عوارض و خطرات زگیل تناسلی در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

در رابطه با مباحثی که در مورد خطرات زگیل تناسلی در مردان وجود دارد می توان گفت که زگیل تناسلی بر خلاف تصور عموم مردم بیماری خطرناکی نیست و اغلب اوقات به سرطان منجر نمی شود ولی ظاهر نامناسب زگیل ها از نظر زیبایی، بروز استرس و نگرانی در فرد به جهت احتمال انتقال به دیگران و احتمال هرچند خلی کم بروز سرطان و بزرگ تر شدن زگیل ها و انتشار به محل های جدید ناحیه تناسلی دلایلی است که پیگیری و درمان آن را ضروری می کند.

خطرات زگیل تناسلی در مردان

هرپس تناسلی

مهم هست که بدانید خطر بروز سرطان در افرادی که به عفونت با HPV مبتلا می شوند خیلی پائین هست و اکثر عفونت های HPV گذراست لذا شاید بکار بردن کلمه ی پرخطر و یا گفتن زگیل سرطانی، برای این دسته از ویروس ها می تواند گیج کننده باشد.

با توجه به اینکه یکی از مهم ترین پایه های زندگی مشترک رابطه ی جنسی بین زن و شوهر است و منع کردن آن، گاه ناممکن بوده و می تواند آثار مخربی بر روی زندگی مشترک داشته باشد و از طرفی ممکن است ویروس HPV  تا زمان نامحدود و نامشخصی در بدن فرد بماند، لذا بعد از درمان و ناپدید شدن زگیل ها  زن و شوهر می توانند به رابطه ی جنسی خود ادامه دهند. در این موارد کاندوم بطور نسبی می تواند از انتشار ویروس جلوگیری کند.

علائم زگیل تناسلی در مردان چیست؟

زگیل تناسلی مردان معمولا بصورت خال های گوشتی گل کلمی در نواحی تناسلی بروز می کند و می تواند هم رنگ پوست یا تیره تر و یا روشن تر باشند. گاه زگیل ها مسطح بوده و تشخیص را با مشکل روبرو می کند. زگیل ها در نواحی مرطوب و چین دار مثل کشاله ران، ابتدای سوراخ ادراری، دهانه ی ورودی واژن و اطراف مقعد می توانند ایجاد درد، خارش و خونریزی و ترشحات بد بو کنند ولی این علائم شایع نیستند. شامل روی تنه ی آلت، کلاهک، داخل سوراخ  و مجرای ادراری، روی کیسه ی بیضه، کشاله ی ران، نواحی رویش مو در بالای آلت، لای باسن و اطراف مقعد، و در زنان هم علاوه بر نواحی مشترک ذکر شده بر روی لب های کوچک و بزرگ فرج، دهانه ی ورودی واژن و داخل واژن.

بهترین درمان زگیل تناسلی زنان چیست؟

آیا برای انتقال این بیماری دخول کامل واژنی و یا مقعدی لازم است؟

علت زگیل تناسلی در مردان تماس مالشی بین نواحی مبتلا به ویروس با نواحی سالم است لذا حتی اگر دخول واژنی یا مقعدی هم صورت نگرفته باشد امکان انتقال ویروس و ابتلای به بیماری هست البته اگر دخول واژنی یا مقعدی رخ نداده باشد بدیهی است که داخل واژن و مقعد گرفتار نخواهد شد و فقط نواحی که در تماس بوده اند آلوده می شوند.

مهم ترین، شایع ترین و شناخته شده ترین راه ابتلای به زگیل تناسلی تماس جنسی است. اگر چه تیغ و حوله مشترک آلوده نیز می تواند این بیماری ار منتقل کند ولی در دنیای امروز این روش ها متداول نمی باشد. در مورد استخر و سونا نیز بایستی گفت که در ایران لااقل شیوه ی رایجی برای انتقال ویروس زگیل تناسلی نیست. توالت فرنگی و دیگر روش ها نیز ثابت نشده اند.

زگیل تناسلی مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

مهم ترین راه تشخیص زگیل تناسلی معاینه و دیدن ضایعات گوشتی و بعضا گل کلمی در ناحیه تناسلی می باشد و در صورتی که با معاینه تشخیص قطعی شود نیازی به آزمایش نیست ولی در مواردی که شک به تشخیص وجود دارد نمونه برداری جهت بررسی بافت شناسی و همچنین تست PCR کمک کننده هست. در خانم ها نیز در کنار تست پاپ اسمیر از، از تست PCR برای تشخیص ابتلای گردن رحم و ناحیه داخلی واژن استفاده می شود.

امکان اشتباه گرفتن زگیل با دیگر ضایعات ناحیه تناسلی وجود دارد از جمله وستیبولار پاپیلوماتوزیس، خال، غدد سباسه، کیست اپیدرموئید، مولوسکوم، تبخال تناسلی، کراتوز سبورئیک، لیکن پلان، پاپول های مرواریدی آلت، ضایعات فوردایس، جوشگاه (محل زخم های قبلی بویژه ختنه)، فیبروما، سیرینگوما، آنژیوکراتوم

آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

درمان زگیل تناسلی در مردان انواع متعددی دارد که به دو گروه تقسیم می شود:

1- درمان هایی که توسط بیمار قابل استفاده هست مثل پووفیلین، کرم ایمیکوئیمود یا آلدرا، اسید تری کلرو استیک TCA در غلظت های 80 و 90 درصد، اسید سالیسیلیک، پماد سینکاتچینز

2- درمان هایی که توسط پزشک انجام می شود مثل درمان زگیل تناسلی با لیزر، کرایوتراپی یا فریز، جراحی، کوتر

انتخاب نوع درمان زگیل تناسلی مردان به عوامل متعددی بستگی دارد مثل محل زگیل ، تعداد، اندازه، ترجیح بیمار و پزشک، تجربه ی پزشک و تجهیزات در دسترس.لیزر زگیل تناسلی یکی از بهترین درمان های زگیل  با بیشترین میزان موفقیت و کمترین احتمال عود در محل لیزر می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی شکل زگیل تناسلی در اقایان کلیک کنید.

روش انجام سیستواورتروگرام

سوالات متداول

آیا زن و شوهری که زگیل تناسلی دارند می توانند رابطه جنسی داشته باشند؟

در زمانی که افراد زگیل ها را بصورت واضح بر روی پوست ناحیه تناسلی دارند، بهتر است تا بعد از درمان و از بین بردن زگیل ها بطور موقت رابطه ی جنسی را محدود کنند.

اگر یکی از زن و شوهر مبتلا به زگیل تناسلی باشند، چقدر احتمال دارد دیگری هم مبتلا شود؟

ابتدا بایستی بین انتقال ویروس HPV و ابتلای به بیماری، تفاوت قائل شد احتمال انتقال ویروس ۱۰۰ درصد است ولی احتمال ابتلای به بیماری به مراتب کمتر می باشد. بعبارتی خیلی از افرادی که ویروس وارد پوست شان می شود آن را توسط سیستم ایمنی دفع می کنند.

آیا زگیل تناسلی در بارداری به جنین منتقل می شود؟

زگیل تناسلی در زمان بارداری به جنین منتقل نمی شود و خطری جنین را در زمان بارداری تهدید نمی کند.

آیا زگیل تناسلی مانعی برای بچه دار شدن است؟

خیر زگیل تناسلی مانعی برای بچه دار شدن نیست ولی در صورت ابتلای گردن رحم و واژن به ویروس برخی توصیه می کنند زایمان به شکل سزارین باشد.

آیا با وجود زگیل تناسلی در مردان  می توان ازدواج کرد؟

بله می توانند ازدواج کنند البته قبل از هر تماس جنسی توصیه می شود همسرشان دوره ی واکسیناسیون را کامل کند.

آیا لزومی به تعیین نوع ویروس توسط روش PCR وجود دارد؟

برای مردان نیاز به این کار نیست چون روند درمانی و سیر مراقبت را تغییر نمی دهد ولی در زنان بهتر است نوع ویروس مشخص شود.

زگیل تناسلی در مردان چه موقع عود می کند؟

میزان عود ویروس زگیل تناسلی در مردان  به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله میزان ویروسی که وارد بدن شده است و فاصله ی بین بروز علائم تا شروع درمان، استفاده از تیغ برای اصلاح موهای ناحیه تناسلی ، و از همه مهم تر وضعیت سیستم ایمنی فرد که با استرس، سیگار و نحوه ی تغذیه در ارتباط است. لذا نمی توان مدت زمانی را که بیمار با این بیماری درگیر است را مشخص کرد.

کدام یک از زوجین مبتلابه زگیل تناسلی دیگری را آلوده نموده است؟

پاسخ به این سوال سخت و خیلی اوقات ناممکن است چون از طرفی ورود به حریم خصوصی افراد صحیح نبوده و خیلی از اوقات بیمار برای حفظ زندگی مشترک از گفتن حقیقت طفره می رود و از طرف دیگر احتمال هر چند خیلی ضعیف انتقال آن از طرق غیر جنسی نیز وجود دارد بدون اینکه فرد متوجه زمان وقوع این ابتلا شده باشد.

زگیل تناسلی مردان بعد از چند وقت نمایان میشود؟

وقتی فرد آلوده به ویروس می شود تا ظهور علائم او، مدت زمانی سپری می شود. زمانی که طول می کشد تا ویروس در داخل سلول های پوستی تکثیر و بصورت زگیل خود را نشان دهد، حداقل 2 ماه می باشد اما این زمان می تواند خیلی متفاوت باشد و حتی چند سال بعد از ابتلای به ویروس زگیل ها ظاهر شوند.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (339 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عسگر سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 236 مشاهده پرسش
    سلام من 34 سال دارم متاهل 1 فرزند در ناحیه سمت چپ به فاصله یک انگشت ار آات بسمت ران درد خفیف دارم . آقای دکتر لطفا راهنمایی بفرمائید با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      بدون معاینه نمی توانم نظری را مطرح کردم
  • تصویر کاربر بدبخت سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 223 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من 16 سالمه ودچار خود ارضایی ام اندازه بیضه راستم نقریبا دو برابر بیضه چپم است میشه بگید علت چیست
    ودیگه اینکه ایا هرروز اسپرم ریختن ضرری به بدن داره یانه خداحافظ
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      شاید هیدروسل داشته باشید
      بله ضرر داره
  • تصویر کاربر ح یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 219 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من درد شدیدی از ناحیه بیضه ها داشتم و دکتر معالجم عمل واریکسل چب کرد اما باز گاهی اوقات درد دارم یک هفته بیش عمل کردم و باز هم عدم تقارن بیضه دارم و رگ های بزرگ شده به انازه بادام زمینی وجود دارد آیا ورزش برایم مشکلی بیش نمی آورد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      بعد از عمل عدم تقارن بیضه و ظاهر رگ های بزرگ تغییری نمی کند.
  • تصویر کاربر مرتضی دوشنبه ۵ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 576 مشاهده پرسش
    سلام . من از بچگی هیپوسپادیاس داشتم چند بار هم عمل کردم اما هر دفعه بدتر شد بطوری که الان آلت تناسلی من چند سوراخ دارد و این مرا اذیت میکند و حتی اعتماد به نفسم به صفر رسیده بنظر شما من چیکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۵ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      در صورت امکان حضوری جهت معاینه و اظهار نظر مراجعه نمائید
  • تصویر کاربر محم شنبه ۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من داشتم بیضه خود را برسی میکردم که بیضه طرف چپم سالم است ولی طرف راستم یک توده سقتی بود که وقتی به اون دست زدم دچار درد شدم نظر شما چیست راستی من پارسال همین بسضم دچار تورم شد و اون قدر درد داشت که نمیتوانستم بلند شوم زیر شکمم هم دچار درد شدید شده بود دکتر گفته بود عفونت است و با مسکن بعد از دو هفته خوب شم ممنون میشم منو از نگرانی نجات بدید تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      احتمالا التهاب ناشی از عفونت قبلی در بیضه ماندگار شده است
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر