از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

تبخال تناسلی چیست؟

عفونت با ویروس تبخال تناسلی (HSV) غالبا در بیماران جوان رخ می دهد. این بیماری تا آخر عمر با بیمار هست و هر از چندگاهی عود می کند. دو نوع ویروس HSV وجود دارد: HSV نوع یک و نوع دو. غالب موارد تبخال تناسلی به دلیل ابتلا به HSV نوع دو می باشد. پیامدهای روانی این بیماری زیاد است. ویروس HSV نوع دو عاملی برای بروز سرطان گردن رحم نیست.

افراد آلوده به ویروس HSV نوع 2 اکثرا تشخیص داده نمی شوند. خیلی از افراد عفونت خفیف یا تشخیص داده نشده دارند ولی ویروس را بطور متناوب در دستگاه تناسلی خود رها می سازند. اولین باری که عفونت تبخال تناسلی رخ می دهد ممکن است با علائم شدیدی همراه باشد.

تبخال تناسلی چند روز طول میکشد؟

دوره تبخال تناسلی معمولا 10 تا 14 روز می باشد تبخال بصورت سوزش یا خارش خفیف در یک نقطه ای از پوست تناسلی شروع می شود و فردای آن جوش هایی بصورت تاول های کوچک کنار هم با حاشیه قرمز بروز می کند و سوزش و خارش بیشتر می شود. 2 تا 3 روز بعد تاول ها ترکیده و بصورت زخم ظاهر می شود و زخم هم ظرف مدت 7 تا 10 روز بتدریج بهبود می یابد.

عوامل خطر ساز برای ابتلا به تبخال تناسلی

عواملی که باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری تبخال تناسلی می شود عبارتند از:

• تعداد شرکای جنسی درتمام طول زندگی
• تعداد سال هایی که فرد فعالیت جنسی داشته است.
• مردان هم جنس باز
• نژاد سیاه پوست
• جنس زن
• سابقه ی ابتلا به دیگر بیماری های عفونی که از طریق جنسی منتقل می شود.

انتقال تبخال تناسلی مردان

انتقال ویروس هم از طریق جوش های تاول مانند و هم از طریق رهاسازی بدون علامت ویروس صورت می گیرد. احتمال انتقال ویروس تبخال تناسلی از طریق جوش های تاول مانند بیشتر است. احتمال انتقال از مرد به زن بیشتر از انتقال زن به مرد است.
در افرادی که در گذشته به ویروس HSV نوع یک مبتلا شده اند احتمال ابتلا به عفونت با ویروس HSV نوع دو کمتر بوده و شدت بیماری اولیه نیز کاهش می یابد. حتی ممکن است این افراد به صورت بدون علامت بیماری مبتلا شوند.

علائم تبخال تناسلی

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

حدودا ۶ روز بعد از تماس جنسی جوش های تاول مانند ظاهر می شوند. مرکز جوش های تاول مانند، ۲ تا ۳ روز بعد از ظاهر شدن فرورفته و ناف مانند می شود و سپس تاول ها ترکیده و خشک می شوند و ظرف ۱ تا ۲ هفته جوش ها ناپدید شده و بهبودی حاصل می شود.

ترشح از مجرای ادراری یا واژن، سوزش ادرار و بزرگ شدن و دردناک شدن غدد لنفاوی کشاله ی ران نیز ممکن است رخ دهد. تب، بدن درد و بیحالی از علائم دیگری است که در اولین بار ابتلا به عفونت رخ می دهد.

گردن رحم در اکثر موارد مبتلا شده که تقریبا همیشه باعث زخم گردن رحم می شود. التهاب، ورم و درد ممکن است آنقدر زیاد باشد که مانع ادرار کردن شده و بیمار مجبور به سوندگذاری شود.

تقریبا ۴۰% افرادی که برای اولین بار به ویروس HSV نوع دو مبتلا می شوند و دوسوم کسانی که برای اولین بار به HSV نوع یک مبتلا می شوند بدون علامت هستند.
ویروس HSV بعد از ورود به بدن از طریق عصب های حسی محیطی به عقده های ریشه های عصبی رفته و تا آخر عمر در آنجا ساکن می شوند.

عواملی که باعث فعال شدن و عود تبخال می شود عبارتند از:

• رابطه ی جنسی
• ضربه به پوست ناحیه تناسلی
• سرما یا گرما
• استرس
• ابتلا به عفونت همزمان
• شروع دوره ی قاعدگی

جلوگیری از عود تبخال تناسلی

برای جلوگیری از عود تبخال تناسلی بایستی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد و در سطح بالایی نگه داشت و مهم ترین عوامل افزایش توان سیستم ایمنی بدن عبارتند از:

✅ پرهیز از موقعیت های استرس زا
✅ کسب توانمندی مدیریت استرس
✅ خواب مناسب
✅ پرهیز از فعالیت های بدنی شدید که باعث خستگی مفرط بشه
✅ استفاده از مواد غذایی طبیعی که سیستم ایمنی را تقویت می کنند مثل: چای سبز، سیر تازه، لیموترش، کلم بروکلیو در کل میوه جات و سبزیجات تازه
✅ ورزش های سبک

نشانه های بیماری در موارد عود تبخال تناسلی

عود عفونت در زنان ممکن است خفیف و بی سر و صدا باشد و فقط نواحی واژن و گردن رحم را درگیر کند. به همین دلیل مردانی که برای بار اول به تبخال تناسلی مبتلا می شوند از اینکه از چه کسی بیماری را گرفته اند اطلاعی ندارند. اینکه بیماری چه زمانی عود می کند قابل پیش بینی نیست ولی اغلب بدنبال رابطه ی جنسی عود می کند. معمولا خارش و درد قبل از ظهور جوش ها ایجاد می شوند. گروه کوچکی از جوش های تاول مانند با حاشیه ی قرمز و مرکز سفید ظاهر شده، ظرف یک تا دو روز مرکز آنها فرو رفته شده و سپس تاول ترکیده و خشک می شوند و ظرف ۱۰ تا ۱۴ روز از بین می روند.

میزان عود بعد از اولین عفونت

حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد افرادی که برای اولین بار به تبخال تناسلی علامت دار نوع دو مبتلا می شون،د در طی سال اول چندین بار دچار عود عفونت می شوند. ولی در اکثر بیماران با گذشت زمان بتدریج از میزان عود کاسته می شود.

جلوگیری از تبخال تناسلی

پیشگیری از تبخال تناسلی

برای جلوگیری از انتقال بیماری تا بهبود کامل جوش ها بایستی از تماس جنسی پرهیز کرد. مجرای ادراری مردان و گردن رحم در زنانی که علامت ندارند می تواند عفونت را در هر زمانی منتقل کند. استفاده از کاندوم یا فوم های اسپرم کش در افرادی که سابقه عود تبخال تناسلی دارند توصیه می شود.

اگر هر دو شریک جنسی مبتلا به یک نوع ویروس HSV هستند نیازی به استفاده از کاندوم نیست.

یادتان باشد داشتن تبخال در یک ناحیه تضمین کننده ی عدم ابتلا به تبخال در نواحی دیگر نیست لذا از رابطه ی جنسی در زمانی که ضایعه ی فعال بصورت جوش وجود دارد بایستی پرهیز کرد.

روش های تشخیصی تبخال تناسلی

سه روش تشخیصی وجود دارد:

1. روش PCR با نمونه برداری از جوش های تاولی
2. روش سرولوژیک که آنتی بادی ویروس را در خون تشخیص می دهد
3. کشت ویروس که امروزه کمتر استفاده می شود.

درمان تبخال تناسلی

سنگ بنای درمان تبخال تناسلی داروی خوراکی و مشاوره با پزشک هست. داروهای خوراکی بطور نسبی علائم ونشانه های بیماری را کنترل می کند. این داروها بیماری را ریشه کن نمی کنند و روی خطر عود و همچنین دفعات و شدت عود بعد از توقف دارو تاثیری ندارند. فرم موضعی دارو بصورت کرم فوائد کمی دارد.

پماد تبخال تناسلی

پمادی که برای کنترل تبخال تناسلی استفاده می شود کرم آسیکلوویر است که روزانه 2 بار صبح و شب بمدت 5 تا 7 روز بر روی جوش و زخم تبخال تناسلی بکار می رود.

داروها

سه نوع داروی ضد ویروس در درمان تبخال تاثیر دارند. آسیکلوویر، والاسیکلوویر، و فامسیکلوویر. کرم آسیکلوویر کمتر از قرص آن موثر بوده و استفاده از آن چندان توصیه نمی شود. آسیکلوویر، والاسیکلوویر و فامسیکلوویر مدت زمان ریزش ویروس و زمان بهبودی و بروز ضایعات جدید را کاهش می دهد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی