV می تواند انجام دهد؟

در حال حاضر هیچ آزمایشی در دسترس نیست تا مشخص کند که آیا مردان به سرطان مرتبط با HPV مبتلا شده اند یا خیر. برخی پزشکان استفاده از تست پاپ اسمیر از ناحیه مقعدی را برای مردان هم جنس باز توصیه می کنند۲. ولی این توصیه مورد پذیرش همه ی پزشکان نیست چرا که بر خلاف زنان، برداشتن سلول های پیش بدخیم یا بدخیم در مردان باعث کاهش میزان بروز سرطان در آن ها نمی شود. ولی در زنان انجام تست پاپ اسمیر بصورت دوره ای می تواند به تشخیص و درمان زود هنگام سرطان گردن رحم کمک کند.

زگیل تناسلی در مردان

اگر شریک جنسی من به سرطان ناشی از HPV مبتلا شده باشد چه درمانی باید انجام دهد؟

در بیماران با سرطان مرتبط با HPV در ناحیه ی آلت، مقعد، گردن رحم و دهان درمان های متعددی شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی وجراحی مانند سرطان در دیگر نواحی بدن توصیه می شود. انتخاب شیوه ی درمانی براساس مشورتی است که بین شما و پزشک تان انجام می شود و به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

ابتلای به عفونت HPV چه پیام و معنی برای من و شریک جنسی ام دارد؟

حدود ۱۰۰ نوع ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که اکثر آن ها علائمی ایجاد نکرده و بطور خودبخود از بین می روند. برخی از انواع HPV باعث بروز زگیل در ناحیه ی مقعد، ناحیه ی تناسلی و ران ها می شوند. این زگیل ها ممکن است ناراحت کننده بوده و با خارش یا بعضا خونریزی بهنگام تماس همراه باشند.

بخوانید  بهترین درمان زگیل تناسلی لیزر است یا کرایوتراپی؟

زنان مبتلا به عفونت HPV در خطر ابتلا به سرطان گردن رحم هستند. لذا به این افراد توصیه می شود بصورت منظم وسالیانه از نظر احتمال بروز سلول های پیش بدخیمی و بدخیمی غربالگری شوند.

در مردان و زنان، حدود ۴۰ نوع ویروس HPV می توانند از طریق جنسی منتقل شده و باعث سرطان دهان، مقعد، گردن رحم یا آلت شوند. شانس ابتلا به سرطان ناشی از عفونت HPV در مردان بسیار کمتر از زنان است. مردانی که ختنه شده اند خطر بروز سرطان آلت در کمترین حد خود قرار دارد.

اگرچه سرطان آلت ناشی از عفونت HPV در مردان نسبتا نادر است ولی هر مردی که عفونت HPV دارد بایستی از نظر بروز هر گونه  تغییر فیزیکی در ناحیه تناسلی که می تواند با سرطان همراه باشد چک شود. در صورت بروز هر گونه تغییری در رنگ، شکل و ظاهر پوست آلت یا بروز هرگونه زخم باز یا رشد غیر طبیعی پوست بر روی تنه ی آلت تناسلی، بایستی به پزشک مراجعه کرد. سرطان های ناحیه انتهایی روده ممکن است هیچ گونه علامتی نداشته باشند. بلکه بصورت تغییر در عادت اجابت مزاج، درد هنگام دفع مدفوع، خارش مقعدی و ترشح غیر طبیعی از مقعد بروز کند. همه این تغییرات بایستی به پزشک اطلاع داده شود.

در مردان، سرطان های ناشی از HPV غالبا در مردان هم جنس باز و مردان با نقص سیستم ایمنی مثل افراد مبتلا به HIV و ایدز دیده می شود.

زگیل تناسلی مرد

اگر من از شریک جنسی خود HPV بگیرم یعنی اینکه وی من را فریب داده است؟

ویروس HPV می تواند برای ماه ها تا سال ها بعد از تماس جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی بصورت نهفته در بدن افراد باقی بماند. و بدون بروز هیچگونه علائم و نشانه های ظاهری ممکن است به شریک جنسی دیگری منتقل شود. بنابراین، انتقال ویروس HPV از شریک جنسی تان به شما لزوما به معنی رابطه ی جنسی اخیر و جدید شریک جنسی شما با فرد دیگری نیست.

بخوانید  عکس بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه می شوند؟

وقتی هر دو شریک جنسی به زگیل تناسلی مبتلا هستند، مشکل بتوان گفت که کدام یک از آن ها ابتدا به ویروس HPV مبتلا شده است.

زگیل تناسلی در زنان

اگر یکی از ما زگیل تناسلی داشته باشد بدین معناست که دیگری هم مبتلا شده است؟

بطور شایعی اگر یک نفر به ویروس HPV مبتلا باشد، عفونت به شریک جنسی وی نیز منتقل خواهد شد. احتمال انتقال عفونت زیاد هست زیرا همانطور که قبلا ذکر شد عفونت می تواند بدون بروز علائم و بصورت نهفته در فرد باشد. اگرچه ممکن است با گذشت زمان زگیل ها ظاهر شوند ولی طی دوران نهفتگی بیماری احتمالا به شریک جنسی منتقل شده است.

شانس انتقال با استفاده از کاندوم و نیز پرهیز از تماس جنسی در زمانی که زگیل ها وجود دارند و با چشم دیده می شوند کاهش می یابد. اکثر افراد مبتلا به عفونت HPV، دچار زگیل تناسلی یا سرطان نمی شوند، و چنین عفونت هایی به مرور زمان در طی زندگی برطرف می شود.

آیا پسران هم مثل دختران بایستی واکسن گارداسیل بزنند؟

واکسن زگیل تناسلی در آمریکا فقط برای دختران و زنان بین ۹ تا ۲۶ سال توصیه می شود ولی در انگلیس علاوه بر زنان برای پسران ۹ تا ۱۵ سال هم توصیه می شود و در برخی کشورهای دیگر برای زنان ۹ تا ۲۶ سال و پسران ۹ تا ۲۱ سال توصیه شده است.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

سوالات شایع در مورد زگیل تناسلی–قسمت ۲
4.4 (87.5%) 8 رای

امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.