پرسش و پاسخ در مورد زگیل تناسلی با دکتر جباری

در این مقاله مطالعه می کنید:

با توجه به معضلاتی که زگیل تناسلی به وجود می آورد، همواره سوال هایی مطرح می شود که نیاز به پاسخ دقیق و علمی دارند. در اینجا ما به تعدادی از این سوالات پاسخ می دهیم.در ادامه با پرسش و پاسخ زگیل تناسلی همراه ما باشید.

بیماری زگیل تناسلی چقدر شایع است؟

زگیل تناسلی شایع ترین بیماری است که از طریق جنسی منتقل می شود و اگرچه در ایران آمار دقیقی وجود ندارد ولی یکی از شایع ترین شکایاتی است که پزشکان بویژه ارولوژیست  و متخصصین زنان در مطب با آن برخورد دارند. در آمریکا از هر دو نفرفردی که از نظر جنسی فعال است یکی به این ویروس مبتلاست.

اگر شریک جنسی من به زگیل تناسلی مبتلاست چه آزمایشی  انجام دهد؟

در حال حاضر هیچ آزمایشی در دسترس نیست تا مشخص کند که آیا افراد به سرطان مرتبط با HPV مبتلا شده اند یا خیر. برخی پزشکان استفاده از تست پاپ اسمیر از ناحیه مقعدی را برای افراد هم جنس باز توصیه می کنند2. ولی این توصیه مورد پذیرش همه ی پزشکان نیست چرا که بر خلاف زنان، برداشتن سلول های پیش بدخیم یا بدخیم  باعث کاهش میزان بروز سرطان در آن ها نمی شود. ولی در زنان انجام تست پاپ اسمیر بصورت دوره ای می تواند به تشخیص و درمان زود هنگام سرطان گردن رحم کمک کند.

زگیل تناسلی در مردان

در بیماران با سرطان مرتبط با HPV در ناحیه ی آلت، مقعد، گردن رحم و دهان درمان های متعددی شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی وجراحی مانند سرطان در دیگر نواحی بدن توصیه می شود. انتخاب شیوه ی درمانی براساس مشورتی است که بین شما و پزشک تان انجام می شود و به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

ابتلای به عفونت HPV چه معنی برای من و شریک جنسی ام دارد؟

حدود 100 نوع ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که اکثر آن ها علائمی ایجاد نکرده و بطور خودبخود از بین می روند. برخی از انواع HPV باعث بروز زگیل در ناحیه ی مقعد، ناحیه ی تناسلی و ران ها می شوند. این زگیل ها ممکن است ناراحت کننده بوده و با خارش یا بعضا خونریزی بهنگام تماس همراه باشند.

زنان مبتلا به عفونت HPV در خطر ابتلا به سرطان گردن رحم هستند. لذا به این افراد توصیه می شود بصورت منظم وسالیانه از نظر احتمال بروز سلول های پیش بدخیمی و بدخیمی غربالگری شوند.

حدود 40 نوع ویروس HPV می توانند از طریق جنسی منتقل شده و باعث سرطان دهان، مقعد، گردن رحم یا آلت شوند. شانس ابتلا به سرطان ناشی از عفونت HPV در مردان بسیار کمتر از زنان است. در مردانی که ختنه شده اند، خطر بروز سرطان آلت در کمترین حد خود قرار دارد.

اگرچه سرطان آلت ناشی از عفونت HPV  نسبتا نادر است ولی هر مردی که عفونت HPV دارد بایستی از نظر بروز هر گونه  تغییر فیزیکی در ناحیه تناسلی که می تواند با سرطان همراه باشد چک شود. در صورت بروز هر گونه تغییری در رنگ، شکل و ظاهر پوست آلت یا بروز هرگونه زخم باز یا رشد غیر طبیعی پوست بر روی تنه ی آلت تناسلی، بایستی به پزشک مراجعه کرد. سرطان های ناحیه انتهایی روده ممکن است هیچ گونه علامتی نداشته باشند. بلکه بصورت تغییر در عادت اجابت مزاج، درد هنگام دفع مدفوع، خارش مقعدی و ترشح غیر طبیعی از مقعد بروز کند. همه این تغییرات بایستی به پزشک اطلاع داده شود.

سرطان های ناشی از HPV غالبا در مردان هم جنس باز و با نقص سیستم ایمنی مثل افراد مبتلا به HIV و ایدز دیده می شود.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

زگیل تناسلی مرد

اگر من از شریک جنسی خود HPV بگیرم یعنی اینکه وی من را فریب داده است؟

ویروس HPV می تواند برای ماه ها تا سال ها بعد از تماس جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی بصورت نهفته در بدن افراد باقی بماند. و بدون بروز هیچگونه علائم و نشانه های ظاهری ممکن است به شریک جنسی دیگری منتقل شود. بنابراین، انتقال ویروس HPV از شریک جنسی تان به شما لزوما به معنی رابطه ی جنسی اخیر و جدید شریک جنسی شما با فرد دیگری نیست.

وقتی هر دو شریک جنسی به زگیل تناسلی مبتلا هستند، مشکل بتوان گفت که کدام یک از آن ها ابتدا به ویروس HPV مبتلا شده است.افرا

بهترین درمان زگیل تناسلی چیست؟

اگر یکی از ما زگیل تناسلی داشته باشد بدین معناست که دیگری هم مبتلا شده است؟

بطور شایعی اگر یک نفر به ویروس HPV مبتلا باشد، عفونت به شریک جنسی وی نیز منتقل خواهد شد. احتمال انتقال عفونت زیاد هست زیرا همانطور که قبلا ذکر شد عفونت می تواند بدون بروز علائم و بصورت نهفته در فرد باشد. اگرچه ممکن است با گذشت زمان زگیل ها ظاهر شوند ولی طی دوران نهفتگی بیماری احتمالا به شریک جنسی منتقل شده است.

شانس انتقال با استفاده از کاندوم و نیز پرهیز از تماس جنسی در زمانی که زگیل ها وجود دارند و با چشم دیده می شوند کاهش می یابد. اکثر افراد مبتلا به عفونت HPV، دچار زگیل تناسلی یا سرطان نمی شوند، و چنین عفونت هایی به مرور زمان در طی زندگی برطرف می شود.

آیا پسران هم مثل دختران بایستی واکسن گارداسیل بزنند؟

پرسش و پاسخ درباره واکسن گارداسیل بسیار زیاد است. در این باره می توان گفت که، واکسن زگیل تناسلی در آمریکا فقط برای دختران و زنان بین 9 تا 26 سال توصیه می شود ولی در انگلیس علاوه بر زنان برای پسران 9 تا 15 سال هم توصیه می شود و در برخی کشورهای دیگر برای زنان 9 تا 26 سال و پسران 9 تا 21 سال توصیه شده است.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (23 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر دنیا چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عکس هایی که براتون فرستادم مطرح کننده وستبیولار هستند یا زگیل ؟ ۳۱ ساله هستم و در دوران عقد ، با توحه به سن و اینکه رابطه تماسی داشتم میتونم واکسن گارداسیل بزنم؟ یا دیر شده!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      وستیبولار پاپیلوماتوز هستند و واکسن هم می توانید بزنید.

  • تصویر کاربر هایدی جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    من زنی هستم که ۳ ساله متوجه شدم مبتلا به ویروس hpv هستم، آن زمان زایده داشتم که با دارو برطرف شده از ۳ سال پیش تا الان هیچگونه زگیل دیده نشده روی بدنم، الان میخوام نامزد کنم و میخوام بدونم چجوری با همسرم رابطه داشته باشم که ویروس بهش منتقل نشه؟ ما دنبال راهی هستیم که اون هیچوقت مبتلا نشه.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۲ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      تنها راهش اینه که همسرتان همیشه از کاندوم شورت استفاده کنه تا تماس پوستی ناحیه تناسلی بین تان برقرار نشود. البته شاید هم خوب شده باشید و ویروس نداشته باشید. همسرتان حتما واکسن هم بزنند.

  • تصویر کاربر مهدی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر این عکس زگیل تناسلی هست یا خیر
    1. تصویر کاربر مهدی دوشنبه ۱۲ مهر ۰( 2 سال پیش)
      این عکس
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)

      سلام

      بله زگیل تناسلی است و بهترین درمان برای زنگیل ناسلی سوراخ مجرای ادراری لیزر هست

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمدرضا پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 210 مشاهده پرسش
    با سلام .من مدتی در گیر ویروس کرونا بودم از اخرین رابطم مدتها گذشته بود.انتهای دوران نقاهتم بود ک رابطه دهانی داشتم بعد از مدتی متوجه لکه های قرمز و سفید روی زبونم شدم.بعد انتهای زبان زیگیل مساهده کردم .دوتا در قسمت راست و دوتا در قسمت چپ.انتهای گلومم چیزی شبیه ب افت زده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر م سه شنبه ۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من تقریبا دوهفته میشه که دچار زیگیل شدم البته اینو دکتر تا دید گفت حالا نمیدونم تشخیص درست بوده یا نه چون اینا مثل جوش پراکنده و دور مقعد و واژن زده و به رنگ قهوه ای تیره اس و یه برجستگی داره هی کم و زیاد میشه و اصلا هم هیچ سوزش خارش یا ترشحی ندارم دکتر هم یه موادی زد روش گفت ۴ روز دیگه دوباره بیا اون مواد هم هیچ سوزشی نداشت بعد هم گفت باید تست پاپسمیر و اچ پی وی بدی تا نوعش مشخص بشه حالا امکان داره که تشخیصش اشتباه باشه و اصلا زیگیل نباشه ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۵ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      خیلی اوقات پیش میاد که زائده های ناحیه تناسلی با زگیل  تناسلی اشتباه می شوند لذا در مواردی که شک وجود دارد توصیه به نمونه برداری از ضایعات و تست HPV PCR می شود. متآسفانه فقط براساس توضیحاتی که می دهید نمیشه گفت بوده یا نه ولی من موارد زیادی دیده ام که با زگیل تناسلی اشتباه می شوند.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر