پرسش و پاسخ در مورد زگیل تناسلی با دکتر جباری

در این مقاله مطالعه می کنید:

با توجه به معضلاتی که زگیل تناسلی به وجود می آورد، همواره سوال هایی مطرح می شود که نیاز به پاسخ دقیق و علمی دارند. در اینجا ما به تعدادی از این سوالات پاسخ می دهیم.در ادامه با پرسش و پاسخ زگیل تناسلی همراه ما باشید.

بیماری زگیل تناسلی چقدر شایع است؟

زگیل تناسلی شایع ترین بیماری است که از طریق جنسی منتقل می شود و اگرچه در ایران آمار دقیقی وجود ندارد ولی یکی از شایع ترین شکایاتی است که پزشکان بویژه ارولوژیست  و متخصصین زنان در مطب با آن برخورد دارند. در آمریکا از هر دو نفرفردی که از نظر جنسی فعال است یکی به این ویروس مبتلاست.

اگر شریک جنسی من به زگیل تناسلی مبتلاست چه آزمایشی  انجام دهد؟

در حال حاضر هیچ آزمایشی در دسترس نیست تا مشخص کند که آیا افراد به سرطان مرتبط با HPV مبتلا شده اند یا خیر. برخی پزشکان استفاده از تست پاپ اسمیر از ناحیه مقعدی را برای افراد هم جنس باز توصیه می کنند2. ولی این توصیه مورد پذیرش همه ی پزشکان نیست چرا که بر خلاف زنان، برداشتن سلول های پیش بدخیم یا بدخیم  باعث کاهش میزان بروز سرطان در آن ها نمی شود. ولی در زنان انجام تست پاپ اسمیر بصورت دوره ای می تواند به تشخیص و درمان زود هنگام سرطان گردن رحم کمک کند.

زگیل تناسلی در مردان

در بیماران با سرطان مرتبط با HPV در ناحیه ی آلت، مقعد، گردن رحم و دهان درمان های متعددی شامل شیمی درمانی، پرتودرمانی وجراحی مانند سرطان در دیگر نواحی بدن توصیه می شود. انتخاب شیوه ی درمانی براساس مشورتی است که بین شما و پزشک تان انجام می شود و به نوع سرطان و میزان پیشرفت آن بستگی دارد.

ابتلای به عفونت HPV چه معنی برای من و شریک جنسی ام دارد؟

حدود 100 نوع ویروس زگیل تناسلی وجود دارد که اکثر آن ها علائمی ایجاد نکرده و بطور خودبخود از بین می روند. برخی از انواع HPV باعث بروز زگیل در ناحیه ی مقعد، ناحیه ی تناسلی و ران ها می شوند. این زگیل ها ممکن است ناراحت کننده بوده و با خارش یا بعضا خونریزی بهنگام تماس همراه باشند.

زنان مبتلا به عفونت HPV در خطر ابتلا به سرطان گردن رحم هستند. لذا به این افراد توصیه می شود بصورت منظم وسالیانه از نظر احتمال بروز سلول های پیش بدخیمی و بدخیمی غربالگری شوند.

حدود 40 نوع ویروس HPV می توانند از طریق جنسی منتقل شده و باعث سرطان دهان، مقعد، گردن رحم یا آلت شوند. شانس ابتلا به سرطان ناشی از عفونت HPV در مردان بسیار کمتر از زنان است. در مردانی که ختنه شده اند، خطر بروز سرطان آلت در کمترین حد خود قرار دارد.

اگرچه سرطان آلت ناشی از عفونت HPV  نسبتا نادر است ولی هر مردی که عفونت HPV دارد بایستی از نظر بروز هر گونه  تغییر فیزیکی در ناحیه تناسلی که می تواند با سرطان همراه باشد چک شود. در صورت بروز هر گونه تغییری در رنگ، شکل و ظاهر پوست آلت یا بروز هرگونه زخم باز یا رشد غیر طبیعی پوست بر روی تنه ی آلت تناسلی، بایستی به پزشک مراجعه کرد. سرطان های ناحیه انتهایی روده ممکن است هیچ گونه علامتی نداشته باشند. بلکه بصورت تغییر در عادت اجابت مزاج، درد هنگام دفع مدفوع، خارش مقعدی و ترشح غیر طبیعی از مقعد بروز کند. همه این تغییرات بایستی به پزشک اطلاع داده شود.

سرطان های ناشی از HPV غالبا در مردان هم جنس باز و با نقص سیستم ایمنی مثل افراد مبتلا به HIV و ایدز دیده می شود.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

زگیل تناسلی مرد

اگر من از شریک جنسی خود HPV بگیرم یعنی اینکه وی من را فریب داده است؟

ویروس HPV می تواند برای ماه ها تا سال ها بعد از تماس جنسی دهانی، واژینال یا مقعدی بصورت نهفته در بدن افراد باقی بماند. و بدون بروز هیچگونه علائم و نشانه های ظاهری ممکن است به شریک جنسی دیگری منتقل شود. بنابراین، انتقال ویروس HPV از شریک جنسی تان به شما لزوما به معنی رابطه ی جنسی اخیر و جدید شریک جنسی شما با فرد دیگری نیست.

وقتی هر دو شریک جنسی به زگیل تناسلی مبتلا هستند، مشکل بتوان گفت که کدام یک از آن ها ابتدا به ویروس HPV مبتلا شده است.افرا

بهترین درمان زگیل تناسلی چیست؟

اگر یکی از ما زگیل تناسلی داشته باشد بدین معناست که دیگری هم مبتلا شده است؟

بطور شایعی اگر یک نفر به ویروس HPV مبتلا باشد، عفونت به شریک جنسی وی نیز منتقل خواهد شد. احتمال انتقال عفونت زیاد هست زیرا همانطور که قبلا ذکر شد عفونت می تواند بدون بروز علائم و بصورت نهفته در فرد باشد. اگرچه ممکن است با گذشت زمان زگیل ها ظاهر شوند ولی طی دوران نهفتگی بیماری احتمالا به شریک جنسی منتقل شده است.

شانس انتقال با استفاده از کاندوم و نیز پرهیز از تماس جنسی در زمانی که زگیل ها وجود دارند و با چشم دیده می شوند کاهش می یابد. اکثر افراد مبتلا به عفونت HPV، دچار زگیل تناسلی یا سرطان نمی شوند، و چنین عفونت هایی به مرور زمان در طی زندگی برطرف می شود.

آیا پسران هم مثل دختران بایستی واکسن گارداسیل بزنند؟

پرسش و پاسخ درباره واکسن گارداسیل بسیار زیاد است. در این باره می توان گفت که، واکسن زگیل تناسلی در آمریکا فقط برای دختران و زنان بین 9 تا 26 سال توصیه می شود ولی در انگلیس علاوه بر زنان برای پسران 9 تا 15 سال هم توصیه می شود و در برخی کشورهای دیگر برای زنان 9 تا 26 سال و پسران 9 تا 21 سال توصیه شده است.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (23 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سحر دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من نزدیک مقدم زگیل درآمده شریک جنسیمم چند تا ریز رو آلتش درآمده چه دارویی استفاده کنیم تا بهبود پیدا کنه خجالت میکشیم بابت این موضوع دکتر بریم لطفا کمک کنین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام، آقای دکتر من 38 سالمه، هفده ساله ازدواج کردم و یه پسر چهارده ساله دارم،من مطالب سایت رو مطالعه کردم دچار یه نگرانی شدم، من بیست سال پیش قبل از ازدواجم رابطه دهانی در حد یکی دو بار داشتم، نمیدونم طرف مقابل زگیل داشت یا نه، ظاهرا که سالم بود، میخواستم بدونم آیا پس از گذشت بیست سال من هنوز باید نگران وارت دهانی و سرطان دهان باشم یا خیر؟ با توجه به اینکه من توی مدتی که ازدواج کردم با همسرم رابطه دهانی هم داشتم و تا الان خدا رو شکر سالمیم، چند سال دیگه باید منتظر باشم تا مطمین بشم دهانم آلوده شده یا نه؟ من پاپ اسمیر وتست hpv از دهانه رحم دادم و منفی بود هر دو تاش.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      خیر نیازی نیست نگران بیماری خاصی از این بابت باشید

    2. تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر یعنی دیگه خیالم راحت باشه و مطمین باشم که دهانم آلوده نشده، چون من دچار ترس شدم و همش تو دهانمو بررسی میکنم، دکتر جان اگه قرار بود زگیل بزنه تا الان زده بود دیگه درسته؟ خیلی نگرانم، لطفا کمکم کنین.
    3. تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر من دیگه خیالم راحت باشه و مطمین باشم که دهانم آلوده نشده، اگه آلوده شده بود تا الان خودشو نشون میداد، درسته؟ من خیلی نگرانم، میترسم در آینده مشکلی پیش بیاد برام.
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      در پزشکی نمیشه قطعی در مورد موضوعی صحبت کرد ولی اصولا اگر مشکلی بود در این مدت خودش رو نشان می داد ضمن اینکه معلوم نیست پارتنر شما در آزمان مشکل HPV داشته است یا خیر لذا نگرانی و دغده بجز اینکه زندگی شما را خراب کند حاصل دیگری نخواهد داشت 

    5. تصویر کاربر فاطمه جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)
      اینکه میگین نمیشه قطعی نظر داد یعنی اینکه ممکنه هر زمان من دچار سرطان دهان بشم، چند سال دیگه بگذره که من خیالم راحت بشه و بتونم نفس بکشم؟ این زگیل مگه مثل زگیل دهانه رحم نیست که تا بیست سال بعدش معلوم میشه؟ یعنی تا آخر عم نگران باید باشم
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      هر لحظه همه ما ممکنه به سرطانی مبتلا بشویم لذا به نظرم نگرانی شما بی مورد است

    7. نمایش سایر 5 پاسخ
  • تصویر کاربر مهدی پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 180 مشاهده پرسش
    سلام نزدیک 8 ماهه این ضایعات روی پوست آلتم ظاهر شده اند...چند تایی از بین رفته...تعدادی هم تازه در اومدن....خواستم بدونم اینا چی هستن و درمانشون چیه....الان 8 ماهه رابطه زناشویی هم ندارم از ترس....دکتر هم نمیتوانم برم ....درمانش رو لطف میکنن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام این ضایعات مولوسکوم هستند. مولوسکوم که نام کاملش (مولوسکوم کنتاژیوزوم) می باشد یک بیماری پوستی ویروسی است و به شکل دانه‌های ریز نرم و محکم به رنگ‌های سفید یا صورتی و بصورت تکی یا گروهی ممکن است روی پوست ظاهر گردد.این بیماری در حالت معمول خود به خود طی چند هفته یا ۶ ماه تا یکسال ظاهر شده و ناپدید می‌شود هرچند ممکن است در برخی افراد به مدت بالای ۴ سال هم در پوست آن‌ها باقی بماند. این ویروس از طریق تماس مستقیم منتشر می شود ولی با تماس جنسی هم می‌تواند گسترش یابد و در افراد با سیستم های ایمنی در معرض خطر هم هم ممکن است رخ دهد. مولوسکوم‌ کنتاژیوزوم‌ می‌تواند از طریق خاراندن یا مالش یا اصلاح با تیغ و لیف زدن و حوله کشیدن بر روی ضایعات منتقل و یا در خود فرد منتشر شود. این بیماری پوستی بواسطه‌ لمس کردن و در تماس بودن با پوست آلوده منتقل می‌شود و قدرت سرایت یافتن آن بسیار بالاست بطوری‌که حتی اگر فرد سالم با حوله، لباس‌ها و حتی اسباب بازی‌های شخص مبتلا در ارتباط باشد، امکان ظاهر شدن دانه‌های مولوسکوم  بر بدن وی نیز وجود دارد. بهترین درمان لیزر می باشد ولی از طریق فریز ضایعه (کرایو تراپی) و یا اسکراپ و یا بریدن ضایعه توسط پزشک و یا تجویز کرم و یا پماد های مخصوص توسط پزشک نیز می توان درمان کرد.

  • تصویر کاربر مرتضی پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. میخواستم بدونم این دانه ها زگیل هست یا‌چیز دیگه و راه درمانشون چیه؟! ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      کمی مشکوک هستند بهتره ابتدا تست HPV PCR بکنید تا مطمن شوید هست یا خیر

  • تصویر کاربر گيتا شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر اگر من براي پسري كه زگيل تناسلي پرخطر داره درصورتي كه ايشون از كاندوم استفاده كرده باشن سكس دهاني انجام داده باشم آيا امكان انتقال به دهن من هست؟نگراني من اينكه ايشون قبل ازينكه از كاندوم استفاده كنن دستشون به اون زگيلها برخورد كرده بود و باهمون دست كاندوم رو پوشيدن؟درضمن من يك دز از گارداسيل رو زدم
    وسؤال بعديم اينكه آيا روابط سطحي بدون دخول بصورت كوتاه مدت باعث انتقال زگيل ميشه؟باوجوديكه يك مرحله واكسن رو زده باشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      آقاي دكتر اگر من براي پسري كه زگيل تناسلي پرخطر داره درصورتي كه ايشون از كاندوم استفاده كرده باشن سكس دهاني انجام داده باشم آيا امكان انتقال به دهن من هست؟....................................خیر
      نگراني من اينكه ايشون قبل ازينكه از كاندوم استفاده كنن دستشون به اون زگيلها برخورد كرده بود و باهمون دست كاندوم رو پوشيدن؟.......................نگران نباشید
      درضمن من يك دز از گارداسيل رو زدم
      وسؤال بعديم اينكه آيا روابط سطحي بدون دخول بصورت كوتاه مدت باعث انتقال زگيل ميشه؟.................................بله

      باوجوديكه يك مرحله واكسن رو زده باشم

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر