قاتل زگیل تناسلی و درمان قطعی زگیل تناسلی زنان چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

انتخاب بهترین درمان زگیل تناسلی در زنان مخصوصا برای خانم هایی که قصد ازدواج و یا بارداری دارند، در اولویت قرار دارد؛ چرا که عدم درمان به موقع زگیل تناسلی می تواند منجر به گسترش این ویروس و ایجاد بیماری های خطرناکی از جمله سرطان دهانه رحم در خانم ها شود. در این مقاله به معرفی سریعترین روش درمان زگیل تناسلی زنان می پردازیم.

درمان زگیل تناسلی زنان

درمان زگیل تناسلی اندام تناسلی زنان توسط پزشک و با توجه به محل پیدایش زگیل و اندازه ضایعات تعیین می شود. بسته به نظر پزشک از داروهای موضعی مثل پودوفیلین یا سایر روش ها مانند لیزر، کرایوتراپی و غیره ‌استفاده می شود.

درمان زگیل تناسلی دختر باکره

– درمان زگیل تناسلی زنان در خانه

محلول موضعی پودوفیلین یکی از درمان های دارویی زگیل تناسلی است که روی ضایعات مالیده می شود ولی تحریکات شیمیایی محل و استفاده طولانی مدت آن برای درمان زگیل (مدت یک تا سه ماه)، استفاده از آن را محدود کرده است.

– کرایوتراپی (منجمد کردن)

امروزه به عنوان یک روش مؤثر، کم هزینه و اثر درمانی بسیار بالا جهت درمان زگیل های تناسلی زنان توصیه می شود. در این با استفاده از پروب کرایو و استفاده از تکنیک سرما درمانی و ایجاد انجماد توسط گاز نیتروژن، زگیل های تناسلی را درمان می کنند. ایجاد تاول خفیف و درد مختصر محل در شروع درمان وجود دارد که به تدریج از بین می رود.

– لیزر

در لیزر زگیل تناسلی، پرتوهای فروسرخ مستقیماً به طور متمرکز به سوی ضایعات پوستی هدف گیری می شوند. قابلیت نفوذ لیزر در عمق، امکان تهاجم کامل تری را به ویروس فراهم می کند. این در حالی است که عوارض جانبی مانند احساس سوزش یا درد، با این تضمین که آسیب بافتی از ۱ میلی متر در عمق فراتر نخواهد رفت، به کم ترین میزان می رسد.

– جراحی زگیل تناسلی

اگر سایز زگیل آلت تناسلی بزرگ باشد و یا نسبت به روش های درمانی فوق مقاومت نشان دهند را باید با روش‏های جراحی نظیر الکتروسرجری (کوتر) یا رادیوسرجری (آر اف جراحی) درمان کرد.

درمان قطعی زگیل تناسلی زنان

قاتل زگیل تناسلی و یکی از سریعترین روش های درمان زگیل تناسلی برای ضایعات قابل مشاهده در زنان استفاده از لیزر CO2 است که معمولا  میزان عود ضایعه زگیل تناسلی زنان را تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد داد. بر اساس پژوهش های مجله دانشکده پزشکی اصفهان میزان پاکسازی زگیل تناسلی توسط لیزر CO2 حدود دو برابر بیشتر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی است.

میزان عود زگیل تناسلی در افرادی که درمان لیزر را انتخاب می کنند، کمتر از کسانی است که که کرایوتراپی انجام می دهند. به عبارت ساده تر خیلی اوقات برای پاکسازی زگیل تناسلی نیاز به جلسات کرایوتراپی بیشتری است و گاهی اصلا این روش پاسخگو نیست؛ در حالی که با لیزر در همان جلسه اول زگیل از بین خواهد رفت و دیگر عود نخواهد کرد.

بهترین درمان زگیل تناسلی در دختر مجرد چیست؟

زگیل تناسلی در دختر باکره اگر خیلی کوچک باشد، بدون درمان نیز پس از مدتی خود به خود از بین خواهند رفت. اما در صورت رشد زگیل ها و ابتلا به نوع پر خطر می بایست برای جلوگیری از ایجاد سرطان به پزشک مراجعه نمایید. بهترین روش برای درمان زگیل تناسلی در دختر مجرد استفاده از لیزر co2 است.

آیا جوش تناسلی همان زگیل است؟

خیر جوش تناسلی یا آکنه ژنیتال یکی از انواع جوش های زیر پوستی در ناحیه تناسلی  است که از راه تماس جنسی منتقل نمی شود. جوش تناسلی بیشتر به علت التهاب یا عفونت فولیکول های موی ناحیه آلت، انسداد مجاری غدد سباسه و غدد عرق در ناحیه آلت تناسلی ایجاد می شود.


زگیل مقعدی

زگیل مقعدی غالبا در اثر رابطه جنسی مقعدی بوجود می آیند و مناسب ترین و موثرترین درمان آن لیزر co2 می باشد. در افرادی که دچار زگیل مقعدی می شوند بهتر است از نظر زگیل در ناحیه بخش انتهایی کانال مقعدی و راست روده نیز بررسی شوند. شایع ترین راه ابتلا به ویروس زگیل تناسلی از طریق تماس جنسی مقعد است ولی در موارد نادر می تواند از طریق انتشار از پوست ناحیه و یا تماس پوستی با زگیل آلوده منتقل شود.

درمان زگیل های تناسلی که در بیرون و اطراف مقعد هستند با لیزر، کوتریزاسیون، ژل الدارا، پدوفیلین و فریز امکان پذیر می باشد. اما زگیل های داخل مقعد نیاز به جراحی رکتوسکوپی تحت بی هوشی دارند.


علت ایجاد زگیل بر آلت تناسلی زنان

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ در زنان چطور؟  HPV پاپیلومای انسانی یا زگیل تناسلی شایعترین عفونت منتشره از طریق سکس در دنیاست. تنها یک تماس جنسی جهت انتقال این ویروس از مرد به زن یا از زن به مرد کافی است.

گالری عکس واضح از زگیل تناسلی زنان

عکس واضح از زگیل تناسلی زنان
زگیل تناسلی زنان عکس

انواع زگیل تناسلی در زنان کدامند؟

زگیل معمولی: این زگیل به اندازه یک نخود است. رنگ آن زرد خاکستری و سطح آن قاچ قاچ است و اکثرا در پشت دست ها، انگشت، کنار ناخن و کف پا دیده می‌شود.

زگیل مولوسکوم: زگیل مولوسکوم یا نرم به شکل یک برآمدگی کوچک و سفید رنگ است که در وسط کمی فرورفتگی دارد و در اثر فشار یک ماده سفید خمیری شکل از آن خارج می‌شود.

کندیلوم: این نوع زگیل در اطراف مقعد و آلت تناسلی به شکل زگیل هایی کوچک، نوک تیز، به رنگ گوشت و به شکل تاج خروس است. سرایت ویروس کندیلوم بوسیله مقاربت است.

زگیل پیران: این زگیل پهن و به رنگ قهوه‌ای تا سیاه است. زگیل پیران از سن ۵۰ سالگی به بعد به تعداد زیاد در پشت، صورت و بازو پدید می‌آید.

درمان قطعی ویروس اچ پی وی چیست؟

برای ویروس hpv هیچ نوع درمان قطعی وجود ندارد. با این حال توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود، عبارتند از:

برای دیدن گالری عکس های زگیل تناسلی روی لینک زیر کلیک کنید:

درمان خانگی زگیل تناسلی در زنان

روش های مختلفی به اسم درمان صد در صد زگیل تناسلی در طب سنتی پیشنهاد می شود که در بسیاری از موارد موثر نیستند! نوشیدن دم کرده سیاهدانه روزی ۲ استکان، حجامت و مالیدن شیره درخت انجیر بر روی ضایعات پوستی برخی روش های درمان زگیل تناسلی در طب سنتی هستند.

-درمان زگیل تناسلی با عسل

 تخم کرچک پوستی چوب مانند دارد که باید شکسته شود. از ترکیب ماده چربی درون تخم کرچک با عسل، پمادی به دست می آید که باید روی زگیل مالیده شود.

-سرکه

شستن ناحیه مبتلا به زگیل با استفاده از سرکه سیب به صورت روزانه برای ۲ الی ۳ هفته می تواند مفید باشد البته این روش دردناک است.

-ورگان

ورگان یک یک فرآورده دارویی گیاهی است که از برگ چای سبز به دست می آید. این دارو به شکل کرم ۱۵ درصد در دسترس است. دارو باید روزانه ۳ بار استفاده گردد.

استفاده از عسل
زردچوبه

-زردچوبه

زردچوبه خالص یک انتی اکسیدان است که روی ویروس زگیل تناسلی با محافظت از سلول های  DNA  تاثر می گذارد.

-سیاه دانه

یکی از درمانهای رایج استفاده از مخلوط سیاه دانه کوبیده شده و سرکه است. این درمان گیاهی را روزانه روی زگیل ها بمالید.

-روغن پونه کوهی

 روغن پونه کوهی که از خانواده نعنا است یک درمان طبیعی برای ویروس HPV است. برای کاهش سوزش روغن، کمی آن را رقیق کنید.

-استفاده از سیر

سیر و پیاز در رفع زگیل تاثیر دارند ولی ممکن  است باعث حساسیت، قرمزی و سوزش پوست اطراف زگیل شوند.

سیر

-رفع زگیل تناسلی با استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک داروی گیاهی ضد زگیل تناسلی است. برای تحمل بوی بد این روغن میتوان آن را با روغن نعناع مخلوط کرده و روزی ۳  مرتبه از آن  استفاده کرد. استفاده از این روش برای کودکان ممنوع است.

-استفاده از سیر و ویتامین E

مالیدن روغن ویتامین E روی زگیل های تناسلی و سپس گذاشتن سیر له شده هر ۴۸ ساعت یکبار تا رفع دائم زگیل ها موثر است.

 

-استفاده از چسب نواری

چسب نواری یکی از بهترین روشهاست که تا ۲۰ درصد در از بین بردن زگیل تناسلی موثر می باشد. چسب را بر روی ضایعات به مدت ۶ روز بچسبانید و این روش درمان را تا حذف کامل زگیل ها ادامه دهید.

هزینه درمان زگیل تناسلی زنان با لیزر چقدر است؟

در یک کلینیک خصوصی یا مطب پزشک هزینه بر حسب اندازه زگیل ها در سطح و ارتفاع، تعداد زگیل ها و محل آن ها متفاوت می باشد. در محل هایی مثل دهانه واژن، اطراف مقعد و ابتدای سوراخ مجرای ادراری درمان به مراتب سخت تر و از حساسیت بیشتری برخوردار است و طبیعی است هزینه ی آن بالاتر خواهد بود. ضمن اینکه دقت پزشک و معاینه با نور کافی و استفاده از ذره بین برای دیدن و لیزر ضایعات ریز هم کیفیت کار را بالا می برد.

دکتر متخصص زگیل تناسلی در تهران چه کسی است؟

سوالی که بسیار برای شما مطرح می شود این است که برای درمان زگیل تناسلی به چه دکتری مراجعه کنیم؟ در پاسخ باید بگویم که در درجه اول متخصص ارولوژی که به خوبی با اندام تناسلی و مجاری شما آشنایی دارد و در مرحله بعد متخصص زنان و در نهایت متخصص پوست می تواند درمان زگیل تناسلی را انجام دهد.

خطرات زگیل تناسلی برای زنان

زگیل تناسلی به خودی خود نه کشنده است و نه خطرناک اما می تواند در نوع پرخطر خود عامل بیماری خطرناک سرطان دهانه رحم یا سرطان گردن رحم باشد.

آزمایش تشخیص زگیل تناسلی در زنان

عموما این ضایعات به صورت خال گوشتی در اندازه و شکل های مختلف در ناحیه کشاله ران، اطراف مقعد و حتی در دهان و زیر زبان ایجاد می شوند. برخی از ضایعات شبیه به لکه های صاف سفید و برخی دیگر به شکل برآمدگی هایی شبیه به خوشه های کوچک گل کلم هستند که توسط دکتر ارولوژی و یا متخصص زنان تشخیص داده می شود.

آزمایش زگیل تناسلی

آزمایش زگیل تناسلی یا آزمایش hpv نسبتا پر هزینه است. اما آزمایشگاهی معتبر است که بتواند بیشترین تعداد از ۱۰۰ نوع ویروس زگیل تناسلی را بررسی کنند. این تعداد در بهترین آزمایشگاه ها حدود ۴۰ نوع می باشد. پاسخ آزمایشگاه زگیل تناسلی برای هر نوع ویروس مثبت یا منفی بودن آن را بیان کند. بهترین روش برای انجام آزمایش زگیل تناسلی روش PCR است.

هزینه هر آزمایش استاندارد HPV حدود سه میلیون ریال است. دقت داشته باشید که اخذ هزینه کمتر از سوی برخی آزمایشگاه ها می تواند نشانه بررسی تعداد ویروس های کمتر و یا مسائل دیگر باشد.

پرسش و پاسخ زگیل تناسلی

درمان زگیل های تناسلی

در بیشتر مواقع زگیل تناسلی از طریق ارتباط جنسی با فرد آلوده چه مرد و یا زن به فرد سالم منتقل می شود ولی در موارد نادری می تواند از طریق تماس پوستی یا استفاده از تیغ آلوده و اپیلاسیون غیر بهداشتی نیز به فرد سالم منتقل شود.

بعلت تمایل سریع این ویروس به انتشار، استفاده از کاندوم لزوما مانع انتقال نمی شود چرا که کاندوم فقط قسمت پوشاننده آن را محافظت می کند و بیضه و ناحیه عانه در هنگام نزدیکی با فرد مبتلا به زگیل تناسلی، آلوده به ویروس می شود.

خیر در حالت کلی باعث انتقال زگیل تناسلی نمی شود ولی بهتر است فرد مبتلا از وسایل شخصی خود استفاده کند.

بهترین زمان تزریق واکسن HPV زیر ۲۶ سالگی و قبل از آلودگی است. واکسن گارداسیل در سه نوبت به صورت تزریق عضلانی به فاصله دو و شش ماه از واکسن اول تزریق می‌شود. پس از گذشت سه ماه از اولین روز واکسن، محافظت واکسن ایجاد شده است.

 بله بر خلاف ویروس HIV  که از خون می تواند جنین را آلوده کند، زگیل تناسلی در زنان باردار خطری برای بارداری ایجاد نمی کند. با این حال توصیه می شود که در خانم های مبتلا به زگیل تناسلی، زایمان از نوع سزارین باشد.

زگیل تناسلی در بارداری

بیشترین مساله‌ای که در دوران بارداری مطرح است، پیدایش زگیل در مجرای زایمان است که در صورت بزرگ بودن مانعی برای تولد طبیعی نوزاد می‌شود. در این موارد از روش سزارین استفاده می‌شود، در غیر این‌صورت و در ضایعات کوچک‌تر معمولا زایمان به صورت طبیعی قابل انجام است.

خطر اندکی از پیدایش ضایعات زگیلی در مخاط حلق نوزاد متولد شده وجود دارد که البته امر شایعی نیست. با این حال خطر انتقال این بیماری به نوزادهایی که حتی به صورت سزارین به دنیا می‌آیند وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از بارداری درخصوص کنترل و درمان این ضایعات اقدام شود.

اگر با وجود این مقاله سوال یا مشورتی از پزشک می خواهید، به دکتر محمد جباری از طریق لینک مشاوره پزشکی پیام دهید.

جهت اخذ نوبت با شماره تلفن 09109819050 تماس بگیرید.


متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.3/5 - (550 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 329 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من امروز قرص داکسوپیل 60گرفتم موثره واسه تاخییری؟وایا همراه با سیلدنافیل میشه مصرف کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۴ آبان ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      در اکثر افراد موثر هست 1 تا 3 ساعت قبل از نزدیکی استفاده شود.  از عوارضش تهوع و خواب آلودگی هست. با سیلدنافیل ممکنه افت فشار بدهد ولی عارضه جدی نمی دهد

  • تصویر کاربر محمد شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 465 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.عذرمیخوام بنده مدت چهار الی پنج ماهه که لکه هایی دور کلاهک آلتم طاهر شده و تا جایی که اطلاع داشته باشم بعد از یک رابطه با کسیکه ترشح و عفونت داشتم این لکه هاظاهر شد.لکه ها بیشتر شده و کمی برجسته است ولی ترشح و خارش ندارن فقط شبیه به یک نوع قارچ ب نظر میرسن ممنون میشم اگه راهنمایی کنید چون واقعا نگران کننده هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۴ اردیبهشت ۰( 2 سال پیش)

      سلام این ضایعات لیکن پلان هست . لیکن پلان یک بیماری التهابی نسبتاً شایع پوستی است و منشا آن خودایمنی است. یعنی سیستم ایمنی بدن در طی این بیماری علیه بخش‌های طبیعی پوست خود فرد فعال می‌شوند.علت اصلی آن تاکنون ناشناخته باقی‌مانده است. این بیماری مسری نیست، یعنی از شخصی به شخص دیگر انتقال نمی‌یابد ولی استرس می‌تواند این بیماری را بدتر کند. لیکن پلان یک بیماری مزمن است اما در بسیاری از موارد طی دو سال کاملاً از بین می‌رود. در درمان این بیماری معمولاً از پمادهای موضعی کورتونی مثل کرم فلوئوسینولون استفاده می‌شود. یک شب در میان به مدت یک ماه کرم را فقط روی نواحی مبتلا بزنید و اگر کامل برطرف نشد بمدت 3 ماه روزهای دوشنبه و پنجشنبه از کرم استفاده کنید. در حد امکان سعی کنید کرم به پوست سالم اطراف ضایعات برخورد نکند. ویتامین آ-د همیشگی و هر روز بویژه بعد از استحمام و از صابون گلیسرین برای شستن تناسلی در حمام استفاده کنید.

  • تصویر کاربر مینا جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 507 مشاهده پرسش
    سلام من یک برامدگی خیلی کوچک ناحیه بالای واژن دارم که از ابان ماه متوجه شدم هیچ تغیری درد خارش نداشت دکتر زنان گفت زیگیل تناسلی نیست عفونت و زخم رحم نداشتم اما در ازمایش پاپ اسمیر التهاب متوسط و ازمایش زیگیل ژنوتایپ ۱۸ مثبت شد .با اینکه ۲۰ ماه از اخرین نزدیکی گذشته هیچ مشکلی هم نداشتم این وجود تایپ ۱۸ نرمال هست ؟ واکسن و پاورفیت رو دکتر تجویز کرد که زدم .میشه راهنمایی کنید در عکس زیگیل هست و باید چه کاری انجام بدم ممنوم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۲ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر يلدا جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 649 مشاهده پرسش
    سلام دكتر خسته نباشيد دكتر من جند ماهي هست كه اطراف وازنم جندتا جوش هست اولش ٢.٣ تا بود الان بيشتر شده وبه داخل وازنمم رسيده رفتم دكتر زنان بهم يه بماد ومحلول داد كه بيرون وازنم يكم بهتر شده اما داخل وازنم هم بيشتر شده وهم بزرگتر واكسن گارداسيل هم يه نوبت تزريق كردم دكتر تشخيص داد زگيل تناسلي نوع٦. ١١من تست hpv ندادم گفتن سنت كمه ٢٢سالمه زخم دهانه رحم دارم و كلبوسكوبي انجام دادم و بيوبسي جوابشcin1 من جيكار كنم دكتر خيلي نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۸ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 653 مشاهده پرسش
    با سلام و خسع نباشید خدمت دکتر
    من الان 4 بار دارم کرایو تراپی انجام میدم
    ولی بعد از 10 روز دوباره زگیل تناسلیم پدیدار
    میشه لطفا راهنمایی کنین که راهی برای نابودیش هس؟ دیگه دارم باور میکنم تا آخر عمر باید برم کرایو هیچ وقت خوب نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۹ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود: شعار ما: مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید • برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان کم استفاده شود. • پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی • پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی • کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات • قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن • استفاده از کاندوم در روابط جنسی • درمان همزمان هر دو شریک جنسی • معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب • درمان زودهنگام ضایعات جدید با روش های سریع الاثر مثل لیزر • تقویت سیستم ایمنی از طریق o عدم استعمال دخانیات o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند. o استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها مثل کپسول های پاور فیت و ایمیونس o ورزش o کاهش استرس • تزریق واکسن گارداسیل برای افراد بین 9 تا 45 سال

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر