اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

کیست ساده کلیه کیسه ای با دیواره ی صاف و نازک که معمولا با مایع پر می شود، است. ممکن است یک یا چند کیست در کلیه ها تشکیل شود. کیست ساده شایع ترین نوع کیست کلیه است. اگرشما دچار عوارض کیست کلیه که در ادامه به آنها اشاره می کنیم باشید باید به سراغ درمان آن بروید. این کیست ها مثل بیماری کلیوی پلی کیستیک (وجود چند کیست عود کننده) که یک بیماری پیشرفته است و می تواند منجر به نارسایی کلیه شود نیستند. کیست ساده کلیه اغلب باعث آسیب نمی شود.

درد کیست کلیه

علل تشکیل کیست کلیه

علت کیست کلیه به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می رسد ارثی نیست. با این حال، در مردان شایعتر است، اما تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده در کلیه ها دارند. اندازه این کیست ها نیز ممکن است با افزایش سن افزایش یابد و ممکن است بعد از 10 سال، 2 برابر شود.

علائم کیست کلیه

کیست کلیه معمولا علائم ایجاد نمی کند. در اغلب موارد، پزشک آنها را در یک سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن) که به دلیل دیگری انجام شده، پیدا می کند. با این حال، کیست ساده کلیه ممکن است:

  • اگر بزرگ باشد و روی ارگان های دیگر فشار وارد کند باعث، درد پهلو، کمر، قسمت فوقانی شکم شود.
  • باعث خونریزی شود.
  • عفونت کند و باعث تب، لرز و سایر علائم عفونت شود.
  • همچنین باید بدانید به ندرت باعث اختلال عملکرد کلیه می شود.

کیست کلیه با فشار خون بالا مرتبط است، اما رابطه ی بین این دو معلوم نیست.

کیست کورتیکال کلیه چیست؟

در بسیاری از مواقع در نتیجه سونوگرافی با عبارت کیست کورتیکال روبرو شده ایم، که در واقع همان کیست کلیه است که در خارج از کلیه تشکیل می شود. کیست کورتیکال اغلب عوارضی ندارد و خوش خیم است. افراد مسن بیشتر مبتلا به کیست کلیه می شوند و با گذشت زمان، کیست بزرگتر خواهد شد.

کیست کورتیکال کلیه

درمان کیست کلیه

اگر کیست شما علائم یا عوارض ایجاد نمی کند، به درمان نیاز ندارید. پزشک شما ممکن است کیست ها را بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، در موارد نادر که علائم دارید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.این فرایند شامل موارد زیر است:

1- پزشک به کمک سونوگرافی یک سوزن طویل را از طریق پوست وارد کیست می کند و آن را تخلیه می کند.

سونوگرافی کلیه

2- پزشک مایع کیست را آسپیره (تخلیه) می کند و پس از آن می تواند یک کیسه خالی را با محلول حاوی الکل پر کند.این کار شانس سفت شدن بافت و عود مجدد کیست را کاهش می دهد. فرسایش فضای داخلی کیست، اسکلروز نامیده می شود. در برخی موارد، یک کیست کلیه دوباره ساخته و با مایع پر می شود. پزشک شما ممکن است عمل جراحی که شامل بیهوشی عمومی و برش بزرگی است را انجام دهد. در طی این روش، جراح، یک لوله نازک و سبک به نام لاپاراسکوپ و دیگر ابزارها را برای تخلیه مایع به کیست وارد کرده و دیوار بیرونی آن را برمی دارد یا می سوزاند تا از بازگشت مجدد آن جلوگیری شود.
ممکن است لازم باشد یک یا دو روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید.

اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟

کیست های کلیه انواع مختلفی دارند ولی شایع ترین آن کیست های ساده می باشد بعبارتی کیستی که فقط داخل آن مایع است. نیمی از افراد بالای 50 سال کیست کلیه دارند. کیست های ساده می توانند منفرد یا متعدد باشند و در هر جایی از کلیه ها و در هر اندازه ای بروز کنند.

کیست های ساده غالبا خطری ندارند و تا زمانی که باعث فشار بر روی کلیه و اختلال عملکرد آن و یا باعث خونریزی یا پاره شدن در اثر ضربه و حادثه نشوند، نیازی به درمان نداشته و خطری برای فرد ایجاد نمی کنند. در رابطه با اندازه کیست کلیه به صورت طبیعی باید گفت که، اندازه یک کیست ساده کلیه از نیم تا ده سانت می تواند باشد که با بزرگ شدن آن می تواند باعث ایجاد درد در فرد بیمار شود.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (278 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امین چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 286 مشاهده پرسش
    سلام خدمت دکتر جباری
    آقای دکتر مادرم به خاطر درد کلیه که احتمالن بیشتر ناشی از سنگ بوده به دکتر مراجعه کردند و سونوگرافی کردند دکتر بهشون گفته بافت کلیه آسیب دیده و تا چند سال دیگه بیشتر کار نمیده میخواستم اگه امکان داره نتیجه سونو گرافیو میفرستم خدمتتون زحمت بکشین راهنمایی کنید و آیا راهی واسه ترمیم بافت آسیب دیده هست؟و شما چه تجویزی واسه همچین مشگلی دستور میفرمایید
    باز هم عذر میخوام مزاحمتون شدم
    پیشا پیش ممنون از لطف و راهنماییتون
    اینو تایپ کردم بازم عکس میفرستم خدمتتتون
    both kidneys show increased parenchymal echo and some degrees of parenchymal thinning which although could at least partly be due to ageing process however associated som degrees of parenchymal damege must be considered and evaluation of bun , cr and urine protein is suggested


    there is minimal full ness in lt side
    there is a 3mm stone in lower pole calices of rt kidney
    a 3mm stone noted in mid pole calices of lt kindey

    the uterus and both ovaries are smal size normal for age whit no evidence of solid or cystic sol

    the bladder shows normal wall thickness whit local mucosal irregularity in its floor suspected for local cystitis for which evaluation of lab findings and follow up sonography is suggessted
    there is no evidence of stone
    no evidence of free pelvic fluid
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بافت آسیب دیده کلیه قابل ترمیم نیست. بایستی آزمایش اوره و کراتی نین بدهند. از مصورف گوشت و نمک هم پرهیز نمایند و تحت نظر متخصص نفرولوژیست باشند
  • تصویر کاربر حمیدنادری چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام بنده آقایی هستم ۳۹ ساله متاهل سه هفته پیش به طوراتفاقی سونوگرافی کلیه دادم (بدون دردپهلو) مشاهده شددرکلیه راست دوسنگ به ابعا ۲.۵و۲.۸ وجودداردودرکلیه چپ سنگی مشهودنیست و دوهفته بعدبه مرکزدیگری جهت انجام سونوگرافی مراجعه کردم که نتیجه سونوگرافی بایکدیگرمتفاوت بود درگزارش آمده بوددوعددسنگ به بعاد۵و۶ میلیمتردرگلیه راست وسنگهای به ابعادحداکثر۴میلیمتردرکلیه چپ مشهوداست حال بااین تفاسیر به کدام سونوگرافی اعتمادکنم؟ آیاراه دیگری برای تعیین ابعادسنگ وجوددارد؟؟؟ وآیانیازبه سنگ شکنی هست یاخیر؟؟؟ نوع سنگ شکنی برون اندامی است یادرون اندامی؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۹ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      اگر علائمی ندارید نیاز به سنگ شکنی برون اندامی نیست و با سونوگرافی هر 3 تا 6 ماه پیگیری نمائید 3 لیتر روزانه حداقل اب بنوشید و ورزش کنید
  • تصویر کاربر مقدم پنجشنبه ۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 31318 مشاهده پرسش
    با سلام
    پسر 6 ماهه ای دارم که در بدو تدولد مشکل عفونت ادرادی و فولنس کلیه چپ داشت. یک دوره 30روزه سفالکسین مصرف کرد تا عفونت برطرف شد. دکتر فوق تخصص کلیه اطفال مشهد گفت فولنس مشکلی نداره و هر دو ماه فقط باید ازمایش ادار بده . آزمایشات را هر دو ماه انجام دادیم و عفونتی نبود تا اینکه این ماه (6 ماهگی)دکتر یک سونوگرافی نوشت که نتیجه اش:
    حداقل 7 شن ریزه 1 تا 2.5 میلیمتری در کالیسهای تحتانی کلیه چپ و 3 شن ریزه 1.5 میلیمتری در کالسهای تحتانی کلیه راست است. فولنس در سیستم دفعی کلیه ها مشاهده شد.
    به دکترش مراجعه کردم .تری کا سیترات براش نوشت روزی 3 دفعه 3.5 سی سی. آیا به نظز شما برطرف میشود .
    آیا شن ریزه ها در اثر فولنس است؟
    آیا نیاز به جراحی دارد؟
    شن ریزه ها آیا دفع می شود؟
    در ضمن پسرم بعد از مصرف آنتی بیوتیک دچار یبوست هم شد که 10 روز یکبار هم شکمش کار نمی کرد. دکتر بهش پیدرولاکس داد که 3 ماه بهش دادم و تازه قطع کرددم.
    آیا ملین ها باعث ایجاد سنگ میشه؟
    آیا فولنس درمان داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۷ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      به دکترش مراجعه کردم .تری کا سیترات براش نوشت روزی 3 دفعه 3.5 سی سی. آیا به نظز شما برطرف میشود؟............بستگی به جنس سنگ دارد و علت تشکیل سنگ
      آیا شن ریزه ها در اثر فولنس است؟...............احتمالا
      آیا نیاز به جراحی دارد؟............بستگی به علت فولنس دارد ولی در کل فولنس نیاز به جراحی ندارد
      شن ریزه ها آیا دفع می شود؟.................قابل پیش بینی نیست
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۹ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر می توانید روی لینک زیر کلیک کنید تا مقاله ی مرتبط را مطالعه کنید.
      https://www.drjabbari.com/109
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 301 مشاهده پرسش
    باسلام وتشكر ازجنابعالي پيرو سوال قبلي درخصوص ورم كليه ورسوب آن ،من تقريباٌ 2هفته پيش باتوجه به اينكه پسرم 14 ماهه تب داشت وبه متخصص اطفال مراجعه نمودم آقاي دكتر براي تشخيص تب آن (باتوجه به اينكه بيشتر از 3روز طول كشيد)اقدام به انجام چك آپ كامل نمود ازقبيل خون ،ادرار،مدفوع،تست عرق،غددودرنهايت راديولوژي وسنوگرافي نمودند كه به شرح ذيل نتيجه را خدمت شما بزرگوار اعلام مي نمايم.
    1)در چكآپ خون وادرار ومدفوع وتست عرق هيچ گونه عفونت ادراري ويا مورد مشكوكي ديده نشد.
    2)سونوگرافي كه انجام شد موارد هيذرونفروز كليه راست مشهود بود وكليه راست به ديامتر طولي 73 ميلي متر بزرگتر از نرمال باتوجه به سن مي باشد وديامتر قدامي خلفي لگنچه راست 9 ميلي متر محاسبه گرديد.ابتداي حالب راست نيز 4 ميلي متر قابل مشاهده است.
    كليه چپ باذخامت پارانشيمال 11 ميلي متر رويت شد .ديامتر قدامي خلفي لگنچه آن 4 ميلي متر است.وتصوير رسوبات كوچك به ديامترهاي 1 تا 2 ميلي متر دركليه چپ مشهوداست.
    3)باتوجه به موارد بند 2 ما به متخصص فوق كليه مراجعه كرديم وايشان انجام راديولوژي vcug ,kub رادستور دادند كه بعد ازانجام نتايج ذيل گرفته شد.
    دركليشه هاي تهيه شده رخ ومايل دو طرف درحين ادراركردن علائمي دال بر رفلاكس وزيكويوترال مشاهده نشد ومثانه با جدار طبيعي مشهود بود وسنگ غير حاجب وتوده جداري درآن ديده نشد درسنوگرافي هم زمان تخليه مثانه به خوبي صورت گرفت .
    باتوجه به توضيحات بالا من براي اطمينان از سلامت كليه پسرم چه اقدامي لازم است انجام دهم ،خواهش مي كنم مرا راهنمايي كنيد باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۳ مرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      اگر الان علامت و تبی ندارد بهتره با سونوگرافی دوره ای و آزمایش ادرار پیگیری نمائید و درنهایت در صورت تداوم هیدرونفروز کلیه راست ، DTPA Scan انجام دهید
  • تصویر کاربر ز.ج چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت اقای دکتر این جندمین بار است که این سوالو ازتون می پرسم اما جوابی برام ارسال نمیشه..میخواستم از کجا بدونم که کلیه من ورم داره یا نه اخه بمن گفتید اگرکلیه ام ورم نداره با دارو و ورزش سنگ من دفع میشه میخواستم بدونم چه داروی استفاده کنم ؟من قبلا زینک و هیدروکلرتیازید استفاده کردم...میتونم روزه بگیرم؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۱ تیر ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      من هم برای چندمین بار است جواب می دهم . برای تشخیص ورم کلیه بایستی سونوگرافی انجام دهید. از هیدروکلرتیازید و تامسولوسین و رواتینکس با نظر و تجویز کتبی پزشک استفاده کنید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر